🔵 یک داستان، یک تامل
▪️گویند مردی وارد کاروانسرایی شد تا کمی استراحت کند...
کفشهایش را گذاشت زیر سرش و خوابید.
طولی نکشید که دو نفر وارد آنجا شدند. یکی از اون دو نفر گفت: طلاها رو بزاریم پشت آن جعبه...
دیگریی گفت: نه اون مرد بیداره وقتی ما بریم طلاها رو بر میدارد.
گفتند: امتحانش کنیم کفشاش را از زیر سرش برمیداریم اگر بیدار باشد معلوم میشود.
مرد که حرفای اونا رو شنیده بود، خودش را بخواب زد.
آنها کفشاش را برداشتن و مرد هیچ واکنشی نشون نداد.
گفتند: پس خوابه! طلاها رو بزاریم زیر جعبه...
بعد از رفتن آن دو، مرد بلند شد و رفت که جعبه طلای آنها را بردارد؛ اما اثری از طلا نبود و تازه متوجه شد که همه این حرفاهایشان برای این بوده که او خود را بیشتر به خواب بزند تا راحت تر کفشها را بردارند...
❇️ یادمان باشد هر گاه در زندگی، خود را به خواب غفلت بزنیم، متضرر خواهیم شد.
#مدیریت_ذهن
#عزت_نفس
#توجه_به_داشته_ها
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی میشود ارائه کرد❓
🔵پاسخ:
1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن،
بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند (#بچه های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و #کودکان سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم)
2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است.
فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد.
🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...."
🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.."
پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین).
3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه.
لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد.
4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود.
نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است.
✍جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
ضرورت حمایت از فلسطین.ogg
14.17M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه
🔴 ضرورت دفاع از آرمان قدس و حمایت از فلسطین
📎متنکنفرانساستاد را اینجابخوانید
🔵 مسنجر پالتاک
#کنفرانس
#فلسطین
#یاری_مظلوم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️نگیم سلام!
✅باید بگیم درود!
🌹چون ما آریایی هستیم!
💥پاسخ شنیدنی به این صحبت
#باستانگرایی
#تعامل_زبان_ها
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️درباره خدا و امامان گاهي افكار بدي در ذهنم بوجود مي آيد، چكار كنم؟
نکته ی اول: پرسش شما نشان می دهد که ما با جوانی در ارتباطیم که ریه های سالم معنویتش، تحمل غبار گناه را ندارد.
نکته ی دوم: اين افکار برای اغلب افراد بخصوص در سنين نوجواني و جواني اتفاق می افتد پس حساس نشويد.
نکته ی سوم: در معارف اسلامي به اين گونه افكار «حديث نفس» گفته ميشود كه نه گناه است و نه انسان را از دايره «دين» خارج ميكند. مهم آن است كه بر «عقيده و ايمان خود استوار و ثابت قدم» باشيد.
🟣شخصي خدمت پيامبر اكرم رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا! گاهي راجع به خدا و شما افكاري به ذهنم مي رسد كه اگر بگويم، چه بسا حكم قتل مرا بدهيد. حضرت فرمود: وقتي اين افكار به سراغت مي آيد، خوشحال مي شوي يا ناراحت؟ عرض كرد: ناراحت مي شوم. حضرت فرمود: اين عين ايمان است.
نکته ی چهارم: براي مواجهه با اين افكار بايد اقدامهاي «علمي» و «عملي» انجام داد: 👇
الف. راهكار علمي:
بازسازى شناختى:
شيطان در صدد ضربه زدن به ما است لذا بايد سطح اطلاعات و آگاهي ديني و شناخت و معرفت خود نسبت به خدا، چهارده معصوم و نعمتها و محبت هاي مادي و معنوي را افزايش داد و به رفع شبهات ديني پرداخت تا به تدريج ايمان قوي شود.
ب. راهكارهاي عملي:
1. متمركز شدن بر افكار مطلوب به عنوان افكار جايگزين
2. ذكر و دعا:
- پيامبر: كسى كه مبتلا به وسواس فكرى درباره خدا است، سه بار ايمان به خدا و رسول را به زبان تكرار كند، يعني سه بار بگويد:« آمنت بالله و رسوله» تا آن حالت وسواسى از بين برود»
- شخصى از امام صادق در مورد وسواس و شك سؤال كرد، حضرت فرمود: هر گاه به وسواس فكرى مبتلا شدى، بگو: «لا اله الا الله » و «لا حولَ ولا قوّة إلاّ بالله»
- همچنين مردي خدمت امام باقر رسيد و از سه چيز شكايت كرد:
اول؛ وسوسه شيطان و حديث نفس، دوم؛ فقر و تنگدستي، سوم؛ بدهكاريهاي زياد.
حضرت فرمود: اين دعا را مكرر بخوان. خداوند هر سه مشكل شما را برطرف ميكند:
«توكّلت علي الحيّ الذي لا يموتُ و الحمد للّه الذي لم يتّخذ ولداً و لم يكن له شريكٌ في المُلك و لم يكن له وليُّ من الذلّ و كبّره تكبيراً»
- در روايتي آمده است كه براي رفع وسوسه شيطان و حديث نفس و زماني كه در دل شكي نسبت به خدا (يا يكي از مقدسات) پيدا شد، بگويد:«هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم».
- همچنين خواندن سوره مباركه ناس توصيه شده است.
- شخصی خدمت آیت الله بهجت (رحمه الله عليه) رسید و عرض کرد: برای نفی خواطر (پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه جز خدا) چه کنیم؟ فرمودند: «ضدش را انجام دهید؛ یعنی استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.»
3. هر روز به خود تلقين كنيد: «قادرم افكار ناخواسته را كنار بگذارم»
4. دوري از بيكاري (مثل مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و...)
چون اين افكار به هنگام بيكارى به سراغ فرد مىآيد.
5. عادی سازی و ساده انگاری اين افكار
حساسيت نشان ندهيد و فقط با كنجكاوي مختصري برخورد كنيد و در مورد آنها هم مثل افكار غیر ضروری دیگر رفتار كنيد.
6. موكول كردن افكار براي بعد
اگر در وسط نماز این افکار آمد به خود بگوييد: زمان فكر كردن به این افکار فلان ساعت است. البته زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلاً سى روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا نهایتاً به صفر برسد.
7. مراجعه به روانپزشك
اگر مدت زیادی از اینگونه درگیریهای ذهنی می گذرد (چند سال) و به تعداد زیاد در روز تکرار می شود، به یک روانشناس و يا روانپزشک مراجعه نماييد.
#وسواس_فکری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
💠💠💠💠💠💠💠💠
💠
💠
💠
⁉️شهادت امام حسن (علیهالسلام) ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
📌چند سالی است که عدهای به تبعیت از سنتهای مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا میگیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است و ۷صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
در منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهلسنت تا پایان قرن هفتم، هیچ نویسندهی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه، نمیداند.
💠 بررسی سندی اقوال شیعه و اهلسنت
〽️عموم مورخان و محدثان شیعه شهادت امام حسن مجتبی را «28 صفر» یا «آخر صفر» نقل کردهاند (1)
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکردهاند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفتهاند؛ در منابع متقدم و معاصر شیعه، اخبار شهادت امام حسن(علیهالسلام) در ۲۸ صفر مورد اتفاق و توجه همهی علماست و ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️ این مطلب برای اولین بار در کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول» در (قرن 8) آمده است(2)
گویا در نسخهی خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن، کفعمی نیز قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» همین اشتباه را نقل کرده است(3).
بعلاوه اینکه در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است، بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست؛ لازم به ذکر است قاسم رسی متوفی 246قمری است؛ جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است که بخواهد شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟
بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
بر فرض بخواهیم گزارش قاسم را بپذیریم، این گزارش بدون سند و مرسل است یعنی گویندهی آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️نکتهی دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاریخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعظین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کردهاند.
〽️مورخان اهل سنت شهادت امام حسن مجتبی را در یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کردهاند. (4)
یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (5)
💠 جمعبندی:
اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت).
______________________________
📚پی نوشت ها:
(1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آلأبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33
(2) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
(3) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
(4) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389
(5) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی.
🆔 @javadheidari110
💠💠💠💠💠💠💠💠
@ramezan_ghasem110