موضوع:احکام شرعی
#روزه_جنب
💠 سؤال
اگر کسی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شود و جنب باشد میتواند نیت روزه واجب کند؟
✅ جواب:
در روز ماه رمضان می تواند نیت روزه کند اما روزه قضا را نمی تواند .
پی نوشت:
رساله توضیح المسائل مراجع معظم احکام روزه مسئله ۱۶۳۳_۱۶۳۴
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
شب قدر2.ogg
1.74M
#رمضان_با_ثقلین
📌 هر روز یک پیام قرآنی
💭 امروز: شب قدر 2
🔉 گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
احکام روزه جلسه ۵.m4a
4.21M
#احکام_روزه
#جلسه_پنجم
#مبطلات_روزه
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
پست پیشگام ترویج موسیقی.pdf
190.4K
#پست_پیشگام
#حکم_فقهی
#ترویج_موسیقی_در_آموزش_و_پرورش
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
تناقض - سها 1.ogg
1.87M
✅ آیا در قرآن تناقض است؟
⏪پاسخهای کوتاه به اکاذیب و توهمات دکتر "سها"
📆ایام ماه مبارک رمضان
♻️توسط : استاد جواد حیدری مدرس حوزه و دانشگاه
#اختلاف قرائات و تحریف
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#راهپیمایی_روز_قدس
💠 پرسش
حکم شرکت نکردن در مراسم روز جهانی قدس چیست؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود. بنابراین شرکت در راهپیمایی روز قدس لازم است و بر همۀ مسلمین لازم است در صورت امکان راهپیمایی را اقامه کرده و ترک نکنند. «1»
پی نوشت:
(1). دفاتر مراجع عظام تقلید.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
منظور از «نور»بودن خدا چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :قرآن کریم ،پروردگار عالم را به نور توصیف فرموده و میفرماید:«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...»؛«خداوند نور آسمانها و زمين است».(1)
نکته دوم:با توجه به جسم نبودن پروردگار عالم،منظور از نور در آیهی شریفه ، نور محسوس و جسمی نیست.بلکه ازآنجهت که ویژگی نور، ظاهر بودن خود و ظاهر کننده غیر از خود هست(ظاهر لنفسه و مظهرٌ لغیره)و تمام هستی و مخلوقات،هستی خود را از خدا میگیرند درحالیکه خداوند هستیبخش مطلق هست،پروردگار عالم به نور آسمان و زمین تشبیه شدهاند.
نتیجه اینکه : ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشنکننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است. ازاینرو مىتوانیم بگوییم: "خدا نور است.
پینوشت:
1. نور/35
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
در روایات اهلبیت علیهمالسلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهلبیت علیهمالسلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید:
نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرحشده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعدهی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن میباشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیریهای خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است.
نکته دوم : اهلبیت علیهمالسلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند.
ریّان بن صلت از امام رضا علیهالسلام سؤال میکند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه میفرمایید؟ امام میفرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1)
نکته سوم : امامان علیهمالسلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده میدیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کردهاند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوقاند و حادث.
محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت میکند که امام هادی علیهالسلام در ضمن نامهاش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2)
پینوشتها:
1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546
2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پست پیشگام اختلاف در رویت هلال.pdf
135.7K
#پست_پیشگام
#حکم_فقهی
#اختلاف_نظر_در_رویت_هلال_ماه استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
#احکام_شرعی
#زکات_فطره
میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان ۱۳۹۸
✅زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمیدانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(۱) ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مىتواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مىدهد نیت فطره کند.(۲) اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(۴)
💥بمناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۴۰ هجری رمضان ۱۳۹۸ هجری شماسی به روایت ۶ مرجع تقلید اشاره میشود:
✍️حضرت آیتالله خامنهای
📚مطابق اعلام دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است.
فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که بهعنوان طعام محسوب میشوند. بر اساس محاسبات صورتگرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به عنوان فطریه کفایت میکند. اما هموطنان میتوانند با توجه به برنجی که مصرف میکنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را بهعنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت میکند.
بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تومان است.
✍️آیتالله ناصر مکارم شیرازی
📚زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴هزار تومان و برنج داخلی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان است.
✍️آیتالله نوری همدانی
📚فطریه هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله های عملیه ذکر شده است، میتواند باشد، البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود. بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم برای هر نفر ۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای کسانی که میخواهند قیمت برنج را پرداخت کنند. برنج داخلی حدود ۶۰ هزار تومان و خارجی حدود ۲۴ هزار تومان برای هر نفر میباشد، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقهای محاسبه شود. کفاره در روزه غیر عمد روزانه ۲۵۰۰ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ۱۵۰ هزار تومان می باشد.
✍️آیتالله علوی گرگانی
📚زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان، برنج خارجی قیمت متوسط مبلغ ۲۴ هزار تومان، برنج ایرانی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آنها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ ۲۵۰۰ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰هزار تومان است.
✍️آیتالله شبیری زنجانی
📚دفتر حضرت آیتالله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است. همچنین این دفتر، مبلغ ۲۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.
✍️آیتالله صافی گلپایگانی
📚مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است، لذا روزهداران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
پینوشتها:
۱- ر.ک: امام خمینى، سید روحالله، توضیح المسائل (محشى)، ج ۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق.
۲-همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰.
۳-آیتالله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱.
۴-همان، م ۲۰۳۱.
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش:
زكات فطره در چه اموري بايد استفاده شود؟
#احکام_مصرف_زکات_فطره
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
حضرات آیات: امام خمینی، مقام معظم رهبری،نوری همدانی،شبیری زنجانی،بهجت،فاضل، اراکی، خوئی، تبریزی،مظاهری:
اگر زکات فطره را به یکی از هشت مصرفی که برای زکات مال گفته شد برسانند کافی است ولی احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بدهد.
حضرات آیات: سیستانی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی،وحید خراسانی،سبحانی:
زکات فطره را بنا بر احتیاط واجب باید فقط به فقرا و مساکین بدهند مشروط بر این که مسلمان و شیعه دوازده امامی باشند.
#کارشناس_فقه
@javadheidari110
توهم داشتن اشکال ادبی در قران - اسم ان.ogg
2.66M
✅ آیا در قرآن تناقض است؟
⏪پاسخهای کوتاه به اکاذیب و توهمات دکتر "سها"
📆توهم داشتن اشکال ادبی- اسم ان
♻️توسط : استاد جواد حیدری مدرس حوزه و دانشگاه
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
🌙 عید فطر، تمرین بازگشت به فطرت/ مراقب حس و حال ماه رمضان باشید
🔹 حجت الاسلام و المسلمین جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان:
#مصاحبه
#خبر_گزاری_فارس
لینک مصاحبه:
yon.ir/pf8YA
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
صفات خدا- کلام الهی.ogg
3.7M
📢فایل صوتی جلسه بیستم
🖋 #کلام_اسلامی
✍️صفات الهی- تکلم
🗣با حضور استادحیدری
📆مورخه: 97/11/26
⏰جمعه ها ساعت 19:00
👈در گروه ندای شیعه👇
T.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ
@nedayeshiacom
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_الگو
✍️ از جمله اموری که می تواند عامل مهمی در ایجاد فساد و گناه در جامعه باشد الگوگیری و الگوپذیری جوانان از افراد منحرف است.
اینکه یک جوان نیازمند الگوست امری طبیعیست و نمی توان او را به خاطر داشتن این نیاز سرزنش و ملامت نمود.اما ایراد واقعی جایی است که الگو و اسوه ی واقعی را به درستی به او معرفی نکرده ایم. از یک طرف نیاز درونی، او را به سمت الگوهای متعددی در جامعه می کشاند و از طرف دیگرعدم شناخت دقیق از الگوهای عملی در جامعه اسلامی او را دچار انحراف می کند.
هر الگویی در هر جامعه ای و برخاسته از هر تفکری، نمونه ای عینی و مشهود از همان تفکر و عمل است. بنابراین اگر بخواهیم تفکری را تبلیغ نماییم لاجرم به الگویی کامل نیازمندیم که بازتاب فکری و عملی و رفتاری همان تفکر باشد.
آنچه که در سایه ی اسلام نصیب ما شده، تفکری ناب است برگرفته از قواعدی الهی همراه با اسوه ای حسنه همچون وجود مقدس پیغمبر(ص)، اما آنچه در حال حاضر شاهد هستیم این است که برخی از جریانها در جامعه با جابجایی و تنزل دادن معیارها و ملاکهای لازم برای الگو بودن، تعریف اسوه و الگوی الهی را دچار تغییر نموده اند و با الگوسازی با اهدافی از پیش تعیین شده، به ظاهر در صدد رفع نیاز جوان امروز و در باطن به دنبال رسیدن به آمال خویش هستند.
اینکه می بینیم هر چند وقت یک بار ناگهان کسی الگو می شود و تعدادی نیز دور او را می گیرند و مرید او شده و از او تبعیت می کنند نتیجه ی عملکرد همین جریانهاست.
جوان امروز نیازمند الگوست و اگر ما الگوهای واقعی را به او نشناسانیم، به دنبال الگوهای کاذب و شخصیتهای مصنوعی خواهد رفت تا جایی که حتی مدل مو و نقش انگشترش را نیز با این نمونه های عینی هماهنگ خواهد کرد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش:
چرا در قرآن دستور به زدن زنان دادهشده است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آنها وجود ندارد .
«هر كس از مرد و زن كار نيكى بهشرط ايمان به خدا بهجای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1)
نکته دوم: هنگامیکه به کتابهای لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهلبیت علیهمالسلام تقویت میشود.
پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه و اله میفرمایند : من تعجب میکنم از كسى كه همسرش را میزند درحالیکه خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آنها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3)
محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفتهاند نباید بهصورت و لگن و شكم بزند).4)
نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همانگونه که در خود آیه شریفه تصریحشده، منحصر به حالت نشوز زنان و آنهم بعدازاینکه راهکارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید).
نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئلهی معاشرت با زنان ، اهلبیت علیهمالسلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشدهاند.
پی نوشت :
1. نحل/97
2. لسان العرب ذیل ماده ضرب
3. مستدرك الوسائل، ج 14 ، ص 250
4. كفایة الاحكام، ص 189.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش:
بيماري حضرت ايوب چطور با مقام نبوت او سازگاري دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: فلسفه ی ارسال رسل و فرستادن انبیاء، هدایت مردم است. وقتی این مهم محقق می شود که مردم رغبت و اشتیاق به رسول خدا داشته باشند.
و اگر مسأله ای در وجود انبیاء وجود داشته باشد که مردم از حضور در محضر آنان نفرت داشته باشند، نقض غرض لازم می آید.
به همین خاطر تمام متکلمین شیعه«تنزه از منفرات» یعنی دور بودن از امور نفرت زا را از ویژگی پیامبران نام برده اند.
نکته ی دوم: در مورد حضرت ایوب علیه السلام، در کتب برخی مخالفین مطالبی بیان شده است که به هیچ وجه پذیرفته نیست. لذا روایاتی که در منابع روائی شیعه راه پیدا کرده است را علمای بزرگوار حمل بر تقیه نموده و اعتقاد و عمل بر اساس آنان را جایز نمی دانند. (1)
نکته ی سوم: امام صادق علیه السلام در مورد امتحان حضرت ایوب می فرمایند: « إِنَّ أَيُّوبَ مِنْ جَمِيعِ مَا ابْتُلِيَ بِهِ لَمْ تُنْتِنْ لَهُ رَائِحَةٌ وَ لَا قَبُحَتْ لَهُ صُورَةٌ وَ لَا خَرَجَتْ مِنْهُ مِدَّةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا قَيْحٌ وَ لَا اسْتَقْذَرَهُ أَحَدٌ رَآهُ وَ لَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ أَحَدٌ شَاهَدَهُ وَ لَا تَدَوَّدَ شَيْءٌ مِنْ جَسَدِه»؛ « هیچ یک از ابتلائات ایوب (ع) عفونت پیدا نکرد، و بدبو نشد، و نیز صورتش زشت و زننده نگردید، و حتى ذره اى خون و یا چرک از بدنش بیرون نیامد، و احدى از دیدن او تنفر نیافت و از مشاهده اش وحشت نکرد، و هیچ جاى بدنش کرم نینداخت». (2)
پی نوشت:
1. تفسير القمي، ج2، ص: 240
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج12، ص: 348
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش:چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟
#اخلاق_تربیت_دینی( بخش اول )
✍️ پاسخ:
در بحث تربیت کودک همه چیز از خود انسان شروع می شود.اگر ما به عنوان پدر و مادر، خود تربیت دینی صحیحی شده باشیم قادر خواهیم بود فرزندان معتقدی نیز تربیت نماییم.
گاهی برخی والدین نسبت به امور دینی پایبندی خاصی ندارند و وقتی کودک آنها وارد سنین نوجوانی شد نسبت به نماز نخواندن او ناراحت شده و به دنبال راهکار می گردند درحالی که در آموزه های اسلام تربیت کودک حتی قبل از دوران جنینی کودک صورت می گیرد.
هرآنچه که انسان انجام می دهد فلسفه و دلیلی دارد .بیان فلسفه نماز برای کودک با زبان کودکانه می تواند عامل مهمی برای تشویق او باشد.به فرزندمان بیاموزیم که فلسفه نماز ادب در مقابل خداوند است.باید دائما نعمات متعدد الهی را برای کودک بیان کرده و به او گفت در برابر این همه نعمت همچون پدر، مادر، خانواده ، غذا ، دوست و ...ما موظف به سپاسگزاری هستیم و نماز نوعی سپاسگزاری ازخداوند است.
وقتی می خواهیم امرمهمی را درخانواده دنبال کنیم آن را به شکل قانون در می آوریم مثلا برای بچه ها قانون می گذاریم که قبل و بعد از غذا دستانشان را بشویند و یا حتما هرشب مسواک بزنند .برای کودکان نیز لازم است تبیین کنیم که برخی قوانین، جزء قوانین دینی می باشد و برما لازم است آن را انجام دهیم.در این حالت حتی اگر کودک به دلیل بازیگوشی تمایلی هم برای نماز نداشته باشد اما چون آن را به شکل یک قانون در خانواده تلقی می کند خود را ملزم به رعایت آن می داند.
برخی مادرها ناظر بر اعمال کودک نیستند در حالی که توصیه می شود در ابتدای مسیر، والدین ناظر بر نمازکودک بوده و با تذکرهمواره نماز را به او یادآور شوند تا وجوب آن کم کم برای اوجا بیافتد بنابراین توصیه می شود بی تفاوت نبوده و امر را با جدیت دنبال نمایید.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش:چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟
#اخلاق_تربیت_دینی( بخش دوم)
✍️ پاسخ:
یکی از توصیه های مهم دیگر این است که فرزند ما از طریق محبت قطعا به سمت اعمال عبادی روی خواهد آورد بنابراین در اینجا باید به دو نکته در باب محبت توجه کرد اول این که خود، با بذل محبت و مهربانی در طول روز اشتیاق فرزند برای شنیدن و تبعیت از سخنانمان را بالا ببریم قطعا بچه هایی که به والدینشان علاقه بیشتری دارند تابع تر خواهند بود و این علاقه چیزی است که شما از طریق محبت به فرزندتان تزریق می کنید.
دوم این که محبت خداوند را در دل کودک قرار دهید ودر ابتدای کودکی نباید او را ازخداوند و یاحتی نتیجه بد عملش در جهنم بترسانید بلکه در ابتدا با عامل محبت نماز را در وجود او نهادینه کرده و در ادامه راه و بعد از گذرازدوران کودکی نتیجه نمازنخواندن و ترس از خداوند را برایش تبیین نمایید.در بحث تربیت دینی ، مادر، چون بیشتر بافرزند سروکار دارد وظیفه سنگین تری هم دارد.نقش مادر در ایجاد رابطه عاطفی با فرزند می تواند مشوق او برای نماز باشد.
مطمئنا استفاده از خشونت و اجبار براي اين كار تأثير منفي دارد و هرگز از طریق بدخلقی ودعوا و داد و فریاد واعمال روشهای خشک و مستبدانه نخواهید توانست به هدف خود برسید.توجه کنید که بذر تعبد کودکان، تنها در زمین محبت والدین رشد خواهد کرد.رفق و مادارا و نرمخویی و محبت ، فطرت کودک را تقویت می کند.
حواستان باشد که دراین امر به رغبت کودک توجه نمایید و زمانی که هیچ ترغیبی ندارد او را وادار به نماز ننمایید بلکه با عوامل متعدد و بهره گیری از سایر لذات مثل خوردن و بازی کردن و تفریح او را سرحال نموده و بعد ازایجاد ترغیب در او، اورا به نماز تشویق نمایید.
باتوجه به تاثیر عوامل بیرونی بر رفتار کودک تلاش نمایید که در انتخاب مربی و معلم و دوست دقت لازم را بخرج داده و خود نیز با خانواده هایی که نسبت به امر نماز حساس هستند و به نمازخواندن اهمیت می دهند رابطه برقرار نمایید.
درضمن زبان عمل را فراموش نکنید قطعا با عمل خویش و نمازاول وقت خواندن و اهمیت دادن به آن می توانید الگوی عملی برای فرزندتان باشید. نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده اى خواهد گذاشت.
شرکت درمجالس معنوی و مذهبی، رفتن به مساجد و شرکت درنمازجمعه و جماعت و به طورکلی قراردادن کودک در جو معنوی می تواند عامل موثردیگری در تشویق او به نماز باشد.از ابزارهایی چون بیان داستان، قصه گویی، نقاشی با موضوع نماز و ... نیز بهره ببرید. اهمیت دادن به بلوغ و سن تکلیف با بر پایی جشن تکلیف نیز یکی دیگر ازروشهای پیشنهادی برای تشویق به این امر می باشد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
مشروعیت بنا بر قبور.pdf
127.2K
##هشتم_شوال_سالروز_تخریب_ائمه_بقیع
#وهابیت_شرک_نفاق
#مشروعیت_بنا_بر_قبور
#قرآن
#سنت
#پست_پیشگام
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110