eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
992 دنبال‌کننده
721 عکس
606 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
«عمر بن سعد» با لشکر خود وارد کربلا شد. با ورود «عمر بن سعد» به کربلا تعداد نیرو‌هایی که در مقابل «اباعبدالله (علیه السلام)» قرار گرفتند به پنج هزار نفر رسید. یعنی چهار هزار نفر نیرو‌های همراه عمر بن سعد و هزار نفر نیرو‌های حر بن یزید ریاحی که از قبل وارد زمین کربلا شده بودند. برخی نوشته‌اند: قبیله عمر بن سعد (بنی زهره) نزد او آمده و او را سوگند دادند تا از این کار «داوطلب جنگ با امام حسین (علیه السلام) شدن» بر حذر باشد تا باعث دشمنی میان آن‌ها و بنی‌هاشم نگردد. اما عمر بن سعد به خاطر دستیابی به حکومت ری که هرگز به آن نایل نیامد، فرماندهی سپاه یزید را پذیرفت و مرتکب جنایات بزرگ غیر انسانی در واقعه عاشورا شد. ⚫️از وقایع روز سوم محرم الحرام که در تاریخ ذکر شده، این است که امام حسین علیه‏ السلام قسمتی از زمین کربلا که قبر مطهرش در آن واقع شده را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری کرد. البته حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) زمین کربلا را دوباره به قبیله بنی اسد برگرداند، ولی شرط کرد: «کسانی که به این سرزمین می‌آیند از آن‌ها پذیرایی کنید.» به عبارت دیگر امام این سرزمین را وقف نکرد بلکه آن را در اختیار اهالی آن منطقه نهاد و با آن‌ها شرط کرد که مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان کنند. ⚫️در این روز «عمر بن سعد» مردی بنام «کثیر بن عبداللّه‏» که مرد گستاخی بود را نزد امام علیه‌‏السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند. کثیر بن عبداللّه‏ به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم؛ ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلاً چنین قصدی نداریم. هنگامی که «کثیر بن عبدالله» نزدیک خیام رسید، «ابو ثمامه صیداوی» (همان مردی که ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا کرد) نزد امام حسین علیه‌‏السلام بود. همین‏‌که او را دید رو به امام عرض کرد: «این شخص که می‌‏آید، بدترین مردم روی زمین است. پس سراسیمه جلو آمد و گفت: «شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه‌‏السلام برو.» اما او گفت: «هرگز چنین نمی‏کنم. ابوثمامه گفت: «پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ کنی.» گفت: «هرگز!» ابوثمامه گفت: «پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشت‏کاری هستی و من نمی‏گذارم بر امام وارد شوی.» باز هم او قبول نکرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو کرد. سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیکی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده‏‌ای؟ حضرت در جواب فرمود: «مردم کوفه مرا دعوت کرده‌‏اند و پیمان بسته‌‏اند، بسوی کوفه می‌‏روم و اگر خوش ندارید بازمی‏گردم....  ارشاد، شیخ مفید، ج ۲، ص ۸۴ مستدرک الوسایل، ج ۱۴، ص ۶۱؛ مجمع البحرین، ج ۵، ص ۴۶۱ تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکسته شدن سر حاج مهدی میرداماد توسط خودش در مجلس حاج محمود کریمی با میکروفون 😞 آجرک الله یا صاحب الزمان https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔳 مقتل حربن یزید ریاحی 1️⃣(مقتل اول) ◾️امام حسين (عليه السّلام) در مسیر حرکت خویش از مکه به سرزمین کربلا، با کاروان آل الله، به منطقه «ذو حسم» می رسند و در آنجا خيمه هاى خود را برپا می کنند. ▪️حرّ بن یزید رياحى به همراهى هزار سواره نمايان مى شود كه ابن زياد او را فرستاده بود تا امام حسين (عليه السّلام) را از بازگشت به مدينه منع كند و او را به كوفه درآورد، پس در گرماى سوزان ظهر حرّ و اصحابش مقابل امام حسين(عليه السّلام) ايستادند. ▪️هنگامى كه حضرت سيّد الشهداء (علیه السلام) تشنگى اين گروه را مشاهده كردند به اصحاب خود امر كردند كه خودشان و اسبهايشان را سيراب كنند پس ظرفهايى را پر از آب كردند و نزديك اسبها مى بردند تا آنكه چندين دفعه مى نوشيدند و سيراب مى شدند و نوبت به اسب ديگرى مى رسيد. ▪️عليّ بن طعان محاربى همراه با حرّ بود و بعد از همه سر رسيد در حالى كه عطش او را از پاى در آورده بود، حسين عليه السّلام فرمود: شتر خود را بخوابان، هنگامى كه خواست آب بنوشد آب به زمين ريخت، امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ظرف را نگهدار، امّا او از شدّت عطش نمى دانست چه كند؟ امام عليه السّلام خودشان برخاستند و ظرف آب را گرفتند تا اينكه او و اسبش سيراب شدند... ▪️حجّاج بن مسروق جعفى أذان ظهر را گفت، امام حسين(عليه السّلام) به حرّ فرمود: آيا با اصحاب خود نماز مى خوانى؟ حرّ گفت: خير، بلكه همگى با شما نماز مى خوانيم. پس از فراغت از نماز امام (عليه السّلام) به مردم رو مى كنند حمد و ثناى خدا را بجا مى آورند، بر پيامبر درود مى فرستند و مى فرمايند: ✨اى مردم! اگر شما تقواى الهی داشته باشيد و حق را از اهل آن بشناسيد بيشتر مورد رضاى خداوند خواهد بود.ما اهل بيت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) در ولايت امر بر اين مدّعيان اولى هستيم كه ادّعاى چيزى مى كنند در حالى كه مال آنها نيست و به جور و عدوان سير مى كنند.اگر ما براى شما ناخوشايند هستيم و حقّ ما را نمى دانيد و الآن رأى شما غير از آن است كه در نامه هايتان آمده است، من از نزد شما بازمى گردم.✨ ▪️حرّ گفت: من نمى دانم اين نامه هايى كه مى گويى چه هستند، پس امام حسين(عليه السّلام) به عقبه بن سمعان امر كرد تا خورجينى را بيرون آورد كه پر از نامه بود. ▪️حرّ گفت: من در زمره نويسندگان آن‌ها نيستم، من مأمورم كه پس از ملاقات شما، از شما جدا نشوم تا آنكه شما را در كوفه بر ابن زياد وارد سازم. ▪️پس امام (عليه السّلام) فرمودند: مرگ براى تو بهتر از اين كار است و آنگاه به اصحاب خود امر كردند كه سوار شوند و زنان را نيز سوار كردند؛ حرّ مانع شد. ❇️ امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨ثكلتك امك! ما الذي تريد ان تصنع؟ مادرت به عزايت بنشيند از ما چه مى خواهى؟ حرّ گفت: اگر غير از تو احدى از عرب نام مادر مرا مى برد و در چنين موقعيّتى بود من هم همان را پاسخ مى دادم(نام مادرش میبردم)، هر كس كه بوده باشد! ⚡️ولى به خدا قسم نمى توانم نام مادرت را ببرم مگر به بهترين صورتى كه توان آن را دارم.⚡️ ⚜️همین عشق و محبت به دختر رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) حر را خرید و نزد حسین شفاعت کرد تا جاییکه حر، جزو اصحاب الحسین(علیه السلام) گردید. عشق حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ام الائمه و الابرار، انسان را از اوج ذلّت به بالاترین نقطه عزّت می برد. چرا که در زیارت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می خوانیم: ✨لنبشّر انفسنا بأنا قد طّهرنا بولایتک✨ ولایت حضرت صدیقه(سلام الله علیها) وجود همه ی خلق را تطهیر و پاک می گرداند. 📚اسرار الشهاده ۷۴۱ و ۷۴۳ لهوف ص۹۹ ترجمه مقتل مقرم ص١٠٢ مقتل خوارزمى ج ۱، ص ۲۳۰ فصل ۱۱. مقتل الحسين لابن اعثم كوفي ص ٩۴ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔳توبه حربن یزید ریاحی: ▪️روز عاشورا، وقتی از در خيمه ناله غريبي مظلوم كربلاء بلند شد، که می فرمود: ✨هل مِن ناصِر يَنصُرنا ✨و هَل مِن مُجيرُ يُجيرنا صداي استغاثه و زاري آن بزرگوار در آن صحرا پيچيد و به گوش حر بن يزيد رياحي رسيد. دلش از جا كنده شد، بدنش به لرزه درآمد و در درياي حيرت فرو رفت و غرق در بحر تفكر شد. ▪️نزد عمر بن سعد رفت و گفت: آيا با اين مرد مى جنگى؟ عمر بن سعد گفت: آرى جنگى كه کمترین حدّ آن افتادن سرها و قطع شدن دستها بوده باشد. ▪️حرّ از او جدا شد و كنار لشكر ايستاد در حالى كه كنار او قرّة بن قيس بود.حرّ به او گفت: آيا امروز اسبت را آب داده اى؟ گفت: خير، گفت: آيا مى خواهى آب بدهى؟ قرّة فهميد كه از همراهى او كراهت دارد و مى خواهد جدا شود، پس از او جدا شد. ▪️حرّ اندكى به سوى حسين(علیه السلام) آمد مهاجر بن اوس گفت: آيا مى خواهى حمله كنى؟ حرّ ساكت شد و لرزه اى او را گرفت. مهاجر در شك افتاد و گفت: اگر به من گفته مى شد كه شجاعترين فرد ،كوفه كيست از تو نمى گذشتم، اين چه حال است كه تو دارى؟ حرّ گفت: من خودم را ميان بهشت و جهنم مى بينم، به خدا قسم چيزى را بر بهشت ترجيح نمى دهم هر چند سوزانده شوم. ▪️پس اسب خود را بسوى حسين(عليه السّلام) راند در حالى كه نيزه خود را وارونه و سپر خود را واژگون كرده بود و کفش ها از گردن آویزان، و دست خود را بر سر خود گذاشت - چنان كه طريقه ي گناهكاران عرب در آن زمان چنان بود و سرش را به خاطر خجالت از آل رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) پايين افكنده بود كه آنها را در اين مكان بى آب و علف فرود آورده بود! همين نحو زمزمه مي‌كرد و گريان گريان مي‌آمد تا خود را به صف اصحاب حضرت رساند، ياران راه دادند آن مرد با وجود چون چشمش بر جمال پر ملال حسيني افتاد ناله از دل كشيد خود را از مركب به زير انداخت صورت به خاك ماليد، قدم امام(عليه السلام) را بوسيد و زار زار گريست. پس حر مي‌بوسيد در پيش روي حسين(علیه السلام)زمين را. پس ایشان فرمود: ✨ اي شيخ! سر خود را بلند كن✨. پس حر سر خود را بلند ساخت. به روايتي خود حضرت دست آورد و سر حر را از روي خاك برداشت با دست مرحمت گرد و غبار از سر و صورت حر پاك كرد. ▪️آنگاه حر صداى خود را بلند كرد: "اللهم اليك انبت فتُب علي فقدارعبت قلوب اوليائك و اولاد بنت نبيك." حر سعادتمند و سرافراز دست بر سر گذارده با حالتي زار و گريان و از روي عجز و نياز مي‌گفت: پروردگارا به سوي تو بازگشتم، توبه مرا قبول و گناهم را ببخشاي كه دل دوستان تو را بترس انداختم و اولاد دختر پيغمبر تو را مضطرب ساختم از كردار زشت خود پشيمانم! اى ابا عبد الله من توبه مى كنم آيا توبه من پذيرفته است؟ حسين (عليه السّلام) فرمودند: ✨آرى خداوند توبه تو را مى پذيرد، اين كلام او را مسرور كرد و به حيات ابدى و نعمت دائمى يقين كرد.✨ ▪️اينجا قول هاتف برايش واضح شد، رو به امام حسين (عليه السّلام )كرد و گفت: هنگامى كه از كوفه خارج شدم صدائى شنيدم كه مى گفت: اى حرّ بشارت باد تو را به بهشت، گفتم: واى بر حرّ و بشارت بهشت در حالى كه به جنگ پسر دختر پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى رود. امام حسين( عليه السّلام) فرمود: تو به خير رسيدى و پاداش تو محفوظ است. 🔳شهادت حرّ بن یزید ریاحی: ▪️در روز عاشورا ,پس از حبيب، حرّ بن يزيد رياحى به همراهى زهير بن قين برای جنگ با سپاه دشمن خارج شدند كه هر كدام پشتيبان ديگرى بود، هنگامى كه كار بر يكى سخت مى شد ديگرى او را نجات مى داد. ايوب بن مشرح اسب حرّ را با تير زد و اسب بر زمين افتاد. حرّ همچون شيرى پياده شد و با شمشير مشغول نبرد شد، چهل و چند نفر را به قتل رساند و در يك جنگ سخت بر زمين افتاد. ▪️اصحاب امام (عليه السّلام) او را جلوى خيمه اى بردند كه بقيه شهداء را مى آوردند حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨كشته اى مثل كشته هاى پيامبران و آل پيامبران ✨ پس از آن به سوى حرّ رفت در حالى كه هنوز رمقى در وى باقى مانده بود، خون از صورتش پاك كردو فرمود: ✨ بخ بخ یا حر انت حر کما سمیت، فی الدنیا الآخره✨ 🔅تو آزاد هستى همانگونه كه مادرت تو را اينچنين ناميد و در دنيا و آخرت آزاد هستى. 🔅 ▪️سپس امام این اشعار را خواند: ⚜️لنعْمَ الْحُر حر بنی ریاح... ⚜️ونعم الحر عند مختلف الرماح 🔅چه نيكو آزاده اى است حرّ بنى رياح كه هنگام فرود آمدن نيزه‌ها صبور بود. ⚜️و نعم الحر اذ نادی حسینا... ⚜️فجاد بنفسه عند الصیاح 🔅و چه نيكو آزاده اى بود كه خود را فداى حسين (عليه السّلام)كرد. و هنگام صبح جان خود را از دست داد. 📚 اسرار الشهاده ص ۸۲۰ و ۸۲۱ لهوف ص ۱۲۹ البدايه ج ۸، ص ۱۸۳ مناقب ابن شهر آشوب ج ۲، ص ۲۱۷ مقتل العوالم ص ۸۵ مقتل خوارزمى ج ۲ص۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🖤آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟😳😳 👈امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳 در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند(بالا داخل عکس) گه گفته اند« ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با  امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند پاسخ در پست بعد لطفا با دقت ملاحظه فرمایید ؟ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه پست قبل ✴️آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟ امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند گه گفته شده « ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با  امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند؛ ✅پاسخ :(با دقت ملاحظه فرمایید) نکاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث: ✍۱- کتاب عربی “سفینه البحار” احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است که توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه ۱۶۴ کتاب مربوط به توضیح لفظ “العجم” است. بگذریم که در این قسمت کتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد. داخل متن عربی کتاب آمده است: “قال سمعت اباعبدالله”. یعنی ” گفت شنیدم از اباعبدالله “، کسانی که اندک آشنایی با روایات داشته باشد، می‌دانند که مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینکه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوک، با فونت نزدیک به متن نوشته اند: “حسین ابن علی، امام سوم شیعیان” ✍۲- مترجمان مغرض، کل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی کرده اند. با وجودی که متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: ” نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم” حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف کتاب است که با کلمه “بیان” یعنی شرح حدیث شروع می شود. که نوشته شده: بیان: “ عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد.” ادامه سخن مولف کتاب با کلمه “رای الثانی” آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: “هنگامی که اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد…” اگر دقت کنید بالای کلمه بیان و رای الثانی یک خط سیاه وجود دارد که در متون حدیثی به معنی جداکننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است. ✍۳- نکته مهم دیگر اینجاست که این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(علیه السلام) حذف شده است. در ادامه آمده که وقتی علی(علیه‌السلام) این جملات را از عمر شنید، اعتراض کرد و فرمود: ” پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت غیر عرب حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول کرده‌اند. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️اگر كسى كه معذور و ناتوان از وضو و تیمم باشد (یعنی به هر دلیل نمیتونه وضو و تیمم بکنه) از گرفتن نائب نیز عاجز گردد، يا چنين كارى براى او شاقّ و همراه با عسر و حرج باشد چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ ✅-بنابر احتياط بايد نماز را در وقت، بدون وضو و تيمم بخواند؛ و سپس با وضو يا تيمم (به حسب وظیفه) قضا کند. ( آیت الله خامنه ای) ✅-نماز در وقت از ایشان ساقط می‌شود و واجب است قضای آن را انجام دهد، هرچند احتیاط مستحب آن است كه چنین فردی نماز را بدون تیمّم در وقت بخواند، ولی واجب است بعداً قضای آن را بجا آورد. (آیت الله سیستانی) ✅-در فرض سوال، بدون طهارت نماز بخواند؛ و اگر فوت كرد نياز به قضاء نمازهاى او نيست. البته اگر در زمان حياتش عذر برطرف شد، بنابر احتیاط واجب قضاى اين نمازها را بجا آورد. (آیت الله مکارم) ✅-اگر کسی با اجرت هم حاضر نشد و خودش هم به هیچ وجه قادر نیست بنابر احتیاط واجب، نمازش را حتی بدون طهارت به هر نحوه ای میتواند بخواند ولی بعداً باید قضاء نماید. (آیت الله وحید خراسانی) آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع وضو، غسل و تیمم سوال شماره 1224281؛ تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹، آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، م832؛ آیت الله وحید استفتاء خصوصی، کد : 72429؛ آیت الله مکارم، سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40549&mid=252309 انتشار لطفا با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر 💠 سؤال: آیا در شرایط فعلی می توان به جای هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟ ✅ جواب: اگر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد. leader.ir ولی نسبت به برگزاری مجلس روضه توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط ، با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (در صورت امکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای سیدالشهداء که از افضل قربات است تعطیل نشود. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*سؤالی که شما ارسال کردید👇 ✴️آیا اشک بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند؟!!* ✅پاسخ: در عظمت و ثواب گریه بر حضرت سیدالشهداء هیچ شک و شبهه ای نیست و روایات در این باب متواتر می‌باشند، مانند: روایتی که می‌فرماید: *«من ذُکر الحسینُ علیه السّلام عنده فخرج من عینه من الدموع مقدار جناح ذباب کان ثوابه علی الله عزوجل و لم یرض له بدون الجنه»* امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: هرکسی به مقدار بال مگسی برای امام حسین علیه السّلام گریه کند ثواب او به عهده خود خداست یعنی آن قدر ثواب آن زیاد است که کسی جز خداوند نمی تواند آن را بشمارد و خداوند بدون بهشت برای او راضی نمی شود. 📚كامل الزيارات - ج1 ص112 🍃🍃🍃🍃 چنانچه از امام صادق علیه السّلام روایت شده: *«لکل شی ثواب الا الدمعة فینا»* تنها عملی که ثوابش بی نهایت است و کسی را یارای شمارش آن نیست، گریه بر اهل بیت علیه السّلام است. 📚كامل الزيارات - ج1 ص113 👈 یعنی هریک از اعمال عبادی در این عالم اعم از واجبات و مستحبات، ثوابش معلوم و مشخص است. آن قدر این گریه ارزش دارد که اگر قطره ای از آن را درون آتش جهنم بریزند حرارت و گرمای آن را خاموش می‌کند چنانچه امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: *«لو أن قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لأطفأت حرها حتی لا یوجد لها حر »* حتی گریه موجب بخشش گناهان بزرگ و کوچک و کم و زیاد می‌باشد. چنانچه امام رضاعلیه السّلام در روایتی به ابن شبیب فرمودند: *«یا بن شبیب! لما قتل جدی الحسین امطرت السماء دماً و تراباً احمر، یا بن شبیب! ان بَکَیْت علی الحسین حتی تصیر دموعک علی خدّیک غفر الله لک کل ذنب اذنبتَه صغیراً کان او کبیراً، قلیلاً کان او کثیراً»* 📚كامل الزيارات - ج1 ص108 👈 بنابراین نمی توان به این سادگی در این امر بسیار عظیم به صرف دور بودن از عقل اشکال کرد، چرا که روایات فراوانی وجود دارد. 💢 در واقع این گریه برای فرد گنه کار هم اثر دارد، چرا که آنچه برای سعادت و شقاوت انسان مهم است، عاقبت به خیری و عاقبت به شرّی در لحظات آخر عمر انسان است ما چه می‌دانیم که کدامیک از انسانها در آخر عمر عاقبت به خیر و کدامیک عاقبت به شرمی شوند، لذا امکان دارد کسی که گنه کار است، اما برای امام حسین علیه السّلام گریه می‌کند در آخر، حضرت دست او را بگیرد و چه بسا از اولیای الهی شود. بنابراین با توجه به این همه ثوابی که بیان شده است از نظر عقلی هیچ بُعدی ندارد که انسان گنه کار در اثر گریه بر سیدالشهداء توفیق توبه کردن پیدا کند مانند روایاتی که می‌فرمایند: *👈🏿«من أتی قبر الحسین عارفاً بحقه غفرله ماتقدّم مِن ذنبه و ما تأخّر»* یعنی فرد گریه کننده در اثر تقربی که به امام حسین علیه السّلام پیدا کرده در آینده توبه خواهد کرد و سعادتمند از دنیا می‌رود، و به سعادت ابدی می‌رسد، *👈 حتی می‌توان گفت در همان حال گریه، این فرد خود به خود توبه کرده است، زیرا انسان در حین گریه ی بر امام حسین علیه السّلام حالتی پیدا می‌کند که حتی فکر گناه هم به ذهن او نمی رسد و از تمامی معاصی متنفر است و حاضر نیست این عمل بسیار عظیم را با چیزی عوض کند و این، خود به معنای توبه است.* 📚كامل الزيارات - ج1 ص 150 🔰 به راستی ما چه می‌دانیم از اسرار گریه بر سیدالشهداء علیه السّلام که اکسیری است که وجود انسان را طلا می‌کند و موجب نورانیت و صفای قلب می‌شود. بسیاری از علمای بزرگ از بین تمامی اعمالشان تنها به این گوهر پر ارزش امید داشتند و برخی از آنان در اواخر عمر، کارشان شده بود گریه بر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام. البته دیون چه حق الله (مثل نماز قضا) و چه حق الناس (مثل بدهی ) باید جبران شود. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
آداب واحکام روز جمعه 🌺در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که پیامبر اکرم ‏فرمودند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ. جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می کند. (الکافی (ط- الإسلامیة) ج‏3 ص: 413) از آنجایی که در دین مقدس اسلام روز جمعه نسبت به باقی روزهای ایام هفته جایگاه خاصی دارد، لذا آداب و اعمال خاصی برای روز وارد شده است 👈1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و نسبت به اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه دادن سفارش شده است. 👈2. یکی دیگر از اعمال روز جمعه آموختن مسائل دین است لذا یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه، واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مؤمنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. 👈3. یکی از احکام روز جمعه این است کسی که نمی خواهد در نماز جمعه شرکت کند یا مثل زمان الان که به خاطر رعایت فاصله اجتماعی و عدم تجمع افراد، شخص شرکت نمی‌کند می تواند در همان اول وقت، نماز ظهر را بخواند و تأخیر انداختن لازم نیست و به نظر بسیاری از مراجع بلند خواندن قرائت در نماز ظهر جمعه مستحب است. 👈4. صدقه دادن در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. در صورتی که انسان صدقه مستحبی را کنار گذاشته تا به فقیر برساند تا زمانی که آنرا تحویل نداده است تصرف در آن اشکال ندارد و مثلا اگر می خواهد آنها را به پول درشتتر تبدیل کند مانعی ندارد. 👈5 یکی دیگر از اعمال مهم و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که چند مساله فقهی در این مورد اشاره میشود . زمان غسل جمعه از اذان صبح ‌تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام نشد به فتوای بیشتر مراجع از جمله مقام معظم رهبری بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشد، مستحب است در روز شنبه قضای آن را انجام دهد. . انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. در این مسأله تفاوتی ندارد که همه غسل‌ها مستحب باشد، مثل غسل جمعه و غسل زیارت یا همه غسل‌ها واجب باشد، مثل غسل جنابت و غسل مس میت ؛ یا اینکه بعضی از غسل‌ها واجب باشد و بعضی مستحب، مثل غسل جنابت و غسل جمعه. اگر به عهده شخص چند غسل باشد، در صورتی که در بین آنها غسل جنابت وجود داشته باشد، مثل اینکه بخواهد غسل جنابت و غسل جمعه را انجام دهد، در صورتی که از زمانِ انجام غسل تا زمانی که می‌خواهد نماز بخواند، کارهایی که وضو را باطل می‌کند انجام ندهد، نباید برای نماز وضو بگیرد. [و با همان غسل جنابت نمازش را بخواند] 👈6. در نماز ظهر و عصر واجب است (فتوا یا احتیاط) حمد و سوره آهسته خوانده شود، اما به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، در نماز ظهر جمعه مستحب است حمد و سوره را انسان بلند بخواند. 👈7. نافله ظهر و عصر در دیگر روزهای هفته 16 رکعت است اما نافله روز جمعه 20 رکعت است؛ یعنی 10 تا نماز دو رکعتی مثل نماز صبح قبل از نماز ظهر جمعه. و نافله روز جمعه را می توان قبل از ظهر خواند بلکه خواندن آن قبل از ظهر بهتر است. نمازهای نافله را می توان به صورت نشسته و حتی در حال راه رفتن نیز بجا آورد. اگر نافله در حال راه رفتن خوانده شود لازم نیست قبله رعایت شود و برای رکوع و سجده فقط۱ با سر اشاره شود، کافی است. مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⭕️ گوشه ای از آنچه می بایست به عنوان معرفت امام بدانیم‼️ «اگر امام زمان مان را نشناسیم و در همین حال بی معرفتی فوت کنیم غیر مسلمان و کافر خواهیم مرد.» این عبارت، ترجمان فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است 🟢 ما که از زمان فوت مان اطلاعی نداریم. باید بشتابیم و از خداوند یاری بطلبیم تا موارد مهم و زیربنایی امام شناسی، به جان مان بنشیند: ۱ امام زمان (علیه السلام) ما زنده اند وروی همین زمین زندگی دارند. ۲ اطاعت امام واجب است ۳ امام از هر خطایی معصوم است ۴ ایشان منصوب از جانب خداوند میباشد ۵ امام عالم به همه علوم اند (به همه زبانها مسلطند) ۶ علم كتاب (قرآن) نزد امام زمان است ۷ امامت عهدی است بر شخص امام ۸ امام بر تكوین اشراف دارد ۹ امام ما ،دست، چشم و گوش خداست ۱۰ به امام باید مراجعه شود. او محل رجوع است ۱۱ امام امر به سوء و امر به کار عبث نمي كند ۱۲ محبت به امام واجب است ۱۳ نصرت امام واجب است ۱۴ امام زمان علیه السلام ما قطعا قیام خواهد كرد ۱۵ انتظار او و خواستن او از ضروریات اعتقادیست. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ بزرگ‌ترین اشتباه شیعیان کوفه چه بود که منجر به قضیه کربلا شد؟ ✅ کتب تاریخی نوشته‌اند امام حسین(علیه السلام) به همه بزرگان و سران شیعه نامه نوشت و آن‌ها را به قیام علیه یزید دعوت کرد و برای روشن شدن اوضاع کوفه پسر عم خود مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا اوضاع را بررسی و نتیجه را به امام گزارش کند. ✅ مسلم با استقبال خوبی از طرف بزرگان شیعه مواجه شد و همه با او بیعت کردند، اما زمانی‌که مسلم قیام کرد، برخی از بزرگان شیعه او را تنها گذاشته و قیام علیه ابن زیاد را نادرست خواندن و باعث شدند قیام مسلم شکست بخورد و مسلم دستگیر و به شهادت برسد و در نهایت قضیه کربلا رخ دهد. 💠 بنابراین اشتباه بزرگ شیعیان در جریان کربلا، این نبود که در سپاه إبن زیاد و عمربن سعد حضور داشته و در مقابل سپاه امام حسین(علیه السلام) ایستادند. زیرا یا اصلا شیعیان در سپاه او نبودند و یا عده بسیار کمی بوده‌اند که اصلا به شمار نیامده و شمشیر نکشیده‌اند. ❇️ اما اشتباه بزرگ و غیرقابل جبران شیعیان و بزرگان شیعه این بود که نماینده امام را رها کردند و تنها گذاشتند، آن‌ها با بهانه‌های مختلف از جمله این‌که: «مگر مسلم ابن عقیل معصوم است که به همه دستوراتش عمل کنیم» ؛ «مسلم دستور مستقیم جهاد و ایستادن در مقابل دشمن را ندارد» ؛ «او جوان است و تجربه ندارد» ؛ «فقط امام معصوم می‌تواند حکم جهاد صادر کند» ؛ «ما منتظر می‌مانیم تا امام معصوم بیاید و آن گاه برای او جان خواهیم داد». 🔶 اما آنان از کربلا جا ماندن و جز عده قلیلی در حدود کمتر از 50 نفر به کربلا نرفتند، حال دلایل مختلفی داشت، برخی در زندان بودند و برخی از ترس ابن زیاد در خانه ماندند، برخی بر اثر سخت‌گیری‌های ابن زیاد نتوانستند عبور کنند. و همین تعلل‌ها یا زندانی شدن‌ها، باعث رقم خوردن کربلا شد. 🔺این درست است که آنان توبه کردند و تلاش کردند که با خونخواهی امام، گناه خود را جبران کنند و حتی برخی مانند سلیمان بن صرد خزاعی به شهادت رسیدند، اما قتلگاه عین الورده کجا و کربلا کجا؟ توفیق یاری و در رکاب امام بودن کجا و توبه و گریه بر امام کجا. 🔴 قرن‌هاست که برخی هنوز عبرت نگرفته‌اند، هنوز ‌شنیده می‌شود که برخی می‌گویند: مگر ولی فقیه معصوم است، که اطاعت تام داشته باشد؟! می‌مانیم تا امام زمان(عج) بیاید و برایش جان خواهیم داد. ولی فقیه کجا و امام زمان(عج) کجا! ولی فقیه احتمال دارد که اشتباه کند، لذا نباید کاملا تبعیت کرد. 💠 پاسخ این سخنان این است: اهل کوفه نبودن یعنی تا وقتی امام حسین(علیه السلام) نیامده است، مسلم ولی امر است؛ برای عزت شیعه باید از جانشین او تبعیت کرد. اینجا نیز باید از ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب تبعیت کرد تا شیعه عزیز بماند، تا راه امام باقی بماند. 🔶 توابین وقتی که باید می‌آمدند نیامدند، وقتی آمدند که کار تمام شده بود. توابین کسانی بودند که به زعم خویش جان خود را برای امام حسین(علیه السلام) فدا کردند و شهید شدند، اما اشکال این بود که جان‌فشانی شان به موقع نبود، لذا اثر چندانی هم نداشت. ______________ لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/153788 کانال شبهات جوان و نوجوان https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
هموطن عزیز ✴️شبهه: اگر در مراسم عزاداری کرونا گرفتید، لطفا به مراکز درمانی مراجعه نکنید شما در راه اعتقادات مقدس خود بیمار شده اید، لذا فقط در خانه بمانید تا ان شاء الله به درجه والای شهادت نائل شوید😳 ✅پاسخ 1️⃣ غالب کسانی که که در مراسمات عزاداری سیدالشهداء(ع) شرکت میکنند، طبق تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، علما و مسئولین کشور و همچنین ابلاغیه های ستاد ملی ، دستور العمل های بهداشتی را رعایت می‌کنند. 2️⃣ به شما کاربر محترمی که بدون تحقیق، چنین مطالبی را منتشر میکنی توصیه میکنیم چنانچه به علت مسافرت یا حضور در بازار و مراکز تفریحی یا دورهمی ها و... خدای ناکرده به کرونا مبتلا شدید به بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی خیّرساز که عموما مزین به نام اهل بیت عصمت و طهارت هستند مراجعه کنید، مطمئن باشید که عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در لباس پزشک و پرستار و... بدون توجه به اعتقادات و باورهایتان، به شما خدمات درمانی ارائه می‌دهند. کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✳️-اگر قسمتی از حمد و سوره و ذكرهای نماز را عمداً یا احتیاطاً چند مرتبه بگوید، اشكال ندارد ولی اگر به حد برسد و باز هم بگويد، بنابراحتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند. (امام خمینی ره) ✳️-تکرار اذکار و قرائت در نماز از روی وسواس حرام نیست و نماز هم باطل نیست مشروط بر اینکه صورت نماز به هم نخورد. (امام خامنه ای) ✳️-هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا كلمه‏ای، شک كند كه آن آیه یا كلمه‏ را درست گفته یا نه، مثلاً شک كند كه «قُلْ هُوَ اللهُ‏ اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌‌تواند به شک خود اعتنا نكند؛ ولی اگر آن آیه یا كلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشكال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک كند، می‌‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تكرار نكند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست. (آیت الله سیستانی) ✳️-هرگاه در آيه و يا ذکرى از نماز شک کند بايد آن را تکرار کند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نکند و اگر اعتنا کند نمازش اشکال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند. (آیه الله مکارم شیرازی) آدرس: رساله مراجع،م1136 و 1016، امام خامنه ای، استفتاء شفاهی (جدید) از معظم له، (به نقل از حجت الاسلام رضایی) توضیح المسائل جامع آیه الله سیستانی، م1208، توضیح المسائل آیت الله مکارم م 924. کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#پروفایل_محرم https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️منظور از زینت چیست که خانم ها باید از نامحرم بپوشانند؟ ✅ج. به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)، و هم به آرایش هایی گفته می‌شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو،کلاگیس،ناخن‌ مصنوعی،لاک،لنز رنگی که عرفا زینت محسوب شود).علاوه بر این، خود زیبایی های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار می‌رود. و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آن‌ها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست‌ها تا مچ از اندام هایی هستند که اگر بدون زینت باشند از این حکم مستثنی می‌باشند. ✴️آیا هر نوع انگشتری (طلا، عقیق، بدلیجات و ...)، ساعت و عینک طبّی زیبا برای زنان زینت محسوب می‌شود، که باید از نامحرم بپوشانند؟ ✅ج. تشخیص این گونه امور به عهده عرف می‌باشد، و اگر عرفاً زینت محسوب شود، برای زنان لازم است از نگاه نامحرم بپوشانند. «نظر اکثر مراجع عظام تقلید» کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا