eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ماه صفر نحس است؟ ⁉️برخی برای اثبات نحس بودن ماه صفر به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) استناد می‌کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه ماه صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. این ماه به نحوست مشهور است، اما با توجه به‌ نکات ذیل چنین اعتقادی صحیح نیست: 1⃣ زیرا نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم. 2⃣روایت مبنی بر نحوست ماه صفر به‌صورت خاص مشاهده نشده است. اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛« هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می‌رود»📚معانی‌الأخبار،ص۲۰۴،ح۱ ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان می‌دهد حضرت با این جمله می‌خواسته‌اند ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است»📚علل‌الشرائع،ج۱،ص۱۷۵ پس سخن از ماه آذار است که از ماه‌های و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند. نکته سوم: مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى ‏شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى ‏خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى ‏توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد.📚تفسير نمونه،ج 23،ص45 ♻️نتیجه اینکه: نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است. پاسخ استاد را اینجا نیز می‌توانيد بخوانید👇 🆔 http://snai.ir/973227 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پرسش: با پسرم تا قبل از ورود به مدرسه مشکلی نداشتیم؛ اما از وقتی مدرسه رفت حاضرجواب شد و متاسفانه محیط خانه را با مدرسه وهمسالانش اشتباه می‌گیرد واحساس می‌کند حقی از او ضایع می‌شود و نباید مقابل ما با حاضرجوابی کم بیاورد؛ درصورتی‌که من وپدرش در منزل اهل فحاشی نیستیم اما نمی‌دانم چرا او حرف‌های بد می‌زند؟ لطفا راهکار بدهید؟ ✅پاسخ: تغییر رفتار فرزندتان پس از ورود به مدرسه می‌تواند به دلیل تأثیرات محیط جدید و تعامل با همسالان باشد. 1⃣ گفتگو و همدلی: با فرزندتان صحبت کنید و به او اجازه دهید احساسات و نگرانی‌هایش را بیان کند. این کار به او کمک می‌کند احساس کند شنیده می‌شود و می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند. 2⃣تعیین مرزها: به وضوح مرزها و قوانین خانه را برای او توضیح دهید و تأکید کنید که احترام به والدین و اعضای خانواده ضروری است. 3⃣الگوی مثبت: خودتان الگوی خوبی برای او باشید. رفتار محترمانه و مثبت شما می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار او داشته باشد. 4⃣تشویق به رفتار مثبت: وقتی که او رفتار مناسبی دارد، او را تشویق کنید و به او نشان دهید که رفتار خوبش مورد توجه قرار می‌گیرد. 5⃣تشویق به بیان احساسات: به فرزندتان کمک کنید تا احساسات خود را به شیوه‌ای سالم بیان کند. می‌توانید از او بخواهید که وقتی ناراحت یا عصبانی است، به جای حاضرجوابی، احساساتش را با کلمات مناسب بیان کند. 6⃣ایجاد زمان‌های خاص برای گفتگو: زمان‌های خاصی را برای گفتگو با فرزندتان تعیین کنید. این زمان‌ها می‌تواند فرصتی باشد تا او احساسات و تجربیاتش را با شما در میان بگذارد و شما نیز بتوانید به او گوش دهید و راهنمایی کنید. 7⃣تقویت مهارت‌های اجتماعی: به فرزندتان کمک کنید تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند. می‌توانید او را در فعالیت‌های گروهی و کلاس‌هایی با موضوع مهارت‌های اجتماعی ثبت‌نام کنید تا یاد بگیرد چگونه با دیگران به شیوه‌ای مثبت تعامل کند. 8⃣استفاده از داستان‌ها و مثال‌ها: از داستان‌ها و مثال‌های واقعی استفاده کنید تا به فرزندتان نشان دهید که چگونه رفتارهای مثبت می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود. این کار می‌تواند به او کمک کند تا الگوهای رفتاری مناسبی را بیاموزد. 9⃣پاداش‌دهی به رفتارهای مثبت: سیستم پاداش‌دهی برای رفتارهای مثبت ایجاد کنید. وقتی که فرزندتان رفتار مناسبی دارد، او را با پاداش‌های کوچک تشویق کنید تا بداند که رفتار خوبش مورد توجه قرار می‌گیرد. ✍ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🥕🐇 "انباشته‌گی دیرینه"🐜 برخی از ما انسان‌ها از کودکی تاکنون رفتار مورچه‌وار داریم؛ فقط دنبال جمع کردن آذوقه‌ی مادی و معنوی هستیم، با شاخک طمع دو لپه‌اش می‌کنیم تا سبز نشود و نه خود می‌خوریم و نه اجازه می‌دهیم کسی از آن بهره ببرد؛ ما پُر هستیم از یک عُمر مِنبرِ انباشته در ذهن، جزوه، گوشی، لپ‌تاپ، فلش و... گویی قرار نیست آموخته‌های‌مان در اعضاء و جوارح‌‌‌مان نمایان گردد؛ البته غرض‌ام از نوشتن این مطالب این نیست که دیگر در مجالس وعظ و خطابه شرکت نکنیم چرا که اگر روزی خود را از شرکت در این‌گونه جلسات بی‌نیاز بدانیم همان روز، مرگ قلب‌مان فرارسیده است؛ بلکه غرض‌ نویسنده از نوشتن این نوشتار این است که زنبور عسل‌وار هم خود از آموخته‌های‌مان بهره ببریم هم دیگران، یعنی با خوبی خود عیب‌نمای دگران باشیم.🐝 🖊نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🅰آیا سحر و جادو واقعیت دارد یا امری خرافی‌‌ست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه سحر،جادو و ارتباط با جنیان از امورى‌ست كه واقعیت دارد، از گذشته تاكنون كسانى بوده‌اند که داراى این علم‌اند، سحر و ارتباط با جنیان علمى‌ست كه شرعا یادگیرى،یاد دادن و استعمال آن حرام است،البته یادگرفتن این علوم براى كسانى كه هدفشان ابطال سحر و یا مبارزه با مدعیان دروغین نبوت است،اشكال ندارد شایان ذكر است:گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولى اینطور نیست که ما به محض مواجه شدن با هرمشکلی گمان کنیم سحر شده‌ایم 🔘نکته‌‌ی اول که در این رابطه حائز اهمیت است،اینکه ما راه ورود جن را به زندگی‌مان ببندیم لذا می‌بایست از برخی کارها که موجب ورود جن به زندگی‌ما‌ن می‌شود پرهیز کنیم از جمله اینکه 🕸دنبال علوم غریبه و سحر و جادو و طلسم و...نرویم 🕸مواظب باشیم به حدی از کفر و نفاق نرسیم که موجب شود در برابر حق موضع‌گیری کنیم، همچنین دچار شرک نشویم 🕸نسبت به گناه بی‌تفاوت نباشیم،اصرار بر گناه، خصوصا گناهان کبیره نداشته‌باشیم و پس از هر خطا استغفار و توبه‌کنیم 🕸چله‌نشینی‌های شیطانی و ریاضت‌های غیرشرعی به شیوه مرتاض‌ها و صوفیانی که تحت تاثیر خباثت‌های جنّیان شیطان‌صفت قرارگرفته‌اند،قرارنگیریم 🔘نکته‌ی دوم:اگر بر فرض موردى پیدا شد كه واقعا سحرى در كار بوده‌ و به هر دلیلی قفسِ جنیان در زندگی‌مان باز شده و زمینه‌‌‌ی ورود آنها به زندگی مادی ما فراهم شده باید سعی کنیم برخی اعمال،اذکار،دعاها و راههایی را که براى بطلان سحر و جادو وجود دارد را انجام دهیم، مانند ۱)قربانی‌کردن برای کسب رضایت الهی و توزیع گوشت میان فقرا ۲)هر روز ۵ مرتبه آیت الکرسی(فقط آیه255 سوره بقره) را بخوانیم ۳)استعاذه به خدا و خواندن سوره‌های فلق و ناس هر روز و هر شب ۴)نگهداری یک قرآن در خانه و هر روز مقداری(حداقل7 آیه) از آنرا بخوانیم ۵)حمل قرآن کوچک به همراه خود و گاهی چند آیه از آن را بخوانیم ۶)آیه«یا معشرالجن...»(آیه 33 سوره رحمن) را چهل بار بر آب بخوانیم و آن را در چهارگوشه منزل بریزیم ۸)دعا وتضرع به درگاه خدا ۹)درخواست دعا از اولیاى واقعى خدا ۱۰)صدقه دادن ۱۱)حرز امام جواد 🅱اگر سحر و جادو واقعیت دارد چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟ 1⃣وجود چنین نیروهایی به مقتضاى نظام دنیا مى‌باشد كه تزاحم میان زشتى‌ها و پلیدى‌ها وجود دارد و همچنان كه انسان‌هاى شیطان صفت و زشتكار وجود دارد جن‌هاى پلید و آزاردهنده نیز وجود دارد 2⃣سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است قانون علیت حکم می‌کند که آهن تيز، برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد،آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسان‌ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد خداوند جهان را بر اساس قانون علت و معلول نظم داده و آفریده است و اين نظام را بر همه‌ی اجزاي هستي حاکم کرده و اراده‌اش بر اين است که همه چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و با نظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود امام صادق می‌فرمایند:«ابی‌اللَّهُ‌أَنْ‌يُجْرِيَ‌الْأَشْيَاءَ‌إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛«خدا ابا دارد که اشیاء را جاری کند بجز به‌وسیله اسباب» 📚الكافي،ج1،ص183 3⃣سحر و جادو،مانند چاقو،هم استفاده صحیح از آن می‌توان داشت و هم استفاده‌های غلط ساحر با بکار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند می‌گردند و به قول قرآن می‌توانند بين زن و شوهر اختلاف بياندازند و... بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و با وجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمی‌گیرد 4⃣توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد پروردگار عالم می‌فرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچ‌گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند،به انسانى زيان برسانند» بقره/102 لذا خدا براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن، پناه‌بردن به خود اوست.خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند،همچنان که اجازه‌داده استعاذه و پناه‌بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي‌کند ⭕️هشدار فالگیرى،كف‌بینى و طالع‌شمارى هیچ مستند شرعى ندارد،دفع خطر جن،طلسم و جادو و دعانویسی نوعا كار افراد شیاد است و برخی از آنها افراد كلاه برداری هستند كه قصد اخاذى و پر كردن جیب خود را دارند لذا چندان اعتمادى به آنها نیست مگر اینکه فرد متخصص،مؤمن و قابل اعتماد باشد که محتوای دعاهایی که می‌نویسد از قرآن و احادیث،الهام گرفته باشد همچنین از دعاهایی که به زبان عبری یا خط نامفهوم است دوری‌شود @javadheidari110 〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌امان از عمروعاص های داخلی مواظب دشمن داخلی باشیم. کنار آمدن با آنان به این سادگی نیست؛ دقت بیشتری می‌خواهد چون: 📍وقتی به حمله شد، گفتند: جای گشت ارشاد، امنیت مردم رو تامین کنید. 📍ولی وقتی تروریست‌ها را دستگیر کردند، هشتگ نه به اعدام راه انداختند. 📍اسرائیل، نطنز و اصفهان را زد و شهیدان شهریاری و احمدی روشن را ترور کرد، گفتند: دیدید روسیه اس۳۰۰ نداد. 📍 اسرائیل را با طوفان الاقصی زد، نوشتند: خون رو با خون جواب نمیدن. 📍طالبان، پنجشیر را تصرف کرد: غوغا راه انداختند که: حکومت حاضر به دفاع از مظلومان افغانی نیست! 📍اما از مظلومان که دفاع شد، گفتند: نه غزه، نه ! 📍تحریم که شدیم، تحلیل کردند که: به خاطر دشمنی تان با آمریکا است. اما وقتی آمریکا از خارج شد: نوشتند: به خاطر حمله شما به سفارت بود! 📍آیت الله بدون برجام، تحریم را بی اثر کرد، گفتند: پولش رو که نمی‌تونید بیارید چه فایده! پولها که آزاد شد، گفتند: همه رو دادید فلسطین! 📍به همت دانشمندان جوانمان ساختیم. توییت زدند که: آب مقطره. واکسن را با پیگیری آقای رئیسی وارد کردیم، نوشتند: چینیه به درد نمیخوره! 📍با عربستان جنگ دیپلماتیک داشتیم، فریاد زدند: بلد نیستید. با عربستان ارتباط برقرار کردیم، ناگهان گفتند: چی شد از شعارهای انقلاب عقب نشینی کردید؟! 🖌هیاتها رونق گرفت، نوشتند: عزا بسه دیگه، مردم نیاز به شادی دارند. جشن شادی چند کیلومتری برگزار شد، گفتند: امارات ماهواره فرستاده هوا شما می‌زنید. 📍ماهواره فرستادیم هوا، ناجوانمردانه گفتند: وقتی مردم تو اجاره خونه مانده‌اند، چه فایده داره! 📍با قرارداد ساخت مسکن و با روسیه قرارداد همکاری بلند مدت نوشتیم، تحلیل نوشتند که:کشور رو فروختید به چین و روسیه. 📍روسیه اسلحه از ما خرید: گفتند در جنگ اوکراین دخالت کردید! اعلام بی طرفی کردیم: گفتند از اسرائیل ترسیدید. ▪️اسرائیل رو بزنیم: مقصر مائیم،چون چوب کردیم لانه زنبور. ▪️نزنیم میگن: ایران ترسید. 📣خلاصه ما هر کاری بکنیم زیر سئوالیم. چون نوکران کدخدا شبانه روز مشغول کارند. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: آیا برای انجام کارها، استخاره مفید است؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: استخاره به معنای طلب کردن خیر از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری امری پسندیده و مورد سفارش اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشوده‌اند. (1) نکته ی دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن می شوند. در این مورد، نکاتی تقدیم میشود: الف): برای انجام هر کاری، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد، ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم. امام علی علیه‌السلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة" فکر مانند آیینه‌ای صاف، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان می دهد. (2) ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش آموزه‌های اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة" هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3) ج ) اگر کسی بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عملی مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید، می تواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیان‌شده است، نماید. نکته ی سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4) پی نوشت ها: 1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470 3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478 4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568 ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 یک داستان، یک تامل ▪️گویند مردی وارد کاروانسرایی شد تا کمی استراحت کند... کفش‌هایش را گذاشت زیر سرش و خوابید. طولی نکشید که دو نفر وارد آنجا شدند. یکی از اون دو نفر گفت: طلاها رو بزاریم پشت آن جعبه... دیگریی گفت: نه اون مرد بیداره وقتی ما بریم طلاها رو بر می‌دارد. گفتند: امتحانش کنیم کفش‌اش را از زیر سرش برمی‌داریم اگر بیدار باشد معلوم می‌شود. مرد که حرفای اونا رو شنیده بود، خودش را بخواب زد. آنها کفش‌اش را برداشتن و مرد هیچ واکنشی نشون نداد. گفتند: پس خوابه! طلاها رو بزاریم زیر جعبه... بعد از رفتن آن دو، مرد بلند شد و رفت که جعبه طلای آنها را بردارد؛ اما اثری از طلا نبود و تازه متوجه شد که همه این حرفاهایشان برای این بوده که او خود را بیشتر به خواب بزند تا راحت تر کفش‌ها را بردارند... ❇️ یادمان باشد هر گاه در زندگی، خود را به خواب غفلت بزنیم، متضرر خواهیم شد. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرورت حمایت از فلسطین.ogg
14.17M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔴 ضرورت دفاع از آرمان قدس و حمایت از فلسطین 📎متن‌کنفرانس‌استاد را اینجابخوانید 🔵 مسنجر پالتاک 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️نگیم سلام! ✅باید بگیم درود! 🌹چون ما آریایی هستیم! 💥پاسخ شنیدنی به این صحبت 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️درباره خدا و امامان گاهي افكار بدي در ذهنم بوجود مي آيد،‌ چكار كنم؟ نکته ی اول: پرسش شما نشان می دهد که ما با جوانی در ارتباطیم که ریه های سالم معنویتش، تحمل غبار گناه را ندارد. نکته ی دوم: اين افکار برای اغلب افراد بخصوص در سنين نوجواني و جواني اتفاق می افتد پس حساس نشويد. نکته ی سوم: در معارف اسلامي به اين گونه افكار «حديث نفس» گفته مي‌شود كه نه گناه است و نه انسان را از دايره «دين» خارج مي‌كند. مهم آن است كه بر «عقيده و ايمان خود استوار و ثابت قدم» باشيد. 🟣شخصي خدمت پيامبر اكرم رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا! گاهي راجع به خدا و شما افكاري به ذهنم مي رسد كه اگر بگويم،‌ چه بسا حكم قتل مرا بدهيد. حضرت فرمود: وقتي اين افكار به سراغت مي آيد، خوشحال مي شوي يا ناراحت؟ عرض كرد: ناراحت مي شوم. حضرت فرمود: اين عين ايمان است. نکته ی چهارم: براي مواجهه با اين افكار بايد اقدام‌هاي «علمي» و «عملي» انجام داد: 👇 الف. راهكار علمي: بازسازى شناختى: شيطان در صدد ضربه زدن به ما است لذا بايد سطح اطلاعات و آگاهي ديني و شناخت و معرفت خود نسبت به خدا، چهارده معصوم و نعمت‌ها و محبت هاي مادي و معنوي را افزايش داد و به رفع شبهات ديني پرداخت تا به تدريج ايمان قوي شود. ب. راهكارهاي عملي: 1. متمركز شدن بر افكار مطلوب به عنوان افكار جايگزين 2. ذكر و دعا: - پيامبر: كسى كه مبتلا به وسواس فكرى درباره خدا است، سه بار ايمان به خدا و رسول را به زبان تكرار كند، يعني سه بار بگويد:« آمنت بالله و رسوله» تا آن حالت وسواسى از بين ‏برود» - شخصى از امام صادق در مورد وسواس و شك سؤال كرد، حضرت فرمود: هر گاه به وسواس فكرى مبتلا شدى، بگو: «لا اله الا الله » و «لا حولَ ولا قوّة إلاّ بالله» - همچنين مردي خدمت امام باقر رسيد و از سه چيز شكايت كرد: اول؛ وسوسه شيطان و حديث نفس، دوم؛ فقر و تنگدستي، سوم؛ بدهكاري‌هاي زياد. حضرت فرمود: اين دعا را مكرر بخوان. خداوند هر سه مشكل شما را برطرف مي‌كند: «توكّلت علي الحيّ الذي لا يموتُ و الحمد للّه الذي لم يتّخذ ولداً و لم يكن له شريكٌ في المُلك و لم يكن له وليُّ من الذلّ و كبّره تكبيراً» - در روايتي آمده است كه براي رفع وسوسه شيطان و حديث نفس و زماني كه در دل شكي نسبت به خدا (يا يكي از مقدسات) پيدا شد، بگويد:«هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم». - همچنين خواندن سوره مباركه ناس توصيه شده است. - شخصی خدمت آیت الله بهجت (رحمه الله عليه) رسید و عرض کرد: برای نفی خواطر (پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه جز خدا) چه کنیم؟ فرمودند: «ضدش را انجام دهید؛ یعنی استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.» 3. هر روز به خود تلقين كنيد: «قادرم افكار ناخواسته را كنار بگذارم» 4. دوري از بيكاري (مثل مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و...) چون اين افكار به هنگام بيكارى به سراغ فرد مى‏آيد. 5. عادی سازی و ساده انگاری اين افكار حساسيت نشان ندهيد و فقط با كنجكاوي مختصري برخورد كنيد و در مورد آنها هم مثل افكار غیر ضروری دیگر رفتار كنيد. 6. موكول كردن افكار براي بعد اگر در وسط نماز این افکار آمد به خود بگوييد: زمان فكر كردن به این افکار فلان ساعت است. البته زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلاً سى روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا نهایتاً به صفر برسد. 7. مراجعه به روانپزشك اگر مدت زیادی از اینگونه درگیریهای ذهنی می گذرد (چند سال) و به تعداد زیاد در روز تکرار می شود، به یک روانشناس و يا روانپزشک مراجعه نماييد. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💠💠💠💠💠💠💠💠 💠 💠 💠 ⁉️شهادت امام حسن (علیه‌السلام) ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 📌چند سالی است که عده‌ای به تبعیت از سنت‌های مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می‌گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است و ۷صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است. در منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهل‌سنت تا پایان قرن هفتم، هیچ نویسنده‌‌ی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه، نمی‌داند. 💠 بررسی سندی اقوال شیعه و اهل‌سنت 〽️عموم مورخان و محدثان شیعه شهادت امام حسن مجتبی را «28 صفر» یا «آخر صفر» نقل کرده‌اند (1) ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده‌اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته‌اند؛ در منابع متقدم و معاصر شیعه، اخبار شهادت امام حسن(علیه‌السلام) در ۲۸ صفر مورد اتفاق و توجه همه‌ی علماست و ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️ این مطلب برای اولین بار در کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول» در (قرن 8) آمده است(2) گویا در نسخه‌ی خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن، کفعمی نیز قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» همین اشتباه را نقل کرده است(3). بعلاوه اینکه در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است، بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد. ◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست؛ لازم به ذکر است قاسم رسی متوفی 246قمری است؛ جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است که بخواهد شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟ بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. بر فرض بخواهیم گزارش قاسم را بپذیریم، این گزارش بدون سند و مرسل است یعنی گوینده‌ی آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️نکته‌ی دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاریخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعظین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کرده‌اند. 〽️مورخان اهل سنت شهادت امام حسن مجتبی را در یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده‌اند. (4) یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (5) 💠 جمع‌بندی: اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت). ______________________________ 📚پی نوشت ها: (1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آلأبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33 (2) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7 (3) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510 (4) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389 (5) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی. 🆔 @javadheidari110 💠💠💠💠💠💠💠💠 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 یکی از سوالات پربسامدِ این روزهای دانش آموزان که تحت تاثیر فضای مجازی مطرح می شود و تکرار، وجود چهار نوع گروه خونی در بین انسان هاست. ❌اگر پدر و مادر اصلیِ ما انسان ها، آدم و حوا بوده اند، باید در دنیای آدمیزاد، دو گروه خونی وجود می داشت. وجود چهار نوع گروه خونی، چه توجیهی دارد❓ ❇️ در پاسخ به این سوال، به نکات زیر توجه بفرمایید: 🔹 گروه های خونی، امروزه تا ۳۵ نوع شناخته شده اند که چهار گروه خونی، بیشترین و اصلی ترین هستند. 🔹در علم، تبعیت گروه خونی فرزندان از والدین، قطعی و ضروری نیست. 🔹عوامل مختلفی در تغییر و تفاوت در گروه خونی مطرح هست: 🔺 وراثت 🔻محیط زندگی 🔺پروتئین های خاص 🔻جهش ژنتیکی ✅نتیجه اینکه: وجود گروه های خونی متعدد، هیچ منافاتی با وجود آدم و حوا به عنوان اولین انسان از نسل انسان های کنونی که تصریح قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است، ندارد و فرضیه های علمی که دارای حلقه های مفقوده ی فراوانی هستند، نمی توانند این حقیقت را نفی کنند. ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b