eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
721 عکس
606 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
استیکر های ویژه محرم
✴️آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟ ✅جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است. مقام معظم رهبری سایت leader.ir ✴️آیا پوشیدن لباس مشکی در عزاداری صحیح است؟ ✅مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى خامس آل عبا، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است. در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على(علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.(1) در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.(2) لازم به یادآورى است که هر چند اکثر فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.(3) پی نوشت: (1). «لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ لَبِسَ نِساءُ بَنِی هاشِمِ السَّوادَ وَ الْمُسوُحَ» (بحارالانوار، ج 45، ص 188). (2). «فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَیَّةٌ وَ لا قُرَشِیَّةٌ إِلاَّ وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ نَدَبُوهُ عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَیّام» (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 327). (3). گرد آوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام‏)، قم، 1388 ه. ش‏، ص 81. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال کاربر محترم حاضر در گروه ایشان پرسیده بودند که اگر عزاداری به شیوه‌های مختلف موجب اذیت و آزار دیگران شود چه حکمی دارد؟ که توجه شما را جلب می‌کنیم به چند استفتاء شبیه به این سوال👇 ✴️س:از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می شود به طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟ ✅ج. اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد. اجوبة الاستفتائات 👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131#1447 ✴️س نظر شریف حضرت عالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب همراه با صدای زیاد چیست؟ ✅ج به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد. اجوبة الاستفتائات👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131#1448 ✴️حکم پخش صدایی غیر از اذان از بلندگوهای مساجد (مثل صدای نماز، دعا، مناجات و.... که برای همسایگان مزاحمت ایجاد می‌کند، چیست؟ ✅پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله بلندگو اشکال ندارد، ولى پخش آیات قرآنى و دعا و غیر آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعى ندارد، بلکه داراى اشکال است. اجوبة الاستفتائات👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=33#454 🌺واما نکته مهم دیگر👇 به مردم عزیز و دوستدار اهل البیت علیهم‌السلام هم توصیه میشود که مراعات حال عزاداران سید الشهداء علیه‌السلام را بکنند که خدای ناکرده مشمول آیه زیر نباشیم چون، آنهایی که( البته منظور دوستداران اهل البیت علیهم السلام نیست) اگر اذان و قرآن و موعظه و .... پخش شود ناراحت شده، اما به راحتی دیگر صداهایی مانند موسیقی­های مجاز و غیر مجاز، داستانهای تخیلی و ... را تحمل می­کنند، مورد نکوهش قرآن قرار گرفته­اند. وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ۖ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ زمر ۴۵ هنگامى‌كه خداوند به يگانگى ياد مى‌شود، دل‌هاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند مشمئز [و متنفّر] مى‌گردد؛ امّا هنگامى‌كه از معبودهايى غير از او ياد مى‌شود، آنان خوشحال مى‌شوند. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم «سيّد بن طاووس» نقل كرده است كه در روز آخر ذی الحجة، دو ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت، يك مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آية الكرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گويى: «أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسيتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ. » خدایا آنچه در این سال انجام دادم، از عملى که مرا از آن نهى کردى، و به آن راضى نبودم، و من آن را فراموش کردم، ولى تو فراموشش ننمودى، و پس از گستاخى‏ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردى، خدایا من از تو آمرزش مى‏خواهم، پس مرا بیامرز، و آنچه‏ انجام دادم از عملى که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن، و امیدم را از خودت قطع مکن اى کریم وقتی چنين كردى شيطان مى گويد: واى بر من! هرچه در مدّت اين سال زحمت كشيدم (و او راوسوسه كردم) با اين عمل، همه را از بين برد و سالش را به خير پايان داد. مفاتیح الجنان،اقبال الأعمال ج۲ص۵۱۷ لطفاً انتشار با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
عزیزان می دانید ورود به هر کاری یک مقدمه ای می خواهد و نیاز به یک آمادگی دارد وتا آن آمادگی نباشد شاید انسان نتواند خوب وارد آن کار شود .  مثلا برای اقامه نماز باید وضو گرفت و اذان و اقامه گفت یا اینکه برای زیارت گرچه مستحب است ولی ورود آن میتواند لباس تمیز و غسل زیارت،اذن دخول واجازه گرفتن باشد .برای حج مقدمه ای است مانند لباس احرام ،محرم شدن،اخلاص و...برای ورزش مقدمه ای است که شرط آن تمرین و نرمش است یا در سطح جام جهانی برگزاری مقدمات آن و بازیهای تدارکاتی اما برای ورود به ماه محرم هم آمادگی نیاز دارد که باید این زمینه را فراهم کرد تا انشاءالله بتوانیم به بهترین نحو استفاده نماییم. امام صادق (علیه السلام) به کسی فرمود : وقتی می خواهی به زیارت جدم حسین (علیه السلام)بروی 1-هفت مرتبه بگو سبحان الله والحمدالله و لااله الا الله والله اکبر 2-هفت مرتبه بگو لبیک یا داعی الله (حسین جان تو داعی و دعوت کننده به خدا بودی و من دارم دعوت تو را می پذیرم) همچنین امام صادق (علیه السلام) در زیارت امام حسین علیه‌السلام خطاب به جد بزرگوارشان این چنین فرمودند: «لبیکَ داعِىَ اللهِ، إن کان لم یجبکَ بَدنى عند استغاثتِکَ، و لسانِى عند استِنصَارِکَ، فقَد اُجابَکَ قلبى و سَمعى و بَصری ورأیی وهوای علی التسلیم» حسین جان اگر من نبودم در کربلا تو را با بدنم یاری کنم ولی الان تو را به 5 شکل یاری می دهم و این 5 کار می تواند مقدمه ای برای ورود به محرم باشد. 1-علی قلبی (یک آمادگی برای محرم می تواند قلبی باشد )یعنی قلب خالص باشد . قلبی که نه کینه ای دارد، نه حسادتی ، نه ریا نه منیت و خودبینی پس قلب باید سلیم باشد واژه "سلیم" از "سلم" و "سلامت" به معناى دور بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. امام صادق (ع) در بیان منظور از این واژه فرمود: قلب سلیم، قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد 2و 3-آمادگی با گوش و چشم اینکه نباید گناه مرتکب شود چرا که این گوش دیگر نباید پای حرام بنشیند تا موعظه اثر خودش را بگذارد و چشم را باید از گناه دور نگه داشت زیرا چشمی که قرار است به عزا خانه امام حسین (ع) بیفتد و اشک بریزد بر مصیبتهای سیدالشهدا دیگر به نامحرم نمی افتد و گناه مرتکب نمی شود 4-و رأیی (دید گاه من هم مثل دید گاه شماست ) 5_و هوای علی تسلیم    (خواهشهای نفسانی را کنترل کنم ) (برگرفته از سخنان حجه الاسلام ناصر رفیعی) لطفاً انتشار با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺با عرض سلام وخوش آمد به اعضای محترم جدید مطالب که به خاطر آن دعوت شدید بالا سنجاق شده صبور باشید مطالب ویژه دیگر برای محرم در راه است❤️❤️🌺
(۱) نماز شب اول ماه محرّم ✅عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ فِی الْمُحَرَّمِ لَیْلَهً وَ هِیَ أَوَّلُ لَیْلَهٍ مِنْهُ، مَنْ صَلَّى فِیهَا رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِیهَا سُورَهَ الْحَمْدِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَهَ مَرَّهً وَ صَامَ صَبِیحَتَهَا، وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنَ السَّنَهِ، فَهُوَ کَمَنْ یَدُومُ عَلَى الْخَیْرِ سَنَتَهُ، وَ لَا یَزَالُ مَحْفُوظاً مِنَ السَّنَهِ إِلَى قَابِلٍ، فَإِنْ مَاتَ قَبْلَ ذَلِکَ صَارَ إِلَى الْجَنَّهِ. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۳ به نقل از اقبال الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در شب اول ماه محرّم دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک بار سوره حمد و یازده بار سوره توحید و روز اول ماه را که اوّل سال است روزه بگیرد، گویا مانند کسی است که تمام سالش را به کار خیر مداومت داشته و پیوسته تا سال بعد محفوظ مانده و اگر بمیرد به بهشت می رود.   (۲) احیا در شب اول ماه محرّم و پرداختن به عبادت، نماز، دعا و تلاوت قرآن ✅عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه وآله أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ فِی الْمُحَرَّمِ لَیْلَهً شَرِیفَهً وَ هِیَ أَوَّلُ لَیْلَهٍ. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۳ به نقل از اقبال الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: در محرّم شب شریفی است که همان شب اوّل ماه است. ✅عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه‌السلام قَالَ: إنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحَافِظَ عَلَى لَیْلَهِ الْفِطْرِ وَ لَیْلَهِ النَّحْرِ وَ أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَ لَیْلَهِ عَاشُورَاءَ وَ أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَیْلَهِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَافْعَلْ وَ أَکْثِرْ فِیهِنَّ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الصَّلَاهِ وَ تِلَاوَهِ الْقُرْآنِ. (بحارالأنوار، ج ۹۷، ص ۸۸ به نقل از امالی طوسی) امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: اگر می‌توانی شب عید فطر، شب عید قربان، شب اول ماه محرم، شب عاشورا، شب اول ماه رجب و شب نیمه شعبان را بیدار باشی، بیدار باش و در این شب‌ها زیاد به دعا، نماز و تلاوت قرآن بپرداز همچنین برای شب اوّل محرم سيّد در اقبال چند نماز ذكر فرموده : 👈اوّل : صد ركعت در هر ركعت حمد و توحيد بخواند . 👈دوّم : دو ركعت در ركعت اوّل حمد و انعام و در دوّم حمد و يَّس . 👈سوّم : دو ركعت در هر ركعت حمد و يازده قُل هُوَاللّهُ اَحَدٌ در روايت است از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله كه هر كه در اين شب اين دو ركعت نماز را بجا آورد و صبحش را كه اوّل سال است روزه بدارد مثل كسى است كه تمام سال را مُداومت به خير كرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود .   https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
(۱) نماز روز اوّل ماه محرّم حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خویش علیهم السلام نقل می کنند که رسول خدا صلّی الله علیه وآله روز اول ماه محرّم، ۲ رکعت نماز می خواند و بعد از نماز دست ها را بالا برده و سه بار این دعا را تکرار می کرد: «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ، وَ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ، فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَهَ مِنَ الشَّیْطَانِ، وَ الْقُوَّهَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَهِ بِالسُّوْءِ، وَ الِاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ، یَا کَرِیمُ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ، یَا عِمَادَ مَنْ لَا عِمَادَ لَهُ، یَا ذَخِیرَهَ مَنْ لَا ذَخِیرَهَ لَهُ، یَا حِرْزَ مَنْ لَا حِرْزَ لَهُ، یَا غِیَاثَ مَنْ لَا غِیَاثَ لَهُ، یَا سَنَدَ مَنْ لَا سَنَدَ لَهُ، یَا کَنْزَ مَنْ لَا کَنْزَ لَهُ، یَا حَسَنَ الْبَلَاءِ، یَا عَظِیمَ الرَّجَاءِ، یَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ، یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى، یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَى، یَا مُنْعِمُ یَا مُجْمِلُ، یَا مُفْضِلُ یَا مُحْسِنُ، أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوَادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ، وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ، وَ دَوِیُّ الْمَاءِ وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ، یَا اللَّهُ لَا شَرِیکَ لَکَ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا یَعْلَمُونَ، وَ لَا تُؤَاخِذْنَا بِمَا یَقُولُونَ، حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا، وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً، إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»‏. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۴ به نقل از اقبال الاعمال) 👈مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی، در مصباح، این نماز را برای روز اول ماه محرّم نقل می کند: دو رکعت نماز خوانده شود و بعد از سلام، این ذکر ۳ مرتبه گفته شود: «اللَّهُمَّ أنْتَ الْأَبَدِیُّ الْقَدِیمُ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، وَ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ، فَأَسْأَلُکَ الْعِصْمَهَ فِیهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ الْعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَهِ بِالسُّوْءِ وَ الِاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الإنْعَامِ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ». هرکس چنین کند، خداوند متعال برای او فرشته ای را موکَّل می سازد که از او در مقابل شیطان دفاع نموده، در جهت مخالفت با نفس به وی کمک نموده، او را در بقیه عمرش در راستای دستیابی به رضای الهی موفّق می سازد. (المصباح للکفعمی، ص ۴۰۷) (۲) اذکار روز اوّل از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که این حمدها در روز اوّل ماه محرّم خوانده شود: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِی‏ تَوَاضَعَ‏ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِعَظَمَتِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَضَعَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِمُلْکِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَسْلَمَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِقُدْرَتِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی ذَلَّ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِعِزَّتِهِ، أسْئَلُهُ بِعِزَّتِهِ وَ قُدْرَتِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ مُلْکِهِ، فِی هَذِهِ السَّنَۀِ الْجَدِیدَۀِ، الْأَمْنَ وَ الإیمَانَ، وَالْعَافِیَۀَ وَ الْغُفْرَانَ، وَالْعِصْمَۀَ مِنَ الشَّیْطانِ. (مرقاۀالجنان، ص ۵۰) (۳) عوذه روز اوّل هرکس این آیه شریفه از سوره اعراف (آیه ۹۸ و ۹۹) را در روز اوّل ماه محرّم در ورقی بنویسد و سپس با آب بشوید و آن آب را در زوایای خانه و حیاط خانه اش بریزد، اهل آن خانه به امر خداوند، در تمام آن سال از مارها، عقرب ها و هر حیوان موذی در امان خواهند بود: «أَ وَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن یَأْتِیَهُم بَأْسُنَا ضُحًى وَ هُمْ یَلْعَبُونَ، أَ فَأَمِنُواْ مَکْرَ اللَّهِ، فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ». (مرقاۀالجنان، ص ۵۱) (۴) روزه روز اول روزه گرفتن؛ در روایت ریان‌بن شبیب از حضرت رضا علیه السلام روایت شده: هرکه در این روز، روزه بدارد و خدا را بخواند خدا دعای او را مستجاب کند، چنان‌که دعای زکرّیا را اجابت فرمود. (۵)غسل مرحوم آیۀالله سیدحسن لواسانی نجفی در مرقاۀالجنان می نویسد: روایت شده است که هرکس این تسبیحات را در روز اوّل ماه محرّم به آبی بخواند و سپس با آن آب غسل کند، از بیماری و امراض تا آخر آن سال، سالم خواهد ماند. «سُبْحانَ اللَّهِ مِلْءَ المیزانِ، سُبْحانَ اللَّهِ مُنْتَهىَ الْحِلْمِ، سُبْحانَ اللَّهِ مَبْلَغَ الرِّضا، سُبْحانَ اللَّهِ زِِِنَهَ الْعَرْشِ». (مرقاۀالجنان، ص ۵۰) انتشار لطفا با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
◾️: 🖤١- غسل مخصوصا در روز اول محرم 🖤٢- توبه و توسل به اهل بیت و امام حسین (علیه السلام) 🖤٣- روزه ۹ روز اول محرم - بویژه روز اول آن که حضرت زکریا برای بچه دار شدن گرفت - روزه روز عاشورا کراهت شدید دارد که : - اهل سنت بنا بر بدعت بنی امیه روزه میگیرند - بهتر است در روز عاشورا، بدون نیت روزه ، از خوردن بویژه آشامیدن، تاحد امکان پرهیز کرد 🖤٤- دائم الوضو بودن به ویژه به هنگام حضور در مجالس و مراسم 🖤٥- خواندن زیارت عاشورا - در دهه اول محرم اهتمام ویژه بدان شود - به طور مستمر که بهتر است بعداز نماز صبح باشد . - همراه با غسل و وضو - خوانده شدن صد بند لعن و سلام - نماز بعد از زیارت خوانده شود - دعای علقمه - رعایت قبله - رعایت پوشش مناسب - طریق نشستن و ایستادن (بویژه ایستادن در هنگام سلام ) 🖤۶- حالت عزا به خانه و محل کسب، و خود شخص - پوشیدن لباس مشکی - نصب کتیبه های عاشورائی - مقداری سیاهی در خانه - پرچم عزا بر سر در خانه 🖤۷- تشکیل و شرکت در مجالس روضه 🖤۸- انفاق و احسان - مخصوصا برای سرسلامتی و تشفی قلب مبارک امام زمان (ع) و فرج ایشان 🖤۹- حتی الامکان اجتناب از امور شادی آور و مفرح بویژه در دهه اول 🖤۱۰- اهتمام به گریه برای امام حسین (علیه السلام) 🖤۱۱- نوشیدن و نوشانیدن آب به یاد عطش امام 🖤۱۲- تعظیم مجالس روضه انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت اول سال هجری قمری الف) در پسران: -نشانه های بلوغ: ۱. روییدن موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه). ۲. احتلام (بیرون آمدن منی). ۳. تمام شدن ۱۵ سال قمری در پسر، هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است.(۱) برخی از مراجع عظام تقلید روییدن موی درشت در صورت و پشت لب را هم جزء علائم بلوغ شمردند.(۲) هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است. ب) در دختران: -نشانه های بلوغ: ۱. روییدن موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه). ۲. احتلام (بیرون آمدن منی). ۳. تمام شدن ۹ سال قمری در دختر. هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است. بنابر اين با محاسبه اين تفاوت و احتساب سال كبيسه،زمان بلوغ در پسران به سال شمسى حدوداً 14 سال و 6 ماه و 20 روز مى‏باشد و زمان بلوغ در دختران 8 سال و 8 ماه و 25 روز مى باشد. دیگری بيرون آمدن منى و آخری روييدن موى درشت بالاى عورت که هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است (۳) ۱.توضیح‌المسائل مراجع عظام تقلید، ج2، م2252، مقام معظم رهبری ، رساله آموزشی، درس1. ۲.توضیح المسائل جامع، آیت الله سیستانی م۱. ۳. سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=252858&catid=27997 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=27997&mid=266081 انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا امام حسین(علیه السلام) در دوم محرّم سال 61 هجرى به اتّفاق ياران خويش به سرزمين كربلا وارد شد[1]،که سرآغاز حماسه هاى عظيم عاشوراست.[2] مصائب اهل بيت عليهم السلام از روز دوم محرّم كه وارد كربلا شدند شروع شد و روز به روز كار را بر آنها سخت تر گردید.[3] سخنان امام حسین (علیه السلام) هنگام ورود به كربلا آن حضرت هنگام ورود به سرزمین كربلا ابتدا به يارانش رو كرد و فرمود:«النَّاسُ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعِقٌ(لَعْقٌ)عَلى أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ ؛ مردم، بندگان دنيا هستند و دين همانند چيزى است كه بر زبانشان باشد، تا آنگاه كه زندگى شان (به وسيله آن) پر رونق است آن را نگه مى دارند، ولى هنگامى كه با مشكلات آزموده شوند عدد دين داران اندك مى شود».[4] آنگاه پرسيد: آيا اينجا كربلا است!پاسخ دادند: آرى، اى پسر پيغمبر!آن حضرت فرمود:«هذا مَوْضِعُ كَرْبٍ وَ بَلاءٍ، ههُنا مَناخُ رِكابِنا، وَ مَحَطُّ رِحالِنا، وَ مَقْتَلُ رِجالِنا، وَ مَسْفَكُ دِمائِنا؛ اين ديار، جايگاه اندوه و بلا (و سرزمين گرفتارى و آزمون) است، اينجا محلّ خوابيدن شتران ما، و بارانداز كاروان ما، و محلّ شهادت مردان ما و جارى شدن خون ماست».[5]،[6] عبیدالله بن زیاد و اطلاع از ورود امام(علیه السلام) به کربلا پس از اینکه اصحاب امام عليه السلام پياده شدند «حرّ» نيز با هزار سوار جنگى در ناحيه ديگرى در مقابل امام عليه السلام اردو زد و نامه اى به عبيداللَّه بن زياد نوشت و در آن نامه او را از ورود امام حسين عليه السلام به كربلا باخبر ساخت.[7] نامه عبیدالله به امام حسین(علیه السلام) در روز دوم محرم ابن زياد نیز نامه اى به اين مضمون براى امام حسين عليه السلام نوشت: «امّا بعد! اى حسين! خبر ورودت به كربلا به من رسيد، اميرالمؤمنين يزيد! به من نوشته است كه سر بر بالين ننهم و غذاى سيرى نخورم تا تو را به قتل برسانم و به خداوند لطيف و خبير ملحق كنم و يا به فرمان من و يزيد بن معاويه گردن نهى».[8] پاسخ کوبنده امام حسین(علیه السلام) به ابن زیاد چون اين نامه به امام حسين عليه السلام رسيد و آن را خواند، نامه را به دور افكند و فرمود:«لا أَفْلَحَ قَوْمٌ آثَرُوا مَرْضاةَ أَنْفُسِهِمْ عَلى مَرْضاةِ الْخالِقِ ؛ گروهى كه خشنودى خود را بر خشنودى خداوند برگزيدند، هرگز رستگار نخواهند شد».[9] فرستاده «عبيداللَّه» پرسيد: «اى اباعبداللَّه! جواب نامه چه شد؟»امام عليه السلام فرمود:«ما لَهُ عِنْدِي جَوابٌ؛ لِأَنَّهُ قَدْ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذابِ ؛ اين نامه نزد من جوابى ندارد، زيرا عبيداللَّه مستحقّ عذاب الهى شده است!».[10] چون قاصد نزد عبيداللَّه بازگشت و جريان را گفت، ابن زياد به شدّت برآشفت (ولى پاسخى نداشت).[11]،[12] سازش ناپذیری امام حسین(علیه السلام) در برابر ظالمان امام عليه السلام با اين سخن كوتاه و پر معنى نشان داد كه با كسانى كه خشنودى بندگان طاغى و ياغى را بر خشنودى خدا مقدّم مى شمرند، هيچ سر سازش ندارد و نامه امثال ابن زياد را كه جزو اين گروهند، لايق و شايسته پاسخ نمى داند، آن را مى خواند و به دور مى افكند، هر چند جان شريفش در خطر باشد.[13] نامه امام حسین علیه السلام به اهل کوفه در این روز امام عليه السلام قلم و كاغذى طلب كرد و نامه اى براى بزرگان كوفه كه مى دانست بر رأى خود استوار مانده اند، و در واقع خطاب به عموم مردم كوفه، به اين مضمون نوشت:««بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، مِنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ إِلى سُلَيمانِ بْنِ صُرَدٍ، وَ الْمُسَيِّبِ بْنِ نَجْبَةَ، وَ رُفاعَةِ بْنِ شَدّادٍ، وَ عَبْدِاللَّهِ بْنِ والٍ...،[14]فَمَنْ نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ،وَ سَيُغْنِى اللَّهُ عَنْكُمْ، وَ السَّلامُ؛«به نام خداوند بخشنده مهربان؛ از حسين بن على عليه السلام به سليمان بن صرد، مسيّب بن نجبه، رفاعة بن شداد، عبداللَّه بن وال و همه مؤمنين، امّا بعد: شما مى دانيد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در زمان حيات خود فرمود:«هر كس سلطان ستمگرى را ببيند كه حرام خداوند را حلال شمرده و پيمان خدا را شكسته و با سنّت پيامبر اكرم مخالفت ورزيده و در ميان بندگان خدا به ظلم و ستم رفتار نموده، ولى با او به مبارزه عملى و گفتارى برنخيزد، سزاوار است كه خداى متعال او را در جايگاه آن سلطان ستمگر (جهنّم) وارد كند...[15]هر كس پيمان شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است». و خداوند به زودى مرا از شما بى نياز خواهد كرد. والسلام».[16]،[17] ادامه در پست بعد https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱. نجس کردن عمدی خط و ورق قرآن، وتربت سیدالشهدا علیه‌السلام حرام است و اگر نجس شود، باید فوری آن را آب بکشید. ۲.توبه واجب فوری است، بنابراين هر لحظه تأخير آن، معصيت و گناه بود و براي حتّي يك ثانيه نبايد در انجام آن درنگ كرد.پس بعد گناه ، بايد بلافاصله توبه كند، یعنی پشیمانی واقعی قلبی و تصمیم قطعی به ترک گناه و نسبت به برخی از گناهان مثل ترک نماز یا بدهکار بودن خمس یا رد مظالم باید جبران هم بکند. 3. کسی که نشانه های مرگ را در خود می بیند، اگر خمس و زکات مظالم بدهکار است، در صورت توان باید فوری بدهد و اگر نمی تواند، چنانچه از خودش مال دارد یا احتمال می دهد کسی آنها را ادا نماید، باید وصیت کند و همچنین است اگر حج بر او واجب باشد. 4. کسانی که خانه یا دکان یا غیر آنها را از صاحبانش اجاره می کنند، مدت اجاره که به سر رسید، حرام است بدون اذن صاحب محل، در آن جا اقامت کنند و باید محل را فوری با عدم رضایت صاحبش تخلیه کنند و اگر نکنند، غاصب و ضامن محل کار و ضامن مثل مال الاجاره آن هستند و برای آنها، به هیچ وجه، حقی شرعاً نیست. 5. اگر انسان فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد، باید فوری سر را بیرون آورد و چنانچه بیرون نیاورد، روزه اش باطل می شود. 6.رد امانت در صورت طلب واجب فوری است. 7. کسی که مسافر است، اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز وقت دارد، باید نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، باید فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند و اگر تا نصف شب، به اندازه خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نیت ادا و قضا، به جا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود که به مقدار یک رکعت یا بیشتر به نصف شب مانده است، باید فوری نماز مغرب را به نیت ادا به جا آورد. 8. اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه می کند، در صورتی که ممکن است، باید اول قرض خود را بدهد و بعد نماز بخواند و همچنین است اگر کار واجب دیگری که باید فوری آن را به جا آورد، پیش آید. 9. در هر یک از چهار سوره والنجم، علق، فصلت و سجده، یک آیه سجده است؛ اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوری سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت یادش بیاید، باید سجده نماید. 10. انسان باید جواب سلام را، در نماز یا در غیر نماز، فوری بگوید و اگر عمداً یا از روی فراموشی، جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید، جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد، نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست. 11. اگر در شماره رکعت های نماز چهار رکعتی شک کند، باید فوری فکر کند؛ پس اگر یقین یا گمان به یک طرف شک پیدا کرد، همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند. 12. کسی که نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از سلام نماز، باید فوری نیت نماز احتیاط کند و تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع رود و دو سجده نماید. 13. اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً به جا نیاورد، معصیت کرده و واجب است هرچه زودتر، آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به جا نیاورد، هر وقت یادش آمد، باید فوری انجام دهد و لازم نیست نماز را دوباره بخواند. دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز، فوری نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است، بگذارد و بگوید: بسم الله و بالله، اللهم صل علی محمد و آل محمد. 14. اگر بعد از سلام نماز، یادش بیاید که یک رکعت یا بیشتر از آخر نماز را نخوانده، چنانچه کاری انجام داده که اگر در نماز عمداً یا سهواً اتفاق بیفتد، نماز را باطل می کند، مثلا پشت به قبله کرده، نمازش باطل است و اگر کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند، انجام نداده، باید فوری مقداری را که فراموش کرده، به جا آورد. 15. موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد، انسان باید فوری نماز آیات را بخواند و اگر نخواند، معصیت کرده و تا آخر عمر، بر او واجب است و هرقت بخواند، اداست. 16. اگر موی زن در بین نماز بیرون مانده باشد و در بین نماز متوجه شود، باید فوری بپوشاند. 17. کسی که شک دارد اگر غسل کند، وقت نماز تمام می شود، باید تیمم کند. 18. نماز آیات، برای خسوف و کسوف، فوری است. نماز آیات، برای کسانی واجب است که خسوف و کسوف در شهرشان واقع شده است و با وقوع آن در شهرهای دیگر، بر آنان واجب نمی شود. 19. اگر مسجد نجس شود، باید فوری تطهیر شود. 20. پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان قرض الحسنه به دیگری پرداخت شده، اگر دریافت آن بعد از سال خمسی باشد، باید فوری خمس آن را بدهد. و واجبات فوری دیگر ... انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1