سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست ششم)
✅ با موضوع «راه های تقویت جایگاه فقه حکومتی و فقه نظام قانونگذاری»
🔸ارائه: حجتالاسلام و المسلمین دکترحاج ابوالقاسم دولابی
استاد درس خارج و رئیس پژوهشگاه فقه نظام
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حسنلو
دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم
⭕️ زمان: پنجشنبه 99/11/2 ساعت 10
⭕️ مکان: به صورت وبیناری و حضوری
🔸لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 39.mp3
23.35M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
◽️ جلسه 39
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 40.mp3
15.86M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
◽️ جلسه 40
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📕 رونمایی از کتاب فقه و اجتهاد حکومتی
📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی به همت انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمایی شد.
📝 این کتاب نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان است.
🔻 کتاب فقه و اجتهاد در 3 بخش تدوین شده است؛
🔹 بخش اول با عنوان نگاه کلی به دیدگاه عالمان شیعی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی و مفهوم شناسی فقه حکومتی در سه فصل ارائه گردیده است.
🔹 بخش دوم با عنوان فقه سیاسی و حکومتی، چشم انداز، راهبردها و آرمانهای آن را مورد بحث قرار داده است.
🔹 بخش سوم نیز اجتهاد در حکومت اسلامی و نگرش سیستمی به دین را مورد بررسی قرار داده است.
📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی در 448 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶کرسی علمی فقه محیط زیست ، ابعاد و چالشها
🔹ناقد:
یعقوب علی برجی
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید غلی حسینی
هم اکنون در لینک زیر
https://www.skyroom.online/ch/riicj110/j1
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست ششم) ✅ با موضوع «راه های تقویت جا
🔸لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 عزم جدی حوزه علمیه برای کمک به قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی
✅ حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در آیین افتتاحیه دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس تأکید کرد؛
🔹 باید از ظرفیت علمی حوزه برای وضع قوانین بر مبنای اسلامیت حکومت استفاده بیشتری شود.
🔹 بیش از ۳ هزار استاد سطوح عالی در حوزه علمیه وجود دارد و ۳۰۰ کرسی خارج فقه در حال برگزاری است.
🔹 حوزه علمیه با دارا بودن ۶۸ مرکز تخصصی، ۳ هزار پژوهشگر، ۲۰۰ مرکز پژوهشی، ۲۱ انجمن علمی و ۱۸۸ نشریه ظرفیت بالایی در کمک کردن به مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین دارد.
🔹 هر سال یک هزار پایان نامه در سطح حوزه علمیه دفاع میشود و در طول ۴۰ سال گذشته مقالات بی شماری توسط طلاب و اساتید حوزوی نوشته شده است.
🔹 اگر نخبگان حوزوی احساس کنند پژوهشهای آنها در وضع قوانین موثر است ورود جدی و با انگیزهای به آن خواهند کرد و مسیر اسلامی سازی قانون گذاری را هموارتر خواهند کرد.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 گفت و گوی قدس با حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه
🔸 سه کارکرد مهم #علوم_انسانی؛
📣 هم اکنون در صفحه #اندیشه روزنامه قدس بخوانید:
🌐 b2n.ir/quds1004
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
47.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | عهد شهادت
🔹روز ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانوادهی این شهید عزیز با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره)، به دیدار رهبر انقلاب اسلامی آمدند.
🔸پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ «عهد شهادت» این دیدار را از زاویهی دید فرزند شهید سلیمانی و بر اساس مضمون دستنوشتهی این شهید عزیز که در پایان دیدار قرائت شد، روایت کرده است.
💻 @Khamenei_ir
🔸در روایت معروف ابی حمزه ثمالی آمده است: و أذهب بالإسلام ما کان من نحو الجاهلیه وتفاخرها بعشائرها و باسق أنسابها فالناس الیوم کلهم أبیضهم و أسودهم و قرشیهم و عربیهم و عجمیهم من آدم و ان آدم خلقه الله من طین وإن أحب الناس إلى الله یوم القیامه أطوعهم له و اتقاهم؛ خداوند به واسطه اسلام، تکبرو فخرفروشی خانوادگی و نسبهای والا را از بین برد، در نتیجه، امروز همگی از سپید پوست و سیاهپوست و عرب و عجم، از آدم(ع) هستند و خدا نیز آدم را از گل آفرید و محبوبترین مردم در پیشگاه خدای در روز قیامت، کسی است که بیش از همه از خداوند اطاعت کرده و باتقواتر بوده است.
🔗:http://meftaah.com/?p=22065
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶آیتالله اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» تصریح کرد؛
✅تبیین بنیادهای ساختار سیاسی اسلام از سوی اهلبیت(ع)/ از دیدگاه اسلام تفاوتهای طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست
🔹به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیتالله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه علمیه در درس خارج «فقه نظام سیاسی» به بررسی موضوع عدل اقتصادی پرداخت که در ادامه چکیده متن آن را ملاحظه میکنید؛
🔸تفاوتهای طبیعی منشأ امتیاز نیست مثلا اگر عدهای رنگ پوستشان نوع خاصی باشد و یا از منطقه جغرافیایی خاصی باشند، امتیاز خاصی بر دیگران ندارد که گفته شود چون پوستشان سفید است -مثلاً- مسئول شوند یا از بیتالمال بهره بیشتر ببرند.
🔹بله؛ خواهیم گفت که ممکن است تفاوتها منشأ تنوع در کار در جامعه باشد، یعنی استعدادهای یک فرد مشخص کند که چه کاری را این شخص انجام بدهد و چه کاری را شخص دیگری انجام بدهد؛ لذا مثلاً یکی هنرمند خوبی است و چون هنرمند خوبی است نمیتوان گفت باید مسئول اداره کشاورزی شود! بلکه هرکس باید بنا بر استعدادی که دارد، کار مطابق با آن استعداد را انجام دهد.
🔸به هرحال تفاوتهای طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست؛ اما اگر تفاوتهای طبیعی باعث شد که کسی در کار خاصی بهتر باشد، آن کار را به او میسپارند. دلیل این مطلب آیات و روایت متعددی است که اشاره میکنیم: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است(سوره حجرات/۱۳). عبارت إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ نشان دهنده این است که تفاوتهای طبیعی منشأ و ملاک امتیاز نیست!
🔹در آینده خواهیم گفت ملاک امتیاز در اسلام چیست؛ مثلاً علم یک ملاک امتیاز است، خداوند در قرآن میفرماید: هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکساناند؟(سوره زمر/۹)؛ بنابراین ملاکهای امتیاز و برتری، ملاکهای منطقی و برهانی است؛ نه ملاکهای طبیعی.
🔸خداوند در قرآن کریم میفرماید: فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ خداوند، درخواست آنها را پذیرفت (و فرمود:) من عمل هیچ عملکنندهای از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید و از جنس یکدیگر! عبارات أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى نشان دهنده این است که کسی به خاطر جنسیت عمل او ضایع نمیشود و به دلیل التزامی دلالت دارد بر اینکه جنسیت، ملاک در ارزش عمل نیست.
🔹آیات دیگری هم در این خصوص وجود دارد که به جهت اینکه تطویل بحث نشود به همین مقدار اکتفا میکنیم. در تفسیر قمی آمده است: قوله (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ) وهو رد على من یفتخر بالأحساب والانساب، وقال رسول الله یوم فتح مکه: «یا أیها الناس أن الله قد أذهب عنکم بالاسلام نخوه الجاهلیه وتفاخرها بآبائها ان العربیه لیست باب ووالده و إنما هو لسان ناطق، فمن تکلم به فهو عربی. الالتکم من آدم وآدم من تراب واکرمکم عند الله اتقاکم». (تفسیرالقمی؛ ج۲،ص۳۲۲)
🔸رسول خدا در خطبه ای که در حجه الوداع در وسط ایام تشریق در عرفات خواندند فرمودند: که در حجهالوداع حضرت رسول در دو جا بلکه در سه جا خطبه خواندند: در منا، عرفات و غدیر که در این سه جا پایههای سیاسی نظام اسلامی را مطرح کرده و مهمترین سخن حضرت در هر سه جا در خصوص اهلبیت و نقش آنها در نظام سیاسی و تبیین بنیادهای ساختار سیاسی در جامعه اسلامی بوده است. در آن خطبه حضرت فرمودند: أیها الناس إن ربکم واحد و إن أباکم واحد کلکم لادم و آدم من تراب (ان اکرمکم عند الله أتقاکم) و لیس لعربی على عجمی فضل إلا بالتقوى. به تحقیق پروردگارتان یکی است و پدرتان نیز یکی است، همه شما از آدم و او نیز از خاک بود، «هر آینه گرامیترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست» برای هیچ فرد عربی بر عجمی فضیلتی نیست مگر به پرهیزگاری.
🔹حسین بن سعید اهوازی نقل میکند: امام باقر(ع) فرمود: شخصیت انسان در دینداری اوست، حسب و نسب او در خلقوخوی اوست، کرامت او در تقوای اوست و همانا تمامی انسانها به طور مساوی از نسل حضرت آدم هستند. این را در علمالاجتماع توضیح خواهیم داد که چگونه هویت انسان را دین او شکل میدهد.
191015_0831.mp3
7.42M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن
✅جلسه 44
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
191016_0833.mp3
12.71M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن
✅جلسه 45
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
191020_0833.mp3
12.87M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن
✅جلسه 46
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
191021_0831.mp3
10.89M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن
✅جلسه 47
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶حجتالاسلام والمسلمین موسوی در نشست «ضرورت و کارکرد فقه التربیه» تصریح کرد؛
✅تأسیس ابواب جدید فقهی باید مدبرانه باشد/ فقه تربیتی یعنی علمی که تجویزات تربیتی خودش را از شریعت و فقه میگیرد.
🔹به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، در دهمین نشست علمی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با موضوع «ضرورت و کارکرد فقه التربیه» که در محل این موسسه برگزار شد، با اشاره به مجموعه تلاشهایی که در باب تولید، تأسیس و وضع فقه تربیتی صورت گرفته است، اظهار داشت: این تلاشها توسط نخبگان حوزوی قابل ارزیابی است. در باب امکان فلسفی و یا امکان وقوعی توسعه تفقه به قلمرو تعلیم و تربیت حرفهای بسیاری میشود زد و خود ما هم نوشتههایی داریم و در اینترنت هم قابل جستجو هست.
🔹وی افزود: در باب این که اساسا آیا فقه التربیه ترکیب فقه و تربیت کنارش چه هست و تصورا و تصدیقا چه معانی ای میتواند داشته باشد بحثهای مفصلی است و شاید به میزانی از تراکم ادبیات علمی هم رسیده و تراکم قابل قبولی پیدا کرده است. هم در سطح مقالات و مجلات این نوشتهها قابل دسترسی است و هم کتابهایی که نوشته شده و اشاراتی که آقای همتی داشتند.
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با فرض امکان فلسفی یا فرض امکان وقوعی فقه تربیتی در خصوص ضرورت آن مطالبی را عرض میکنم. البته در کتاب «فقه تربیتی؛ مبانی و پیش فرضها» درباره زوایای تعامل فقه و تربیت و صور همکاری فقه و تربیت، سلبا و ایجابا به طور مفصل بحث شده است. همچنین در باب امکان وقوعی فقه تربیتی نیز مقالاتی وجود دارد مثلا در مقاله «پیشینه شناسی رویکرد فقهی» در خصوص تراث شیعه و سنی پیشینه شناسی شده است، و رویکرد فقیهان شیعه و اهل سنت نسبت به موضوعات تعلیمیو تربیتی بازشناسی، توصیف و گزارش شده که استنتاجاتی هم در پی داشته است.
🔹وی اضافه کرد: در باب چرایی و ضرورتش باز مقاله ای به عنوان «تبیین چرایی فقه تربیتی» نوشته شده که میتوانید در اینترنت پیدا کنید که با همین عنوان موجود است. آن جا ۹ استدلال آورده شده که شامل درون دینی، برون دینی، استدلال از سنخ فلسفه تربیت و از سنخ فلسفه فقه، برهان إنّی و برهان لمّی، قیاس و تمثیل و گونههایی از این دست؛ ۹ استدلال با این منظرها اقامه شده است که چرایی و ضرورت فقه التربیه را تبیین میکند و از آن دفاع میکند.
🔸حجتالاسلام والمسلمین موسوی افزود: به نظر میرسد مطالعات درباره فقه تربیتی ضرورت دارد به دلیل این که معتقدم تولید دانش و تولید ابواب جدید فقهی میتواند مدیریت شده باشد و باید هم باشد. بر خلاف استدلال برخی از صاحب نظران در حوزه فلسفه علم که فقه و فلسفه فقه را هم شامل میشود که مدعی هستند دانش و تولید دانش مدیریت پذیر نیست اما به نظر میرسد تجربه هزار ساله شیعه و این تجربه ۴۰ ساله شیعه در برپایی حکومت اسلامی ما را بر آن میدارد که مقتصدانه و مبتنی بر اقتصاد پژوهشی و آینده اندیشی ای که به ما آموزههای شیعه یاد داده است که منتظر و زمینه ساز ظهور باشیم باید مقتصدانه به سمت طراحی و مدیریت تولید دانشها باشیم و به نظر من این حرف خیلی رادیکال هست که بگوییم تولید علم را نمیشود مدیریت کرد.
🔗:http://meftaah.com/?p=22075
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 در دیدار خانواده دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی کشور مطرح شد؛
👈 تجلیل رهبر انقلاب اسلامی از برجستگیهای علمی و فنی و اخلاص شهید فخریزاده
🔺️ خانواده دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی کشور شهید محسن فخریزاده عصر امروز (دوشنبه) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با تجلیل از برجستگیهای علمی و فنی شهید فخریزاده و حضور سختکوشانه آن دانشمند عالیمقام در میدان علم و عمل، گفتند: علوّ مقامی که خداوند با شهادت به آن بزرگوار عطاء کرد، مزد زحمات و اخلاص کمنظیر او بود و این مقام با هیچیک از مقامهای دنیوی قابل مقایسه نیست.
رهبر انقلاب اسلامی، عظمت یافتن نام شهید فخریزاده در میان عموم مردم و ابراز تأسف بسیاری از جوانان از ناشناخته بودن او در زمان حیاتش را از دیگر آثار اخلاص شهید دانستند.
ایشان همچنین گفتند: همسران شهدا در اجر آنها شریک هستند و از خداوند میخواهیم که صبر و آرامش خود را بر دلهای شما نازل فرماید و به توفیق الهی بتوانید حرکت خود را متناسب با شأن شهید ادامه دهید.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | هنوز قبله برخی آمریکاست!
🔻رهبر انقلاب اسلامی: «شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید؛ دموکراسیشان، افتضاح انتخاباتیشان، حقوق بشرشان، ارزشهایشان، اقتصاد فلجشان ... عجیبتر از این، این است که یک عدّهای هنوز قبلهشان آمریکا است، هنوز امید و آرزویشان به آمریکا است». ۹۹/۱۰/۱۹
💻 @Khamenei_ir
❇️ عقل حکم به محبتالله میکند/ محبت خدا در درجهای واجب و در درجهای مستحب است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
🔹 هم در روایات آمده و هم عقل حکم میکند که محبت خدا واجب است. محبت خدا در درجهای واجب است و در درجهای رجحان دارد که درجات عالیه است و استحباب مؤکد دارد.
🔹 اصل رجحان(محبت به خدا) حکم عقل است و از روایات و آیات استفاده میشود. اگر آیه و روایتی هم نبود عقل بشر این حکم را میکرد؛ زیرا قاعده شکر منعم قاعده کلامی و عقلی است که شکر منعم را واجب میکند و یکی از انحاء آن محبت قلبی است.
🔹 محبت الله فیالجمله واجب است هم بر اساس حکم عقل به خاطر شکر منعم و دفع ضرر محتمل، اینها وجوب را میرساند ولی رجحانش را عقل میگوید اگر کمالی را دیدی علاقه واقعی به او رجحان دارد.
🔹 پس سه طریق است شکر منعم و دفع ضرر محتمل که شاید وجوب را برساند و رجحان علاقه به کمال حکم عقل است. اینها قواعد عقلی است در کنارش هم آنچه از آیات استفاده میشود قرار میگیرد. این مجموعه فیالجمله مسلم است.
📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22086
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست هفتم)
✅ با موضوع «بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظام قانونگذاری و آسیب شناسی ان از منظر فقه نظام»
🔸ارائه: حجتالاسلام و المسلمین مجید رجبی
قائم مقام پژوهشگاه فقه نظام و پژوهشگر فقه سیاسی
🔸حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین صالحی منش
دبیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
⭕️ زمان: دوشنبه 99/11/20 ساعت 10
⭕️ مکان: به صورت وبیناری و حضوری
🔸لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
✅29 بهمن سالروز ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی گرامیباد.
❇️ارائه گزارش فعالیتهای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🔹توسط حجت الاسلام کمیل قنبرزاده
🔸عضو محترم شورای سیاستگذاری مرکز راهبری و پژوهشگر گروه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام
⏰امشب، ساعت 22
🖥برنامه زنده مصباح، از شبکه قرآن و معارف سیما
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 رهبر انقلاب، عصر امروز: یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برههای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم.
🔹 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت سالهی بین المللی بود.
🔹 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این بهروزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است.
🔹 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و بهروزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی بهعهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی بهدور باشند. ۹۹/۱۲/۴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
💻 @Khamenei_ir
🆔@jiiss_ir
🔰 برنامه حکمرانی الهی در بعثت به پیامبر ارسال شد
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: بعثت به معنی برانگیختگی پیغمبر است. این برانگیختگی با ارسال کتاب الهی و دستور حکمرانی الهی به پیغمبر همراه است و مفاد این حکمرانی را پیغمبر خدا اعمال میکند و اجرا میکند و راهبری میکند.
🔹️ دین با این نگاه گسترده وقتی که نگاه میکنیم عبارت است از مدیر مجموعه زندگی انسان. یعنی دین یک برنامه جامع است، نه برنامههای صرفا عبادی و فردی انسان که بعضی خیال میکنند دین فقط متکفل برنامههای فردی است و مسائل گوناگون اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و غیره از حوزه دین خارج است.
🔹️ دین جامعیت دارد و طبعا دین با این نگاه مورد دشمنی هم قرار میگیرد. در همه زمانها اشرار عالم با یک چنین دینی مخالفت کردهاند.
🔺️ شما امروز هم مشاهده میکنید در تبلیغات دشمنان از چیزی به نام اسلام سیاسی نام آورده میشود. اسلام سیاسی همینی است که در نظام سیاسی ایران تحقق پیدا کرده و امام بزرگوار ما انجام دادند. و آماج حملات آنها اسلام سیاسی است. اسلام سیاسی یعنی همین اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت، دستگاههای گوناگون نظام های اقتصادی اجتماعی سیاسی نظامی و ... به وجود بیاورد و یک هویت دینی و اسلامی را برای یک ملت ایجاد بکند. ۹۹/۱۲/۲۱
🔰 انقلاب اسلامی ما، مضمون بعثت پیامبر را تجدید کرد
👈🏻 امام خمینی احیاکننده ابعاد فراموششدهی دین اسلام
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره معاصر تجدید کرد.
🔹خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خط مستمر بعثت نبوی را در این دوران با ابتکار و شجاعت و اندیشه بلند خود و فداکاری خود پررنگ کند و نمایان کند. امام بزرگوار توانست همان خط بعثت را که در طول زمان کمرنگ بود، پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان بدهد و نشان بدهد که اسلام یک دین جامع است.
🔹امام ابعاد اجتماعی و سیاسی دین را که به فراموشی سپرده شد بود، احیا کرد و به یاد آورد. این انقلاب به پیروی از بعثت نبوی بر ضد ظلم بود بر ضد استبداد بود و برضد استکبار بود طرفدار مظلومان از هر آئینی از هر دینی و طرفدار محرومان و مستضعفان بود، از هر ملتی و با هر دین و مسلکی.
🔺وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد، همان حادثه ای که برای پیغمبران پیش می آمد، تکرار شد. یعنی اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند همچنانی که در مقابل پیغمبران صف میکشیدند. ۹۹/۱۲/۲۱
#بسته_خبری