eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
989 دنبال‌کننده
725 عکس
609 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️❓ جديدا بر روی پيراهن عزاداری نام مبارك ائمه و شعارهای ديگر چاپ می‎شود، مسح آنها در هنگام سينه زنی و غيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟ ✅✍️ آيات عظام مرحوم امام، خامنه‌اي، مكارم، صافي، سبحانی، بهجت ره، مظاهری: كسى كه وضو ندارد بنابر احتياط واجب حرام است اسم مبارك ائمه را مس نمايد. ✅✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی ره ، نوري، وحید،شبیری، فاضل ره: احتیاط مستحب است که اسم مبارک ائمه را بدون وضو لمس ننماید. ✳️تبصره: 👈1. کودکان در این مورد تکلیفی ندارند و لمس اسماء متبرکه برای آنها اشکال ندارد. 👈2. مس شعارهای که اسماء متبرکه ندارند، مانند هیهات منا الذله، اشکال ندارد. 👈3. مس اسامی غیر ائمه مانند یا علی اکبر، یا علی اصغر، یا ابوالفضل، اشکال ندارد. 👈4. مس کلمه «اللَّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسمی باشد مانند یا اباعبداللّه. 📚 توضيح المسائل مراجع م 319؛ آقا اجوبه، س 164 کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️رد مظالم چیست و چه زمان واجب میشود؟ ✅1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است. ✅2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. پس اگر به طلبکار یا وراثین، دسترسی داشته باشد باید به آنها پرداخت کند یا رضایت بگیرد. (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم) ✅3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط واجب)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. 👈رد مظالم تا مبلغ پانصد هزار تومان را می توانید به فقیر بپردازید و در بیشتر از آن احتیاط (مستحب) اذن از حاکم شرع است. امام خامنه ای 👈باید با اذن حاکم شرع باشد و البته ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را (دو مرتبه در سال) خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند. آیت الله مکارم (رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576) ✅4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند. 👈 چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است پرداخت آن به واجب النفقه اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. آیت‌الله مکارم ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم) ✅5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست. کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️امام حسین (علیه السلام)و یارانش،چرا چاه نکندند تا از آب آن استفاده کنند زیرا در این مناطق پس از حفر چهار تا پنج متر به آب می رسیم؟ ✅پاسخ:موضوع تشنگی و عطش امام حسین(علیه السلام) و اصحابش در کربلا حقیقتی است که نه تنها مورخان از آن یاد کرده اند بلکه امام زمان(عج)نیز در زیارت ناحیه مقدسه به آن اشاره نموده،می فرمایند:«فمنعوک الماء و وروده»«پس آب و ورود بر آن را بر تو ممنوع کردند».برای کسی که اندکی در منابع تاریخی و ادبی سیر کند،تردیدی باقی نمی ماند که یکی از ویژگی های واقعه عاشورا ،محدو.دیت آب برای اهل بیت (علیهم السلام) بوده است.مدت زمان محاصره و قطع ارتباط با آب از روز هفتم محرم بوده است؛و در این فاصله امام حسین (علیه السلام)به طرق گوناگون آب مورد نیاز اردوی خویش را تامین می کرده است.بنابر روایت ابن اعثم و ابن شهر اشوب،امام حسین(علیه السلام) در جلوی خیمه چاهی حفر کرد که آب گوارایی داشت.ابن اعثم در این باره اظهار می دارد که:«چون عطش بر ایشان غالب گشت،حسین(ع) تبری بر گرفت و از سمت خیمه زنان ،نوزده گام به سوی قبله رفت،و زمین را کند .چشمه آبی ظاهر شد،آبی گوارا و شیرین.سپس به اصحابش دستو داد آب بخورند و مشک ها را پر کنند.» حفر چاهی با آبی گوارا به دست مبارک امام با توجه به مقام امامت آن حضرت امری طبیعی بود؛زیرا بنابر روایاتی،مردم آن عصر بین آن حضرت و گوارایی و برکت آب، ارتباطی معنادار قائل بودند.بنابر روایت ابن عساکر،امام حسین(علیه السلام)هنگامی که از مدینه به مکه می رفتند با عبدا... بن مطیع برخورد کردند که در حال حفر چاهی بود.ابن مطیع به امام عرض کرد:«این چاه را من به آب رساندم و امروز ابتدای آب دهی آن است که با دلو خارج می شود پس ای کاش برای ما در آن برکت می خواستی».امام فرمودند:«از آب آن بیاور»وی نیز چنین کرد آن حضرت آشامید و مضمضه نمود سپس آب را به چاه برگرداند.پس آب چاه گوارا و زیاد شد. نتیجه اینکه: امام حسین (علیه السلام)وقتی که مشاهده کرد که دشمن بین او و آب حائل شده است آب مورد نیاز اردوی خود را از طریق حفر چاه تامین نمود. و این مطلب از گزارشی که برای عبیدا... بن زیاد فرستاده اند به خوبی معلوم می شود.او طی نامه ای به عمرسعد می نویسد:«اما بعد به من چنان رسانیده اند که حسین و یاران او چاه کنده و آب بر می دارند،لذا آنان را هیچ فروماندگی نیست.چون بر مضمون نامه وقوف یابی باید حسین و یاران او را از کندن چاه منع کنی و نگذاری که به آب دست یابند.» برای ما به درستی معلوم نیست که سرنوشت چاه چه شده است.اما با توجه به اینکه امام حسین علیه‌السلام سی تن از سواران و بیست تن از پیادگان سپاه خود را به فرماندهی حضرت عباس (علیه السلام)جهت آوردن آب به سوی فرات فرستاده و آن ها را با درگیری با محافظان شریعه فرات موفق شدند بیست مشک آب برای امام و یارانش بیاورند می توان به این نتایج رسید: 1)امکان استفاده از چاه (حفر شده توسط امام)وجود نداشته و الا معنا نداشت که امام یاران خود را برای به دست آوردن تنها بیست مشک آب به سوی فرات بفرستد. 2)از اینکه پنجاه تن از یاران امام به سمت فرات حمله می کنند و حتی با لشگر دشمن درگیر می شوند،اما اقدام به کندن چاه نمی کنند می توان استفاده نمود که امکان حفر مجدد چاه هم وجود نداشته،زیرا اگر چنین امکانی وجود داشت یاران امام به جای درگیر شدن با لشگر دشمن در شریعه فرات،برای حفر چاه با آنان درگیر می شدند. 3)با رسیدن نامه عبیدا... مبنی بر منع امام حسین از حفر چاه آنان با حساسیت ویژه ای این عمل را به هر قیمت ممکن دنبال می کردند تا آنجا که اصحاب امام به شریعه فرات دست یافته آب بر می دارند اما دیگر سخنی از حفر چاه در تاریخ به عمل نمی آید. 4)آن گونه هم که برای شما نقل شده (که با کندن 3 یا 4 متر در کربلا می توان به آب رسید)نیست.زیرا امام و یارانش در شب عاشورا خندق بزرگ و عمیقی را در اطراف خیمه ها حفر کردند تا به هنگام جنگ،دشمن نتواند از پشت سر به آن ها حمله کند.اگر این گونه بود که برای شما نقل شده باید این خندق مالامال از آب می شد.(جالب است بدانید یکی از شبکه های ماهواره ای در برنامه خود می گفت:در کربلا با کندن زمین به اندازه دو متر، به آب می رسیم.اما پس از آن که با اشکالات متعدد و مستند مثل نشان دادن تصویر سرداب محل دفن حضرت عباس (ع)و این که:اگر قرار بود با دو متر کندن زمین به آب رسید هیچ کس در کربلا نمی توانست خانه بسازد زیرا تمام خانه ها نشست می کرد تا چه رسد به خانه های چند طبقه و هتل های بزرگ که نیاز به پی ریزی دارند و ... در برنامه امسال خود،کمی متراژ را بالاتر برده و می گفت:با کندن چهار متر! کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
امام صادق علیه السلام در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ... دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنین نکند، کوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشین خواهد شد. (امالی طوسی، ص303) خصوصیات جوانان و نوجوانان در روایات: ✳️1. تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازین رو امام علی علیه السلام می‌فرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این‌رو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهج‌البلاغه، نامه31) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران می‌فرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم، چرا که آنان، دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176) ✳️2. ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: هر کس در جوانی‌اش بیاموزد، آموخته‌اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169) ✳️3. سریعترین در خیر: امام صادق علیه السلام در این‌باره می‌فرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند. (کافی، ج8، ص93، ح66) ✳️4. تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی علیه السلام می‌فرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی الحدید، ج20، ص337، ح866) کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
در مساله 11 رساله مراجع عظام تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ از آنجایی که امشب ،شب هشتم محرم و متوسل میشیم به حضرت علی اکبر علیه السلام چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان بیان میشود: ✳️ ۱. یکی از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند موبایل و اینترنت و فضای مجازی است که اگر این امکانات در مسائل حرام استفاده شود یا انسان بترسد که به گناه بیفتد، استفاده از این وسایل جایز نیست. (1) ✳️ ۲. یکی دیگر از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند، دوست و رفیق است که اگر دوست انسان، انسان را دعوت به گناه کند، نباید از او اطاعت کند و همچنین اگر انسان ترس این را دارد که دوستش او را به گناه آلوده کند یا باعث فساد عقیده یا اخلاق او شود، نباید با او رفاقت کند و باید ارتباطش را با او قطع کند. و چه خوب است که انسان با شخصی دوستی کند که انسان را به خداوند متعال و بندگی او نزدیک کند. ✳️ ۳.جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می‌کنند اگر هدف شان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. ✳️ ۴. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد.باید ضوابط شرعی را رعایت نماید و به مسئولین تذکر بدهند تا شرائط اسلامی حضور در محل کار و تحصیل را فراهم نمایند و بر مسئولین هم واجب است ضوابط شرعی را برای تحصیل یا کار فراهم نمایند و بعد از رعایت ضوابط در کلاس درس یا در محل کار حاضر شود. ✳️ ۵. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود گرچه واجب است که ازدواج کند ولی چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (2) . نکات توضیحی و منابع: (1) رساله آموزشی حضرت آقا، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت (2) (رساله مراجع م 2443) کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا