eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فقه «مقابله با ویروس کرونا» 🔹تبدیل موضوع کرونا به مسئله فقهی دارای اهمیت و ضرورت است؛ این تبدیل باید بر پایه اصول حاکم بر تبدیل صورت بگیرد. 🔹عدم توجه به این اصول ما را به سمت دور شدن از واقعیت موضوع سوق می دهد و دور شدن از واقعیت یک موضوع، یعنی نادیده گرفتن، غفلت ورزیدن و غیرمهم انگاشتن همه یا بخشی از اطلاعات دقیق مربوط به آن در استنباط. 🔹با تطبیق قاعده "حرمت همکاری بر پلیدی و تعدی" بر موضوع کرونا به این نتیجه می رسیم: کسانی که با رفتارهای نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر "اثم" و "عدوان" به حساب می آید. 🔹یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعا ممنوع است. 🔹چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد. 🔹بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می شود.(وسائل) 📝 آیت الله 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸اقرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِى خَلَقَ🌸 بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید 🌺بعثت پیامبر صلح و مهربانی حضرت ختمی مرتبت ، محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) بر رهروان مبارک‌باد🌺 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ به سوی ساحل اسلام 🔸 استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: «ای امت اسلام! ای جوانان محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم و قرآن! هر امتی، میلادی دارد و یادبود این میلاد اثر عظیمی در نفس انسان می‌‌گذارد. ای امت مسلمان بزرگ! روز مبعث پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) ـ که نقطه عطفی در تاریخ بشریت است ـ روز ولادت تو و فجر دین بزرگ تو است؛ دینی که برایش می‌‌میری و زنده‌ می‌‌شوی. پس چه شایسته است ـ اکنون که بار دیگر در سالروز مقدس آن قرار داری ـ به گذشته درخشان از وحی خود بنگری و از نور آن وحی، مشعلی برافروزی و از تاریخ جهادت در راه حق و عدالت، برای حفظ این مشعل، نیرویی بگیری و با آن جهان را روشن نمایی و پس از قرن‌‌ها سردرگمی جامعه در ظلمات، بار دیگر در پرتو آن نور، زندگی را در این جامعه برپا کنی. اسلام برای همه بشریت مسأله مرگ و زندگی است. بشریت بی‌‌شک دیر یا زود، به اسلام خواهد رسید؛ زمانی که به شکست تجربه‌‌هایی که در دوران بسیار بسیار درازمدت خود، انجام داده است، ایمان بیاورد؛ دورانی که در پی یافتن آیین زندگی، پشت سر گذاشت و هم‌‌چنان این دوران را ادامه می‌‌دهد تا این‌‌که در نهایت در ساحل اسلام،‌ دین طبیعت انسانی و حیات، لنگر می‌اندازد. پس شما ـ ای مسلمانان ـ اولین کسانی باشید که در این ساحل لنگر می‌‌اندازید و جامعه اسلامی را برپا می‌کنید؛ جامعه‌ای که پرتوهای عدالت و حق را بر همه جهان ‌می‌تاباند و معجزه‌ای را که بشریت از تحقق آن ناتوان بود محقق می‌سازد و کرامت فرد و حقوق جامعه را تأمین می‌کند و در این راه نه آزادی و طبیعت فرد را و نه حیات و سعادت جامعه را فدا می‌‌کند». کانال موسسه شهید صدر 🔸 بارقه‌ها، ص٣٣۴. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تحقق هدف بعثت در جامعه احتیاج به قدرت سیاسی دارد 💠رهبرانقلاب: اگر بخواهیم این معارف [بعثت] در فضای عقیدتی جامعه به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، بخواهیم این ارزشها در رفتار مردم خودش را نشان بدهد، بخواهیم این احکام که وسیله‌ی پیشرفت و حرکت است، تحقّق پیدا کند، احتیاج به قدرت سیاسی دارد؛ اگر قدرت سیاسی نباشد، قلدرها زیر بار نمیروند، تنبلها انجام نمیدهند، یعنی آن مقصود نبوّتها حاصل نمیشود. ١٣٩٩/٠١/٠٣ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم عید مبعث بزرگ‌ترین عید الهی و یوم الله الاکبر است روز تکامل عقل با وحی و درک عقل بر نیازمندی جاودانگی بشریت به وحی الهی است. روزی که به بشریت آموخت عقل و وحی با هم سعادت انسان را تامین می کند. آنگاه که عقل منهای وحی گردد حاصلش بیشترین عقلانیت ابزاری و خودبنیاد برای نابودی بشر خواهد بود و آنگاه که وحی منهای عقل گردد فهم متحجرانه از دین حاصل آید. مبعث روز تعالی ابدی آدمی و رسیدن به حیات طیبه است؛ البته اگر زیست نبوی در ساختارهای اجتماعی شکل گیرد و روابط اجتماعی نبوی داشته باشیم. بعثت آمد تا به امر قدسی اعتبار بخشد که انسان بی‌شک به امور قدسی پیوند تکوینی دارد اما به همراه اعتبار بخشی به عقلانیت. این مدل از عقلانیت قدسی با عقلانیت تقدس‌ستیز و عقلانیت تحجرگرا متفاوت است. 🌹 عید مبعث بر انسانیت مبارک باد. عبدالحسین خسروپناه ۳فروردین۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
🎧 استاد میرباقری | پاسخی کوتاه به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ کرونا 💥 نزول بلا و ابتلا، برای سیر دادنِ بندگان به سمت خداست. گرفتاری‌ها و ابتلائات، نازل می‌شود و هم رفع می‌شود. خداوند متعال می‌تواند ابتلائات را بردارد، اما بنا نیست که بی حساب و کتاب، گرفتاری‌های عالَم رفع بشود. 💥 درست است که امام، باذن‌الله حاکم بر قوانینِ عالَم است و قانونِ ابتلائات در دست اوست و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی به‌راحتی رفع می‌شود، اما نباید را در حد تنزل داد و حرم امام را در حد تنزل داد. حرم امام بیمارستان نیست. شأن امام فوق اطباست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠ملتی که همه چیز خود را در طبق اخلاص گذاشته است. 📚صحیفه نور، جلد ٢٠،صفحه ۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کتاب «فقه ورزش» روانه بازار نشر شد 📌 کتاب فقه ورزش نوشته مرتضی نجفی و قربان آهنگری و با نظرات علمی محمود مهدی‌پور، عزت‌الله معتمد و سید علی‌یار افشارپور دهدشت روانه بازار نشر شد. 🔰 این کتاب در سه فصل تدوین شده است: 📚 فصل اول: بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، ادبیات موضوع، سؤال تحقیق، اهداف تحقیق، روش تحقیق، و در مفاهیم و اصطلاحات به قواعد فقهی، عنوان اولی و ثانوی، فقه، حکم شرعی، فقه حکومتی، ورزش، فقه ورزش، سبق، رمایه، جایزه، شرط‌بندی و لهو و لعب. 📚 فصل دوم: ورزش، اهداف ورزش و تربیت بدن در مکاتب و مجامع علمی ورزشی و اسلام، انواع ورزش در صدر اسلام، فعالیت‌های ورزشی و مسابقه. 📚 فصل سوم: قواعد فقهی قابل استفاده در ورزش شامل: قاعده لاسبق، قاعده منع اشاعه فحشا، قاعده حرمت کمک به گناه، قاعده لا ضرر و لاضرار، قاعده لزوم دوری از لهو و لعب و لغو، قاعده اقدام، قاعده شرط فاسد، قاعده تحذیر، قاعده قرعه، قاعده اصاله الصحه، قاعده احترام مال مردم، قاعده تعذر وفا به مدلول عقد، قاعده ابراء، قاعده اتلاف و قواعد جنسیت در حوزه ورزش. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 دیگر تکرار تجربه بی‌نتیجه کافی است برخی سیاستمداران در ‌جهش تولید بر روابط خارجی خوب تاکید دارند که تحریم حداکثری نمی‌گذارد و همچون گذشته معطل بمانید. باید از این افراد پرسید، حال چه باید کرد؟ راهکار این است که ساختارهای بیمه و بانک و مالیات و گمرک و علم و فن آوری در کشور اصلاح شود، تا ایران با نظام فرایندی به قدرتی تبدیل شود که رابطه خوب با کشورهای دیگر به ناچار تحقق یابد، لکن عکس آن نشاید. دیگر تکرار تجربه بی‌نتیجه کافی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌙به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم ⚡️ اگر کسی از رجبيون شد، حالا از باب اميرالمومنين(ع) وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در روایات آمده است که ماه رجب ماه امیرالمؤمنین(ع) است، ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) است و ماه رمضان هم ماه خداست. این تقسیم برای این است که ما برای ورود به وادی نبی اکرم(ص)، باید از وادی ولایت امیرالمؤمنین(ع) گذر کنیم (فرمودند: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْجَنَّةَ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا). رزق آخر ماه رجب يك چيز بيشتر نيست و رجبيون يك عده بيشتر نيستند. گاهي ما خيلي مسئله را پخش مي‌کنيم و لذا پيدا کردن حل مسئله مشکل مي‌شود! رجببون کساني هستند که رزقشان در ماه رجب محبت اميرالمومنين(ع) است (حبه ايمان و بغضه کفر). اگر کسي در اين ماه رجب يك تجلي از اميرالمومنين به قلبش بشود و يك محبتي از اميرالمومنين در قلبش بيايد، آن شخص جزء رجبيون مي‌شود، يعني به اندازه‌اي که رزق محبت اميرالمومنين در ماه رجب دريافت کرده باشد. اگر از رجبيون شد حالا از باب اميرالمومنين وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. ماه شعبان به احترام نبي اکرم(ص) پوشيده از رحمت و رضوان است (حففته منک بالرحمة و الرضوان). هر كه وارد آن ماه شد وارد رضوان الله مي‌شود؛ ولي از مدخل اميرالمومنين(ع) است.» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir