eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه 13.mp3
12M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 13 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️ سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست سوم) ✅ نشست «بررسی فقهی الزام قانونی بر احکام شرعی در حکومت اسلامی» 🔸ارائه: حجت‌الاسلام صالحی منش، دبیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام ▪️ناقد: حجت الاسلام دکتر کاظمینی، دکترای حقوق عمومی از دانشگاه تهران ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام حسنلو ، دانشجوی دکتری فلسفه حقوق از دانشگاه باقرالعلوم ⭕️ زمان: سه شنبه 29 مهرماه ساعت 16 ⭕️ مکان: به صورت وبیناری 🔸لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/t-pajooheshgar 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️به گزارش خبرگزاری حوزه، سومین گعده فقه سیاسی، چهارشنبه ۱۶ مهرماه، در خبرگزاری حوزه، با حضور طلاب و فضلایی از محافل مختلف حوزوی تشکیل شد. در این جلسه آقایان رجبی، عبداللهی، داودی، صالحی منش، شهامت، ملااحمدی، قدک و صادقی حضور داشتند. 🔗گزارش کامل: https://b2n.ir/017931 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نخستین جلسه از دومین مرحله‌ دوره‌ «روش شناسی نظریه پردازی» با بیان اینکه وقتی با یک حوزه دانشی مواجه می شویم، باید ابعاد آن را بشناسیم، گفت: گاهی درباره عدالت، از عدالت فردی بحث می شود و برخی مواقع موضوع آن، عدالت اجتماعی است. 🔹رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آنچه در شاخه هایی مثل فقه، اصول فقه و فلسفه علماء در زمینه عدالت آورده شده است، مورد بحث می باشد، ادامه داد: عدالت در فقه در محورهای «فردی»، «قاعده عدل و انصاف»، «شبهات حکمیه با توجه به قاعده عدالت به حکم شرعی برسند»، مورد بررسی قرار گرفته اند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه فقه فردی، فقه نظام های اجتماعی، فقه ولائی یا حکومتی، از رویکردهای کلان فقهی به شمار می آید، اضافه کرد: فقه نظام های اجتماعی دامنه وسیع تری از فقه فردی را قائل است که به واسطه‌ آن باید نظامات اجتماعی فقهی تبیین شود. ◽️عضو شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه ارسطو، عدالت را به عدالت توزیعی و عدالت کیفری تقسیم کرده است، تشریح کرد: در عدالت کیفری، مجازات مجرمین باید عادلانه باشد یعنی تناسب میان مجازات و جرم باید رعایت شود. ▪️گفتنی است، مطالعه تطبیقی نظریات عدالت در مورد بازار آزاد و تاثیر آن در فقرزدایی یا فقرزایی، تاثیر تعریف عدالت در برنامه های نظام حقوقی در عدالت فردی، بررسی انتقادی عرف در تشخیص عدالت در نظریه عدالت اجتماعی، مبانی عدالت توزیعی و چگونگی آن در عرصه های مختلف جامعه، مفهوم شناسی فقر و بررسی دیدگاه های اومانیستی، اسلامی، جبرگرایانه و ... به آن، مفهوم و معیار توزیع عادلانه و بررسی تأثیر آن در عدالت و...، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود. 🔗:https://b2n.ir/161309 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی (1).mp3
4.06M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کرونا از دیدگاه بشری سبب نزدیکی دل‌ها شده است. حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی افزود: 🔹کرونا در نگاه بشری سبب شد تا مردم به داد همدیگر رسیده و به هم نزدیکتر شوند. 🔸کرونا سبب تحریک هویت بشری مردم دنیاست. 🔺 در زمان کرونا همایش‌های همدلی سبب نزدیکی مردم شده و این یکی از فوائد بلا و مصیبت است در قرآن هم آمده که وقتی قومی به بلا و مصیبتی دچار می‌شوند مورد مهربانی و محبت خدا قرار خواهند گرفت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی (2).mp3
28.31M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ششمین هم اندیشی علمی فقه نظام ساز با موضوع نقد و بررسی کتاب «فقه سیاست و حکومت» تالیف آقای علی دارابی 🔸روز پنجشنبه یکم آبان ماه ۹۹ از ساعت ۱۰ صبح 🔹با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران به صورت مجازی و از طریق اینستاگرام به نشانی dr.hemati_h و اسکایپ به نشانی gkmiqJkfMkoN برگزار می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🛑 سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست چهارم) ✅ نشست «فلسفه فقه تقنین» 🔸ارائه: حجت‌الاسلام حسنعلی علی اکبریان ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام حسنلو ، دانشجوی دکتری فلسفه حقوق از دانشگاه باقرالعلوم ⭕️ زمان: شنبه 3 آبان ماه ساعت 10 ⭕️ مکان: به صورت وبیناری و حضوری 🔸لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/t-pajooheshgar 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰انقلاب عقلانی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح (۱۳۹۹/۰۷/۲۱) به مبنای عقلانیت در اقتدار ملی اشاره کردند و فرمودند: «مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیّتی» است؛ یعنی ما اقتدار را بر اساس احساسات و عواطف و توهّمات و مانند اینها دنبال نمیکنیم. محاسبه‌ی اقتدار ملّی یک محاسبه‌ی عقلانی است؛ یعنی یک محاسبه‌ِی درست و منطقی.» ایشان در ادامه قدرت دفاعی و امکانات نظامی را از جمله‌ی محاسبات عقلانی دانستند. 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR مصادیقی از رخدادهای عقلانی جمهوری اسلامی که در بیانات رهبرانقلاب به آن تصریح شده است را در این مطلب مرور میکند. از اینجا بخوانید↙️ farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46701
⭕️ دوره در حوزه فقه نظام با حضور استاد دانش پژوه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶به گزارش ایکنا؛ نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» اثر علی دارابی، پنجشنبه اول آبان ماه، به صورت مجازی توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام حیدر همتی، مدیر مؤسسه در ابتدای نشست اظهار کرد فقه نظام فقهی است که معطوف به عینیت و عمل و فهم و حل مسائل اجتماعی است. 🔸وی افزود: انقلاب اسلامی در ایران اولا برآمده از عنصر معنویت و دیانت و ثانیاً برآمده از فقاهت است. فتوای تحریم تنباکو توسط یک فقیه برجسته همواره در ذهن تاریخی ایرانیان ماندگار است. توجه به اصول فقاهت در دوران مبارزه با طاغوت و نمود فقه در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بروز فقه در مسئله اصل ولایت فقیه گواه این ادعاست. 🔹پژوهشگر فقه نظام یادآور شد: بی‌گمان هر اندیشه‌ای گاه دچار تحریف و تفسیرهای مختلفی خواهد شد و مکتب فکری امام خمینی(ره) هم از این آسیب دور نخواهد ماند لذا لازم است جریان انقلابی خط فکری خود را در حوزه‌های مختلف از خط تحجر و تجدد جدا کند. 🔸در ادامه نشست حجت‌الاسلام مهاجرنیا به نقد کتاب پرداخت و اظهار کرد: فصل دوم کتاب تحت عنوان تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی است که در آن یازده عصر دیده شده است. من ابتدا دو پیش فرض بیان کنم: در فصل اول نویسندگان محترم فقه سیاسی را به عنوان یک دانش بشری پذیرفتند، دانشی که مجتهدین تولید کردند و تولید شده توسط دین نیست. اگر ما این را پذیرفتیم ما باید یک مبنا را بپذیریم و آن اینکه دوگانه‌ای به نام نص و اجتهاد داریم، یعنی بخشی از آموزه‌های دینی ما نصوص دینی هستند و بخشی هم اجتهادات دینی هستند. بخش نصوص به عصر حضور پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر می‌گردد. بعد از این دوران اسمش اجتهاد است که محصول اجتهاد، فقه شده است. این یک مبنایی است که باید به آن پایبند بود. 🔹در ادامه نشست حجت الاسلام نعیمیان به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: در مورد فرمایش آقای مهاجرنیا که بحث تفکیک عصر نص و اجتهاد را مطرح کردند، باید عرض کنم درست است که در عصر معصومین نص‌محوری حاکم است، ولی همان جا استارت اجتهاد توسط اهل بیت(ع) زده شده است؛ لذا در تفسیر روایت «اما الحوادث الواقعه»، روایت حدیث به معنای محدث صرف نیست. حداقل این تفاوت روایات باعث شده است ما رساله‌هایی در مورد تنوع احادیث در دوره معصومین داشته باشیم. شما دانشنامه اوصلیان شیعه را ملاحظه کنید. در این کتاب نشان داده شده که فقها در همان دوره موارد مختلف از اختلافات روایت را به بحث گذاشتند. 🔗گزارش کامل:https://b2n.ir/432919 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir