عباد الرحمن 4.ogg
1.11M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن4
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_فکر_گناه
✍️از جمله اموری که می تواند در زندگی ما ایجاد آرامش نماید ، کنترل و مدیریت افکار است.
وقتی در جامعه ای شاهد ناهنجاریهای زیادی هستیم قطعا این ناهنجاریها ریشه در افکارافراد آن جامعه دارد.
بارها در گزارشهایی که از افراد اهل خلاف تهیه شده است این جمله را دیده و شنیده ایم که می گویند: روزها و هفته ها و یا حتی ماهها و سالها بود که به این نقشه فکر می کردم....
حضرت علی علیه السلام در روایت زیبایی می فرمایند:
مَن كَثُر فِكرهُ فِى المَعاصى دَعَته اِلَيها
كسى كه بسيار درباره گناه فكر كند او را به گناه سوق مى دهد.(1)
و همچنین حضرت عيسى عليه السلام ضمن گفتارى به حواريون فرمودند:
ومن به شما امر مى كنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشه هاى رنگين آن اطاق را كثيف مى كند گرچه خانه را نسوزاند. (2)
❗️بنابراین فکر گناه ، زمینه ساز افتادن در دام گناه است.
⚠️به محض ورود افکار گناه آلود به ذهن خویش، باید سریعا جایگزینی مناسب برای آنها بیابیم و با افکاری مطلوب، اجازه خودنمایی به افکار آلوده را ندهیم.
توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و بر زبان راندن ذکر خداوند در دفع این افکار بسیار موثر است.
پی نوشت ها:
1 فهرست غرر، (ذنب)
2 بحار، ج14 ص331
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#نمایشگاه_قرآن
#اصفهان_پل_شهرستان_نمایشگاه_سالن_میرداماد
#زمان
شنبه 28 اردیبهشت ماه تا جمعه 3 خرداد
ساعت فعالیت: نوزده تا بیست و سه
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
موضوع: نماز و روزة جاهل به وجوب غسل
#احکام_شرعی
سوال: شخصی تا مدت ها نسبت به غسل واجبی که بر ذمّهاش بوده، بیاطلاع بوده است. آیا پس از آگاهی و انجام غسل باید تمام اعمالی را که (مانند نماز و روزه) در این مدت بدون غسل انجام داده، قضا نماید؟
آیت الله خامنه ای :بايد نمازها را قضا كند و نسبت به روزهها اگر جاهل به موضوع بوده، صحيح است و اگر جاهل به حكم بوده، قضا نمايد.
آیت الله سیستانی:اگر در اين مدت هيچ غسل واجب ديگر يا مستحب معتبري بجا نياورده، بايد نمازها را قضا كند ولي روزهها صحيح است.
ایت الله مکارم شیرازی:در صورتی که غسل واجب دیگر یا غسل مستحب معتبری بجا آورده نیازی به اعاده نیست. نمازها و روزه¬هایی که بدون هیچ غسل واجب یا مستحب معتبری بجا آورده باید تدریجاً قضا کند.
پی نوشت:
1- اجوبه الاستفتائات، ص45 و 46، با استفاده از س 194 و 195 و ص38، س187
2- توضيح المسائل جامع، ص149، م448-ملحقات منهاج الصالحین، ص25، م127
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
احکام روزه جلسه ۴_مبطلات.m4a
2.84M
#احکام_روزه
#جلسه_چهارم
#مبطلات_روزه
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
عباد الرحمن 6.ogg
1.54M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن6
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟
#امام_حسن_علیه_السلام_مطلاق_طلاق
#پست_پیشگام
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیهالسلام ، این روایات قابلاعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود.
امام صادق علیهالسلام میفرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»(1)
اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیهالسلام دارد مینویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیهالسلام»؛«عصمت امام علیهالسلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر میدارد»(2)
نکته دوم : به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن علیهالسلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند :
الف ) : اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) : روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیهالسلام مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ، ساختهوپرداخته بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55
2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40
@javadheidari110
💠پرسش:
علم ثابت کرده ، مقدار ماده و انرژی ثابت است و هیچ پدیدهای از نیستی به وجود نمیآید و هیچ موجودی هم بهطورکلی نابود نمیشود.این دستاورد علمی چگونه با اعتقاد خداپرستان که معتقد به آفریننده میباشند، قابل تطبیق است؟
#کلام_توحید_قانون_پایستگی
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : وجود خدا و آفریننده با دلایل متقن عقلی و فطری ، اثباتشده است و مسئلهای نیست که با احتمال و یا فرضیهای ، متزلزل و منتفی شود.
نکته دوم : توجه داشته باشیم ، علوم تجربی (مانند:فیزیک_ شیمی)، فقط و فقط میتواند در مورد پدیدههای مورد تجربه و پدیدههایی که قابلیت آزمایش رادارند، قضاوت کنند و اساساً در مورد ازلی و ابدی بودن یک پدیده نمیتوانند حکمی داشته باشند.چون خالق داشتن یا نداشتن مطلبی نیست که بتوان آن را در آزمایشگاه تحلیل کرد.
پس ، این حکم علمی (به فرض قبول و نداشتن اشکال ) ، در مورد ماده و انرژی موجود ، صحبت میکند اما اینکه ، ماده و انرژی ، ازلی هست یا خیر ؟ هیچ حکمی ندارد و نمیتواند داشته باشد بلکه اینیک مسئلهی فلسفی هست که باید این علم عهدهدار پاسخش باشد.
نکته سوم: همیشگی بودن و پایستگی مقدار مجموع ماده و انرژی به معنای بینیازی از آفریننده نیست، بلکه هرقدر عمر جهان ، طولانیتر باشد نیاز بیشتری به آفریدگار خواهد داشت. چون ملاک احتیاج معلول به علت ، امکان و وابستگی ذاتی آن هست.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
میلاد کریم اهل بیت علیه السلام مبارک
#میلاد#نور
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
موضوع:احکام_شرعی
#احکام_روزه
📚 مکروهات روزه:
1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.
2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن)
3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست.
4️⃣ بو كردن گياهان معطر.
5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد.
6️⃣ استعمال شياف جامد.
7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند.
8️⃣ نشستن زن در آب.
9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است.
🔟 مسواک زدن با چوب تر.
پی نوشت:
رساله توضیح المسائل مراجع معظم مسئله 1657
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
عبادالرحمن9.ogg
1.46M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن9
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-05-23_00-40-04.ogg
2.38M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز:شخصیت امام حسن
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#احکام_شرعی
#احکام_مسافر #ملاک_محاسبه_مسافت_بین_دو_شهر
موضوع:معيار محاسبه مسافت شرعي دو شهر از دیدگاه مقام معظم رهبری
💠 سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری #مسافرت میکند که تا اول آن شهر #مسافت_شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد آیا برای #محاسبه_مسافت_شرعی اول شهر ملاک است یا نقطهای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟
✅ جواب: برای تعیین مسافت شرعی از #آخر_شهر مبدأ تا اول شهر مقصد محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفاً رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها طریقی برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر است، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)]
💠پرسش:
آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟
✍️ پاسخ:
نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخصترین آنها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امتها وجود داشته است.
امام جواد علیهالسلام میفرماید:
🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛
🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصیای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آنها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1)
🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر میفرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2)
و همچنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3)
این دو،از ویژگیهایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است.
📌حضرت محمد صلیالله علیه واله میفرماید:
🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛
🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4)
که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📚پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250
2. قدر/1
3. قدر/3
4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_خوراک_روح
✍️همه شنیدنی ها و دیدنی ها بر روح انسان اثری مستقیم وغیر مستقیم دارد.لذا توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیه آنچه می بینیم و می شنویم دچار عوارض جبران ناپذیر روحی نگردیم.
اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروههای متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بی پروا هرآنچه در این فضای بی در و پیکر وجود دارد را می بینیم و می خوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بی تدبیری ما دارد.
امام جواد علیه السلام می فرمایند:
مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس
كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او، خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .(1)
همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنی ها به وضوح روشن می سازد چرا که تاثیر شنیدنی ها بر روح انسان به قدریست که می تواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد!!!
پی نوشت:
1.تحف العقول، ص 336
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بازتاب اظهار نظر و آسیب شناسی خادم گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو د خبرگزاری فارس :
http://fna.ir/da3ih1
عبادالرحمن10.ogg
1.32M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن10
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🔻#گروه_تبلیغی_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا مقام علمای اسلام از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟!
✍️ پاسخ:
🔴 نکته اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند.
نکته دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بسبالا و والا میباشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم میفرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1)
🔵 نکته سوم: علی رغم شهرت این جمله که میگویند: علماء اسلام از انبیاء بنیاسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنیاسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2)
🔷 نکته سوم: با قطعنظر از ضعف سندی روایت فوق، میتوان گفت: احتمال دارد منظور از «علماء»، اهلبیت علیهمالسلام هستند. امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم میباشند». (3)
📚پینوشتها:
1. بقره/253
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110