8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#محرم_و_صفر_91
شکسته شدن سر حاج مهدی میرداماد توسط خودش
در مجلس حاج محمود کریمی
با میکروفون 😞
آجرک الله یا صاحب الزمان
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#مقتل_الحسین_علیه_السلام
#مقتل_اصحاب
🔳 مقتل حربن یزید ریاحی
1️⃣(مقتل اول)
◾️امام حسين (عليه السّلام) در مسیر حرکت خویش از مکه به سرزمین کربلا، با کاروان آل الله، به منطقه «ذو حسم» می رسند و در آنجا خيمه هاى خود را برپا می کنند.
▪️حرّ بن یزید رياحى به همراهى هزار سواره نمايان مى شود كه ابن زياد او را فرستاده بود تا امام حسين (عليه السّلام) را از بازگشت به مدينه منع كند و او را به كوفه درآورد، پس در گرماى سوزان ظهر حرّ و اصحابش مقابل امام حسين(عليه السّلام) ايستادند.
▪️هنگامى كه حضرت سيّد الشهداء (علیه السلام) تشنگى اين گروه را مشاهده كردند به اصحاب خود امر كردند كه خودشان و اسبهايشان را سيراب كنند پس ظرفهايى را پر از آب كردند و نزديك اسبها مى بردند تا آنكه چندين دفعه مى نوشيدند و سيراب مى شدند و نوبت به اسب ديگرى مى رسيد.
▪️عليّ بن طعان محاربى همراه با حرّ بود و بعد از همه سر رسيد در حالى كه عطش او را از پاى در آورده بود، حسين عليه السّلام فرمود: شتر خود را بخوابان، هنگامى كه خواست آب بنوشد آب به زمين ريخت، امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ظرف را نگهدار، امّا او از شدّت عطش نمى دانست چه كند؟ امام عليه السّلام خودشان برخاستند و ظرف آب را گرفتند تا اينكه او و اسبش سيراب شدند...
▪️حجّاج بن مسروق جعفى أذان ظهر را گفت، امام حسين(عليه السّلام) به حرّ فرمود: آيا با اصحاب خود نماز مى خوانى؟ حرّ گفت: خير، بلكه همگى با شما نماز مى خوانيم.
پس از فراغت از نماز امام (عليه السّلام) به مردم رو مى كنند حمد و ثناى خدا را بجا مى آورند، بر پيامبر درود مى فرستند و مى فرمايند:
✨اى مردم! اگر شما تقواى الهی داشته باشيد و حق را از اهل آن بشناسيد بيشتر مورد رضاى خداوند خواهد بود.ما اهل بيت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) در ولايت امر بر اين مدّعيان اولى هستيم كه ادّعاى چيزى مى كنند در حالى كه مال آنها نيست و به جور و عدوان سير مى كنند.اگر ما براى شما ناخوشايند هستيم و حقّ ما را نمى دانيد و الآن رأى شما غير از آن است كه در نامه هايتان آمده است، من از نزد شما بازمى گردم.✨
▪️حرّ گفت: من نمى دانم اين نامه هايى كه مى گويى چه هستند، پس امام حسين(عليه السّلام) به عقبه بن سمعان امر كرد تا خورجينى را بيرون آورد كه پر از نامه بود.
▪️حرّ گفت: من در زمره نويسندگان آنها نيستم، من مأمورم كه پس از ملاقات شما، از شما جدا نشوم تا آنكه شما را در كوفه بر ابن زياد وارد سازم.
▪️پس امام (عليه السّلام) فرمودند:
مرگ براى تو بهتر از اين كار است و آنگاه به اصحاب خود امر كردند كه سوار شوند و زنان را نيز سوار كردند؛ حرّ مانع شد.
❇️ امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨ثكلتك امك! ما الذي تريد ان تصنع؟
مادرت به عزايت بنشيند از ما چه مى خواهى؟
حرّ گفت: اگر غير از تو احدى از عرب نام مادر مرا مى برد و در چنين موقعيّتى بود من هم همان را پاسخ مى دادم(نام مادرش میبردم)، هر كس كه بوده باشد!
⚡️ولى به خدا قسم نمى توانم نام مادرت را ببرم مگر به بهترين صورتى كه توان آن را دارم.⚡️
⚜️همین عشق و محبت به دختر رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) حر را خرید و نزد حسین شفاعت کرد تا جاییکه حر، جزو اصحاب الحسین(علیه السلام) گردید.
عشق حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ام الائمه و الابرار، انسان را از اوج ذلّت به بالاترین نقطه عزّت می برد.
چرا که در زیارت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می خوانیم:
✨لنبشّر انفسنا بأنا قد طّهرنا بولایتک✨ ولایت حضرت صدیقه(سلام الله علیها) وجود همه ی خلق را تطهیر و پاک می گرداند.
📚اسرار الشهاده ۷۴۱ و ۷۴۳
لهوف ص۹۹
ترجمه مقتل مقرم ص١٠٢
مقتل خوارزمى ج ۱، ص ۲۳۰ فصل ۱۱.
مقتل الحسين لابن اعثم كوفي ص ٩۴
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#مقتل_الحسین_علیه_السلام
#مقتل_اصحاب
🔳توبه حربن یزید ریاحی:
▪️روز عاشورا، وقتی از در خيمه ناله غريبي مظلوم كربلاء بلند شد، که می فرمود:
✨هل مِن ناصِر يَنصُرنا
✨و هَل مِن مُجيرُ يُجيرنا
صداي استغاثه و زاري آن بزرگوار در آن صحرا پيچيد و به گوش حر بن يزيد رياحي رسيد. دلش از جا كنده شد، بدنش به لرزه درآمد و در درياي حيرت فرو رفت و غرق در بحر تفكر شد.
▪️نزد عمر بن سعد رفت و گفت: آيا با اين مرد مى جنگى؟ عمر بن سعد گفت: آرى جنگى كه کمترین حدّ آن افتادن سرها و قطع شدن دستها بوده باشد.
▪️حرّ از او جدا شد و كنار لشكر ايستاد در حالى كه كنار او قرّة بن قيس بود.حرّ به او گفت: آيا امروز اسبت را آب داده اى؟ گفت: خير، گفت: آيا مى خواهى آب بدهى؟ قرّة فهميد كه از همراهى او كراهت دارد و مى خواهد جدا شود، پس از او جدا شد.
▪️حرّ اندكى به سوى حسين(علیه السلام) آمد مهاجر بن اوس گفت: آيا مى خواهى حمله كنى؟ حرّ ساكت شد و لرزه اى او را گرفت.
مهاجر در شك افتاد و گفت: اگر به من گفته مى شد كه شجاعترين فرد ،كوفه كيست از تو نمى گذشتم، اين چه حال است كه تو دارى؟ حرّ گفت: من خودم را ميان بهشت و جهنم مى بينم، به خدا قسم چيزى را بر بهشت ترجيح نمى دهم هر چند سوزانده شوم.
▪️پس اسب خود را بسوى حسين(عليه السّلام) راند در حالى كه نيزه خود را وارونه و سپر خود را واژگون كرده بود و کفش ها از گردن آویزان، و دست خود را بر سر خود گذاشت - چنان كه طريقه ي گناهكاران عرب در آن زمان چنان بود و سرش را به خاطر خجالت از آل رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) پايين افكنده بود كه آنها را در اين مكان بى آب و علف فرود آورده بود!
همين نحو زمزمه ميكرد و گريان گريان ميآمد تا خود را به صف اصحاب حضرت رساند، ياران راه دادند آن مرد با وجود چون چشمش بر جمال پر ملال حسيني افتاد ناله از دل كشيد خود را از مركب به زير انداخت صورت به خاك ماليد، قدم امام(عليه السلام) را بوسيد و زار زار گريست. پس حر ميبوسيد در پيش روي حسين(علیه السلام)زمين را. پس ایشان فرمود:
✨ اي شيخ! سر خود را بلند كن✨.
پس حر سر خود را بلند ساخت.
به روايتي خود حضرت دست آورد و سر حر را از روي خاك برداشت با دست مرحمت گرد و غبار از سر و صورت حر پاك كرد.
▪️آنگاه حر صداى خود را بلند كرد:
"اللهم اليك انبت فتُب علي فقدارعبت قلوب اوليائك و اولاد بنت نبيك." حر سعادتمند و سرافراز دست بر سر گذارده با حالتي زار و گريان و از روي عجز و نياز ميگفت: پروردگارا به سوي تو بازگشتم، توبه مرا قبول و گناهم را ببخشاي كه دل دوستان تو را بترس انداختم و اولاد دختر پيغمبر تو را مضطرب ساختم از كردار زشت خود پشيمانم! اى ابا عبد الله من توبه مى كنم آيا توبه من پذيرفته است؟
حسين (عليه السّلام) فرمودند:
✨آرى خداوند توبه تو را مى پذيرد، اين كلام او را مسرور كرد و به حيات ابدى و نعمت دائمى يقين كرد.✨
▪️اينجا قول هاتف برايش واضح شد، رو به امام حسين (عليه السّلام )كرد و گفت: هنگامى كه از كوفه خارج شدم صدائى شنيدم كه مى گفت: اى حرّ بشارت باد تو را به بهشت، گفتم: واى بر حرّ و بشارت بهشت در حالى كه به جنگ پسر دختر پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى رود.
امام حسين( عليه السّلام) فرمود: تو به خير رسيدى و پاداش تو محفوظ است.
🔳شهادت حرّ بن یزید ریاحی:
▪️در روز عاشورا ,پس از حبيب، حرّ بن يزيد رياحى به همراهى زهير بن قين برای جنگ با سپاه دشمن خارج شدند كه هر كدام پشتيبان ديگرى بود، هنگامى كه كار بر يكى سخت مى شد ديگرى او را نجات مى داد. ايوب بن مشرح اسب حرّ را با تير زد و اسب بر زمين افتاد. حرّ همچون شيرى پياده شد و با شمشير مشغول نبرد شد، چهل و چند نفر را به قتل رساند و در يك جنگ سخت بر زمين افتاد.
▪️اصحاب امام (عليه السّلام) او را جلوى خيمه اى بردند كه بقيه شهداء را مى آوردند حسين (عليه السّلام) فرمود:
✨كشته اى مثل كشته هاى پيامبران و آل پيامبران ✨
پس از آن به سوى حرّ رفت در حالى كه هنوز رمقى در وى باقى مانده بود، خون از صورتش پاك كردو فرمود:
✨ بخ بخ یا حر انت حر کما سمیت، فی الدنیا الآخره✨
🔅تو آزاد هستى همانگونه كه مادرت تو را اينچنين ناميد و در دنيا و آخرت آزاد هستى. 🔅
▪️سپس امام این اشعار را خواند:
⚜️لنعْمَ الْحُر حر بنی ریاح...
⚜️ونعم الحر عند مختلف الرماح
🔅چه نيكو آزاده اى است حرّ بنى رياح كه هنگام فرود آمدن نيزهها صبور بود.
⚜️و نعم الحر اذ نادی حسینا...
⚜️فجاد بنفسه عند الصیاح
🔅و چه نيكو آزاده اى بود كه خود را فداى حسين (عليه السّلام)كرد.
و هنگام صبح جان خود را از دست داد.
📚 اسرار الشهاده ص ۸۲۰ و ۸۲۱
لهوف ص ۱۲۹
البدايه ج ۸، ص ۱۸۳
مناقب ابن شهر آشوب ج ۲، ص ۲۱۷
مقتل العوالم ص ۸۵
مقتل خوارزمى ج ۲ص۱۱
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#شبهه
#سوالات_شما
🖤آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟😳😳
👈امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳 در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند(بالا داخل عکس) گه گفته اند« ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند
پاسخ در پست بعد لطفا با دقت ملاحظه فرمایید ؟
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#شبهه
#سوالات_شما
#پاسخ
ادامه پست قبل
✴️آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟
امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند گه گفته شده « ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند؛
✅پاسخ :(با دقت ملاحظه فرمایید)
نکاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث:
✍۱- کتاب عربی “سفینه البحار” احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است که توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه ۱۶۴ کتاب مربوط به توضیح لفظ “العجم” است.
بگذریم که در این قسمت کتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد.
داخل متن عربی کتاب آمده است: “قال سمعت اباعبدالله”. یعنی ” گفت شنیدم از اباعبدالله “، کسانی که اندک آشنایی با روایات داشته باشد، میدانند که مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینکه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوک، با فونت نزدیک به متن نوشته اند: “حسین ابن علی، امام سوم شیعیان”
✍۲- مترجمان مغرض، کل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی کرده اند. با وجودی که متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: ” نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم”
حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف کتاب است که با کلمه “بیان” یعنی شرح حدیث شروع می شود. که نوشته شده:
بیان: “
عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد.”
ادامه سخن مولف کتاب با کلمه “رای الثانی” آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: “هنگامی که اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد…”
اگر دقت کنید بالای کلمه بیان و رای الثانی یک خط سیاه وجود دارد که در متون حدیثی به معنی جداکننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
✍۳- نکته مهم دیگر اینجاست که این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(علیه السلام) حذف شده است.
در ادامه آمده که وقتی علی(علیهالسلام) این جملات را از عمر شنید، اعتراض کرد و فرمود: ” پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت غیر عرب حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول کردهاند.
انتشار لطفا با لینک
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#فاقد_الطهورین
#سوالات_شرعی
✴️اگر كسى كه معذور و ناتوان از وضو و تیمم باشد (یعنی به هر دلیل نمیتونه وضو و تیمم بکنه) از گرفتن نائب نیز عاجز گردد، يا چنين كارى براى او شاقّ و همراه با عسر و حرج باشد چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ
✅-بنابر احتياط بايد نماز را در وقت، بدون وضو و تيمم بخواند؛ و سپس با وضو يا تيمم (به حسب وظیفه) قضا کند. ( آیت الله خامنه ای)
✅-نماز در وقت از ایشان ساقط میشود و واجب است قضای آن را انجام دهد، هرچند احتیاط مستحب آن است كه چنین فردی نماز را بدون تیمّم در وقت بخواند، ولی واجب است بعداً قضای آن را بجا آورد. (آیت الله سیستانی)
✅-در فرض سوال، بدون طهارت نماز بخواند؛ و اگر فوت كرد نياز به قضاء نمازهاى او نيست. البته اگر در زمان حياتش عذر برطرف شد، بنابر احتیاط واجب قضاى اين نمازها را بجا آورد. (آیت الله مکارم)
✅-اگر کسی با اجرت هم حاضر نشد و خودش هم به هیچ وجه قادر نیست بنابر احتیاط واجب، نمازش را حتی بدون طهارت به هر نحوه ای میتواند بخواند ولی بعداً باید قضاء نماید. (آیت الله وحید خراسانی)
آدرس:
امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع وضو، غسل و تیمم سوال شماره 1224281؛ تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹، آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، م832؛ آیت الله وحید استفتاء خصوصی، کد : 72429؛ آیت الله مکارم، سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40549&mid=252309
انتشار لطفا با لینک👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#احکام_نذر
#سوالات_شرعی
تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر
💠 سؤال: آیا در شرایط فعلی #کرونا می توان به جای #نذر هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟
✅ جواب: اگر #صیغه_نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد.
leader.ir
ولی نسبت به برگزاری مجلس روضه توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط ، با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (در صورت امکان برگزاری مراسم در فضای باز)
مراسم عزای سیدالشهداء که از افضل قربات است تعطیل نشود.
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شما
#اشک
#فضیلت_اشک
*سؤالی که شما ارسال کردید👇
✴️آیا اشک بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند؟!!*
✅پاسخ:
در عظمت و ثواب گریه بر حضرت سیدالشهداء هیچ شک و شبهه ای نیست و روایات در این باب متواتر میباشند، مانند: روایتی که میفرماید:
*«من ذُکر الحسینُ علیه السّلام عنده فخرج من عینه من الدموع مقدار جناح ذباب کان ثوابه علی الله عزوجل و لم یرض له بدون الجنه»*
امام صادق علیه السّلام میفرماید:
هرکسی به مقدار بال مگسی برای امام حسین علیه السّلام گریه کند ثواب او به عهده خود خداست یعنی آن قدر ثواب آن زیاد است که کسی جز خداوند نمی تواند آن را بشمارد و خداوند بدون بهشت برای او راضی نمی شود.
📚كامل الزيارات - ج1 ص112
🍃🍃🍃🍃
چنانچه از امام صادق علیه السّلام روایت شده:
*«لکل شی ثواب الا الدمعة فینا»*
تنها عملی که ثوابش بی نهایت است و کسی را یارای شمارش آن نیست، گریه بر اهل بیت علیه السّلام است.
📚كامل الزيارات - ج1 ص113
👈 یعنی هریک از اعمال عبادی در این عالم اعم از واجبات و مستحبات، ثوابش معلوم و مشخص است.
آن قدر این گریه ارزش دارد که اگر قطره ای از آن را درون آتش جهنم بریزند حرارت و گرمای آن را خاموش میکند چنانچه امام صادق علیه السّلام میفرماید:
*«لو أن قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لأطفأت حرها حتی لا یوجد لها حر »*
حتی گریه موجب بخشش گناهان بزرگ و کوچک و کم و زیاد میباشد. چنانچه امام رضاعلیه السّلام در روایتی به ابن شبیب فرمودند:
*«یا بن شبیب! لما قتل جدی الحسین امطرت السماء دماً و تراباً احمر، یا بن شبیب! ان بَکَیْت علی الحسین حتی تصیر دموعک علی خدّیک غفر الله لک کل ذنب اذنبتَه صغیراً کان او کبیراً، قلیلاً کان او کثیراً»*
📚كامل الزيارات - ج1 ص108
👈 بنابراین نمی توان به این سادگی در این امر بسیار عظیم به صرف دور بودن از عقل اشکال کرد، چرا که روایات فراوانی وجود دارد.
💢 در واقع این گریه برای فرد گنه کار هم اثر دارد، چرا که آنچه برای سعادت و شقاوت انسان مهم است، عاقبت به خیری و عاقبت به شرّی در لحظات آخر عمر انسان است ما چه میدانیم که کدامیک از انسانها در آخر عمر عاقبت به خیر و کدامیک عاقبت به شرمی شوند، لذا امکان دارد کسی که گنه کار است، اما برای امام حسین علیه السّلام گریه میکند در آخر، حضرت دست او را بگیرد و چه بسا از اولیای الهی شود.
بنابراین با توجه به این همه ثوابی که بیان شده است از نظر عقلی هیچ بُعدی ندارد که انسان گنه کار در اثر گریه بر سیدالشهداء توفیق توبه کردن پیدا کند مانند روایاتی که میفرمایند:
*👈🏿«من أتی قبر الحسین عارفاً بحقه غفرله ماتقدّم مِن ذنبه و ما تأخّر»*
یعنی فرد گریه کننده در اثر تقربی که به امام حسین علیه السّلام پیدا کرده در آینده توبه خواهد کرد و سعادتمند از دنیا میرود، و به سعادت ابدی میرسد، *👈 حتی میتوان گفت در همان حال گریه، این فرد خود به خود توبه کرده است، زیرا انسان در حین گریه ی بر امام حسین علیه السّلام حالتی پیدا میکند که حتی فکر گناه هم به ذهن او نمی رسد و از تمامی معاصی متنفر است و حاضر نیست این عمل بسیار عظیم را با چیزی عوض کند و این، خود به معنای توبه است.*
📚كامل الزيارات - ج1 ص 150
🔰 به راستی ما چه میدانیم از اسرار گریه بر سیدالشهداء علیه السّلام که اکسیری است که وجود انسان را طلا میکند و موجب نورانیت و صفای قلب میشود.
بسیاری از علمای بزرگ از بین تمامی اعمالشان تنها به این گوهر پر ارزش امید داشتند و برخی از آنان در اواخر عمر، کارشان شده بود گریه بر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام.
البته دیون چه حق الله (مثل نماز قضا) و چه حق الناس (مثل بدهی ) باید جبران شود.
انتشار لطفا با لینک
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1