هدایت شده از ارتباط موثر
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی:
📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا»
✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد
🔹قرآنی
🔸حدیثی
🔹کلامی
🔸تاریخی
🔹اخلاقی
🔸مشاوره و روانشناسی
🔹احکام شرعی
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی
✅ذکر منابع پاسخ ها
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی
✅امکان ارسال پرسش
✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی
لینک مستقیم دریافت نرم افزار
http://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=node&id=98116&force=1۸
🍃شخص ثروتمندی خواست بهلول را در میان جمعی به سُخره بگیرد
⁉️ به بهلول گفت:هیچ شباهتی بین من و تو هست؟
بهلول گفت:البته که هست
مرد ثروتمند گفت:چه چیز ما به همدیگر شبیه است؟
بهلول جواب داد:
دو چیز ما شبیه یکدیگر است،
🔹یکی جیب من و کله تو که هر دو خالی است
🔸 و دیگری جیب تو و کله من که هر دو پر است.
♨️ @javadheidari110
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 تعصب و بلایی که بر سر انسان ها می آورد
🔹 تعصب، انسان را از تبعیت محض باز می دارد و تبعیتش را مرزبندی می کند. متعصب فقط می خواهد به حریم حرم راه یابد و برایش تجمع و آزار و رنج دیگران و حتی خطر انتقال ویروس کرونا هم معنا ندارد
🔸چیزی از درون او را می خواند به رفتن، به کوبیدن، به فریاد زدن و به شکستن. او عَطَفَ الْحَقَّ عَلَی أَهْوائِه است یعنی حق را به هوسهاى خودش متمایل مى کند
📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻
↪ snai.ir/997300
🆔 @sahebnews_ir
هدایت شده از پرسمان جهادی
ارسال پرسش در پیام رسان ایتا: @khameneieshQ
🌀کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
https://eitaa.com/porseman_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به ضرورت در خانه ماندن هم وطنان عزیز، بر آن شدیم تا خدمات پاسخگویی و راهنمایی خود را به صورت رایگان در فضای پیام رسان ایتا فعال کنیم.
🎤 #سوالات_خود_را_از_ما_بپرسید:
1🎤 خانواده_ازدواج:
Eitaa.com/sadeghy110
2🎤 خانواده_وسواس:
Eitaa.com/rezvanihamidreza
3🎤 خانواده_افسردگی:
Eitaa.com/rasoulatashi
4🎤 خانواده_همسرداری:
Eitaa.com/mahdibanitaba
5🎤 خانواده_طلاق:
Eitaa.com/daneshkhanevade2
6🎤 خانواده_نوجوان:
Eitaa.com/Serajian110
7🎤 خانواده_مهارت_های_زندگی:
Eitaa.com/mersad17
8🎤 خانواده_کودک:
Eitaa.com/A_ramezani67
9🎤 خانواده_اختلالات:
Eitaa.com/Mahdisharifi_g
10🎤 خانواده_جوان:
Eitaa.com/Farhadali
11🎤 عقاید_اصول_دین:
Eitaa.com/khameneieshQ
12🎤 عقاید_شفاعت_توسل:
Eitaa.com/kalam_qs
13🎤 عقاید_شبهات_توحید_و_آفرینش:
Eitaa.com/Ostad_nasr
14🎤 سیاست_انقلاب_و_نظام:
Eitaa.com/mghorbanim110
15🎤 قرآن_حدیث:
Eitaa.com/rasoolmousavi
16🎤 قرآن_ترجمه_تفسیر:
Eitaa.com/mehrdad_aghaie
17🎤 قرآن_صوت_لحن:
Eitaa.com/aghanoor
18🎤 فقه_احکام:
Eitaa.com/Amir1441
19🎤 فقه_احکام:
Eitaa.com/yahagh2
20🎤 عقاید_کلام_جدید:
Eitaa.com/yazahra031
21🎤 بازی_اسباب_بازی:
Eitaa.com/parmaahi
⚪ارتباط با مدیر:
@sadeghamini
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
با توجه به اينكه دوران زنداني بودن امام موسي كاظم علیهالسلام بسیار طولانی بوده ، چگونه فرزندان زیادی داشتند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
ضمن عرض تسلیت، به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام🌴
نکته اول : امام کاظم علیهالسلام ، دارای 37 فرزند بوده است.مرحوم مفید(ره) مینویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى»(1)
نکته دوم : برخلاف مشهور ، امام کاظم علیهالسلام بیش از چهار سال بهصورت مداوم در زندان نبودهاند و مابقی عمر شریف خود را هرچند تحت کنترل ولی، کنار خانواده میگذراندند.(2)
نکته سوم : امام کاظم علیهالسلام ، همسران متعددی داشتند.(3)
نکته چهارم : عمر شریف حضرت هنگام شهادت 55 سال بوده است.(4)
نکته پنجم: انتساب بسیاری از امام زادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آنها قطعی نیست.
نتیجه اینکه : با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.
پینوشت:
1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244
2. ستارگان درخشان ، ج 9 ، ص 58
3. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244
4. مناقب ، ج 4 ، ص 349
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
#پست_پیشگام13
#کرونا، امری #طبیعی یا #بلائی الهی؟!!!
چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند.
گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند.
از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد.
در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد.
- دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک
- عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی
- گناه و معصیت
- رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی .
کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند.
و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند.
نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند.
قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مىآوردند و تقوا پيشه مىكردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم». (أعراف/96)
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199)
نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است.
پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155)
از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست.
به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد.
علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
@javadheidari110
جهت دومی که نا معلوم است: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این این سه با هم است و بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خود را دارد. نکته مهم دیگری که ما از این حدیث استفاده می کنیم این است که این دارو جنبه پیشگیرانه مانند واکسن دارد تا درمان. دلیل این استظهار؛ یکی اینکه: برای مصرف، زمان مشخص تعیین کرده و دو اینکه: می فرماید: «اگر کسی چنین کند مریض نمی شود مگر به مرض موت». اما اینکه جنبه درمانی داشته باشد از این روایت استفاده نمی شود.
نتیجه بحث اینکه: اولا نباید این دارو را به طور قطعی به معصوم نسبت داد و بگوئیم داروی امام کاظم علیه السلام بلکه باید احتیاط کنیم و بگوئیم داروی منسوب به امام کاظم علیه السلام.
ثانیا: بگوییم امید است این دارو تاثیر بگذارد.
ثالثا: باید مقدار ترکیب این داروها در لابراتوارها و آزمایشگاه ها مشخص شود و همچنین مشخص شود که چه افرادی می توانند استفاده کنند و چه افرادی نباید استفاده کنند چرا که طبیعت این ادویه گرم است چنانچه در خواص هلیله گفته شده مصرفش برای زنان باردار و بعضی افراد مناسب نیست.
در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم:
۱🔷 برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده .پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است.
۲🔷 احتمال دارد امام چون عالم به طبع سوال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است.
۳🔷برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند.پس هر روایتی حجت نیست.
۴🔷در برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد.
پی نوشت ها:
1. وسائل الشیعه الشیخ حر العاملی ج ۲۴ ص ۱۰۲
2. کنز الفوائد الشیخ محمد بن علی الکراجکی
3. طب الائمه، ص 50
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
بررسی سند و دلالت داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام.
✍️#استاد الهی منش- #کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی
قبل از هر چیز چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: در تمام دنیا در کشورهای پیشرفته یا غیر آن، از گیاهان و ادویه جات برای درمان استفاده می شود؛ چرا که در دارای خاصیت بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و بعید می دانم کسی منکر این جهت باشد.
در تمام کشورها از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده می کنند و اینطور نیست که نزد دانشمندانشان "همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش نداشته باشد" حتی برخی از داروهای شیمیایی امروز منشا گیاهی دارد و در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته مثل چین، کانادا و..درمان با اینگونه گیاهان امر پذیرفته شده ای است و از آن طرف هم اطبای سنتی نیز منکر دستاوردهای طب جدید در درمان بیماریهای لاعلاج نمی شوند تا کتاب های علمی را آتش بزنند.
نکته ی دوم: همه می دانیم که دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می دهد به سلامت جسم هم بهاء داده است تا آنجا که فرمود: «عقل سالم در بدن سالم است» و حتی اگر عبادتی مضر به حال جسم باشد، وجوب آن تبدیل به حرمت می شود.
شاهد این بها دادن، روایات معتبری است که در علل تحریم بعضی از خوراکیها و غیر آن وارد شده است. مثل روایاتی که علت حرمت خون یا میته را موجب افساد بدن بودن این دو می داند. (۱)
به همین دلیل، خیلی طبیعی است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان یا در جواب سوالهای پزشکی که از ایشان شده است مطالبی را بفرمایند و در هیچ روایتی نفرموده اند اینگونه سوالها را از ما نپرسید و جزء شئون ما نیست بلکه فرمودند: «العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان». (۲)
نکته ی سوم: مشهور علمای شیعه قبول دارند که همه کتب روائی و همه روایات قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند و نیاز به بررسی روایات از حیث سند و دلالت دارند و به صرف وجود یک روایت طبق آن فتوا نمی دهند و در روایات طبی هم که مربوط به سلامتی است نمی توان با تمسک به قاعده تسامح در ادله سنن بدون بررسی سند و دلالت آن حدیث را به امام معصوم نسبت داد.
با توجه به مقدمات مذکور به بررسی روایت داروی معروف شده امام کاظم علیه السلام می پردازیم.
منبع این روایت کتاب طب الائمه است. نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند.
هر دوی این دو نویسنده امامی (شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است. و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند.
در این کتاب نزدیک ۴۰۰ روایت طبی وجود دارد. روایات این کتاب برخی مسند و برخی مرسل هستند یعنی برخی از آنها سند دارد و متصل به معصوم است و واسطه نقل خبر تا امام معصوم علیه السلام وجود دارد و برخی از این روایات واسطه ها افتاده اند که از ارزش سند می کاهد.
عده کمی از بزرگان از این کتاب به عنوان منبع کتاب خودشان استفاده کرده اند.
مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق برخی روایات این کتاب و مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ۱۱۳ روایت از این کتاب را انتخاب کرده که همگی آنان به خاطر مجهول بودن راویان ضعیف هستند.
در هر حال بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد .
راوی اول: «السری بن احمد بن السری»که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد.
نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست.
راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند.
لذا این روایت از نظر سند به هیچ عنوان معتبر نیستت.
برای بررسی دلالت روایت، متن روایت را مشاهده کنیم:
امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم (علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخههای عجیب نوشتند.حضرت فرمودند: به کجاها میروید؟!
به سید و آقای این داروها اکتفا کنید.
#هلیله و #رازیانه و #شکر در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، #مصطکی قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمیشود مگر بیماری مرگ.». (3)
روایت از یک جهت وضوح دارد ولی از دو جهت محل بحث است.
اما از نظر زمان مصرف آن، هر روز نیست بلکه زمان و مقدار مصرف ادویه در تابستان و زمستان را ۳ ماه و ۳ روز در هر ماه میداند. که ظاهرا مراد سه روز پشت سر هم است و ممکن است سه روز مختلف مثل اول و وسط و آخر ماه باشد. اما دو جهتی که معلوم نیست: یکی این است که آیا برای همه افراد مناسب است یا منع دارویی دارد؟ چنانچه اطبا با آن همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه و در همه احوال توصیه نمی کنند.
⁉️ «عید» واقعی انسان.
💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد».
🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!!
🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود.
چرا؟
چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست.
منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است.
✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم.
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
#پست_پیشگام14
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟
✍️#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
در علم پزشکی به عامل بیماریزا که در سلولهای زنده ی یک پیکر تکثیر میشود «ویروس_ Virus» می گویند.
ویروس، قادر است انواع شکلهای حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتریها و آرکیاها را آلوده کند.
این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، #کرونا فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم.
این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.!
شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ.
یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است.
برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند.
در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند».
اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟
آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟
برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم.
روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرجالمهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958)
این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند.
روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 656)
همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است.
وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ».
به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274)
روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 372)
در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم:
اولا: سند هر دو روایت ضعیف است .
ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور.
معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه»؟
هدایت شده از پرسمان جهادی
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور».
نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد.
از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
🔔 #خبر_ویژه
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم
🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/flHsH
📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5
🌀تبلیغ دین در شرایط بحران
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @javadheidari110
باسمه تعالی
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم.
🔹عقربه های ساعت آهسته آهستته به ثانیه های پایانی سال نزدیک می شوند. کم کم نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» گوش ها را نوازش می دهد. آری به «عید نوروز» نزدیک می شویم.
عید باستانی ما ایرانی ها؛ جلوه های زیبای فراوانی دارد.
صله ی رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقراء و به صورت ویژه یاد اموات و گذشتگان بودن و زیارت قبور.
آری! قشنگی و جذابیت عید، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت؛ به این سنت های ایرانی، اسلامی است.
اما امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی شده است که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است؛ ویروس کرونا.
چه دین منعطف و معقول و جامعی داریم.
برای هر شرائط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد که این حکم عقل و سیره ی عقلاست.
همان دینی که صله ی رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ می داند؛ (1) همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند؛ (2) حفظ جان خود و سلامت بدن دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی باعث تحت الشعاع قرار دادن سلامت افراد و جامعه شود را محکوم می کند.
عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت علیهم السلام که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند: وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم.
آری! حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم.
بیایید امسال را به گونه ای دیگر به پایان برسانیم و سال جدید را آغاز.
در خانه ماندن را تمرین کنیم و صله ی رحم را از راه های دیگر به جا آوریم. تلفنی صحبت کنیم و از پیام رسان های داخلی برای دیدن همدیگر کمک بگیریم.
پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، هم صفا را به خانه های خود بیاوریم و هم زمینه ی شادی روح امواتمان را فراهم کنیم.
از خداوند کریم و حکیم، صحت و عافیت را برای مردم ایران زمین خواستاریم و آرزوی سالی پر خیر و برکت را برای آنان طلب داریم و اطمینان داریم با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر می گذاریم.
پی نوشت ها:
1. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 114
2. معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
⁉️یک سؤال:
میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟
🔴پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند.
با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمىشود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مىشود.
به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مىدهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند.
اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى
برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مىكنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مىشوند".
پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مىداند. (1)
نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است.
به قول شاعر:
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبهپذير و مهربان است(2)
پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 38
2. حجرات/12
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟
✍ پاسخ:
نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد.
مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1)
نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند.
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2)
نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود:
مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3)
مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4)
نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد.
پی نوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448
2. همان
3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110
4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
✅پرسش:
اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟
🌺پاسخ:
شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است:
📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است.
📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.»
☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟
فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مىخوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن.
📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد.
📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است.
برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
قم و کرونا Mix.mp3
7.41M
#پناه_بردن_به_قم !!!
#کرونا
#پادکست
📣 پاسخگویی توسط: استاد #حیدری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_ گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
📚 ویژه نامه #شبهات_کرونا
〽️ 12صفحه | 1مگابایت | PDF
📥 دریافت: dte.bz/erre
🌀 تبلیغ دین در شرایط بحران
🌀 مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی (نمایندگی اصفهان)
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان