eitaa logo
شورای راهبردی جهاد تبیین فرهنگیان
1.2هزار دنبال‌کننده
288 عکس
168 ویدیو
134 فایل
💢 *شورای راهبردی جهاد تبیینِ معلمانِ تحوّل آفرین و تَمَدُّن ساز* 🌱گروهی تخصصی و حرکتی جهادی، با حضور اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت، با *هدف تبیین گری در مسائل مختلف آموزش و پرورش،* با محوریت سند تحول بنیادین
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 مسجد، مهم‌ترین مرکز اجتماعی اسلام 👈 گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره مسجد ✏️ «مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزایی افراد.» ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ 🔹️رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت روز جهانی مسجد، ۳۱ مردادماه، گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اهمیت مسجد و توصیه‌هایی در زمینه ارتقای مساجد را مرور کرده است. 🔸الف) اهمیت مسجد 🔹اسلام محل تجمع مردم را بر محور ذکر، دعا و توجه به خدا قرار داده است اوّلین مسئله، اهمّیّت خود مسجد است و این ابتکاری که اسلام در آغاز ولادت خود برگزید و محلّ تجمّع مردم را بر محور ذکر و دعا و توجّه به خدای متعال قرار داد. اجتماعات مردم به‌طور طبیعی دارای تأثیراتی است. خب، یک عدّه‌ای دُور هم جمع میشوند، میگویند، می‌شنوند، تصمیم میگیرند، ارتباطات فکری برقرار میکنند، داده‌ها و گرفته‌های فکری بین خودشان دارند؛ این در کجا اتّفاق بیفتد؟ مثلاً در باشگاه‌های اشرافی و اعیانی برای کارهای مختلف اتّفاق بیفتد که در غرب معمول است، یا در قهوه‌خانه‌ها تشکیل بشود؛ [یا مثل‌] روم باستان که در حمّامها آن‌وقت یک چنین اجتماعاتی تشکیل میشد و دُور هم مردم جمع میشدند و رفتن حمّام بهانه بود برای اینکه بگویند و بشنوند؛ یا در جایی تشکیل بشود که محور آن اقامه‌ی صلات است؛ این خیلی فرق میکند. وقتی اجتماع بر محور نماز و ذکر به وجود آمد، آن‌وقت یک معنای دیگری پیدا میکند، یک جهت دیگری پیدا میکند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/57391
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ فرا رسیدن اربعین حسینی بر همگان تسلیت باد.
🏴 رهبر انقلاب: «حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن و دقیق به هدف زدن است 📩 رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی: ✏️ در زیارت عاشورا شما عرض می‌کنید به امام حسین علیه‌السلام: یا اباعبدالله انّی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامة. «انی سلم لمن سالمکم» یعنی با هر کسی که در جبهه شماست من خوبم، «حرب لمن حاربکم» یعنی با هر کسی که با جبهه شما می‌جنگد، می‌جنگم. ✏️ این جنگ اشکال مختلفی دارد. در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست. در دوران تبلیغات به ‌وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور است، ولی هست. در دوران دانشجو بودن انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است، در همه احوال هست. ✏️ «حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر و شناسایی و همت کردیم، زندگی معنا و هدف پیدا می‌کند. ✏️ پول و مقام و قدرت و موقعیت‌های اجتماعی حقیرتر از آنند که هدف زندگی انسان قرار بگیرد. هدف زندگی، بندگی و رسیدن به خداست، راهش هم فقط همین است: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم. ۱۴۰۳/۶/۴ 🖼 💻 Farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین ۱۴۰۳/۶/۴
⚫️ اینفوتبیان | توصیه‌های رهبرانقلاب به دولت چهاردهم
✏️ | جهاد پیامبر اعظم(ص) 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خط اصلی زندگی پیامبر اعظم(ص) را جهاد برای تشکیل جامعه اسلامی میدانند. ایشان در بیانات تحلیلی در تاریخ ۱۳۶۵/۸/۱۰ به تشریح این موضوع پرداختند که بخشی از آن در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
_پیامبر.mp3
3.08M
🔹پیامبر اعظم نسخه‌ درمان همه‌ دردهای عمده‌ بشریّت را به بشر عرضه کرد؛ این یک واقعیّت است. خدای متعال می‌فرماید که «کِتابٌ اَنزَلنَاهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النّور‌». ▪️بیانات در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
♨️ ضرورت بازشناسی معرفت نبوی به نام خالق تجلی اعظم، پیامبر اکرم (ص) ✅ او نخستین مخلوق والای الهی و اولین فیض حی سبحان در عالم تکوین است که همه ی فیوض هستی از جانب او به ما می رسد. ✅ او مدار اطاعت الهی است؛ چراکه او انسان کامل و مظهر اسمای حسنای الهی است. ✅ او عبد مطلق قادر سبحان است و هم و غم او واحد است، ولی ما انسانها عبد مقید الهی هستیم. ✅ او کانون نور است و نورانیت او مستور نیست. حقیقت نبوی با چشم سر دیدنی نیست، با بصیرت جان فهمیده می گردد. ✅ او فوق زمان و مکان است و فائق بر گذشته و حال و آینده است. ✅ آن بزرگوار چون به ام الکتاب رسیده، ممات ندارد. ✅ جایگاه او در پیشگاه احدیت تا آنجاست که امر شده ایم در نمازهای یومیه به آن حضرت سلام کنیم که قطعا جوابمان را می دهد. ✅ او مدار همه ی کمالات و اخلاق برین است. او کانونی است که باید کلیه اعمال و احوال و رفتار و وظائفمان را درحوزه های فردی، اجتماعی و خانوادگی از آن کانون استخراج کنیم. 👌البته که نمی توانیم مثل او شویم، ولی می توانیم در همه ی ابعاد، سلوک نبوی داشته باشیم. رزقنا الله و ایاکم 🤲 در بازنشر معرفت شناسی نبوی می‌کوشیم. تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی پور ☑️ @mostafanilipoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی 📹 ایران، ایران امام رضاست برکات امام هشتم امام رئوف، شامل حال همه آحاد کشور است. (علیه‌السلام)
✅ ضرورت معرفت شناسی رضوی به نام خالق ثامن الائمه. فصل‌های ناشناخته از این "ولی‌نعمتمان" فراوان است که نیازمند بازشناسی است. ♨️ سه سرفصل دوران امامت حضرت: 💢 فصل اول معاصر است با هارون‌الرشید جلاد که دوران خفقان شدید و شبیه دوران امامت حضرت سجاد(علیه‌السلام) است(دوران تقیه). 💢 فصل دوم معاصر است با دوران درگیری مامون و امین بر سر حکومت، که شبیه دوران صادقین است. 💢 فصل سوم دوران ولایتعهدی است که شبیه دوران حکومت علوی است به شکلی. دو فصل اخیر استثنایی است؛ چراکه امام در یکی پایه‌های حاکمیت فرهنگ شیعی(یعنی فقه شیعی و فقه سیاسی) را بنیان نهادند و در دیگری تجلی حکومت غدیری یعنی حاکمیت و رسمیت بخشیدن به مرام شیعه. اگر امروز شیعه در دنیا مطرح است و رسمیت دارد و مدل حکومت ولی‌فقیهی دارد و اگر امروز ایران،کانون و پایتخت شیعی است و اگر امروز شیعه بودن جرم نیست، دربدری در مخفی گاه‌ها ندارد و دنیا را متوجه خود نموده، از اقدامات معجزه آسای امام هشتم است. 👌 امروز شیعیان جهان زنده‌ترین ،پویاترین و مترقی‌ترین مکتب اعتقادی را در کمال آزادی و افتخار اعلام می کند. ‼️ معرفت ما نسبت به برکات عظیم امام هشتم اندک است. او ضامن همه‌ی شیعیان جهان است تا ظهور مهدی موعود(عج).👌 ‼️ حضرت را در حد "ضامن آهو" تنزل ندهیم. درود خدا بر ولی‌نعمت شیعیان جهان، حضرت ثامن الائمه(علیه‌السلام). در ترویج فرهنگ رضوی بکوشیم. تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور ☑️ @mostafanilipoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تدابیر امام هشتم برای مقابله با مَکر و حیله مامون عباسی ▪️ گوشه‌ای از زندگی سیاسی-مبارزاتی امام رضا علیه السلام در کلام رهبر انقلاب اسلامی 📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرآیند ساده سقوط آموزش و اخلاق یک ملت ♦️فیلمی کوتاه و پر محتوا، محصول تاجیکستان ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
29.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🌷در جوار چشمه (ویژگیهای حضرت رسول صلوات الله علیه وآله) ۱۲ از ۴۰ "" اسوه حسنه و سرمشق نیکو "" لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا/۲۱ احزاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️صل الله علیک یا ابامحمد أیّها الزکیّ العسکری یا ابن رسول الله ▪️قال الاِْمامُ الْعَسْكَرىّ عليه السلام: مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجيَّتَهُ، وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ، كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ، وَ انْتَصَرَ مِنْ أَعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ. ▪️امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود: كسى كه پارسايى جزء سرشت او وجود و سخاوت جزء طبيعت او و بردبارى دوست او گردد دوستانش و تعريف او زياد خواهد شد و دشمنانش او را با ثنا کردنش یاری میکنند.
« ضرورت بازشناسی معرفتی امام مقتدر و مظلوم » 🏴 تبیین حیات فکری و سیاسی و مبارزاتی امام حسن عسکری (علیه السلام) این بزرگوار علاوه بر اینکه مغضوب دشمنان بودند، متأسفانه به دلیل غفلت و جهل از جانب دوستداران، مورد بی توجهی قرار گرفتند و نه در ایام تولدشان، نه در ایام شهادت، مورد تکریم و تجلیل شایسته قرار نگرفتند!! مدت امامت شان فقط ۶ سال بود و در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند. در این مدت کوتاه، رنج ها و مشقات فراوانی کشیدند، در حدی که این دوران را دوران محنت اهل بیت نامیده اند. مضایق و تنگناها به دو دلیل بود : اول: جلوگیری از گسترش ارتباطات شیعیان بود، با توجه به گستره ی عظیم سرزمین های شیعی در آن زمان. دوم: ممانعت از تولد مهدی موعود که می دانستند برهم زننده ی بساط طواغیت است. با عنایت الهی و تدبیر امام با همه ی سختگیری ها، برکات و دستاوردهای فراوان امام را شاهد هستیم : ✅ به اذن الله، امام شگفتی ها، مهدی موعود متولد و امام عصرها شد. ✅ تربیت بیش از صد استوانه ی شیعی از جمله دو نواب خاص یعنی حسین بن روح و عثمان بن سعید عمری ✅ فعالیت های سیاسی و مبارزاتی با وجود جاسوسان ✅ ایجاد تشکیلات وکالتی در گستره ی سرزمین های شیعی. ✅حمایت های مالی و اقتصادی از مبارزین شیعی و علوی. ✅ آماده سازی شیعیان به شکل های گوناگون برای دوران غیبت. ✅برای جاذبه بیشتر، با شیعیان ملل مختلف با زبان های ترکی، رومی، دیلمی و روسی صحبت می کردند. ✅ صلوات خاصه چهارده معصوم ✅ تبیین مواضع شیعی ✅ تفسیر قرآن منسوب به امام عسکری (ع) ✅ پایه گذاری زیارت اربعین حسینی (درحالی که زیارت کربلا در آن ایام، ممنوع بود.) درود خدا و همه ی رسولان و ائمه بر ایشان.🤲 در بازنشر معارف ولائی می کوشیم . نیلی پور
💚الحمد لله الذی خلق المهدی💚 💢 ادای حقوق امام زمان (علیه‌السلام) آغاز امامت حجت خدا،مهدی موعود را تبریک عرض می نماییم. 🌹🌹🌹🌹 گفتم که روی خوبت از ما چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است یکی از حقایقی که درباره‌ی امام عصر، کمتر مورد گفتگو است، ادای حقوق آن بزرگوار است بر گردن ما شیعیان؛ چراکه در دعای ندبه می خوانیم: « و اعنا علی تادیة حقوقه الیه » خدایا کمکمان‌ کن بتوانیم حقوق امام زمان را تادیه کنیم. ❓آیا تاکنون چه اندازه به این حقیقت مهم توجه نموده ایم که آن وجود شریف، حقوقی بر گردن ما دارد؟ ❓تا چه اندازه توانسته ایم ادای دین کنیم؟ امام زمان، بزرگترین ذوی الحقوق است در چند جهت : ✅ اولا حق ابوت : او پدر معنوی ماست در این عصر و زمان، حق بزرگی از نظر روحی و تربیتی بر ما دارد. ✅ ثانیا حق تکوینی : حق وجود و بقاء ما و جهان. او واسطه ی فیض عالم است. بوجوده ثبتت الارض و السماء ✅ ثالثا حق تشریعی : او حق اعتقادی و حق اخلاقی، حق سیاسی و حق اقتصادی بر گردن ما دارد. هم بگوییم : اعنا علی تادیة حقوقه الیه و هم توجه به انجام ادای دیون داشته باشیم با رفتارمان ، با گفتارمان و اعمالمان. رزقنا الله و ایاکم 🤲 در بازنشر فرهنگ مهدوی بکوشیم . تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور ☑️ @mostafanilipoor
🌺 الحمد لله الذی خلق المحمد « دغدغه مندی حداکثری نبوی » (۱) طلوع خورشید پرفروغ و جاودانه و جهانی خاتم رسولان (ص) بر همگان میمون و مبارک.🌹💚 به همین مناسبت، ویژگی عمده و منحصر به فرد نبوی یعنی دغدغه های جهانی و ماندگار خاتم الانبیا را برگرفته از قرآن و سیره مرور می کنیم : دغدغه مندی و عناصر و ارکان آن : استاد مطهری می‌فرماید: رکن اساسی انسانیت، دغدغه مندی و دردمندی انسان هاست و فصل ممیز انسان و حیوان است. انسانهای بی دغدغه و بی درد بهره ای از انسانیت ندارند. ارکان و عناصر دغدغه مندی، چهار رکن است : ۱) محنت پذیری ۲) خستگی ناپذیری ۳) مزد ناپذیری ۴) ملامت ناپذیری در راه بیداری و دینداری مردم پیامبر اکرم (ص) در انجام رسالت الهی خود، در رأس دغدغه مندان عالم در این جهان و آن جهان می باشد؛ چرا که برخوردار از حداکثر محنت پذیری و خستگی ناپذیری و مزد ناپذیری و ملامت ناپذیری بودند.👌 دامنه ی رحمت عامش در این جهان به دلیل رحمة للعالمین بودنش، همه ی انسانها را در برمیگیرد و مومنین را افزون تر. و در آن جهان حداکثر دغدغه مندیش در زمینه ی شفاعت امت غوغا می کند. العظمة لله دشمنانش با عقل های معیوب و معیارهای مادی، بدین سبب برچسب جنون به حضرتش را روا می پنداشتند؛ چرا که زحمات و خون جگرها و تحمل آزارهای بی دریغ خاتم رسولان در راه بیدار نمودن مردم بدون مزد و چشم داشت، برای آنان قابل تصور نبود . شیر را بچه همی ماند به دو تو به پیغمبر چه می مانی بگو ؟! در بازنشر سیره ی نبوی می کوشیم . نیلی پور
وحدت یک ارزش مطلق است یا مقید؟ 🔸️گاهی چنین القا می‌شود که وحدت یک ارزش مطلق است و هر چه انسان‌ها با هم متحدتر باشند، در یک مسیر باشند، نیروهایشان متراکم باشد، بدون هیچ قید و شرطی مطلوب است. وحدت خیلی خوب است اما در صورتی که در راه یک هدف ارزنده‌ای باشد. اگر کسانی اتحاد کنند بر این‌که حقی را احیا کنند، جلوی ظلمی را بگیرند، این بسیار وحدت خوبی است؛ بسیار اتحاد مقدسی است. اما اگر کسانی با هم توطئه و اتحاد کنند بر این‌که حقی را پایمال کنند، ظلمی را شایع کنند، فسادی را رواج بدهند، این وحدت و اتحاد هیچ مطلوبیتی ندارد، به همان اندازه‌ای که خود آن گناه بد است، وحدت آن هم بد است. ۱۳۸۹/۰۵/۲۳
🌺 الحمد لله الذی خلق المحمد ✅ دغدغه‌مندی حداکثری نبوی (۲) دغدغه‌مندی پیامبر اعظم (ص) فرامنطقه‌ای، فرانژادی و فرازمانی است؛ چراکه مکتب و آئین او چنین است. او در راه دینداری و بیدار نمودن امت در طول بیست و سه سال رسالت بابرکت خود سر از پا نمی شناخت، روز و شب نداشت، لحظه ای آرام نبود، چیزی به نام خستگی و دلزدگی و ملامت ملامت کنندگان در راه هدایت انسانها، در او هیچ تأثیری نداشت، بلکه مسئولانه تر می کوشید. خودش فرمود : هیچ پیامبری مانند من در راه هدایت نمودن مردم، مورد اذیت و آزار قرار نگرفت. ولی با این وصف همواره به درگاه الهی ناله می زد و عرضه می داشت: «اهد قومی انهم لایعلمون» پروردگارا ! خودت وسیله ی هدایت آنها را فراهم کن؛ چراکه آنان به دلیل جهلشان این چنین اند. قابل توجه اینکه این نکته از سیره ی نبوی یعنی دلشوره و نگرانی حداکثری آن سرور کائنات در امر هدایت و بیدار نمودن مردم، چندان مورد توجه و بهره برداری تجربی قرار نمی گیرد!!!👌 به نظر میرسد برداشت ها و برخوردها با سیره و سنت به زبان روز سمبلیکی است نه پراتیکی، یعنی ما عموما برخوردمان با سیره ی عملی، برخورد سطحی و مماسی بوده نه عملیاتی و تداخلی!!!! این شأن والا و گران منزلت حضرت رسول الله تا آن جا اهمیت دارد که ملاحظه می کنیم قادر متعال در چند آیه ضمن ستایش از این دغدغه مندی والا، او را مورد خطاب قرار می دهد که : پیامبرم! نزدیک است به خاطر ایمان نیاوردن عده ای، جانت را به خطر بیاندازی، لعلک باخع نفسک ان لا یکونوا مومنین شعرا آیه۳ تمجید الهی را بنگرید و دغدغه مندی خاتم رسولان را در راه بیداری و دینداری و بهره گیری بسیار اندک ما از این تجربه نبوی در عصر و زمانمان ، بعون الله تعالی در بازنشر سیره‌ی نبوی و توفیق عمل بکوشیم. تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور ☑️ @mostafanilipoor
🌺 الحمدلله الذی خلق المحمد دغدغه مندی حداکثری نبوی شماره (۳) پای کلاس درس رسول الله، زانو می زنیم. نگاه نو و خوانشی روزآمد به مکتب اخلاقی پیامبر اکرم در کلان، مقیاس توجه عمیق به دغدغه مندی حداکثری ایشان در جهت بیدار نمودن و دیندار نمودن انسانهاست که یکی از معجزات فراعصری آن بزرگوار است و آن چیزی است که امروزه نیاز ما و همه ی آزادی خواهان است. مکتب اخلاقی حضرت را نباید منحصر نمود به خوش کلامی و خوش رفتاری و مدارا نمودن آن بزرگوار، هرچند که این جهات رفتاری مهم است، ولی در مجموع برخاسته از سرچشمه ی غنی دغدغه مندی آن حضرت است در جهت هدف مقدس بیداری و دینداری امت. نبی مکرم اسلام، حاضر و ناظر بر اعمال و احوال و رفتار ماست. عالم، محضر خدا و رسول خداست، پیامبری که ممات به مفهوم رایج آن در موردش واقعیت ندارد؛ چراکه نه تنها کتاب آسمانی اش زنده و جاودانه است، بلکه آورنده اش زنده است، از این رو است که : ✅ اولا : مقدر الهی شده که در نمازهای یومیه، حداقل پنج نوبت زیارت حضرت رسول داشته باشیم و هشیارانه بگوئیم : السلام علیک ایها النبیثانیا : حضرتش وصل است به ام الکتاب که فراطبیعت است . ✅ و ثالثا : ایشان، تحقق عینی اسماء الحسنای الهی در عالم امکان است به نحو اتم و اکمل، و منشاء فیوض الهی است، لذا می پذیریم آن بزرگوار، فرازمان و فرامکان بوده و بر احوال ما ناظر و مددکارمان در سلوک دغدغه مندی در راه آرمان های الهی است. واقعا حیرت آور است که مردی مکتب نادیده و امی از میان مردمی امی در سرزمینی پر از جهل و فساد و خرافه، نهضتی مبارک و موفق و ماندگار برپا کند و انسان های سرآمد و الگو و سراسر دغدغه مند و نستوه بپروراند. خیلی پرمعناست که رسول اعظم (ص) به مسلمانان تأکید کند که روزانه نعمت عظمای امت محمد بودن را شاکر باشند و بگویند : الحمد لله الذی جعلنی من امة محمد لذا آگاهانه و بابصیرت، این توصیه ی حضرت را روزانه پاس می نهیم.👌 در بازنشر فرهنگ دغدغه مند نبوی می کوشیم . نیلی پور
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم) ♦️بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.