eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
585 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
5.5هزار ویدیو
542 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
◀️ از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید! 🔰چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیب‌ها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟ ⭕ «بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» می‌خواندند و تأسف می‌خوردند و سر تکان می‌دادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته می‌دیدند و به اندک تلاش‌های مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بی‌مزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند می‌زدند که چه نشسته‌اید که سیل همه‌تان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بی‌هزینه روی لب ده‌ها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کرده‌اند و لب نمی‌جنبانند که نکند ماله‌کش و همدست و حکومتی خوانده شوند. ⭕«سلام فرمانده» شهر به شهر می‌چرخد. نمی‌توان انکارش کرد. نمی‌توان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمی‌توان اتوبوس و مینی‌بوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدان‌های اصلی شهر، لب‌خوانی کردش. نمی‌توان همه رسانه‌های فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانه‌ها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواری‌ها و رنج‌ها و زخم‌هایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته می‌شود. ⭕گویی کلیشه‌هایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمی‌خواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عده‌ای «چیپ» است یا خیر، موضوع این است که بخش‌هایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست داده‌اند، وگرنه «چیپ» هم تحلیل می‌شود، اگر از آن سوی آب‌ها آمده باشد! ⭕ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر می‌شود، نشان می‌دهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است. ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز می‌شود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعه‌ای که لایه‌ها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله می‌گیرند. این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمی‌توان گفت فقط چادری‌ها، فقط بسیجی‌ها، فقط مذهبی‌ها «سلام فرمانده» را لب‌خوانی می‌کنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید! ⭕جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانه‌ای ایران، جرأت احتمال‌دهی، تأمل‌ورزی و اندیشه‌سازی را از دست داده‌اند. گمان می‌برند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند. انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعه‌شناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورت‌بندی مسأله چرایی عقب‌ماندگی ایران بود. ⭕انقلاب در قلب‌ها ریشه زد. ذهن‌ها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است. اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدن‌سازی چگونه ممکن می‌شود؟ اگر نخبه جامعه ایران، مرتباً روی آسیب‌ها و اشکالات متمرکز شود و فرصت‌ها و دارایی‌ها را نبیند، آینده‌سازی چگونه میسر می‌شود؟ ⭕«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دین‌ستیزی مردم و به ویژه غرب‌گرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی. هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بت‌سازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موج‌سواری رسانه‌های پرادعا اما کم‌اثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛ نمی‌توانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانه‌ای‌ها «گرفته» یا فراگیر شده و نشان داده که «امکان» مقاومت فرهنگی در برابر ساخته‌های مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شده‌ای، نسل‌ جدید را هدف گرفته، وجود دارد. ⭕دومین ویژگی یعنی طرح «امکان» مقاومت از نخستین ویژگی یعنی «فراگیری» مهم‌تر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانه‌ای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیب‌شناس‌ها، دستاوردشناس داشتیم. ✍ محمد رستم‌پور 🔺صفحات حمید رسایی در فضای مجازی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
‏سلام فرمانده دقیقا مصداق همان دستورِ کارِ تمیزِ فرهنگیِ آتش به اختیار است بیش باد
هدایت شده از تاملات حقوقی
۳۰ اردیبهشت.MP3
9.99M
• ﷽ • فایل صوتی🎶 🎤 خطبه های نماز جمعه شهرستان فردیس 🗓️ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🔷 به کلام: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم حسینی 🔶امام جمعه شهرستان فردیس 🌐ایتا: https://eitaa.com/namazjomefardis
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رانت اصلی که باید هدفمند شود ❇️ کنترل تورم مکمل هدفمندسازی یارانه‌ها ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی پس از زندگی درس ها و نکته ها.mp3
13.88M
◀️زندگی پس از زندگی؛ درس ها و نکته ها تحلیلی مهم درباره تجربه های پس از زندگی ❇️دکتر محمد فنایی اشکوری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره‌ 🔶رزومه: https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🌐کانال: http://eitaa.com/dreshkevari 🔷 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️02532113627
11.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ / آیا دین اسلام مخالف تعقل و آزادانديشی است؟ 👤 در این کلیپ از برنامه چراغ که در تاریخ 1401.2.21 از شبکه ولايت پخش شده است، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این باره سخن می‌گویند. 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه ⏰ساعت 20:30 به وقت ایران 🗣 شبکه جهانی ولايت @velayattv ♦️لینک برنامه کامل در کانال یوتیوب : 🌐 https://youtu.be/ez7LwWlSsI8 لینک برنامه در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/ArbHo 🆔 @meshkatnoor 🔷 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*حکایت تغییر مسیر اقتصادی کشور به همین سختی و دلهره آور است.*. فقط صبر داشته باش، نگاه کن و به راننده دلگرمی بده. به همین سادگی ماشین اقتصاد را که ۴۰ سال نئولیبرالها به بن بست کشاندنش باید به مسیر منطقی خودش برگردد. 🆔 @mahdavi_arfae
💐اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُه وَ رَحْمَةٍ مِنْکَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ✳️(فرازی ازدعای افتتاح)
💐«رِسالةٌ فی‌ السَّیرِ والسّلوکِ، فارسیّۀ لآِغا مُحمّدٍ البیدآبادیّ أیْضاً کَتَبها مُراسلَةً إلی‌ بعضِ تَلامیذِه‌» ✅ چون‌ مختصر و حاوی‌ مطالب‌ عمیقه‌ است‌، ما عین‌ آنرا در اینجا برای‌ مزید بهرمندی‌ مطالعه‌ کنندگان‌ ارجمند می‌آوریم‌ ✳️بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم‌ و به‌ نستعین‌ بیدآبادی‌ گوید: یا أخی‌ و حَبیبی‌! إنْ کُنتَ عَبدَاللهِ فارْفَعْ هِمَّتک‌، و کِلْ علَی‌ اللهِ أمرَ ما یُهِمُّک‌! تا توانی‌ همّت‌ خود را عالی‌ نما، لانّ المرْءَ یطیرُ بهمَّته‌ کما أنّ الطّیرَ یطیرُ بجَناحَیه‌. غلام‌ همّت‌ آنم‌ که‌ زیر چرخ‌ کبود  ز هر چه‌ رنگِ تعلّق‌ پذیرد آزاد است‌ هر چه‌ در این‌ خانه‌ نشانت‌ دهند  گر نستانی‌ به‌ از آنت‌ دهند یعنی‌ به‌ تأمّلات‌ صحیحه‌ و کثرت‌ ذکر موت‌، خانۀ دل‌ را از غیر حقّ خالی‌ گردان‌! یک‌ دل‌ داری‌؛ یک‌ دوست‌ بس‌ است‌ تو را! أَلَیْسَ اللَهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ . و مَا جَعَلَ اللَهُ لِرَجُلٍ مِن‌ قَلْبَیْنِ فِی‌ جَوْفِهِ. در دو عالم‌ گر تو آگاهی‌ از او  از چه‌ بد دیدی‌ که‌ در خواهی‌ از او الهی‌ زاهد از تو حور میخواهد قصورش‌ بین ‌ به‌ جنّت‌ میگریزد از درت‌ یا ربّ شعورش‌ بین‌ ما عَبَدْتُکَ خَوْفًا مِنْ نارِکَ وَ لا طَمَعًا فی‌ جَنَّتِکَ، بَلْ وَجَدْتُکَ أهْلاً لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُکَ. هر دو عالم‌ را به‌ یک‌ بار از دل‌ تنگ‌ برون‌ کردیم‌ تا جای‌ تو باشد. و تحصیل‌ این‌ کار به‌ هوس‌ نمی‌شود؛ بلکه‌ تا نگذری‌ از هوس‌ نمی‌شود.  أبَی‌ اللَهُ أنْ یُجْریَ الامورَ إلاّ بِأسْبابِها . والاسبابُ لابُدَّ مِن‌ اتِّصالِها بمُسبِّباتِها . و الاُمورُ العِظامُ لا تُنالُ بِالمُنَی‌، و لا تُدرَکُ بالهَوَی‌؛ واسْتَعینوا فی‌ کُلّ صَنْعةٍ بِأرْبابِها، وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا؛ فإنّ التَّمنّیَ بِضاعَةُ الهَلکَی‌. آئینه‌ شو جمال‌ پری‌ طلعتان‌ طلب ‌ جاروب‌ کن‌ تو خانه‌ و پس‌ میهمان‌ طلب‌ چو مستعدّ نظر نیستی‌ وصال‌ مجوی  که‌ جام‌ جم‌ نکند سود وقت‌ بی‌بصری‌ باید اوّل‌ از مرشد کلّ و هادی‌ سبل‌ هدایت‌ جسته‌، دست‌ تولّی‌ به‌ دامن‌ متابعت‌ ائمّۀ هدی‌ علیهم‌السّلام‌ زده‌، پشت‌ پا به‌ علائق‌ دنیا زنی‌ و تحصیل‌ عشق‌ نمائی‌؛ قُلِ اللَهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ. عشق‌ مولی‌ کِیْ کم‌ از لیلی‌ بود محو گشتن‌ بهر او أولی‌ بود حاصل‌ عشق‌ همان‌ بس‌ که‌ اسیر غم‌ او دل‌ به‌ جائی‌ ندهد میل‌ به‌ جائی‌ نکند. پس‌ هموم‌ خود را همّ واحد ساخته‌ با جدّ و جهد تمام‌ پا به‌ جادّۀ شریعت‌ گذارد و تحصیل‌ ملکۀ تقوی‌ نماید، یعنی‌ پیرامون‌ حرام‌ و شبهه‌ و مباح‌ قولاً و فعلاً و حالاً و خیالاً و اعتقاداً نگردد تا طهارت‌ صوری‌ و معنوی‌ حاصل‌ شود که‌ شرط‌ عبادت‌ است‌، و اثری‌ از عبادت‌ مترتّب‌ شود و محض‌ صورت‌ نباشد.  إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ . «وَ لَن‌ تُقْبَلَ نَفَقاتکُمْ إن‌ کُنتُمْ قَوْمًا فاسِقینَ.» «وَ ما مَنَعَهُ عَن‌ قَبولِ صَدَقاتِهِم‌ إلاّ کَوْنُهُمْ فاسِقینَ.» «لَن‌ یُقْبَلَ عَمَلُ رَجُلٍ عَلَیهِ جِلْبابٌ مِن‌ حَرام‌.» «مَن‌ أکلَ حَرامًا لَن‌ یَقْبَلَ اللَهُ مِنْهُ صَرْفًا و لا عَدلاً.» وَ تَرکُ لُقمةٍ حَرامٍ أحَبُّ إلَی‌ اللهِ مِن‌ ألفَیْ رَکعَةٍ تَطوُّعًا، وَ رَدُّ دانِقٍ مِن‌ حرامٍ تَعْدِلُ سَبعینَ حِجَّةٍ مَبرورَةٍ . 📚مرحوم‌ علاّمۀ طهرانی‌ شیخ‌ آقا بزرگ‌، کتاب‌ «الذّریعة‌» ج‌ 12، ص‌ 283 برگرفته شده از: أربعینات chelhadith.ir
📌 تشریفاتِ ازدواج، اخلاق‌ها را فاسد کرده است. 💐در زلال اندیشه امام خامنه‌ای : متأسفانه این پرداختن به و و و خیلی اخلاقها را فاسد کرده است! شما دخترها و پسرها که عروس و داماد می‌شوید، پیشقدم شوید. بگویید ما این جوری نمی‌خواهیم. وقتی جامعه مشکل دارد، وقتی در جامعه فقیر هست، باید انسان ملاحظه کند. ١٣٧٢/٩/١۴ ┈••✾•🌹🌿🌺🌿🌹•✾••┈ @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار