🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸و ما ادریک ماه رجب!🔸
و ما ادریک ماه رجب! رجب ماه ورودی است. زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف میشوید، اول می رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
منشور روحانیت.pdf
2.76M
📚عنوان : منشور روحانیت
📆به مناسبت سالروز ابلاغ پیام مهم منشور حوزه و روحانیت توسط امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷
#حوزه
#منشور_روحانیت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📚عنوان : منشور روحانیت 📆به مناسبت سالروز ابلاغ پیام مهم منشور حوزه و روحانیت توسط امام خمینی (ره) د
بخش هایی از منشور روحانیت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
اول ماه رجب
بايد به زيارت سيدالشهدا(ع)
رفت و گفت:
... لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ!
گويا حضرت
در آغاز ماه رجب
ما را به وادي توحيد دعوت میکنند
و میخواهند ما را شفاعت کنند.
ما دعوت امام(ع) را لبيک میگوييم
و با شفاعت ايشان وارد ماه رجب میشويم.
خوشا به حال آنها که اول ماه رجب
زيارت حضرت را دارند و نيمه رجب و نيمه شعبان... .
#استاد_میرباقری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده میخواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد... و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید.»
وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)، ص 18
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ تفاوت حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی
📌 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» بیان داشت؛
📚 برای فقه در اصطلاح چند معنا اعم از شریعت، دانش منسجم، معرفت بر احکام فرعی شرعی و عملیات استنباط بیان شده است.
📚 یکی از مشکلات بحث فقه نظام این است که نظریهپردازان فقه نظام، فقه را به معانی متفاوتی أخذ کردهاند. این اختلاف در مباحث فقه مضاف و مباحث اصول فقه حکومتی نیز نمود پیدا میکند.
📚 میان حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی تفاوت وجود دارد. این سه عنوان نزدیک به یکدیگر هستند که بعضاً با یکدیگر خَلط میشوند.
📚 حکم حکومتی به معنای حکمی است که حاکم حکومت اسلامی و ولی فقیه بر مدار موضوع خاص خودش که دایرمدار مصلحت است در شرایط خاص خودش به عنوان موقت صادر میکند.
📚 فقهالحکومه از اصطلاحات فقه مضاف است. فقه الحکومه فقهی است که احکام شرعی مربوط به حکومتداری و رابطه حاکم و محکوم مانند تقسیم قوا در حکومت را بیان میکند.
📚 تقابل فقه فردی و فقه حکومتی غلط است چون فردی، اجتماعی و حکومتی سه رویکرد مختلف به فقه است. فقه حکومتی رویکردی به مجموعهی فقه از طهارت تا دیات معطوف به اداره جامعه و حکومت با نگاه به اقتضائات اجراء است.
📚 در رویکرد فقه حکومتی هیچ مسألهای از فقه از وسعت آن بیرون نمیماند، مثلاً حکومت مکلّف است با فرهنگسازی صحیح مردم را به سطحی از تدیّن برساند که در خلوت خود نیز متدیّن باشند.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌ضرورت تشکیل قرارگاه پدافند غیرعامل جهت مبارزه با ویروس کرونا
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : مدیریت کلان اجرایی کشور به جهت سیاست زدگی، هنوز کرونا را جدی نگرفته است. اگر این تساهل مدیریتی ادامه یابد فاجعه در کشور درست میکند.
مرجعیت و روحانیت باید زبان مطالبهگری مردم باشند و بر تشکیل قرارگاه پدافند غیرعامل جهت مبارزه با این ویروس و به خط شدن تمام دستگاهها تاکید کنند.
#کرونا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام ماه رجب:
کتاب "انسان و عبادت"
اثر علامه شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢از نظارت تا انتقام جویی
امام خمینی (ره):
شک نیست که مجلس به همه امور کشور نظارت دارد و حق نمایندگان است که از هر انحراف و خلافی که از وزرا و ادارات می بینند به حکم قانونی جلوگیری کنند و دولت را تا حد استیضاح بکشانند، لکن فرق هاست بین نظارت و استیضاح و بین عیب جوئی و انتقام گیری و این فرق را همه کس پس از رجوع به وجدان خویش می فهمد.
انسان با کمی تفکر در حال خود تشخیص می دهد که احضار دولت یا وزیر برای خدا و مصالح اسلام و کشور است و در آن جز هدایت و جلوگیری از انحراف و حفظ مصالح ملت چیز دیگری دخالت ندارد یا از معیارهای غیرالهی چون حب و بغض، دوستی و دشمنی، هواهای نفسانی چون خودنمائی، عرض اندام و از این قبیل مسائل نفسانی و شیطانی برخوردار است.
#امام_خمینی
صحیفه نور ؛جلد 19؛ صفحه 7
صحیفه امام؛جلد 18؛ صفحه 466
مورخ: 7 خرداد 1363
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 فقه نظام باید جزو متون آموزشی حوزه باشد/ حوزه نیازمند کلان پروژهای برای فقه نظامات اسلامی است
🔹 آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔰 فقه اهلبیت(ع)، فقهی است که مأموریت خود را ساخت تمدن اسلام میداند. بدین منظور نمیتواند به مسأله نظام بر پایه آموزههای اسلام بی تفاوت باشد.
🔰 در حوزه نیازمند یک کلان پروژهای هستیم که فقه نظامات اسلامی را در بخشهای مختلف حوزوی سامان داده و مدیریت کند. جرقه این کلان پروژه در حوزه زده نشده است.
🔰 اکنون فضای عمومی برای تدریس، تحقیق و تولید علم در عرصه فقه نظام هموار و فراهم شده ولی نیازمند هماهنگی، ساماندهی و ارائه یک کلان پروژه برای مدیریت فعالیتهای مربوط به فقه نظام هستیم.
🔰 باید از گنجینههای گرانسنگ معارف اسلامی، آموزهها و فقه اهلبیت(ع) و فقه مدون یک ساختاری تدوین شود و این فقه نظام تبدیل به متون آموزشی شود.
🔰 تا زمانی که به متون آموزشی مسأله محور تبدیل نشود نمیتوانیم در عرصه آموزش، فقه نظام را همانند فقه دیرینه و اصیل شیعی که در کتب فقهی تدوین شده را ترویج کنیم.
🔰 یکی از مشکلات آموزش در عرصه فقه نظام آموزش بدون متن آموزشی است، متن آموزشی بر عهده استاد است و مسلماً طلبه به حضور در درسهایی تمایل پیدا میکند که متن آموزشی تحقیق شده و تجربه شده را به همراه داشته باشد.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚫️ سالروز شهادت امام هادی (علیهالسلام) تسلیت باد
🚩 صلوات خاصه امام هادی علیه السلام:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔺...و این بار فرزندانمان در میدان دفاع از سلامت مردم
سپاس از پرسنل پزشکی و درمانی که جانانه برای دفاع از سلامت مردم جان در کف دست گذاشته و شبانه روزی تلاش می کنند.🌹🌹🌹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 عکس نوشته |کار و شنا
💠 کار در نظام اجتماعی و نقش آن در صعود افراد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️شهادت «امام علی النقی الهادی»(ع) (3رجب 254 ق)
◾️يكى از كارهاى مهم امام هادى (ع) كه امامانِ قبل از ايشان نيز، اهميت بسيار به آن مى دادند، حفظ خطّ فكرى و فرهنگى تشيُّع و جلوگيرى از القائات مخالفان بود. اين كار، نياز به تربيت شاگردان برجسته و تشكيل حوزه ى علميه و تدريس فقه و عقايد اصول اسلامى داشت كه در عصر امام على النقى(ع) نيز ادامه يافت. آن حضرت شاگردان برجسته اى همچون حضرت عبدالعظيم حسنى، ابن سِكيّت اهوازى، اسماعيل بن مهران، ابوهاشم جعفرى، جعفر بن سهيل و... تربيت كرد و حوزه ى علمى فعال و پرتلاشى به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحكيم و استوارى فقه، عقايد و فرهنگ تشيُّع، همت جدى و وسيعى نمود
◾️همچنين حضرت امام على النقى(ع) براى معرفى سيماى تابناك اسلامِ راستين، جلسات متعددى را براى بحث پيرامون مسايل مختلف عقيدتى، فكرى و اجتماعى برگزار كرد و در اين جلسات به سؤالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ مى داد. جمع زيادى از بزرگان علم و ادب نزد ايشان گرد مى آمدند و از درياى بيكران دانش آن حضرت بهره مى بُردند. امام هادى(ع) همواره، پناهگاه نيازمندان و گرفتاران بود و هيچ گاه آنان را نااميد از خانه ى خويش نمى راند. سرانجام حضرت امام على النقى الهادى(ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگى و سى و سه سال امامت، در سوم رجب سال 254 هجرى قمرى بر اثر زهرى كه با دسيسه ى مُعتز (سيزدهمين خليفه ى عباسى) توسط معتمد عباسى به آن حضرت خوراندند، به شهادت رسيد و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاك سپردند. دوران امامت امام هادى(ع) در سخت ترين شرايط، در زمان خلافت پانزده ساله ى ديكتاتورى متوكل و سپس خلفاى بعدى سپرى گرديد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشکر صمیمانه رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 پیام تسلیت آیت الله سبحانی در پی درگذشت استاد خسروشاهی
🔹️ بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
🔹️ با کمال تأسف و تأثر درگذشت محقق توانا و نویسنده عالی مقام حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید هادی خسروشاهی - قدس سره - را دریافت نمودم .
🔹️ فقید سعید فرزند بیتِ علم وفقاهت، مرحوم آیت الله حاج سید مرتضی خسروشاهی - رحمة الله علیه – است. وی از دوران جوانی اهل قلم و مبارزه با کجی ها بوده و جهادِ قلمی او نشان از ایمان و اخلاص واقعی و اثر ماندگار اوست. سالیان متمادی در مجله مکتب اسلام مقالات او زینت بخش نشریه بوده و بعد از انقلاب نیز در مناصب مختلف خدمات ارزشمندی داشته است؛ تأسیس کتابخانه مجهزی در قم، اثر ارزشمند دیگری است که از خود به یادگار گذاشتند. اینجانب این ضایعه را به علماء اعلام و حوزه های علیمه و بازماندگان ایشان تسلیت عرض مینمایم. عاش سعیدا و مات سعیدا
قم – جعفر سبحانی
٩/١٢/٩٨
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠بازار ما باید یک بازار #اسلامی باشد.
#امام_خمینی
#نه_به_احتکار
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم فرزانه جناب حجت الاسلام و المسلمین #استاد_خسروشاهی شاگرد و مروج اندیشههای علامه طباطبایی را تسلیت عرض میکنم. این دانشمند محقق عمرش را وقف پژوهش درباره جریانهای فکری جهان معاصر اسلام به ویژه علامه سید جمال الدین اسدآبادی و ترویج اندیشه شیعه در جهان اسلام کرد. دیدار با این پژوهشگر حکیم همیشه همراه با کسب معرفت و حکمت بود.
خداوند سبحان او را در لیله الرغائب در رضوان و جنت فردوس و همنشینی با مولایش امیرالمومنین علیه السلام قرار دهد و به خانواده مکرمشان و دوستدارانش صبر جمیل عنایت فرماید.
عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
سوم رجب المرجب ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
❇️ توصیه های آیت الله العظمی مظاهری در پاسخ به سوالی در مورد کرونا
1⃣ همگان باید به توصیههای بهداشتی و دستورات پزشکی، به طور جدّی «توجه و عمل» کنند.
2⃣ مسئولان مربوطه باید به طور همه جانبه درباره این مشکل، «برنامهریزی و اقدام عاجل و مستمّر» داشته باشند، چنانکه تاکنون نیز تلاشهای فراوانی را به انجام رسانیدهاند.
3⃣ همگان به خداوند متعال «توکّل» کنند و با اعتماد به الطاف خداوند رحمان و رحیم، سعی نمایند که تمرکز فکری بر روی این مشکل و اضطراب در این باره را کاهش دهند.
4⃣ «توسّل» به قرآن کریم و اهلبیت علیهمالسلام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره را فراموش ننمایند.
5⃣ از «قرائت قرآن» به خصوص سوره مبارکه حمد و آیة الکرسی و سوره یس و همچنین «دعا» خصوصاً ادعیۀ مأثوره نظیر دعای مشلول، دعای یستشیر و دعای مجیر، که مایه آرامش دلها و رفع بلاها و شفای بیماران است غفلت ننمایند.
6⃣ «اجتناب جدّی از گناه» و «توبه» به معنای حقیقی هم، یکی از عوامل دفع بلا و اصلاح امور و حُسن عاقبت است که باید مورد توجه و عمل همگانی باشد.
امیدوارم خداوند با تفضّل خود، همه مشکلات و ابتلائات را مرتفع فرماید و امید و شادی و اطمینان را بر بندگان خود خصوصاً مردم با ایمان و ملّت عزیز ایران حکفرما سازد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گاه مصیبت، گاه نعمت
🔸 امام خمینی (ره):
انسان در اين عالم در معرض تحولّات است، گاهى مصيبتهايى بر او وارد مى شود و گاهى دنيا به او رو مى آورد و به مقام و جاه و مال [و] منال و قدرت و نعمت مى رسد و اين هر دو پايدار نيست، نه آن كم و كاستى ها و مصيبتها تو را محزون كند كه عنان صبر از دستت برود، كه گاه شود آنچه مصيبت و كمبود است براى تو خير و صلاح باشد.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج16؛ ص213 | نامه به حاج احمد خمینی؛8 اردیبهشت 1361
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸کاربرد و تفاوت فقه حکومتی و فقه تمدنی
آیت الله #حسینی_بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹بیانیه گام دوم یک منشور تمدنی است. توجه داشته باشید که رهبر عزیز و فرزانه انقلاب، چه قبل از انقلاب، چه در دوران ریاست جمهوری و چه دوران رهبری تا آنجایی که بنده پیگیری کردم، سخنان و بیانات و تفاسیر و جلسات درسی خودشان، نگاه تمدنی داشته و دارند که این نکتهی بسیار مهمی است.
🔹عالمان و بزرگان ما گاهی در فقه نگاه اجتماعی و حکومتی داشتند. مثلاً ملا احمد نراقی یا بزرگان دیگری که ما در طول تاریخ داشتیم مثل محقق کرکی و ... نگاه حکومتی و اجتماعی به فقه داشتند که در جای خود ارزشمند است؛ اما نگاه اجتماعی و حکومتی، مقولهای است و نگاه تمدنی مقولهای دیگر.
🔹شاید نگاه اجتماعی و نگاه حکومتی به فقه برای حل مسائل امروز کشور مناسب و کافی باشد اما مسائل بینالمللی و جهانی نیاز به نگاه تمدنی دارد؛ بنابراین پیشنهاد میکنم که اساتید و مدرسان عالیمقام ما از این منظر به فقه نگاه کنند.
🔹کسی تصور نکند که فکر تمدنی، شیوه استنباطش هم با گذشته فرق دارد. نه خیر روش استنباط فرق نمیکند روش استنباط را باید از سلف صالح بگیریم اما این هنرمندی را باید داشته باشیم که نگاه جامع و آیندهنگر داشته باشیم.
🔹مثل زمانی که بحث فقه پویا و فقه سنتی مطرح بود که اگر بخواهیم به مسائل مستحدثه برسیم معنایش این نیست که به سازوکار استنباطی دیگری نیاز باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 حکم دوستی با غیر مسلمان/ حب میان مسلمانان اصلی فقهی است و بعید نیست در جاهایی واجب باشد
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛
📚 بر اساس آیه شریفه اخوت و آیات ولایتی که میان مؤمنین هست که دو مفهوم کلیدی اجتماعیاند. حب میان مسلمانان اصلی فقهی است و بعید نیست درجهای از آن واجب باشد و درجاتی هم مستحب باشد.
🔻 رابطه دوستی با غیرمسلمانان
📚 از نظر اقوال ممکن است کسی بگوید هر نوع مودت و محبت با هر کافری ممنوع است و ممکن است میان این انواع کفار کسی قائل به تفصیل شود.
📚 سوال این است ما سه نوع کافر داریم حربی، معاهد و ذمی. هر سه نوع ممنوع است یا تفاوتی میان اینهاست؟ یعنی دو سؤال کلیدی هست یکی از حیث نوع کافر و یکی از حیث درجه محبت.
📚 در هر یک از سؤالات ممکن است کسی قائل به حرمت مطلقه شود و ممکن است قائل به تفصیل شود. تفصیل بین انواع کفار و بین درجات محبت و مودت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📷پوستر میلاد امام جواد(ع)| «مقدمت ابواب رحمت را گشوده»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir