جلسه پاتوق عدالتخواهان مشهد با موضوع مشهد الرضا (ع)؛ بهشت سرمایه داری؟!
بخش چهارم:
✍️دکتر قائمی نیک
✳️ مقاومت فرهنگی و هویتی:
معتقد هستم که کارهایی را نباید میکردیم. جریان توسعه حداقل از دهه 1340 و با برنامههای ماجراهای انقلاب سفید شاه شروع شده و ما تحت تاثیر موج آن هستیم؛ تحت فشار بین المللی و جهانی هستیم و در این مواجهه برای حفظ سنتمان باید مقاومت بکنیم. ایده مقاومت فقط درگیری در سوریه و امثال آن نیست. ایده مقاومت، ایده مقاومت فرهنگی و هویتی است. ما هویت شهرهایمان را از بین ببریم و (فقط) در سوریه برای هویت بجنگیم؟ ایده مقاومت را باید در این جا هم وارد بکنیم؛ یعنی شهر مقاوم در برابر توسعه بی مهار غربی داشته باشیم. امور اقتصادی شهر باید براساس ایده مقاومت رفع شود و شهری که مقاومت می کند دیگر ماشین شاسی بلند وارد نمی کند،مال نمی سازد. (چرا؟ چون) نفت داریم و خیلی راحت وارد میکنیم. با وجود آیات و روایات در مورد محیط زیست به ادعای یک محقق فرانسوی، چرا شهرهای ما مانند تهران از پاریس بدتر است.یعنی وضع محیط زیست پاریسی که میراث بر تکنولوژی دوره رونسانس به بعد و انقلاب صنعتی است از محیط زیست برخی شهرهای ما سالم تراست. (درصورتی که) ما اعتقاد داریم که یک درخت را نباید قطع کرد زیرا این درخت آیه خدا است. این کارها را که میتوانستیم بکنیم! یعنی به جای اینکه میدان مسابقه را (پروژه هایی مانند) میدان شهدا یا هدایت دانش آموزان در دهه هفتاد به سمت خواندن رشته فنی و پزشکی (چون پول در آن است) قرار دهیم (کارهای دیگری باید انجام می شد).
✳️عدم نقد تکنولوژی:
غربیها که تولد تکنولوژی مال آنها است؛ آثار زیادی در نقد و بررسی تکنولوژی دارند. در کل ایران پنج تا کتاب در مورد فضای تکنولوژی نداریم؛ اما آخرین تکنولوژی را داریم. چرا در رشتههای مهندسی و فنی به نقد تکنولوژی فکر نمیکنند؟ بعد از مدتها به فلسفه علم توجه شده.
چه کسی اجازه داده که مهندس و پزشکها سیاستمدار بشوند؟:
چرا باید بخش قابل توجهی از مسئولین سیاسی ما متخصصین پزشکی و مهندسی باشند؟ سیاست یک تاریخی دارد. چگونه می شود کسی که میخواهد برای یک ملت دارای تمدنی که آرزویش تمدن نوین اسلامی است سیاست ورزی کند و نفهمد که سیاست در تمدن یونان، در تمدن بین النهرین و در تمدن اسلامی چه بوده و در تمدن مدرن چیست. چه کسی اجازه داده که مهندس ها و پزشکها سیاستمدار یا مسئول فرهنگی و اجتماعی بشوند؟
✳️صورت بندی ما از رابطه مردم و سرمایه:
در مورد میدان امام حسین (که آقای دکتر حامد مقدم مثال زدند و به بیان خط قرمزها پرداختند میخواهم بگویم.) چقدر این مردم مظلوم هستند. مثلا مربی تیمی دو میلیارد مثلا آن زمان حقوق میگرفت و بعد میگفت که من به خاطر شادی دل مردم تیم را هدایت میکنم. بازیگری حرف مستهجنی میزد و میگفت من به خاطر شادی دل مردم مثلا آن کار زشت هم انجام بدهم. یکی دیگر هم گفت من برای مردم سرمایهام را میآورم اینجا و تضاد طبقاتی ایجاد میکنم. اگر قرار بود (مردم خط قرمز باشند) الان حاشیه نشین نداشتیم. حاشیه نشینها مردم هستند یا نه؟ پس چرا این قدر حاشیه نشین؟ چرا تضاد طبقاتی ایجاد میشود؟ مهم صورت بندی ما از رابطه مردم و سرمایه است. صورت بندی نسبت به مردم و شهر است. وگرنه بخشی از جامعه را و بخشی از شهر را میبرید سمت سجاد و قاسم آباد و میگویید این¬ها مردم هستند. مردم آن طرف حرم هم مردم هستند دیگر! از حرم تا منطقه محروم نشین دوازده کیلومتر و تا قاسم آباد سی کیلومتر است. آیا این توسعه متوازن است؟ مردم چه گونه به این وضع دچار شدند. سرمایه دار هیچ وقت جایی سرمایه گذاری نمی کند که سرمایهاش بیشتر نشود. منطق سرمایه داری جدید انباشت ثروت است. جایی سرمایه گذاری میکند که دو تایش چهار تا بشود و چهار تایش هشت تا بشود، نه تنها هشت تا که بیست و چهار تا بشود. این منطقی است که خود غربیها در مورد اینها حرف زدند. این گونه سرمایه اگر کنترل نشود تضاد میآورد. کجا ایده مقابله با این شکل سرمایه داری را داریم.
ادامه دارد...
#سرمایه_گذاری
#پیشرفت_و_عدالت
#توسعه
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
جلسه پاتوق عدالتخواهان مشهد با موضوع مشهد الرضا (ع)؛ بهشت سرمایه داری؟!
بخش پنجم:
✍️دکتر قائمی نیک
✳️مقاومت هویتی، یک ایده فعالانه است نه منفعل:
ایده مقاومت به هیچ وجه ایده دفاعی نیست. (آیا در عملکرد) سید حسن نصر الله دفاع و انفعال میبینید؟ جایی که نظام سلطه رویکرد استعماری دارد از قضا استقلال از نظام سلطه (ایده مقاومت)، به معنای نابودی (آن) است. برای همین زمین و زمان را به هم میدوزد که مذاکره کنیم. در مقام معظم رهبری یا حاج قاسم انفعال میبینید؟ مسئله اینجا است که در ذهن و نگاه استعماری، در نگاه توسعه، سرمایه داری هم هست. او اساسا آمده شما را وابسته بکند. توسعه دو سو دارد توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی. از قضا میخواهد جهان سومی باشیم و توسعه نیافته باشیم (و ایده مقاومت به معنای استقلال از او است).
درباره نحوه جذب سرمایه هزار و یک راه وجود دارد. اگر سرمایه گذاری ذیل ایده شفافی صورت بگیرد خوشحال نمیشویم از این که زمین میدان امام حسین دو تومان یا چهار تومان شده است. چرا؟ چون هزار تا رانت اطلاعاتی وجود دارد و (مگر) چند پروژه اطلاع رسانی عمومی شده که مردم بدانند اینجا گران میشود و بخرند؟ سرمایه دار به این راحتی رانت اطلاعاتیش را از دست میدهد؟ پشت سرمایه داری یک رانت اطلاعاتی عجیبی است. اغلب پروژههای شهر تهران با رانت اطلاعاتی است و رانت اطلاعاتی قانونی هم ندارد. میتوانید بگویید که شهردار تهران دهه هفتاد اختلاس (کرده) اما این که او گفته که زمین ارزان است بخرید و بعدا بزرگراه میکشد به راحتی قابل گفتن نیست چون روابط شخصی است.
✳️عدم سنخیت مال های امروزی با بازارهای قدیم در فرهنگ اسلامی :
(مساجد قدیم به گونه ای بوده که) بازاری در آنجا فقه هم یاد میگرفته و اقتصادش با فقه (همراه بوده است). مسئله این جا است که عناصر هویتی به نحوی باشد که در اقتصادتان نمود داشته باشد. پیوست فرهنگی را دو نفر مینویسند و هزار نفر سرمایه گذار هستند. بودجه را از سمت بساز و بفروشی و از سمت ساخت و ساز به سمت عناصر هویتی و پیوست فرهنگی ببرید و ببینید چه اتفاقی برای مشهد و وضعیت فعلی مشهد میافتد.فقیرترین آدمهایمان همین آدمهایی هستند که میخواهند کار فرهنگی بکنند.
✳️امکان مقایسه موفقیت های اقتصادی با موفقیت های جنگی و نظامی:
کدام یکی از سردارهای جنگ دفاع مقدس بعد از آن پستی که در جنگ داشتند برج ساختند برای خودشان؟ او در آستانه شهید شدن بوده. خواهشا (مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری را) با جنگ مقایسه نکنید. اگر در عرصه فرهنگ و اقتصاد و سرمایه، مثل (شهدا) عمل بکنید قطعا اتفاق خوبی خواهد افتاد. اماکدام یک از مدیران ما در شهرداری و جاهای دیگر مثل شهید همت و شهید برونسی بودند؟ اگر (مدیران ما مانند شهدا باشند در عرصه اقتصادی هم مانند صنایع نظامی اتفاقات خوبی خواهد افتاد).
#سرمایه_گذاری
#پیشرفت_و_عدالت
#توسعه
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
پاتوق عدالتخواهان مشهد
با موضوع
رویکردهای آتی شورای شهر برای رفع نابرابری در شهر مشهد
باحضور نمایندگان شورای شهر:
✅ آقای سید ابراهیم علیزاده : رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر
و
✅ آقای دکتر غلامحسین صاحبی: عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست
همراه با:
🔷 ارائه های کوتاه فعالین و نخبگان پیگیر مسائل حاشیه شهر
🔸سه شنبه هفتم دی، ساعت 18:30
🔹بولوار راه آهن، بین کامیاب 36 و 38
مسجد حجت المهدی عج الله
⬅️پخش زنده از صفحه اینستاگرام و کانال ایتا جبهه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویکردهای آتی شورای شهر برای رفع نابرابری در شهر مشهد-بخش 1
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویکردهای آتی شورای شهر برای رفع نابرابری در شهر مشهد-بخش 2
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویکردهای آتی شورای شهر برای رفع نابرابری در شهر مشهد-بخش 3
غفلت از 7 سال دفاع مقدس فرهنگی
وحید جلیلی: مصاحبه با ۷۵۶ بازمانده از کشتار و دفن دسته جمعی واقعه گوهرشاد ثبت شده است/ کشتار به بهانه پیشرفت تراژدی کمدی رضاخان است.
سالهای ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ دوران ۷ سال دفاع مقدس فرهنگی است که مغفول مانده است. هرجای دنیا در یک شهر یک شبه صدها نفر را می کشتند به اندازه یک موزه آثار واقعی از آن جمع آوری می شد.
https://www.dana.ir/1803665
جبهه عدالت خواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
فراخوان ارزیابی بودجه 1401 شهرداری مشهد مقدس
بدین وسیله از عموم فعالان اجتماعی و صاحبنظران اقتصادی مشهد دعوت می شود تا بودجه 1401 شهرداری مشهد را بررسی و دیدگاه های خود را به صفحه جبهه عدالتخواه مردمی مشهد ارسال کنند.
نتیجه دیدگاه های نخبگان ان شاالله در جلسه پاتوق عدالتخواهان مورخ 27 بهمن در حضور مسئولین شهرداری و شورای شهر ارائه خواهد شد.
آدرس صفحه اینستاگرام، بله و ایتای جبهه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
پاتوق عدالتخواهان مشهد
با موضوع:
نقد و بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری با تاکید بر مساله عدالت و کاهش نابرابری در شهر مشهد
✅ توسط نخبگان و فعالان اجتماعی
زمان:
چهارشنبه 27 بهمن، ساعت: 18
مکان:
بولوار راه آهن، بین کامیاب 36 و 38
مسجد حجت المهدی عج الله
⬅️پخش زنده از صفحه اینستاگرام و کانال ایتا جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد و بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد و بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد و بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری
"انتخابات؛ مشارکت مردم برای تحقق عدالت"
فراخوان هم اندیشی همراهان گفتمان عدالتخواهی در خراسان رضوی
با محوریت:
◀️آسیب شناسی انتخابات ها و عملکرد مجلس شورای اسلامی
◀️ آینده جریان عدالتخواهی
تابستان ۱۴۰۱
مشهد مقدس
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت نام حداکثر تا ۱۵ تیرماه، در واتساپ یا ایتا به شماره 09961619167
پیام بدهید
جبهه عدالت خواه مردمی مشهد مقدس
۲۱ تیرماه و تحلیلی از مسئله حجاب، غربگرایان و پیوند تحجر و سرمایه داری در مشهد؛
بیانیه جبهه عدالتخواه مردمی و جمعی از فعالان فرهنگی مشهد مقدس
بخش اول:
21 تیر ماه در حافظه ایران معاصر، یادآور شروع مرحله جدیدی از خشونت غربگرایان علیه زن مسلمان ایرانی است.
عجیب نیست اگر انسان ایرانی، با گذشت سالها، در مرور خاطرات جامعه خود، تلخی این خشونت را فراموش نکرده و یاد شهدایش را پاس دارد.
با این حال، امسال در آستانه سالگرد این روز ایده های خامی از سوی برخی جایگاهها از جمله دادستانی مشهد طرح شد و مورد حمایت برخی تریبونها قرار گرفت که به نظر می رسد در صورت عملی شدن آن، به عنوان پاس گلی برای پروژه های مهاجم فعلی غرب قرار گیرد.
افرادی که ایده های غیرعالمانه شان در روزهای گذشته رسانه ای شد، هرچند ناخواسته، بخشی از پروژه کلان ضدایرانی شده اند که می خواهد معنای 21 تیر را تغییر دهد.
این پروژه کلان می خواهد خاطره بیحجابی اجباری پهلوی را با خاطره پرتصویر و پرتنشی از آنچه حجاب اجباری جمهوری اسلامی می نامد جایگزین کند!
در فضای رسانه ای ضدایرانی، اراده ای مصمم شده تا با بهره گیری از تولیدات فناوری های جدید (دوربین و گوشی همراه و شبکه های اجتماعی و...) از حوادث و تنشهای موسوم به حجاب اجباری آنقدر فیلم و کلیپ تولید و منتشر کند (مشابه تجربه گشت ارشاد و حتی بیش از آن) تا روایتهای به جا مانده از بیحجابی اجباری رضاخانی در برابرش رنگ ببازد!
ادامه دارد...
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
۲۱ تیرماه و تحلیلی از مسئله حجاب، غربگرایان و پیوند تحجر و سرمایه داری در مشهد؛
بیانیه جبهه عدالتخواه مردمی و جمعی از فعالان فرهنگی مشهد مقدس
بخش دوم:
روشن است که ایده عدم خدمات دهی به بدحجابان اگر عملیاتی شود ظرفیت دراماتیک بالایی برای مظلوم نمایی و برانگیختن احساسات عمومی علیه حاکمیت را دارد.
حجاب را می خواهند تبدیل به ابزاری برای نفرت کنند و بی حجابی را یک نشانه و رفتار برای مقاومت!
یعنی حجاب که در دنیا نشانه ای برای مقاومت علیه جریان حاکم لیبرال سرمایه داری ضدخانواده است را در ایران معنازدایی کرده و در نقطه مقابل بنشانند!
این پروژه کلان میخواهد جای ظالم و مظلوم را عوض کند و دقیقا در این مرحله، از مشهد شروع شده که بیشترین خاطره از مظلومیت زن مسلمان را در مقاومت علیه خشونت غربگرایان در سالهای پایانی حکومت رضاخان در حافظه خود دارد.
راهبران این پروژه، در ضلع بین المللی فعالیت خود، علاوه بر زمینه سازی فشارهای بیشتر با تمسک به ادعاهای حقوق بشری، در لایه ای دیگر، تصویر ایران اسلامی را در جهان و به ویژه در ذهن ملتهای منطقه بیش از گذشته تخریب و مشوش کرده تا به زعم خود الهامبخشی این مدل را به حداقل برسانند.
امضاکنندگان این بیانیه به عنوان بخشی از فعالان فرهنگی و اجتماعی مشهدالرضا، با تاکید بر وظیفه حاکمیت در دفاع از کیان خانواده و همچنین فرهنگ اسلامی ایرانی در برابر منابع و پروژه های فساد، مخالفت خود را با رویکرد و رفتارهای دادستانی مشهد و تریبونهای حامی این رویکرد اعلام می دارد.
رویکردی که در برخورد با منابع فساد برخورد گزینشی می کند موفق نخواهد بود.
شهر مشهد در دهه های اخیر شاهد هجوم سرمایه داری بوده است. برجها و مالها و... از چهره شهر، تقدس زدایی کرده و خود را جایگزین فضاهای عمومی خاطره انگیز شهر ساخته اند؛ زمین خواران و کوه خواران حقوق عامه را به نفع خود اختصاصی سازی کرده و در این میان، از حرم رضوی به عنوان کانون تاریخی معنویت شهر، مرکزیت زدایی شده و آن را در ساختار شهر به حاشیه رانده اند. اینها بخشی از زمینه های بی هویتی شهر و اشاعه فرهنگ غربی است.
اینها بخشی از مواردی است که مردم را در برابر فشار تغییر سبک زندگی به الگوهای غربی آسیب پذیر کرده است.
اگر دادستانی و تریبونهای اصلی شهر دغدغه عفاف و حجاب و مبارزه با منکرات را دارند خوب است بدون اغماض این زمینه های بی هویتی و برهنگی فرهنگی را هم در دستور برخورد قرار دهند.
نگاه متحجرانه است که با روابط سوداگرانه و ساختارهای سرمایه داری مماشات کرده و گاه با آن همسفره می شود ولی در لایه ای دیگر، بعضی مظاهر و نتایج این فرهنگ را به عنوان غایت مبارزه خود مورد تاخت و تاز قرار می دهد.
یکی از بزرگترین منکرات شهر مشهد، پیوند تحجر و سرمایه داری است. این پیوند آسیب های اجتماعی شهر را تشدید کرده و مانع از برخورد صحیح و منطقی با همه منابع و مظاهر فساد شده است.
برخوردهای نامتعادل با مظاهر فساد، تامین کننده حق مردم نیست. حق مردم زندگی در یک محیط اجتماعی سالم و خالی از فساد است.
بدون شک حرکتهای اصلاحی برای سالم سازی محیط، اگر برآمده از منطق صحیح و جامع دینی بوده و ضمنا با پیوست رسانه ای و اقناعی همراه باشد مورد استقبال عموم خواهد بود.
بار دیگر یاد می کنیم از 21 تیرماه و ملتی که در برابر تهاجم خشن غربگرایان دوره رضاخان، آنگونه مقاومت کرده و میراث فاطمی (س) را به نسلهای بعد رسانده؛
این ملت در برابر امواج جدید غربگرایی هم مستعد و مایل به مقاومت و پاسداری از فرهنگ اسلامی ایرانی است.
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
بیانیه جبهه عدالتخواه مردمی مشهد پیرامون نسبت میان گزارشگران مردمی فساد و دستگاه قضایی
بخش اول:
الَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ اَمَرُوا بِالمَعرُوفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر
امر به معروف و نهی از منکر از جمله بسترهای مستعد برای ایجاد عمل صالح مبتنی بر ایمان مردم است. حال در آستانه هفته ای که به نام این دو فریضه الهی نامگذاری و با توجه به مسائل رسانه ای و قضایی اخیر که پیرامون مقوله گزارشگری فساد مطرح شده، جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس پیش از هرچیز از قوه قضائیه می خواهد تا شرحی از اقدامات مثبت خود در تقویت این فریضه در موضوع گزارشگری فساد بیان کند. تردیدی نیست که مبارزه با فساد نیاز به جلب همکاری فعالانه نیروهای مردمی دارد و چارچوب امر به معروف و نهی از منکر می تواند خاستگاه مناسبی برای رشد این مهم باشد. به همین سبب نکات زیر را به قوه محترم قضائیه یادآور می شویم:
۱- گزارشگران و فعالان رسانه ای ضدفساد، از نزدیکترین همکاران مردمی قوه قضاییه در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر هستند. این همراهی، اگرچه با نیت الهی میتواند عبادت محسوب شود، حتی به فرض قصدی متفاوت هم، در صورت هوشیاری این قوه می تواند به فرصتی برای شفاف سازی و رفع فساد تبدیل شود. این فرصت، دستگاه قضا را از کنکاش در نیت های گزارشگران و اتهام به ایشان بر مبنای نیاتشان بی نیاز می کند.
ادامه دارد...
#گزارشگران_فساد
#مطالبه_گران
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
بیانیه جبهه عدالتخواه مردمی مشهد پیرامون نسبت میان گزارشگران مردمی فساد و دستگاه قضایی
بخش دوم:
۲- عناوین تشویش اذهان عمومی و سلب امنیت روانی، مفاهیم روان شناختی و اجتماعی مهمی هستند و نیاز به پردازش دقیق دارند. در این میان، شناسایی علل و مبارزه با اسباب این تشویش و ناامنی ضروری است. بخشی از این اسباب در ضعفها و کاستی های عملکرد مجموعه ها است. نبود شفافیت و پاسخگویی مناسب و عدم ارتباط صحیح با مردم و ابهامات و مطالباتشان این مسئله را تشدید می کند. این ضعفها، بستری برای شایعات است. پس مقدمه مبارزه با عوامل تشویش اذهان عمومی، تسریع بر اصلاح کاستی های داخلی و شفافیت در این مسیر اصلاحی است.
۳- مقابله با گزارشهای خلاف واقع، نیازمند اعتماد افکار عمومی به قوه قضائیه است. اگر مردم اطمینان داشته باشند که قوه قضائیه بر پیگیری سریع گزارشهای واقعی فساد اصرار دارد حتما دعوی مقابله با شایعات و گزارشهای خلاف واقع را باور کرده و از آن استقبال می کنند.
ضمنا صرف برخورد با گزارشگران به اتهام بیان امر خلاف واقع، بدون شفاف سازی و رسیدگی کامل به آنچه از گزارشها به افکار عمومی وارد شده و در اذهان رسوب کرده، قابل پذیرش نیست و تشویش و بی اعتمادی را بیشتر خواهد کرد.
۴- لزوم بیان استدلالهای متقن قضایی در مواجهه با متهمان، واضح است. سستی استدلالهای قضات، باعث بی آبرویی دستگاه قضایی می شود.
۵- در برخورد با گزارشگران فساد، همسان انگاری اشخاص با نظام و انقلاب اسلامی، مسبب لغزش است. دستگاه قضا پیش از هر چیز باید بداند مراقبت از سلامت نظام اسلامی و آبروی آن مهم ترین رسالت اوست و نباید دفاع از وجهه افراد و اشخاص، مقدم بر پاسداری از سلامت نظام و آبروی انقلاب اسلامی شود.
۶- استقلال قضات و عدم تاثیرپذیری از ضابطین قضایی فراتر از چارچوب قانونی ماموریت ایشان، چندی پیش مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت. این مسأله آنجا مهمتر می شود که گزارشگر، به فسادی در میان مسئولان یا شخص و نهادی مرتبط با ضابطان پرداخته است چرا که شاکی و متشاکی یکی می شود و قضاوت منصفانه، سخت تر.
۷- با ضعف و کندی دستگاه قضا در دادستانی عمومی، امکان بروز و ظهور گزارشگران فساد بیشتر خواهد شد، چرا که ایجاد سوال در ذهن جامعه، پس از مشاهده مظاهر فساد یا امور مبهم و مورد شبهه، امری طبیعی است و آنچه باید درباره خوب و بد آن حکم کرد، نوع مواجهه با پرسشهای عمومی خواهد بود. منکوب کردن پرسشگران و فعالان رسانه ای مبارزه با فساد، با ادله ای همچون مبهم بودن منبع اطلاعاتی، دعوت به بی تفاوتی اجتماعی است که منافی آرمانهای انقلاب است. با این وصف، ایجاد ساختارها و سازوکارهای مردمی برای مشارکت هرچه بیشتر گزارشگران در مبارزه با فساد از مهم ترین اولویتهای دستگاه قضا در این مسیر خواهد بود.
در پایان یادآور می شود که استقبال، سعه صدر و قدرشناسی دستگاه قضا در مواجهه با جوانان مبارزی که دل در گرو ایران اسلامی دارند و از مهم ترین سرمایه های گام دوم انقلاب محسوب میشوند نشانه گرایش انقلابی در این قوه خواهد بود.
#گزارشگران_فساد
#مطالبه_گران
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس:
@jebhe_mashhad
آرمان عدالت
سلسله جلسات گفتگوهای پیرامون مبانی نظری عدالت و عدالتخواهی
در منزل استاد مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی
جلسه اول دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸
با ارائه دکتر مرتضوی کاخکی
عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
با عنوان عدالت قرآنی، عدالت قارونی
مکان پنجراه سناباد نبش کوچه اول سمت راست (قائم۲۸)
حضور برای عموم آزاد است.
#آرمان_عدالت
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@Jebhe_mashhad
آرمان عدالت
سلسله جلسات گفتگوهای پیرامون مبانی نظری عدالت و عدالتخواهی
در منزل استاد مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی
جلسه دوم دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸
با ارائه دکتر محمد رضا قائمی نیک
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
با عنوان تامل هستی شناختی بر کتاب عدل الهی شهید مطهری
مکان پنجراه سناباد نبش کوچه اول سمت راست (قائم۲۸)
حضور برای عموم آزاد است.
#آرمان_عدالت #جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
زنگ خطر ترجیح طلاب بی درد و محافظه کار در حوزه:
نامه سرگشاده جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس خطاب به طلاب جوان در پی برخورد حذفی مدیران حوزه علمیه با نهی از منکر روحانیون
بخش اول:
«لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ اَلْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ»
«امر به معروف و نهی از منکر کنید، وگرنه خدا بدان شما را بر شما چیره می کند، و چون چنین شود، هر چه نیکانتان دعا کنند خدا مستجاب نخواهد کرد.»
امام رضا علیه السلام
بی تفاوت نبودن و دغدغه مندی نسبت به اصلاح نارسایی ها و فسادها، ریشه در احساس یگانگی، خودی بودن و ولایت اجتماعی دارد که منجر به انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و تعالی اجتماعی میشود. این تکلیف، آنگاه که به عالمان و آگاهان دینی میرسد، سنگین تر شده تا آنجا که سید الشهدا علیه السلام در خطبهی منا، پیش از آنکه قدرتمندان جامعه را خطاب قرار دهند، عالمان دینی را به علت رها کردن نهی از منکر توبیخ کرده و سکوت عالمان را فرصت برای زورمندان میدانند. اینگونه است که تحصیل علم دین با مجاهده برای اقامه دین عجین بوده و عهدی که خدا از آگاهان گرفته آن است که در برابر ظلم ظالمان بی قرار باشند و تکیه گاه محرومان. همین مسأله باعث تأکید امام خمینی (ره) در منشور روحانیت بر ورود عالمان و طلاب علوم دینی به عرصه سیاست شده است و بی تفاوتی آنان را بی دردی تلقی میکنند.
ادامه دارد...
#حوزه_علمیه_خراسان
#منشور_روحانیت
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
زنگ خطر ترجیح طلاب بی درد و محافظه کار در حوزه:
نامه سرگشاده جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس خطاب به طلاب جوان در پی برخورد حذفی مدیران حوزه علمیه با نهی از منکر روحانیون
بخش دوم:
امر به معروف و نهی از منکر از سوی طلاب، آنگاه که در محیط دینی و نسبت به دست اندرکاران نهادهای دینی و انقلابی است، هم ضروری تر و هم حساس تر خواهد بود. ضروری از آن جهت که باید به دنبال صفا و طهارت نهادهای دینی و انقلابی بود و حساس از آن جهت که این مبارزه و نهی از منکر و واکنش ها نسبت به آن مورد رصد افراد جامعه و حتی دشمنان دین و انقلاب قرار دارد. جمله ماندگار حضرت امام درباب مراقبت از حوزه های علمیه ناشی از دقت در همین امر است که فرمودند: «از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت در حد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژهای به دست دشمنان کار آسانی نیست». چنانکه حفظ اتحاد بدنه حوزوی و رعایت و مراقبت هم از سوی طلاب انقلابی و جوان و هم از سوی مسئولین حوزوی، تکلیف مهم و مورد تاکید حضرت امام (ره) بوده است «هیچ گاه نگران مباحثات تند طلبگی در فروع و اصول فقه نبودهام ولی نگران تقابل و تعارض جناحهای مؤمن به انقلابم که مبادا منتهی به تقویت جناح رفاه طلب بی درد و نق بزن گردد. نتیجه میگیرم که اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند ابرقدرتها و نوکرانشان مسائل را به نفع خود خاتمه میدهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بی عرضه و فرصت طلب و نق زن ید واحده باشند». رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای متعدد با حوزویان و طلاب بر این نکته صحه گذاشته اند. چرا که آزادگی و مبارزه با انحرافات، باید منجر به اصلاح حوزه گردد و از سوی دیگر مواجهه حوزه با نقدهایی که به آن میشود نیز باید به گونهای باشد که خود، تضعیف حوزه و انقلاب را در پی نداشته باشد و تجلی پایبندی به سیره نبوی در سعه صدر، توضیح عذر و دوری از مواضع تهمت باشد تا با نام دفاع از حوزه و انقلاب، جریان غیرپاسخگو و مستبد رشد نکند.
با این سنجه و شاخص، در بدنه جماعت حوزوی، چه ناهیان از منکر و چه کسانی که مورد نقد قرار گرفته اند، باید در مقام استفاده از فرصتها برای تعالی حوزه و انقلاب باشند. در خصوص مسأله حکم منتشر شده برای طلبهی مشهدی، جناب آقای صابری تولائی از سوی کمیته عالی اخلاقی و انضباطی حوزه علمیه خراسان نیز همین شاخص باید مد نظر قرار گیرد و واکنش مهیب و سخت در برابر انتقادات طلبه منتقد و انقلابی و دلسوز، واکنشی نیست که ید واحده بودن و عزم اصلاح و حفاظت از طهارت حوزه را روایت کند.
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس نیز در عین اینکه خواستار ایجاد شفافیت در روند قضاوت منتج به حکم و تعیین مصادیق فعالیتهای متهم از سوی مرکز مدیریت حوزه می باشد، حتی به فرض صحت اتهامات عدم سازگاری حکم و اتهام را در این قضیه مشهود می بیند و نگران پیامدهای روانی و اجتماعی این حکم در میان جوانان حزب اللهی و منتقدین نهادهای انقلابی و دینی است.
چنین اقدامی پیش از آنکه حکم کمیته اخلاقی و انضباطی حوزه خراسان باشد، تصمیمی است برای سرکوب صداهای منتقد درونی که در عین پایبندی به انقلاب اسلامی و دلبستگی به نهادهای انقلابی و دینی، رفتار این دستگاهها را مقدس ندانسته و سعی دارند با معیاری بیرونی به نهی از منکر و اصلاح بپردازند. از این روست که حکم در غایت سختی و شدت اعلام شده است تا مایه عبرت برای دیگران باشد، چنانکه این برخورد، اولین برخورد با طلاب انقلابی نیز نبوده است. بدانید که این شیوه برخورد، پیش از هدف گرفتن یک نفر، طلاب جوان انقلابی را هدف قرار داده است. چه پشتوانه ای بهتر از کلام حضرت امام و رهبری برای نقدهای دلسوزانه، درون گفتمانی و هشدار دهنده؟ و چه راهی بهتر از راهی که حضرت امام به طلاب توصیه کردند و آن، اتحاد و متشکل شدن حوزویان و خصوصا طلاب جوان در دفاع حقیقی از اسلام ناب برای رسوایی اسلام آمریکایی است؟
اگر حلقه های مباحثه منشور روحانیت در حوزه ها به راه افتاده بود، اکنون شاهد این نوع از مواجهه های تند و غربت منتقدین حوزه نبودیم. اگر هسته های مطالعاتی شناسایی تحجر در بدنه مذهبی و انقلابی جوان فعال بود، دیگر کسی نمی توانست رفتار خود را ملاک دین اعلام کند و اینچنین مرزهای تحجر و اسلام ناب را کم رنگ کند.
ادامه دارد...
#حوزه_علمیه_خراسان
#منشور_روحانیت
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
زنگ خطر ترجیح طلاب بی درد و محافظه کار در حوزه:
نامه سرگشاده جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس خطاب به طلاب جوان در پی برخورد حذفی مدیران حوزه علمیه با نهی از منکر روحانیون
بخش سوم:
اگر هسته های مطالعاتی شناسایی تحجر در بدنه مذهبی و انقلابی جوان فعال بود، دیگر کسی نمی توانست رفتار خود را ملاک دین اعلام کند و اینچنین مرزهای تحجر و اسلام ناب را کم رنگ کند. ملاک اندیشه و عمل انقلابی حوزوی را در پیام منشور روحانیت حضرت امام باید جست و حلقه های مطالعه و مباحثه این پیام و اندیشه های امام و رهبری را در حوزه های علمیه به راه انداخت و تراز اندیشه و عمل طلبه انقلابی را در اندیشه رهبران انقلاب باید پیدا کرد.
والسلام علیکم و رحمة الله
بیست و ششم ماه امر به معروف و نهی از منکر سال 1444 هجری قمری
#حوزه_علمیه_خراسان
#منشور_روحانیت
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
@jebhe_mashhad
#آرمان_عدالت
این جلسه: عدالت و تحجر
با ارایه خانم دکتر رقیه فاضل
پژوهشگر و استاد دانشگاه
دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸
منزل استاد مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
#آرمان_عدالت
این جلسه: عدالت فرهنگی
با ارائه جناب محمد جواد استادی
دوشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۱
#جلسه_چهارم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس