eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: قرآن در مورد شهدا می‌فرماید: « به آنها روزی داده می شود نه اینکه آنها به دیگران روزی می‌دهند یا اینکه واسطه بین شما و الله می شوند... در کجای آیه قرآن آمده که الله فرموده باشد شهدا زنده اند پس از آنها بخواهید صدایتان را به الله برسانند؟ و به آنها توسل پیدا کنید.؟ ............................................................................................................... ✍️ پاسخ: 📌شیعه ادعا نکرده که شهیدان روزی می‌‌دهند.آیه‌ی 169 آل عمران، همین که زنده بودن شهیدان در برزخ را اثبات می‌کند، برای ما کافی است و کسی نخواسته بر اساس این آیه به تنهایی جواز توسل را صادر کند. بحث توسل از آیات دیگر اثبات می‌شود. آیه‌ی مورد بحث، صراحتاً می فرماید به آنها مرده نگویید: 🔰و لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ؛ به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند، مرده نگوييد!🔰 آیه به طور واضح حیات آنها را اثبات کرده است و این که برخی با این صراحت متوجه حیات و زندگی آنها نمی شوند از کوتاهی فهم آنهاست.(بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لكِن لَّا تَشْعُرُونَ: بلكه آنان زندهاند، ولى شما نمىفهميد!) بنابراین نمی‌توان گفت آنها مرده‌اند و صدای ما را نمی‌شنوند. 🔺🔻 در سوره «یس» (آيه 26 و 27) از قول حبيب نجار(از مؤمنین شجاع که در راه تبلیغ دین الهی شهید شد) مي‌گويد: 🔰 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّه قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين؛به او مي‌گويند داخل بهشت شو. او مي‌گويد كاش قوم من مي‌دانستند كه خداوند مرا بخشيده و كرامت داده است.🔰 اين آيات نشان مي‌دهند كه آنان زنده‌اند و مي‌فهمند و آرزو مي‌كنند و حال و روز زندگان را مي‌دانند.این که در این آیه نگفته به مردگان توسل پیدا کنید آیا دلیل می‌شود که بگوییم نباید به آنها توسل پیدا کرد؟ بحث توسل را از آیات دیگر قرآن استفاده می‌کنیم ✅نتیجه: بنابراین در این آیه منعی برای توسل به اموات وشهدا وجود ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️از جمله زمینه های گناه در زندگی انسان مال حرام است.خوردن مال حرام به حدی تاثیر منفی دارد که حتی عامل مهمی در عدم استجابت دعا محسوب می شود. شخصى به محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمد و عرض كرد: دوست دارم دعايم به استجابت برسد رسول اكرم عليه السلام فرمودند: طَهّر ماءكلك و لاتدخل بَطنك الحرام غذاى خود را پاك كن و غذاى حرام را وارد شكم خود نكن . و من أ حبّ اءن يستجابَ دعائه فليَطب مَطعَمه و مَكسبه كسى كه دوست دارد دعايش به استجابت برسد، بايد غذاى خود و راه كسب و درآمد خود را پاك سازد.(1) خوردن مال حرام قلب انسان را قسی می کند تا جایی که انسان نسبت به مشاهده ی هیچ ظلمی واکنش نشان نمی دهد. بنابراین اگر بخواهیم دلیل بی تفاوتی مردم جامعه را نسبت به یکدیگر دریابیم گاهی لازم است نگاهی به منشاء و منبع لقمه هایی که می خوریم داشته باشیم. پی نوشت: 1.سفینة البحار، ج‏1 ص‏448. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از خانم ابراهیمی
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/01/2037648/نگاهی-به-جایگاه-اجتماعی-بانوان-طلبه-توانمندی-هایی-که-باید-به-رسمیت-شناخته-شود
💠پرسش: حکمت بعثت انبیاء را تبیین فرمایید. ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: به گوشه‌ای از حکمت‌های بعثت حضرات انبیاء علیهم‌السلام ، با استفاده از آیات و روایات ، اشاره می‌کنیم : الف ) : تعلیم راه عبادت و بندگی خدا : همه انبیاء مردم را دعوت به بندگی حضرت حق می‌کردند و هم‌چنین راه و روش این امر را به مردم می‌آموختند. قرآن کریم از زبان حضرت نوح خطاب به قومش ، می‌فرماید :« أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطيعُون»؛«كه خدا را پرستش كنيد و از مخالفت او بپرهيزيد و مرا اطاعت نماييد».(1) ب ) : إثاره (بیرون آوردن) گنج‌های عقل : عقل انسان بر خاطر تأثیرپذیری از محیط ، تربیت‌های ناصحیح ، دچار حجاب‌هایی می‌شود که مانع تشخیص حق از باطل می‌شود. پیامبران الهی با آموزه‌های وحیانی ، این حجاب‌ها را کنار می‌زنند. امام علی علیه‌السلام ، می‌فرماید: «... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول…»؛« پس خداوند رسولانش را برانگیخت، و پیامبرانش را به دنبال هم به‌سوی آنان گسیل داشت، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمت‌های فراموش‌شده او را به یادشان آرند و با ارائه دلایل بر آنان اتمام‌حجت كنند، و نیروهاى پنهان عقول آنان را برانگیزانند»(2) ج ) : بیان حق و باطل : قران کریم می‌فرماید: «... فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيه...»؛« پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسمانى، كه به‌سوی حق دعوت مىكرد، با آن‌ها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى كند»(3) د ) : بیان مصالح و مفاسد : پیامبران الهی آمدند تا ، آنچه صلاح و سداد بندگان برای رسیدن به مقصود است و آنچه باعث سخط و خشم صانع و خالق می‌شود را تبیین کنند. مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند: «منصور بن حازم می‌گوید: به امام صادق علیه‌السلام ، گفتم: به‌راستی خدا اجل و اكرم است از اينكه به‌وسیله خلقش شناخته شود بلكه خلق به‌وسیله خدا شناخته شوند، فرمود: درست گفتى، گفتم: كسى كه مىداند برايش پروردگارى است، بايد بداند كه اين پروردگار خشنودى و خشمى دارد و خشنودى و خشمِ او فهميده نشود جز به وحى يا به‌وسیله رسول...»(4) پی‌نوشت : 1. نوح/3 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)،خطبه 1، ص 43 3. بقره/213 4. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 188 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️ باید از درون نیرویی باشد تا تو را نگه دارد.نیرویی که به هنگام معیشت ضنک، اعراض از ذکر و یاد خدا را منجر نشود و به هنگام وسعت رزق، جسارت بر گناه را. همیشه برای آنچه بر خلاف فطرت پاکت انجام می دهی دنبال دلیل می گردی. و چه دلیلی بهتر از وضعیت بد اقتصادی در شرایط موجود، که تو را قانع می سازد تا هر چه کردی تقصیرش را بر دوش فقر بیندازی و وجدانت را با این توجیه آسوده. ⚠️فقیر و غنی هر دو در درگاه الهی پاسخگو خواهند بود. اگر چه فقر و غنا می توانند زمینه ساز گناه باشند اما عامل مطلق برای توجیه گناه نیستند. خداوند در قرآن می فرماید: کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغي‏. أَنْ رَآهُ اسْتَغْني‏ چنین نیست ( که شما می پندارید ) به یقین انسان طغیان می کند ، از اینکه خود را بی نیاز ببیند!(1) ❗️بنابراین اگر بخواهی منطبق براين آيه به نتیجه برسی بدین امر واقف خواهی شد که صرف بی نیاز بودن و غنی بودن تو را یاغی نمی کند بلکه اگر خود را بی نیاز ببینی، جسور می شوی. 💥نتیجه اینکه ثروت و دارایی می تواند زمینه ساز گناه باشد اما علت گناه نیست و فقر نیز می تواند تو را به سمت گناه بکشد اما اگر فقیر باشی لزوما مجبور به گناه نخواهی بود. اگر بینش تو بینش حضرت سلیمان باشد سرمایه و مکنت خویش را فضل خداوند می دانی. هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني‏ أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ «این از فضل پروردگار من است ، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می آورم یا کفران می کنم؟!(2) واگر نگاهت به ثروت، نگاه قارون باشد ثروت و دارایی ات را ازآنِ خود می دانی. إِنَّما أُوتيتُهُ عَلي‏ عِلْمٍ عِنْدي (قارون ) گفت: «این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام!»(3) پی نوشت ها: 1.سوره علق، آیه 6و7 2.سوره نمل، آیه 40 3.سوره قصص، آیه 78 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ❓با نیکوکار و بدکار چگونه رفتار کنیم؟ 🔻امام علی علیه‌السلام: وَ لاَ يَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ تَزْهِيداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِي الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ 🔹هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند، ▫️زيرا اين کار سبب مى‌شود نيکوکاران به نيکى‌ها بى‌رغبت شوند ▫️و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند. 📜 نامه 53 امام علی علیه‌السلام (به مالک اشتر) ‌ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
پرسش: آیا تقیه نوعی نفاق است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : منظور از تقیه این است که انسان بواسطه موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است ، جان خود را از دیگری نجات دهد.پس تقیه مخالفت با حق در ظاهر می باشد بر خلاف نفاق که موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است .در نتیجه تقیه ،نقطه مقابل نفاق است. نکته دوم : تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر ، استفاده می کند ؛همانطور که حضرت ابراهیم در شکستن هیمنه ی بت پرستی ، پیامبر اسلام به مدت سه سال برای تبلیغ غیر علنی و مومن آل فرعون برای حمایت از موسی کلیم الله از این روش استفاده کردند. قرآن کریم می فرماید : «وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه _ايمان خود را پنهان مىداشت_ گفت: «آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »(1) پی نوشت: 1. غافر/28 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا