eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
غدیر5.ogg
1.01M
💠 ️⃣ 🎙استاد 🔸ضرورت بحث از غدیر خم (2) ♻️ خلاصه: |ارتباط وثیق حدیث غدیر با مسئله امامت ایشان دلیل مهمی بر طرح بحث از غدیر خم می باشد.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
غدیر6.ogg
1.27M
💠 ️⃣ 🎙استاد 🔸ضرورت بحث از غدیر خم (3) ♻️ خلاصه: |وحدت آفرینی حدیث غدیر و ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی و اهتمام علمای عامه و خاصه به این حدیث دلایل دیگری بر ضرورت پرداختن به این فضیلت علی بن ابی طالب علیه السلام است.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
باسمه تعالی ⭕️ چرا صحابه بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، حدیث غدیر و امثال آن را معیار برای تعیین خلیفه قرار ندادند؟ 📝پاسخ: نکته ی اول: جریان غدیر و دلالت آن بر ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام، از متواترات تاریخ می باشد که هیچ شبهه ای در اصل اتفاق و جانشینی حضرت علی علیه السلام، باقی نمی گذارد. نکته ی دوم: کسی که به تاریخ زندگانی صحابه رجوع کند موارد زیادی را در حیات سیاسی ان ها می بیند که با پیامبر مخالفت کرده اند و چه استبعادی دارد که عمل نکردن به حدیث غدیر و امثال آن نیز از همین موارد باشد؟ بعضی از این موارد عبارتند از: «رزیه یوم الخمیس» (مصیبت روز پنجشنبه: یعنی روز رحلت پیامبر خدا صلوات الله و سلامه علیه که در همان روز فرمود دوات و قلمی بیاورند تا برای آن ها چیزی بنویسد که بعد از او گمراه نشوند، ولی مخالفت کرده و پیامبر خدا را متهم به هذیان گویی کردند) (صحیح بخاری، ج 1، باب کتابة العلم، ح3 و ج4 ص 70) «سریّه ی أسامه بن زید» (لشکری که پیامبر خدا در اواخر عمر شریفشان به فرماندهی اسامه برای مقابله و حمله به رومیان تجهیز کرد و اصرار بر حضور صحابه در آن لشکر داشت ولی عده ای از آن ها از حضور در لشکر اسامه خودداری کردند). (طبقات ابن سعد، ج 2، ص 189) «صلح حدیبیه» که دسته ای از صحابه امضای پیمان صلح توسط پیامبر را مورد اعتراض قرار دادند و با نظر ایشان مخالفت کردند. (صحیح بخاری، ج 2، ص 81، کتاب الشروط) مرحوم علامه شرف الدین علامه، در کتاب «النص و الاجتهاد» بیش از هفتاد مورد از این نوع مخالفت ها را که در زمان رسول خدا اتفاق افتاده را بر شمرده اند. با در نظر گرفتن این تعداد مخالفت از طرف صحابه و آن هم در زمان حیات رسول خدا؛ هیچ استبعادی برای مخالفت صحابه بعد از حیات ایشان از طرف صحابه نیست. نکته ی سوم: در زمان رسول خدا و صدر اسلام، توده ی مردم تابع تصمیمات بزرگان قبیله ی خود بودند و از خود استقلال رای نداشتند؛ به همین خاطر بعد از غرض ورزی بزرگان خود در مخالفت با امر صریح رسول خدا، آن ها هم به خاطر تطمیع و تهدید، از موضع حق فاصله گرفتند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
باسمه تعالی ⭕️ چرا صحابه بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، حدیث غدیر و امثال آن را معیار برای تعیین خلیفه قرار ندادند؟ 📝پاسخ: نکته ی اول: جریان غدیر و دلالت آن بر ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام، از متواترات تاریخ می باشد که هیچ شبهه ای در اصل اتفاق و جانشینی حضرت علی علیه السلام، باقی نمی گذارد. نکته ی دوم: کسی که به تاریخ زندگانی صحابه رجوع کند موارد زیادی را در حیات سیاسی ان ها می بیند که با پیامبر مخالفت کرده اند و چه استبعادی دارد که عمل نکردن به حدیث غدیر و امثال آن نیز از همین موارد باشد؟ بعضی از این موارد عبارتند از: «رزیه یوم الخمیس» (مصیبت روز پنجشنبه: یعنی روز رحلت پیامبر خدا صلوات الله و سلامه علیه که در همان روز فرمود دوات و قلمی بیاورند تا برای آن ها چیزی بنویسد که بعد از او گمراه نشوند، ولی مخالفت کرده و پیامبر خدا را متهم به هذیان گویی کردند) (صحیح بخاری، ج 1، باب کتابة العلم، ح3 و ج4 ص 70) «سریّه ی أسامه بن زید» (لشکری که پیامبر خدا در اواخر عمر شریفشان به فرماندهی اسامه برای مقابله و حمله به رومیان تجهیز کرد و اصرار بر حضور صحابه در آن لشکر داشت ولی عده ای از آن ها از حضور در لشکر اسامه خودداری کردند). (طبقات ابن سعد، ج 2، ص 189) «صلح حدیبیه» که دسته ای از صحابه امضای پیمان صلح توسط پیامبر را مورد اعتراض قرار دادند و با نظر ایشان مخالفت کردند. (صحیح بخاری، ج 2، ص 81، کتاب الشروط) مرحوم علامه شرف الدین علامه، در کتاب «النص و الاجتهاد» بیش از هفتاد مورد از این نوع مخالفت ها را که در زمان رسول خدا اتفاق افتاده را بر شمرده اند. با در نظر گرفتن این تعداد مخالفت از طرف صحابه و آن هم در زمان حیات رسول خدا؛ هیچ استبعادی برای مخالفت صحابه بعد از حیات ایشان از طرف صحابه نیست. نکته ی سوم: در زمان رسول خدا و صدر اسلام، توده ی مردم تابع تصمیمات بزرگان قبیله ی خود بودند و از خود استقلال رای نداشتند؛ به همین خاطر بعد از غرض ورزی بزرگان خود در مخالفت با امر صریح رسول خدا، آن ها هم به خاطر تطمیع و تهدید، از موضع حق فاصله گرفتند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
غدیر 7.ogg
1.14M
💠 ️⃣ 🎙استاد 🔸ضرورت بحث از غدیر خم (4) ♻️ خلاصه: |آداب و ویژگیهای فراوان روز غدیر خم دلیل دیگری است بر ضرورت پرداختن به این فضیلت علی بن ابی طالب علیه السلام است.| ✨✨✨✨ 🌐eitaa.com/vazneh
غدیر8.ogg
1.43M
💠 ️⃣ 🎙استاد 🔸آماری از واقعه غدیر ♻️ خلاصه: |تعداد حجهای رسول الله؛تعداد خطبه های ایشان در حجه الوداع؛برخور عایشه در طول سفر به رسول مهربانیها.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
💠پرسش: چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: امام صادق علیه‌السلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهل‌بیتم که هم‌اسم و هم‌شکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1) پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است. نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعه‌دهنده» معنا شده است. راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیه‌السلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانش‌ها «باقر» ناميدهاند»(2) پینوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469 2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: چه کنیم تا امر به معروف و نهی از منکر ما اثر بیشتری داشته باشد؟ ✍️ امر به معروف و نهي از منكر مسئوليت بزرگي است كه بايد با ظرافت خاص انجام گيرد. طبيعي است كه اگر اين فريضه الهي به طور شايسته عملي نگردد، چه بسا اثر معكوس داشته باشد. مهم ترين آداب آن عبارتند از: 1_ حُسن برخورد: هرگز نمي‌توان با خشم و خشونت کسی را از گناه باز داشت. روح انسان بسيار آسيب پذير است . در برابر برخورد قهر آميز واكنش نشان مي‌دهد؛ از اين رو بايد مواظب بود تا لطمه اي به شخصيت افراد وارد نشود. 2_ جلب اعتماد:بدون جلب اعتماد نمي‌توان در شخصي نفوذ كرد براي اين كار بايد به خطاكار شخصيت داد و از به كار بردن الفاظ تحقير آميز خودداري كرد. 3_ در نظر گرفتن وضع روحي و رواني:در اجراي صحيح امر به معروف و نهي از منكر بايد شرايط مخاطب را در نظر گرفت. اگر عصباني است نمي‌توان نصيحت كرد. امام علي عليه السلام مي‌فرمايد:‌«براي دل‌هاي آدميان، علاقه و اقبال و گاهي تنفر و ادبار است. هنگامي كه مي‌خواهيد كاري را انجام دهيد، از طريق علاقة‌اشخاص وارد شويد ، زيرا هنگامي كه كسي را مجبور بر كاري كنيد، نابينا مي‌شود»(1) يعني خود را به كوري و كري مي‌زند. 4_ محترم شمردن عقايد افراد:دختر خانمي كه لباس مبتذل پوشيده و يا جواني كه سر و وضع خاصي دارد،‌اين‌ها را ارزش تلقي مي‌كند و نشانه شخصيت مي‌داند. اگر چه از ديد ما اين نظريه باطل است. اما بايد توجه داشت كه توهين كردن به عقيده و نظر آن‌ها توهين به شخصیت آنهاخواهد بود. 5_امر و نهی در ميان جمع و افرادي كه طرف پيش آن‌ها آبرو و حيثيت دارد نباشد. 6_ برخورد با زبان نرم و لطيف باشد. وقتي حضرت موسي به مقام نبوت رسيد، از طرف خداوند مأموريت پيدا كرد به اتفاق برادرش هارون پيش فرعون برود . او را امر به معروف و نهي از منكر كنند. خداوند به آن ها فرمود: وقتي پيش او رفتيد ، با خشونت برخورد نكنيد . با زبان خوش و شيرين به او متذكر شويد.(2) پي‌نوشت‌ها: 1. نهج البلاغه، قصار 193. 2. طه (16) آيه 43. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
غدیر 9.ogg
1.18M
💠 ️⃣ 🎙استاد 🔸آیات غدیر(1) ♻️ خلاصه: |به تصریح شیعه و سنی ،آیات 27 سوره حج و 67 مائده مربوط به حجه الوداع و معرفی شدن حضرت علی می باشد.در آیه 3 سوره مائده نیز شش ویژگی وجود دارد که منطبق بر عید غدیر است.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
⭕️ فلسفه و فوائد امام زمان غائب چه می تواند باشد؟ 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ snai.ir/962968 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
💠 پرسش: اگر منظور از "اولوالأمر الامر" در آیه 59 سوره نساء امامان و رهبران معصوم است، پس چرا در ذيل آيه كه مسئله تنازع و اختلاف مسلمانان را بيان می‌کند می‌گوید: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اهلّه وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا»؛ اگر در چيزى اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به پروردگار و روز بازپسين داريد، اين براى شما بهتر و پايان و عاقبتش نيكوتر است. همان‌طور كه می‌بینیم در اینجا سخنى از "اولوالأمر" به ميان نيامده و مرجع حل اختلاف تنها خدا (كتاب اهلّه، قرآن) و پيامبر (سنت) معرفی‌شده است. ✅ پاسخ: شكى نيست كه منظور از اختلاف و تنازع در جمله فوق، اختلاف و تنازع در احكام است نه در مسائل مربوط به جزئيات حكومت و رهبرى مسلمين، زيرا در اين مسائل مسلماً بايد از "اولوالأمر " اطاعت كرد (همان‌طور كه در جمله اول آيه تصریح‌شده). بنابراین؛ منظور از آن، اختلاف در احكام و قوانين كلى اسلام است كه تشريع آن باخدا و پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) است، زيرا می‌دانیم امام فقط مجرى احكام است، نه قانونى وضع می‌کند و نه نسخ می‌کند، بلكه همواره در مسير اجراى احكام خدا و سنت پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) است و لذا در احاديث اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌خوانیم كه اگر از ما سخنى برخلاف كتاب اهلّه و سخن پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) نقل كردند هرگز نپذيريد، محال است ما چيزى برخلاف كتاب اهلّه و سنت پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) بگویيم. بنابراین؛ نخستين مرجع حل اختلاف مردم در احكام و قوانين اسلامى خدا و پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) است كه بر او وحى می‌شود و اگر امامان معصوم بيان حكم می‌کنند، آن نيز از خودشان نيست بلكه از كتاب اهلّه و يا علم و دانشى است كه از پيامبر (صلی‌الله علیه و آله) به آن‌ها رسيده است؛ و به‌این‌ترتیب علت عدم ذكر "اولوالأمر " در رديف مراجع حل اختلاف در احكام روشن می‌گردد.»(1) پی‌نوشت‌ها: 1.مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 3، ص 442-441. 🔶 گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
♦️اعمال روز غدیر چیست؟ 🔹مبلغ غدیر باشیم؛ 🔻گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
🕋 حج یا کمک به فقرا؟ ✅ حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان پاسخ می دهد: 📝 مرسلات: dte.bz/Dg3TQ 📝 خبرگزاری تسنیم: tn.ai/2063006 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
💠 پرسش: چگونه به آخرت علاقمند شوم؟ 1.زندگی انسان از نگاه قرآن محدود به عالم دنیا نیست بلکه انسان پس از گذر از جهان مادی به عالم آخرت منتقل می شود. 2.رغبت و میل انسان در هر کاری به میزان معرفت و شناخت او بر می گردد. قرآن می فرماید: «مَنَ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ و مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»؛ هر كس كِشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هر كس كشت دنیا را بخواهد. از همان به او عطا مى كنيم و در آخرت بهره و نصيبى ندارد.(1) 3.چنانچه انسان بفهمد که زندگی در اخرت زندگی جاودانه است و برگشتی ندارد لاجرم بدنبال مهیا کردن خود برای آخرت می رود. 4.چنانچه انسان به این باور برسد که لذت و خوشی اخرت قابل مقایسه با لذتها و خوشیهای دنیا نیست و از طرفی عذاب اخرت نیز بسی عظیم تر و بزرگ تر است نسبت به دنیا ،در این حالت توجه اش به عملش بیشتر خواهد شد. 5.بهترین توشه برای اخرت تقواست و انسان در سایه ی تقوا می تواند معرفت خود را افزون تر نماید و بدنبال آن بر رغبت خود نسبت به آخرت بیفزاید. قرآن می فرماید: « قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»؛ بگو: كالاى دنيا اندك است و آخرت براى كسى كه تقوا داشته باشد، بهتر است.(2) 6.درروایات به ما توصیه شده است که بسیار به یاد آخرت باشید یعنی دائما سعی کنیم آخرت و نتیجه ی گناه را در ذهن خود تداعی کنیم. حضرت علی عليه السلام می فرمایند: مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ؛ هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او كم شود(3) 7.رغبت به آخرت در پرتو بی رغبتی به دنیا نصیب انسان می شود . امام علی علیه السلام می فرمایند: لايَنْفَع العَمل لِلآخرة مَعَ الرغبَة في الدُّنيا؛ با رغبت به دنیا، كار براى آخرت بى فايده است.(4) پی نوشت ها: 1 سوره شوری، آیه 20 2سوره نساء، آیه 77 3غرر الحكم : 8769 4میزان الحکمه ، حدیث 42 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
غدیر10.ogg
743.8K
💠 ️⃣1️⃣ 🔸آیات غدیر(2) ♻️ خلاصه: |به تصریح شیعه و سنی ،آیه اول و دوم سوره معارج مربوط به عید غدیر است و سرگذشت منکران ولایت را بازگو می کند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
test.mp3
8.39M
🔹--«بِسْم‌اللہ‌الرَحمݩِ‌الرَحیْـم»-- 📋| #ویــژه_بـرنـامه_عــید_قربـان #فایل_صوتی 🔹ارائه دهنده: 💻استاد جواد حیدری 📉«گروه أَنصارَ العَقيدة فۍ الأهواز» 📈و گروه تبلیغی پاسخگو (کانال رسمی استادجوادحیدری) @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت «اکمال» و «اتمام» در چیست؟ (أکملت لکم و اتممت علیکم) ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: در قرآن کریم آمده است: «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً…»؛ «امروز، دين شمارا كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به‌عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم». (1) نکته دوم: شهید مطهری (ره) در توضیح تفاوت دو کلمه‌ی «اکمال» و «اتمام» چنین می‌گوید: اتمام درجایی گفته میشود که؛ یک ساختهای ناقص است به معنی اینکه بعضی از اجزائش هنوز ناتمام است. مثلاً اگر یک ساختمان را بسازند، قبل از آنکه همه کارها تمام بشود که بتوان از آن استفاده کرد، مثل‌اینکه سقفش مانده باشد یا درهایش را هنوز کار نگذاشته باشند، به آن «ناتمام» میگویند؛ اما مسئله اکمال چیز دیگری است: یک شیء ممکن است پیکرهاش درست و تمام باشد اما از باب اینکه روح ندارد و آن واقعیتش و آثاری که منتظَر است بر آن مترتب بشود مترتب نمیشود میگویند کامل نیست. مثلاً اگر بگویند کمال علم به عمل است معنایش این نیست که تا عمل نیامده است علم یک جزئش ناقص است؛ خیر، علم، علم است، علم با علم تمام میشود ولی علم با عمل کامل میشود، یعنی آن آثاری که از علم باید گرفت با عمل گرفته میشود. «انَّ کَمالَ الْعِلْمِ بِالْعَمَلِ وَ کَمالَ الْعَمَلِ بِالنِّیَّةِ وَ کَمالَ النِّیَّةِ بِالْاخْلاص: کمال علم به عمل است، کمال عمل به نیت است و کمال نیت به اخلاص است». نیت جزء عمل نیست ولی اگر نیتی همراه عمل نباشد بیاثر است. اخلاص هم جزء نیت نیست ولی اگر اخلاص نباشد نیت اثر ندارد. الْیَوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی. این دستور [یعنی نصب علی علیه‌السلام به امامت] به اعتبار اینکه یک جزء از اجزاء دین و یک دستور از دستورهای دین است پس نعمت ناتمام بود، تمام شد. باز این دستور به اعتبار اینکه اگر نبود همه دستورهای دیگر ناکامل بود، کمال همه آن‌ها به این است. این است که ما میگوییم روح دین ولایت و امامت است. اگر انسان ولایت و امامت نداشته باشد اعمالش حکم یک پیکر بدون روح را پیدا میکند. (2) پی‌نوشت‌ها: 1. مائده/3 2. مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج25، صص 188 و 189 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو ↪️ @javadheidari110
💠 پرسش: در نماز چگونه باید خدا را تصور کنیم؟ ✍️ وقتی بحث از حضور قلب و تصور خداوند مطرح می شود لازم است توجه شود که به هیچ وجه منظور در نظر گرفتن و تصور شکل و ظاهر ویا حالت خاصی برای خداوند نیست.ذات خداوند قابل تصور نیست بلکه تصور کردن بدین معناست که متوجه حضورخداوند در نظام خلقت باشیم بدین شکل که همه ی اثرها را از ان خدا بدانیم و کسی را جز خداوند موثر در وجود ندانیم. و وجودش را سراسر عظمت، لطف و مهربانی تصور نماییم در واقع وظیفه ی ما تصور عظمت و محبت خداست نه تصور خود خدا چرا که تصور خود خدا ما را به تشبیه و تجسیم می کشاند. برای ایجاد حضور قلب در نماز لازم است از قبل از ورود در نماز خود را آماده نماییم یعنی متوجه باشیم که قصد انجام چه کاری را داریم بارها شده است افراد نماز می خوانند و اصلا متوجه نیستند و حتی بعد از چند ساعتی یادشان می رود که نماز خوانده اند یا نه؟ در صورتی که نمازی که با حضور قلب باشد اثرش ماندگار است و انسان لحظات شیرین اتصال به خداوند را فراموش نمی کند بنابراین قبل از نماز چند دقیقه ای با تمرکز بر این مطلب که می خواهم وظیفه ام را و اظهار بندگی ام را در برابر خداوند مهربان نشان دهم ،خود را آماده ی نماز کنید.به همین دلیل سفارش شده است که برای نماز اگر به جماعت نمی خوانید بهتر است در جای خلوت وساکت و آرام نماز بخوانید. حضور قلب یک حالت معنویست که باید با تکرار و مداومت و تمرکز در نماز برای خود ایجاد نماییم در واقع می توان گفت حضور قلب نوعی تفضل الهی است که بعد از این که ظرفیت لازم را پیدا نمودیم خداوند به ما عنایت می کند پس در مرحله ی اول باید به دنبال کسب ظرفیت باشیم بدین معنا که تمام توجه ما به معانی الفاظ ومفاهیم نماز باشد در اثر مداومت بر این کار کم کم با عنایت خداوند توجه ما از قالب لفظ بیرون رفته و به عمق معنا دسترسی پیدا خواهیم کرد. تصور کردن این مطلب در ذهن که من بنده ای ناچیز و ضعیف و ناتوان هستم وهمواره نیازمند خداوند می باشم در کنار توجه به مفاهیم نماز می تواند ما را در قرار گرفتن در مسیر حضور قلب کمک نماید. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اذا قام العبد الی الصلوة فکان هواه و قبله الی الله فانصرف کیوم ولدته امه» هنگامی که انسان برای نماز می ایستد، باید تمام توجهش و قلبش به خدا باشد تا هنگام اتمام نماز مانند روزی باشد که از مادر متولد شده باشد.(1) توجه به ناسپاس بودن و گنه کار بودن خود از یک طرف و توجه به رحمت و بخششی که خداوند به ما داشته و توفیق و فرصتی که دوباره برای خواندن نماز به ما داده نیز راهکار دیگریست که می توان با توجه به آن در نماز ،به تمرین حضور قلب پرداخت. توجه به این امرکه من با این همه گناه اگر در برابر هر کس دیگری جز خدا بودم هیچ جایگاهی نداشتم اما با این همه عصیان هنوز هم خداوند مرا دعوت کرده است در ایجاد حضور قلب موثر است. همچنین خواندن دعاهایی که قبل و بعد از نماز توصیه شده و توسل به اهل البیت علیهم السلام نیز در ایجادحضور قلب اثرگذار است. فراموش نکنید که تصور خداوند مبتنی بر شناخت صحیح از خداوند می باشد هرچقدر شناخت ما کامل باشد تصور ما صحیح تر خواهد بود. پی نوشت : 1. محجة البیضاء، ج 1، 382. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿