eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
991 دنبال‌کننده
731 عکس
615 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استیکر های ویژه محرم
✴️آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟ ✅جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است. مقام معظم رهبری سایت leader.ir ✴️آیا پوشیدن لباس مشکی در عزاداری صحیح است؟ ✅مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى خامس آل عبا، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است. در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على(علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.(1) در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.(2) لازم به یادآورى است که هر چند اکثر فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.(3) پی نوشت: (1). «لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ لَبِسَ نِساءُ بَنِی هاشِمِ السَّوادَ وَ الْمُسوُحَ» (بحارالانوار، ج 45، ص 188). (2). «فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَیَّةٌ وَ لا قُرَشِیَّةٌ إِلاَّ وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ نَدَبُوهُ عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَیّام» (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 327). (3). گرد آوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام‏)، قم، 1388 ه. ش‏، ص 81. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال کاربر محترم حاضر در گروه ایشان پرسیده بودند که اگر عزاداری به شیوه‌های مختلف موجب اذیت و آزار دیگران شود چه حکمی دارد؟ که توجه شما را جلب می‌کنیم به چند استفتاء شبیه به این سوال👇 ✴️س:از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می شود به طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟ ✅ج. اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد. اجوبة الاستفتائات 👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131#1447 ✴️س نظر شریف حضرت عالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب همراه با صدای زیاد چیست؟ ✅ج به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد. اجوبة الاستفتائات👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131#1448 ✴️حکم پخش صدایی غیر از اذان از بلندگوهای مساجد (مثل صدای نماز، دعا، مناجات و.... که برای همسایگان مزاحمت ایجاد می‌کند، چیست؟ ✅پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله بلندگو اشکال ندارد، ولى پخش آیات قرآنى و دعا و غیر آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعى ندارد، بلکه داراى اشکال است. اجوبة الاستفتائات👇 https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=33#454 🌺واما نکته مهم دیگر👇 به مردم عزیز و دوستدار اهل البیت علیهم‌السلام هم توصیه میشود که مراعات حال عزاداران سید الشهداء علیه‌السلام را بکنند که خدای ناکرده مشمول آیه زیر نباشیم چون، آنهایی که( البته منظور دوستداران اهل البیت علیهم السلام نیست) اگر اذان و قرآن و موعظه و .... پخش شود ناراحت شده، اما به راحتی دیگر صداهایی مانند موسیقی­های مجاز و غیر مجاز، داستانهای تخیلی و ... را تحمل می­کنند، مورد نکوهش قرآن قرار گرفته­اند. وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ۖ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ زمر ۴۵ هنگامى‌كه خداوند به يگانگى ياد مى‌شود، دل‌هاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند مشمئز [و متنفّر] مى‌گردد؛ امّا هنگامى‌كه از معبودهايى غير از او ياد مى‌شود، آنان خوشحال مى‌شوند. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم «سيّد بن طاووس» نقل كرده است كه در روز آخر ذی الحجة، دو ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت، يك مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آية الكرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گويى: «أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسيتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ. » خدایا آنچه در این سال انجام دادم، از عملى که مرا از آن نهى کردى، و به آن راضى نبودم، و من آن را فراموش کردم، ولى تو فراموشش ننمودى، و پس از گستاخى‏ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردى، خدایا من از تو آمرزش مى‏خواهم، پس مرا بیامرز، و آنچه‏ انجام دادم از عملى که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن، و امیدم را از خودت قطع مکن اى کریم وقتی چنين كردى شيطان مى گويد: واى بر من! هرچه در مدّت اين سال زحمت كشيدم (و او راوسوسه كردم) با اين عمل، همه را از بين برد و سالش را به خير پايان داد. مفاتیح الجنان،اقبال الأعمال ج۲ص۵۱۷ لطفاً انتشار با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
عزیزان می دانید ورود به هر کاری یک مقدمه ای می خواهد و نیاز به یک آمادگی دارد وتا آن آمادگی نباشد شاید انسان نتواند خوب وارد آن کار شود .  مثلا برای اقامه نماز باید وضو گرفت و اذان و اقامه گفت یا اینکه برای زیارت گرچه مستحب است ولی ورود آن میتواند لباس تمیز و غسل زیارت،اذن دخول واجازه گرفتن باشد .برای حج مقدمه ای است مانند لباس احرام ،محرم شدن،اخلاص و...برای ورزش مقدمه ای است که شرط آن تمرین و نرمش است یا در سطح جام جهانی برگزاری مقدمات آن و بازیهای تدارکاتی اما برای ورود به ماه محرم هم آمادگی نیاز دارد که باید این زمینه را فراهم کرد تا انشاءالله بتوانیم به بهترین نحو استفاده نماییم. امام صادق (علیه السلام) به کسی فرمود : وقتی می خواهی به زیارت جدم حسین (علیه السلام)بروی 1-هفت مرتبه بگو سبحان الله والحمدالله و لااله الا الله والله اکبر 2-هفت مرتبه بگو لبیک یا داعی الله (حسین جان تو داعی و دعوت کننده به خدا بودی و من دارم دعوت تو را می پذیرم) همچنین امام صادق (علیه السلام) در زیارت امام حسین علیه‌السلام خطاب به جد بزرگوارشان این چنین فرمودند: «لبیکَ داعِىَ اللهِ، إن کان لم یجبکَ بَدنى عند استغاثتِکَ، و لسانِى عند استِنصَارِکَ، فقَد اُجابَکَ قلبى و سَمعى و بَصری ورأیی وهوای علی التسلیم» حسین جان اگر من نبودم در کربلا تو را با بدنم یاری کنم ولی الان تو را به 5 شکل یاری می دهم و این 5 کار می تواند مقدمه ای برای ورود به محرم باشد. 1-علی قلبی (یک آمادگی برای محرم می تواند قلبی باشد )یعنی قلب خالص باشد . قلبی که نه کینه ای دارد، نه حسادتی ، نه ریا نه منیت و خودبینی پس قلب باید سلیم باشد واژه "سلیم" از "سلم" و "سلامت" به معناى دور بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. امام صادق (ع) در بیان منظور از این واژه فرمود: قلب سلیم، قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد 2و 3-آمادگی با گوش و چشم اینکه نباید گناه مرتکب شود چرا که این گوش دیگر نباید پای حرام بنشیند تا موعظه اثر خودش را بگذارد و چشم را باید از گناه دور نگه داشت زیرا چشمی که قرار است به عزا خانه امام حسین (ع) بیفتد و اشک بریزد بر مصیبتهای سیدالشهدا دیگر به نامحرم نمی افتد و گناه مرتکب نمی شود 4-و رأیی (دید گاه من هم مثل دید گاه شماست ) 5_و هوای علی تسلیم    (خواهشهای نفسانی را کنترل کنم ) (برگرفته از سخنان حجه الاسلام ناصر رفیعی) لطفاً انتشار با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺با عرض سلام وخوش آمد به اعضای محترم جدید مطالب که به خاطر آن دعوت شدید بالا سنجاق شده صبور باشید مطالب ویژه دیگر برای محرم در راه است❤️❤️🌺
(۱) نماز شب اول ماه محرّم ✅عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ فِی الْمُحَرَّمِ لَیْلَهً وَ هِیَ أَوَّلُ لَیْلَهٍ مِنْهُ، مَنْ صَلَّى فِیهَا رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِیهَا سُورَهَ الْحَمْدِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَهَ مَرَّهً وَ صَامَ صَبِیحَتَهَا، وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنَ السَّنَهِ، فَهُوَ کَمَنْ یَدُومُ عَلَى الْخَیْرِ سَنَتَهُ، وَ لَا یَزَالُ مَحْفُوظاً مِنَ السَّنَهِ إِلَى قَابِلٍ، فَإِنْ مَاتَ قَبْلَ ذَلِکَ صَارَ إِلَى الْجَنَّهِ. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۳ به نقل از اقبال الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در شب اول ماه محرّم دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک بار سوره حمد و یازده بار سوره توحید و روز اول ماه را که اوّل سال است روزه بگیرد، گویا مانند کسی است که تمام سالش را به کار خیر مداومت داشته و پیوسته تا سال بعد محفوظ مانده و اگر بمیرد به بهشت می رود.   (۲) احیا در شب اول ماه محرّم و پرداختن به عبادت، نماز، دعا و تلاوت قرآن ✅عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه وآله أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ فِی الْمُحَرَّمِ لَیْلَهً شَرِیفَهً وَ هِیَ أَوَّلُ لَیْلَهٍ. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۳ به نقل از اقبال الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: در محرّم شب شریفی است که همان شب اوّل ماه است. ✅عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه‌السلام قَالَ: إنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحَافِظَ عَلَى لَیْلَهِ الْفِطْرِ وَ لَیْلَهِ النَّحْرِ وَ أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَ لَیْلَهِ عَاشُورَاءَ وَ أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَیْلَهِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَافْعَلْ وَ أَکْثِرْ فِیهِنَّ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الصَّلَاهِ وَ تِلَاوَهِ الْقُرْآنِ. (بحارالأنوار، ج ۹۷، ص ۸۸ به نقل از امالی طوسی) امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: اگر می‌توانی شب عید فطر، شب عید قربان، شب اول ماه محرم، شب عاشورا، شب اول ماه رجب و شب نیمه شعبان را بیدار باشی، بیدار باش و در این شب‌ها زیاد به دعا، نماز و تلاوت قرآن بپرداز همچنین برای شب اوّل محرم سيّد در اقبال چند نماز ذكر فرموده : 👈اوّل : صد ركعت در هر ركعت حمد و توحيد بخواند . 👈دوّم : دو ركعت در ركعت اوّل حمد و انعام و در دوّم حمد و يَّس . 👈سوّم : دو ركعت در هر ركعت حمد و يازده قُل هُوَاللّهُ اَحَدٌ در روايت است از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله كه هر كه در اين شب اين دو ركعت نماز را بجا آورد و صبحش را كه اوّل سال است روزه بدارد مثل كسى است كه تمام سال را مُداومت به خير كرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود .   https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1