کانال رسمی استاد جواد حیدری
#مسابقه #چشم_به_راه
سلام علیکم
برنده ی این هفته ی مسابقه ی چشم به راه:
سرکار خانم : زهرا رضایی
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا پس از ظهور امامزمان جهان به پايان میرسد؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایهی حکومت ایشان عدل و داد در گسترهی هستی حاکم میشود.
📚حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص281
2⃣ بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد.
📚بحار الأنوار،ج53، ص42
3⃣ بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهمپیچیده میشود.
اما آنچه از روایات اهلبیت علیهمالسلام به دست میآید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید میزند که با انسانهای موجود و جهان کنونی متفاوت است.
📚تفسیر الصافی، ج5، ص60
📝 پاسخ استاد را اینجا نیز میتوانید بخوانيد 👇
http://snai.ir/966808
#عقائد
#شبهات_مهدویت
🆔 @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 حکم سر کتاب باز کردن 💠
⁉️سوال: حکم باز کردن سر کتاب به این صورت که تفأل به کتابی بزنند برای پیش بینی آینده چیست ؟
پاسخ:
✍🏽 آیت الله خامنه ای: سرکتاب و فالگیری اعتبار ندارد و مراجعه کردن به رمال ها و فالگیرها جایز نیست.
✍🏽 آیت الله مکارم: سرکتاب باز کردن یا فال گرفتن با قرآن یا هر کتاب دیگر و آینده نگری هیچ اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد، این کار نسبت به قرآن اشکال شرعی دارد؛ تنها می توان با قرآن (طبق شرایط و آداب) استخاره کرد.
-------------
🌱پی نوشت:
[1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 2zz5rrz.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9908220110.
#احکام_اعتقادی
#سحر_دعا
💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘
🔘
🔘
پرســـ❓ــش
⁉️چرا از مرگ میترسیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ ناآگاهی از حقیقت مرگ
اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمیدهد.
امام هادی علیهالسلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بیتابی کرده و میگریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «ای بنده خدا، تو از مرگ میترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمیشناسی»
📚معاني الأخبار، ص290
2⃣ دلبستگی شدید به دنیا
انسانی که شیفتهی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهرهمند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر میبرد، زیرا چنین میپندارد که مرگ پایانبخش تمام لذتها و کامیابیهای اوست و او را از علایق و دلبستگیهایش، برای همیشه جدا میسازد.
امام علی علیهالسلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسانها این انگیزه را ایجاد میکند که به دنیای زودگذر دل نبندند.
میفرمایند: «ایها الناس انما الدنیا دار مجاز و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است»
📚نهج البلاغة صبحي صالح، ص320
3⃣ ترس از حسابرسی اعمال
قرآن کریم میفرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آنها هرگز تمنای مرگ نمیکنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستادهاند و خداوند ظالمان را بهخوبی میشناسد». سوره جمعه آیه7
اسلام عزیز، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید میکند.
♻️نتیجه اینکه:
انسان بعد از مرگ بازخورد اعمال دنیایی خود را میبیند و اگر اعمال دنیایی او قابل قبول باشد مشمول این روایت پيامبر اکرم خواهد شد که فرمودند: اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ. (دنيا زندان مومن و بهشت كافر است.)
📚تحف العقول
بنابراین کسانی که سختیهای دنیا را تحمل و از خوشیهای زود گذر آن بگذرند نه تنها از مرگ ترسی ندارند بلکه پس از مرگ اول راحتی آنهاست زیرا از زندان دنیا و جسم آزاد شدهاند و به منزلگاه حقیقی که به آنجا تعلق دارند بازگشتهاند.
پس انسان میبایست با انجام اعمال خیر و استغفار، خود را برای مرگ، مهیا کند زیرا طبق فرمایش امام رضا -علیهالسلام- آنکس که یاد مرگ کند و از آن ترس داشته باشد، ولی خود را برای مرگ آماده نکند، خودش را مسخره کرده است.
📚بحار الأنوار، جلد۷۸ ، ص۳۵۶
#عقائد
#معاد
#مرگ
🆔 @javadheidari110
🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 🔘
@ramezan_ghasem110
🎈یکی از قهرمانان تاریخ بسکتبال:
بزرگترين مهارت من اين بود كه آموزش پذير بودم، حتى اگر فكر می كردم مربیام اشتباه میكند، باز هم سعى میكردم گوش كنم و از او چيزى ياد بگيرم!!
____________________
در یادگیری یکی از موانع بزرگ آن است که مفروضات و پیشدانستههای خود را قطعی و غیر قابل خدشه بشماریم، در این صورت، اعتماد چندانی به مطالب جدید(متفاوت با پیشدانستهها)احساس نمیکنیم.
🆔 @javadheidari110
#یادگیری
#مثبت_نگری
#تربیت
#توانمند_باشیم
#تصمیم_گیری
هدایت شده از جواد حیدری
#بَر_و_بَچ_اصفونی
#بنزین_شعور_مردمی_تلاش_مسئولین
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
#مسابقه #چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد منشأ بیماری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کدام گزینه صحیح است؟
الف. امام زمان(عج) ممکن است به علت سوء مزاج بیمار شوند.
ب. ابتلا و امتحان الهی می تواند عاملی برای بیمار شدن امام زمان (عج) باشد.
ج. امام زمان هرگز دچار بیماری نمی شوند.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از سلاله اخلاقی
بحث در مورد امام زمان علیهالسلام .mp3
5.66M
#مسابقه #چشم_به_راه
⁉️🔘در مورد منشأ بیماری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کدام گزینه صحیح است؟
الف. امام زمان(عج) ممکن است به علت سوء مزاج بیمار شوند.
ب. ابتلا و امتحان الهی می تواند عاملی برای بیمار شدن امام زمان (عج) باشد.
ج. امام زمان هرگز دچار بیماری نمی شوند.
🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی #جواد_حیدری در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید .
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🍃
🌼
💐ورود حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به شهر قم
🍃🌼 بيبي فاطمهی معصومه (سلاماللهعلیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشوند.
📚مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶
🍃🌼 پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليهالسّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به همراه عدهای از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليهالسّلام) آل بنيهاشم (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»
📚محمدي، اشتهاردي، محمد، حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸
🍃🌼 حسنبنمحمدبنحسن قمي مينويسد:«وقتي حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عدهاي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كردند از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مينويسد: «پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آنها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بنيعباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد»
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص ۱۱۸
🍃🌼 به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهمالسّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند»
📚قمي، حسن بن محمد بن حسن، تاريخ قم، تصحيح جلال الدين طهراني، تهران، توس ۶۱، مترجم: حسن بن علي بن حسن بن عبدالملك قمي، ص ۲۱۳
🍃🌼 شيعيان قم پس از اینکه از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه مطلع شدند خدمت ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مينويسد: «قول درست اين است كه وقتی خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و حركت ایشان به سوي قم به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج از اصحاب امام رضا (عليه السّلام) بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد»
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص ۱۱۹
📚فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵
🍃🌼 ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.
📚محمدي اشتهاردي، محمد؛ همان، ص۱۱۹
🍃🌼 يوسف علي يوسفي مينويسد:«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت»
📚يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي.
🍃🌼 خانهی موسيبنخزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كردهاند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.
📚فقيهي، علي اصغر، تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵.
#مناسبتی
#بیست_و_سوم_ربیعالاول
#سالروز_ورود_حضرت_معصومه_به_قم
🆔 @javadheidari110
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
@ramezan_ghasem110
*⭕️ آزادى عقيده یا آزادى تفكر؟*
*(مقايسه ای ميان سیره ابراهيم عليه السلام و روش ملكه انگلستان و كوروش)* ❗️
*🔻فرق است ميان آزادى عقيده و آزادى تفكر.*
*تفكر يعنى همان استعداد انسانى بشر كه مى تواند در مسائل، علمى و منطقى بينديشد.*
*اين استعداد حتما بايد آزاد باشد.*
*پيشرفت و تكامل بشر در گرو اين آزادى است.*
*🔻 اما عقيده : مى دانيم هر عقيده اى ناشى از تفكر نيست.*
*بسيارى از عقايد بشر ناشى از يك سلسله عادتها، تقليدها و تعصبهاست نه اين كه چون فكر كرده اين عقيده را گرفته است بلكه چون عادت كرده، به اين عقيده چسبيده است.*
*🔻اين عقيده نوعى انعقاد است يعنى فكر و انديشه اش به جاى اين كه باز باشد بسته و منعقد شده و بر عكس، آن قوه مقدس تفكر به دليل اين انعقاد و بستگى در درونش اسير شده.*
*🔻آن آدمى كه يك سنگ يا چوب و ساخته دست خودش را مى پرستد، آيا نشسته علمى و منطقى فكر كرده و علم و منطق او وى را رسانده به اين كه اين بت را بپرستد؟*
*تفكر آزاد است، حالا كه تفكر آزاد است پس اين آقاى بت پرست بايد آزاد باشد براى اين كه بت را بپرستد؛ يا نه، عقل و فكر اين شخص اسير است،*
*🔻بايد كارى كنيم كه عقل و فكر او را از اسارت اين عقيده آزاد كنيم،*
*كارى را بكنيم كه ابراهيم خليل اللَّه و بت شكن كرد.( شکستن بتها بگونه ای که مردم را به اندیشیدن نسبت به عقیده خرافی شان وادار نمود ).*
*♦️حال درباره اين كار ابراهيم چه بايد بگوييم؟*
*آيا ابراهيم كارى كرد برخلاف آزادى عقيده؟ يا كارى كرد در خدمت آزادى عقيده؟*
*كارى كرد در خدمت آزادى عقيده به معنى واقعى، يعنى آزادى انديشه.*
*🔻يعنى ابراهيم با اين عمل ، از خودبيگانگى آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و آزادى آنان را به آنها بازگرداند*
*🔻- تعبیر قرآن نسبت به پیامد عمل ابراهیم در بین بت پرستان این است -: « فَرَجَعوا الى انْفُسِهِمْ » تعبير عجيبى است!*
*اينها از خودشان جدا و دور شده بودند (خود واقعى انسان ، عقل و فكر و منطق انسان است)،*
*🔻قرآن مى گويد اين - اقدام ابراهیم در شکستن بتها- سبب شد كه دومرتبه به سوى خودشان باز گشتند و خودشان را دريافتند، گفتند كه او راست مى گويد.*
*🔻 ابراهيم عليه السلام مى توانست مطابق همين فلسفه اى كه اغلب فرنگيها مى گويند كه «انسان هر عقيده اى را اتخاذ كند آن عقيده محترم است»*
*بگويد چون اين بتها مورد احترام ميليونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام مى گزارم.*
*از نظر اسلام اين كار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادى.*
*♦️حال شما بياييد اين را مقايسه كنيد [با اين كه] ملكه يا پادشاه انگلستان در چند سال پيش - به تاریخ قبل از انقلاب - در سفرى كه به هندوستان رفته بود وقتى كه مى خواست به تماشاى يك بتخانه برود، مردم وقتى مى خواستند داخل صحن آن بتخانه شوند كفشهايشان را مى كَندند،*
*او هنوز به صحن نرسيده كفشهايش را به احترام كَند و بعد، از همه آن بت پرستها مؤدبتر در مقابل بتها ايستاد.*
*🔻يك عده هم گفتند ببينيد! ملت روشنفكر چقدر به عقايد مردم احترام مى گزارد!*
*نمى دانند كه اين نيرنگ استعمار است. استعمار مى بيند كه همين بتخانه است كه هند را به زنجير كشيده و رام استعمارگر كرده.*
*آن، احترام به آزادى نيست، خدمت به استعمار است.*
*ملت هند اگر از زير بار اين خرافات بيرون بيايد باج به انگليسها نمى دهد.*
*♦️يا در گذشته مى گفتند ببينيد كوروش چقدر مرد بزرگِ بزرگوارى بوده! كه وقتى به بابِل رفت و آنجا را فتح كرد تمام بتخانه ها را محترم شمرد.*
*اين كار از نظر يك فاتح كه سياست استعمارگرى دارد و مى خواهد مردم را بفريبد توجيه مى شود ولى از نظر بشريت چطور؟*
*🔻آيا خود جناب كوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه.*
*كوروش چه فكر مى كرد؟*
*مى گفت اين اعتقاد، اين مردم را بدبخت كرده يا نه؟ بله.*
*🔻ولى در عين حال دست به تركيب آنها نزد، چرا؟ چون مى خواست كه آنها در زنجير بمانند. اين خيانت بود نه خدمت.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 123-120- با تلخیص و ویرایش جزئی -*
@javadheidari110