eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 کیفیت خطاب کردن نام دیگران کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❎با سلام و عرض ادب ❇️ بعد از چند روز مسافرت و خاموش بودن گوشی در روز آخر سفر، به محض برخط شدن با سوالات متعددی مواجه شدم که پاسخ گویی به آن ها با افتخار هنوز ادامه داره. ✅ در بین سوالات، عزیزی در رابطه با روایتی از امام صادق علیه السلام مبنی بر شیر خوردن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سینه ی ابوطالب توضیح خواسته بود. ↙️ گفتم پاسخ را با شما سروران هم در میان بگذارم: ↩️ این روایت سند ضعیفی دارد و قابل اعتماد نیست. ↩️ فارغ از بحث سندی، پذیرش اعجاز گونه ی چنین اتفاقاتی، محذور و منع عقلی ندارد. ↔️ نتیجه اینکه، مطلب فوق فاقد اعتبار و غیر قابل پذیرش هست. ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا در اسلام زن برای خروج از منزل باید از همسرش اجازه بگیرد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه هر چند بسیاری از علت و حکمت های احکام الهی برای ما روشن نیست ولی در رابطه با سوال مذکور نکاتی تقدیم حضورتان می‌گردد: 1⃣ هر مجموعه‌ای نیازمند به یک مدیر و رهبر است تا آن مجموعه را اداره کند؛ به همین دلیل نیازمند آن است که برای این مجموعه قوانینی وضع شود و اسلام برای مجموعه کوچک خانواده به صورت معمول مرد را با توجه به این که اکثر مسئولیت‌های اداره‌ی خانه به دوش اوست او را به عنوان مدیر خانه قرار داده است و این یک امتیاز نیست بلکه یک بار مسئولیت سنگین برای اداره خانه و‌ خانواده است. به همین جهت یکی از قوانین خانه این است که زن با هماهنگی همسرش از خانه خارج شود تا به نظم و اداره‌ی خانه لطمه‌ای وارد نشود. 2⃣ یکی دیگر از حقوق مرد؛ حق جنسی است که بر عهده‌ی زن می‌باشد که در این نیاز متقابل؛ زن باید درخواست همسرش را تامین کند و به این جهت که گاهی خروج از منزل به این نیاز لطمه وارد می کند، اجازه برای ترک منزل لازم و ضروری است. 3⃣ باید به این نکته توجه داشت که این گونه قوانین در حد یک اصل قانونی است برای زمانی که اختلافی پیش آمد برای حل اختلاف، مبنا و قانونی باشد اما ما در عرف جامعه نداریم که زن برای هر خروجی از منزل بخواهد اجازه‌ای از همسرش بگیرد بلکه بصورت توافقی خیلی از این‌ مسائل بین زوجین حل شده است و کسی به این نکات توجه‌ای ندارد و در‌ خانه اصول اخلاق باید حاکم باشد و نه اصول فقه ♻️نتیجه اینکه این حکم فقهی، برای همیشه نیست بلکه استثناهایی نیز دارد که زن می‌تواند بدون اجازه‌ی همسرش از خانه خارج شود بطور مثال اگر زن هنگام عقد شرط کند که بتواند بدون اجازه از خانه خارج شود این قانون اجازه گرفتن لازم الاجرا نخواهد بود. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
پاسخ حجت‌الاسلام راجی به عباس عبدی 🔹 پی‌نوشت شورای نگهبان صرفاً یک نهاد فکری و مشورتی است نه اجرایی و لذا سن اعضای آن نه تنها تأثیری در اتقان مصوبات ندارد، بلکه در این مواقع تجربه است که عنصر اصلی به شمار می‌رود 🆔 @Shobhe_Shenasi
⭕️آیا خوردن نیم خورده ی گربه مستحب است؟ آیا روایتی در این‌باره داریم❓ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" ❎ مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در کتاب گرانسنگ وسائل الشیعه، بابی با عنوان «باب طهاره سؤرالسِّنّورِ وَ عَدَمِ کَراهَتِه»؛ «باب پاک بودن نیم خورده ی گربه و مکروه نبودن آن»، تدوین فرموده اند. از هفت روایتی که در این باب مطرح شده است، مطالب زیر استفاده می شود: (۱) 1⃣ دور ریختن نیم‌خورده گربه مکروه است. 2⃣ نیم‌خورده گربه پاک است و می‌توان با آن وضو گرفت یا غسل کرد. 3⃣ نیم‌خورده حیوانات حرام گوشت مکروه است، ولی در مورد گربه، برخی فقها معتقدند که چنین کراهتی وجود ندارد. ❇️ اما در رابطه با استحباب خوردن از نیم خورده ی گربه، مطلبی در روایات یافت نشد و فتوایی از فقهای بزرگوار مشاهده نکردم. در پایان ضمن تاکید بر رعایت بهداشت در امر خوردن و آشامیدن و فرق گذاشتن بین پاکی و تمییزی و نجاست و کثیفی؛ به فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله اشاره می کنم: «نيم خورده حيوانات حرام گوشت، مکروه است و در مورد گربه، اگر حيوان آلوده باشد، آن نيز مکروه است». (۲) 📚 پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعة، ج ‏1، ص 227 - 228 2.https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 . ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠 پرسش: چرا در قرآن دستور به زدن زنان داده‌شده است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد . «هر كس از مرد و زن كار نيكى به‌شرط ايمان به خدا به‌جای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1) نکته دوم: هنگامیکه به کتاب‌های لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت میشود. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و اله می‌فرمایند : من تعجب می‌کنم از كسى كه همسرش را می‌زند درحالی‌که خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آن‌ها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3) محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفته‌اند نباید به‌صورت و لگن و شكم بزند).4) نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همان‌گونه که در خود آیه شریفه تصریح‌شده، منحصر به حالت نشوز زنان و آن‌هم بعدازاینکه راه‌کارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید). نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئله ی معاشرت با زنان ، اهل‌بیت علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشده‌اند. پینوشت : 1. نحل/97 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🆔 @javadheidari110
🔷 سلام . دوستان سعی کنند به صورت آنلاین، جلسه را دنبال بفرمایند. 🔹 قبلا از محضر دو استاد بزرگوار بهره برده ام. مباحث قابل استفاده و ارزشمند است. @javadheidari110
شک در تعداد تسبیحات اربعه ‌ ✍ کسی که می‌داند تسبیحات اربعه را گفته، ولی تعداد آن را نمی‌داند، چیزی بر او واجب نیست ولی تا به رکوع نرفته می‌تواند بنا را بر اقل گذاشته و آن را تکرار کند تا یقین کند که سه مرتبه گفته است. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۸۵ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110