eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
725 عکس
609 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱) نماز روز اوّل ماه محرّم حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خویش علیهم السلام نقل می کنند که رسول خدا صلّی الله علیه وآله روز اول ماه محرّم، ۲ رکعت نماز می خواند و بعد از نماز دست ها را بالا برده و سه بار این دعا را تکرار می کرد: «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ، وَ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ، فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَهَ مِنَ الشَّیْطَانِ، وَ الْقُوَّهَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَهِ بِالسُّوْءِ، وَ الِاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ، یَا کَرِیمُ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ، یَا عِمَادَ مَنْ لَا عِمَادَ لَهُ، یَا ذَخِیرَهَ مَنْ لَا ذَخِیرَهَ لَهُ، یَا حِرْزَ مَنْ لَا حِرْزَ لَهُ، یَا غِیَاثَ مَنْ لَا غِیَاثَ لَهُ، یَا سَنَدَ مَنْ لَا سَنَدَ لَهُ، یَا کَنْزَ مَنْ لَا کَنْزَ لَهُ، یَا حَسَنَ الْبَلَاءِ، یَا عَظِیمَ الرَّجَاءِ، یَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ، یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى، یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَى، یَا مُنْعِمُ یَا مُجْمِلُ، یَا مُفْضِلُ یَا مُحْسِنُ، أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوَادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ، وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ، وَ دَوِیُّ الْمَاءِ وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ، یَا اللَّهُ لَا شَرِیکَ لَکَ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا یَعْلَمُونَ، وَ لَا تُؤَاخِذْنَا بِمَا یَقُولُونَ، حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا، وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً، إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»‏. (بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۳۳۴ به نقل از اقبال الاعمال) 👈مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی، در مصباح، این نماز را برای روز اول ماه محرّم نقل می کند: دو رکعت نماز خوانده شود و بعد از سلام، این ذکر ۳ مرتبه گفته شود: «اللَّهُمَّ أنْتَ الْأَبَدِیُّ الْقَدِیمُ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، وَ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ، فَأَسْأَلُکَ الْعِصْمَهَ فِیهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ الْعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَهِ بِالسُّوْءِ وَ الِاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الإنْعَامِ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ». هرکس چنین کند، خداوند متعال برای او فرشته ای را موکَّل می سازد که از او در مقابل شیطان دفاع نموده، در جهت مخالفت با نفس به وی کمک نموده، او را در بقیه عمرش در راستای دستیابی به رضای الهی موفّق می سازد. (المصباح للکفعمی، ص ۴۰۷) (۲) اذکار روز اوّل از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که این حمدها در روز اوّل ماه محرّم خوانده شود: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِی‏ تَوَاضَعَ‏ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِعَظَمَتِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَضَعَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِمُلْکِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَسْلَمَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِقُدْرَتِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی ذَلَّ کُلُّ شَیْ‏ءٍ لِعِزَّتِهِ، أسْئَلُهُ بِعِزَّتِهِ وَ قُدْرَتِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ مُلْکِهِ، فِی هَذِهِ السَّنَۀِ الْجَدِیدَۀِ، الْأَمْنَ وَ الإیمَانَ، وَالْعَافِیَۀَ وَ الْغُفْرَانَ، وَالْعِصْمَۀَ مِنَ الشَّیْطانِ. (مرقاۀالجنان، ص ۵۰) (۳) عوذه روز اوّل هرکس این آیه شریفه از سوره اعراف (آیه ۹۸ و ۹۹) را در روز اوّل ماه محرّم در ورقی بنویسد و سپس با آب بشوید و آن آب را در زوایای خانه و حیاط خانه اش بریزد، اهل آن خانه به امر خداوند، در تمام آن سال از مارها، عقرب ها و هر حیوان موذی در امان خواهند بود: «أَ وَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن یَأْتِیَهُم بَأْسُنَا ضُحًى وَ هُمْ یَلْعَبُونَ، أَ فَأَمِنُواْ مَکْرَ اللَّهِ، فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ». (مرقاۀالجنان، ص ۵۱) (۴) روزه روز اول روزه گرفتن؛ در روایت ریان‌بن شبیب از حضرت رضا علیه السلام روایت شده: هرکه در این روز، روزه بدارد و خدا را بخواند خدا دعای او را مستجاب کند، چنان‌که دعای زکرّیا را اجابت فرمود. (۵)غسل مرحوم آیۀالله سیدحسن لواسانی نجفی در مرقاۀالجنان می نویسد: روایت شده است که هرکس این تسبیحات را در روز اوّل ماه محرّم به آبی بخواند و سپس با آن آب غسل کند، از بیماری و امراض تا آخر آن سال، سالم خواهد ماند. «سُبْحانَ اللَّهِ مِلْءَ المیزانِ، سُبْحانَ اللَّهِ مُنْتَهىَ الْحِلْمِ، سُبْحانَ اللَّهِ مَبْلَغَ الرِّضا، سُبْحانَ اللَّهِ زِِِنَهَ الْعَرْشِ». (مرقاۀالجنان، ص ۵۰) انتشار لطفا با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
◾️: 🖤١- غسل مخصوصا در روز اول محرم 🖤٢- توبه و توسل به اهل بیت و امام حسین (علیه السلام) 🖤٣- روزه ۹ روز اول محرم - بویژه روز اول آن که حضرت زکریا برای بچه دار شدن گرفت - روزه روز عاشورا کراهت شدید دارد که : - اهل سنت بنا بر بدعت بنی امیه روزه میگیرند - بهتر است در روز عاشورا، بدون نیت روزه ، از خوردن بویژه آشامیدن، تاحد امکان پرهیز کرد 🖤٤- دائم الوضو بودن به ویژه به هنگام حضور در مجالس و مراسم 🖤٥- خواندن زیارت عاشورا - در دهه اول محرم اهتمام ویژه بدان شود - به طور مستمر که بهتر است بعداز نماز صبح باشد . - همراه با غسل و وضو - خوانده شدن صد بند لعن و سلام - نماز بعد از زیارت خوانده شود - دعای علقمه - رعایت قبله - رعایت پوشش مناسب - طریق نشستن و ایستادن (بویژه ایستادن در هنگام سلام ) 🖤۶- حالت عزا به خانه و محل کسب، و خود شخص - پوشیدن لباس مشکی - نصب کتیبه های عاشورائی - مقداری سیاهی در خانه - پرچم عزا بر سر در خانه 🖤۷- تشکیل و شرکت در مجالس روضه 🖤۸- انفاق و احسان - مخصوصا برای سرسلامتی و تشفی قلب مبارک امام زمان (ع) و فرج ایشان 🖤۹- حتی الامکان اجتناب از امور شادی آور و مفرح بویژه در دهه اول 🖤۱۰- اهتمام به گریه برای امام حسین (علیه السلام) 🖤۱۱- نوشیدن و نوشانیدن آب به یاد عطش امام 🖤۱۲- تعظیم مجالس روضه انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت اول سال هجری قمری الف) در پسران: -نشانه های بلوغ: ۱. روییدن موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه). ۲. احتلام (بیرون آمدن منی). ۳. تمام شدن ۱۵ سال قمری در پسر، هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است.(۱) برخی از مراجع عظام تقلید روییدن موی درشت در صورت و پشت لب را هم جزء علائم بلوغ شمردند.(۲) هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است. ب) در دختران: -نشانه های بلوغ: ۱. روییدن موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه). ۲. احتلام (بیرون آمدن منی). ۳. تمام شدن ۹ سال قمری در دختر. هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است. بنابر اين با محاسبه اين تفاوت و احتساب سال كبيسه،زمان بلوغ در پسران به سال شمسى حدوداً 14 سال و 6 ماه و 20 روز مى‏باشد و زمان بلوغ در دختران 8 سال و 8 ماه و 25 روز مى باشد. دیگری بيرون آمدن منى و آخری روييدن موى درشت بالاى عورت که هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است (۳) ۱.توضیح‌المسائل مراجع عظام تقلید، ج2، م2252، مقام معظم رهبری ، رساله آموزشی، درس1. ۲.توضیح المسائل جامع، آیت الله سیستانی م۱. ۳. سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=252858&catid=27997 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=27997&mid=266081 انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا امام حسین(علیه السلام) در دوم محرّم سال 61 هجرى به اتّفاق ياران خويش به سرزمين كربلا وارد شد[1]،که سرآغاز حماسه هاى عظيم عاشوراست.[2] مصائب اهل بيت عليهم السلام از روز دوم محرّم كه وارد كربلا شدند شروع شد و روز به روز كار را بر آنها سخت تر گردید.[3] سخنان امام حسین (علیه السلام) هنگام ورود به كربلا آن حضرت هنگام ورود به سرزمین كربلا ابتدا به يارانش رو كرد و فرمود:«النَّاسُ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعِقٌ(لَعْقٌ)عَلى أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ ؛ مردم، بندگان دنيا هستند و دين همانند چيزى است كه بر زبانشان باشد، تا آنگاه كه زندگى شان (به وسيله آن) پر رونق است آن را نگه مى دارند، ولى هنگامى كه با مشكلات آزموده شوند عدد دين داران اندك مى شود».[4] آنگاه پرسيد: آيا اينجا كربلا است!پاسخ دادند: آرى، اى پسر پيغمبر!آن حضرت فرمود:«هذا مَوْضِعُ كَرْبٍ وَ بَلاءٍ، ههُنا مَناخُ رِكابِنا، وَ مَحَطُّ رِحالِنا، وَ مَقْتَلُ رِجالِنا، وَ مَسْفَكُ دِمائِنا؛ اين ديار، جايگاه اندوه و بلا (و سرزمين گرفتارى و آزمون) است، اينجا محلّ خوابيدن شتران ما، و بارانداز كاروان ما، و محلّ شهادت مردان ما و جارى شدن خون ماست».[5]،[6] عبیدالله بن زیاد و اطلاع از ورود امام(علیه السلام) به کربلا پس از اینکه اصحاب امام عليه السلام پياده شدند «حرّ» نيز با هزار سوار جنگى در ناحيه ديگرى در مقابل امام عليه السلام اردو زد و نامه اى به عبيداللَّه بن زياد نوشت و در آن نامه او را از ورود امام حسين عليه السلام به كربلا باخبر ساخت.[7] نامه عبیدالله به امام حسین(علیه السلام) در روز دوم محرم ابن زياد نیز نامه اى به اين مضمون براى امام حسين عليه السلام نوشت: «امّا بعد! اى حسين! خبر ورودت به كربلا به من رسيد، اميرالمؤمنين يزيد! به من نوشته است كه سر بر بالين ننهم و غذاى سيرى نخورم تا تو را به قتل برسانم و به خداوند لطيف و خبير ملحق كنم و يا به فرمان من و يزيد بن معاويه گردن نهى».[8] پاسخ کوبنده امام حسین(علیه السلام) به ابن زیاد چون اين نامه به امام حسين عليه السلام رسيد و آن را خواند، نامه را به دور افكند و فرمود:«لا أَفْلَحَ قَوْمٌ آثَرُوا مَرْضاةَ أَنْفُسِهِمْ عَلى مَرْضاةِ الْخالِقِ ؛ گروهى كه خشنودى خود را بر خشنودى خداوند برگزيدند، هرگز رستگار نخواهند شد».[9] فرستاده «عبيداللَّه» پرسيد: «اى اباعبداللَّه! جواب نامه چه شد؟»امام عليه السلام فرمود:«ما لَهُ عِنْدِي جَوابٌ؛ لِأَنَّهُ قَدْ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذابِ ؛ اين نامه نزد من جوابى ندارد، زيرا عبيداللَّه مستحقّ عذاب الهى شده است!».[10] چون قاصد نزد عبيداللَّه بازگشت و جريان را گفت، ابن زياد به شدّت برآشفت (ولى پاسخى نداشت).[11]،[12] سازش ناپذیری امام حسین(علیه السلام) در برابر ظالمان امام عليه السلام با اين سخن كوتاه و پر معنى نشان داد كه با كسانى كه خشنودى بندگان طاغى و ياغى را بر خشنودى خدا مقدّم مى شمرند، هيچ سر سازش ندارد و نامه امثال ابن زياد را كه جزو اين گروهند، لايق و شايسته پاسخ نمى داند، آن را مى خواند و به دور مى افكند، هر چند جان شريفش در خطر باشد.[13] نامه امام حسین علیه السلام به اهل کوفه در این روز امام عليه السلام قلم و كاغذى طلب كرد و نامه اى براى بزرگان كوفه كه مى دانست بر رأى خود استوار مانده اند، و در واقع خطاب به عموم مردم كوفه، به اين مضمون نوشت:««بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، مِنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ إِلى سُلَيمانِ بْنِ صُرَدٍ، وَ الْمُسَيِّبِ بْنِ نَجْبَةَ، وَ رُفاعَةِ بْنِ شَدّادٍ، وَ عَبْدِاللَّهِ بْنِ والٍ...،[14]فَمَنْ نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ،وَ سَيُغْنِى اللَّهُ عَنْكُمْ، وَ السَّلامُ؛«به نام خداوند بخشنده مهربان؛ از حسين بن على عليه السلام به سليمان بن صرد، مسيّب بن نجبه، رفاعة بن شداد، عبداللَّه بن وال و همه مؤمنين، امّا بعد: شما مى دانيد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در زمان حيات خود فرمود:«هر كس سلطان ستمگرى را ببيند كه حرام خداوند را حلال شمرده و پيمان خدا را شكسته و با سنّت پيامبر اكرم مخالفت ورزيده و در ميان بندگان خدا به ظلم و ستم رفتار نموده، ولى با او به مبارزه عملى و گفتارى برنخيزد، سزاوار است كه خداى متعال او را در جايگاه آن سلطان ستمگر (جهنّم) وارد كند...[15]هر كس پيمان شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است». و خداوند به زودى مرا از شما بى نياز خواهد كرد. والسلام».[16]،[17] ادامه در پست بعد https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1