⁉️ آیا واقعا عقل زنان از مردان کمتر است؟
✅ پاسخ به این سوال را در متن زیر میخوانیم
#جایگاه_زن_در_اسلام
@javaneh_edu
🔰 تفاوت عقلی بین زن و مرد
🔸 گاهی گفته میشود که عقل مرد بیش از عقل زن است و چون عقل در اسلام، معیار کمال انسانی است پس هر کس عاقلتر است، به کمال انسانی نزدیکتر و نزد خدا مقربتر است و هر که از عقل، دورتر است از کمال انسانی، کم بهرهتر و از مقام قرب الهی محرومتر است؛ بنابراین مرد بیش از زن به خدا نزدیک است!
🔹 این استدلال، مغالطهای است که در اثر اشتراک لفظ رخ میدهد. عقل بصورت اشتراک لفظی بر معانی گوناگون، اطلاق میشود. لذا باید اولاً روشن شود کدام عقل، معیار کمال انسانی و قرب الهی است و ثانیاً در کدام عقل، زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند؟
🔸 عقلی که در آن، زن و مرد، تفاوت دارند غیر از عقلی است که مایه تقرب الیالله و کمال انسانی است.
اگر دو معنای عقل، تفکیک بشود دیگر نمیتوان قیاسی ترتیب داد تا از آن، فضیلت مرد بر زن استنتاج شود زیرا عقلی که در زن و مرد، متفاوت است، عقل اجتماعی مربوط به نحوه مدیریت در برخی حوزههای سیاسی، اقتصادی، علمی و یا ریاضی است و بر فرض که ثابت بشود در این گونه از علوم و مسائل اجرایی، عقل مرد بیش از زن است -که اثبات این مطلب نیز کار آسانی نیست- ولی آیا آن عقلی که مایه تقرب الیالله است، همین عقلی است که بین زن و مرد، مورد تمایز میباشد؟ آیا میتوان گفت هر کس مسائل فیزیک، ریاضی و فلسفه و مانند آن را بهتر بفهمد، به خدا نزدیکتر و انسانتر است؟
🔹 عقلی که موجب تقرب میباشد، همان است که از رسول خدا(ص) درباره آن آمده است:
▫️ «عقل، چیزی است که انسان به وسیله آن، نیرو، غرایز و امیال را عقال میکند، پس عقل را عقل مینامند چون که جلوی امیال و غرایز را گرفته و زانوی شتر سرکش جهل و شهوت را عقال میکند.»
🔸 در این عقال کردن، هر چه بیشتر غرایز را ببندید کاملتر میشوید، البته معنای بستن غرایز، تعدیل -و نه تعطیل- آنهاست. حتی اگر کسی در مسائل سیاسی یا اجرایی، حسابگرتر و خردمندتر بود نشانه آن نیست که به خدا هم نزدیکتر است. چه بسا هوش سیاسی یا علمی و ریاضی که صاحب خود را به جهنم بکشاند و بسا مردی که در علوم اجرایی، قویتر از زن باشد اما توان عقال کردن غرایز خویش را نداشته و از حیوانات پستتر باشد.
🔺 برگرفته از کتاب زن در آئینه جلال و جمال؛
اثر آیتالله عبدالله جوادی آملی
#جایگاه_زن_در_اسلام
@javaneh_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
🔹 آنها کسانی هستند که ایمان آوردهاند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مییابد!
🔺 سوره مبارکه رعد، آیه ۲۸
#جرعه_نور
@javaneh_edu
💌 پیامها و نکات آیه فوق:
۱. نشانه انابه واقعى، ايمان و اطمينان به خداست. «مَنْ أَنابَ، الَّذِينَ آمَنُوا...»
۲. ايمان بدون اطمينان قلبى، كامل و كارساز نيست. «آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ»
۳. ياد خداوند با زبان كفايت نمىكند، اطمينان قلبى هم مىخواهد. «تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ»
۴. تنها ياد خدا، مايهى آرامش دل مىشود. «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
(امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند، ولى از آرامش لازم خبرى نيست.)
۵. ممكن است معناى «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه خدا از شما مىكند، دلهايتان آرام مىگيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مىكند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مىيابد.
📕 بر اساس تفسیر نور استاد قرائتی
#جرعه_نور
@javaneh_edu
🔰 جریان دوم خرداد
🔹 در دوم خرداد ۱۳۷۶ و در جریان هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمد خاتمی _عضو موسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز_ در یک انتخابات رقابتی توانست بر رقیب شاخص جناح راست «علیاکبر ناطق نوری» به پیروزی برسد و بدین ترتیب دو دوره ۴ ساله قوه مجریه، مجلس شورای اسلامی دوره ششم، اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت قاطعی در اختیار جناح چپ و مجمع روحانیون مبارز قرار گرفت و جبهه دوم خرداد اعلام موجودیت کـرد.
🔸 کشور در عصر خاتمی شاهد توالی بحرانها شد. قتلهای زنجیرهای، ترور سپهبد صیاد شیرازی، ترور لاجوردی (مغضوب جریان اصلاحات)، کوی دانشگاه، پروژه نوارسازان، کنفرانس برلین و قبرس از جمله این موارد بود.
🔹 مـطـبوعات مورد حمایت جـبـهـه دوم خـرداد مـثل روزنامه جامعه، توس ، نشاط و عصر آزادگان تعریفی که از جـامـعـه مـدنـی ارائه مـیکـردند بیان کننده این معنا بود که از نظر آنان جامعه مدنی، یک جـامـعـه سـکـولار است. در چنین جامعهای قانون ریشه در خواست و اراده مردم دارد و نـبـایـد قـوانـیـن بـیـش از هـزار سال قبل را مبنای زندگی قرار داد. در یکی از روزنامه های دوم خردادی نوشتند: «در جامعه مدنی ولایت فقیه معنا ندارد.»
🔸 توسعه سیاسی به عـنـوان اولویت کشور از سوی جریان دوم خرداد مطرح گردید. در وزارت کشور در زمان وزارت عبدالله نورى و حضور مصطفى تاجزاده در سـمـت مـعـاونـت سـیـاسى وزارت کشور، کارگاههایى با عنوان «کارگاه آموزشى توسعه سـیاسى» شکل گرفت. در این کارگاهها، مسئله اساسى این بود که چگونه مىتوان مـشـکل اصـلى ایـران را کـه نـداشـتـن تـوسـعـه سیاسى اسـت حل کرد. علت این نوع رویکرد به نگاهی در دوم خرداد برمیگشت که پیام دوم خرداد را یک «نه» بزرگ به گذشته می دانست، نه بزرگی که اصل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و سیاستهـای بـیـسـت سـال قـبـل (دوره پـس از انـقـلاب) را شـامـل مـی شـد. آنـهـا بـر ایـن نـکـتـه تـاکـیـد مـی کـردنـد کـه مـبـارزات ملت ایران که در طـول تاریخ به دنبال آزادی بود، در مقطع انقلاب اسلامی، رهبری روحانیت که جایگزین روشـنـفـکـران شـده بـودنـد بـه بـیـراهـه رفـت! بـنابراین جامعه مدنی را می خواستند جـایـگـزیـن جـامعه اسلامی کنند.
🔹 به دنـبـال حـادثـه کـوی دانـشـگـاه در۹ تـیـرمـاه سال ۱۳۷۸، با موج سواری دوم خردادی ها، انتخابات مجلس ششم با عنوان مجلس اصلاحات و در یک فضای کاملا هیجانی برگزار و جریان دوم خرداد اکثریت این مجلس را در اختیار گرفت. بـعـد از انـتـخـابـات و پـیـش از تـشـکـیـل مـجـلس شـشـم، در اوایـل سـال ۱۳۷۹، کـنـفـرانـس بـرلیـن در آلمان با حضور تعدادی از عناصر دوم خردادی اصـلاح طـلب از طـیـف هـای مـخـتـلف فـکـری جـبـهـه دوم خـرداد تـشکیل شد.
🔸 اکـبـر گـنـجی از جنجالیترین چهرههای اصلاحطلب دوم خردادی که تا پیش از فرار از کـشور، عمده دوم خردادیها آن را قهرمان اصلاحات و یک اصلاح طلب پیشرو معرفی میکـردنـد، در حـاشـیـه ایـن مـراسـم طـی گـفـتـگـویـی بـا مـجـله اشـپـیـگـل بـا صـراحـت تـمـام اعـلام کـرد: «در ایـران اصـلاحـات بـه صـورت جـدی در حـال انـجـام اسـت و شـمـا از ایـن پـس خمینی(ره) را باید در تاریخ جستجو کنید.»
🔹 جبهه دوم خرداد که با ایدههای سعید حجاریان مبنی بـر «فـتـح سنگر به سنگر تا رسیدن به سنگر فرماندهی»، قدرت در چارچوب نظریه «فشار از پایین ، چانه زنی در بـالا» مـوفـق بـه تـسـلّط بـر قـوه مـقـنـنـه و شـوراهـای اسلامی شده بود، با یکسری کـارکـردهـای افـراطـی در صـدد بـود دیـگـر عـرصـههـای قـدرت سـیـاسـی را بـه طـور کامل از آن خود کند.
🔸 جریان دوم خردادیها از احزاب سیاسی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ادعای تقلب نموده و در به آشوب کشیده شدن کشور نقش بسزایی داشتند. هـمـراهـی بـرخـی از جـریـانهـای لیـبـرال، مـلیگـرا و هـمـچـنـیـن قـدرتـهـای خـارجـی بـا ایـن جـریـان، بـه دلیل همین مقاصد و اهداف سیاسی بود. بسیاری از صاحب نـظـران بـا استناد به برخی از اظهارات افراطیون دوم خردادی، اصلاحات را بخشی از سناریوی انـقـلاب مخملی دانسته که به دلیل هوشیاری مردم و عدم همراهی با آنان، این سناریو در نطفه خفه شد.
#تاریخ_انقلاب
#جریانشناسی_سیاسی
@javaneh_edu
علت جنگ با خوارج.mp3
14.23M
🎙 صوت | علت جنگ با خوارج
❓ دلیل وقوع جنگ با خوارج در بحبوحه لشکرکشی به سمت شام چه بود؟
❓ آیا فشار اطرافیان بر امام موثر بود؟
🗣 روایتگر:
حجهالاسلام محمدهادی روشن
#تاریخ_صدر_اسلام
@javaneh_edu
🔸 لِسَانُ اَلْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ اَلْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.
🔹 زبان عاقل در پشت قلب او قرار دارد، و قلب احمق پشت زبان او است.
✅ انسان عاقل نخست انديشه مىكند، سپس سخن مىگويد در حالى كه احمق نخست سخن مىگويد و بعد در انديشه فرو میرود؛ به همين دليل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفيد و سنجيده است؛ ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناك و بر زيان خود او.
✅ همين عبارت با شرح جالبى در خطبۀ ۱۷۶ آمده است و در حديثى از رسول خدا(ص) مىخوانيم: «زبان انسان با ايمان پشت قلب (و فكر) او است، لذا هنگامى كه مىخواهد سخنى بگويد نخست در آن تدبّر مىكند سپس بر زبانش جارى مىسازد، ولى زبان منافق جلوی قلب او است، لذا هنگامى كه تصميم به چيزى مىگيرد بدون هيچگونه تدبّر بر زبانش جارى مىسازد». از آنجا كه على(ع) باب علم پيامبر(ع) است اين سخن را از او آموخته است.
🔰 در یک کلام میتوان گفت: بایستی از زیادهگویی پرهیز و پیش از هر حرفی باید آن را سبکسنگین کرد و به آثار و پیامدهای آن فکر کرد.
#کلام_امیر
@javaneh_edu