🔵 زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرفنظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند؛ حجاب زن، حقی الهی است...
آیه الله العظمی جوادی آملی
#حجاب
#فقه_اجتماعی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹تکلیف در زمان عدم دسترسی به فقیه (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/K04Ww
🔹آیا روایت سدیر می تواند مانع تشکیل حکومت در عصر غیبت شود؟ (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/LkOPs
🔹تبیین ادله قائلین به حرمت جهاد ابتدایی در عصر غیبت (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/I8s4L
🔹حزب مدرن طرفدار ایدئولوژهای سکولار است (حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه)
🌐 yon.ir/U7B1a
🔹اقوال حق یا تکلیف بودن تجهیز میت (حجتالاسلام ایزدهی)
🌐 yon.ir/c0Hmt
@vasael_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴 تأسیس شرکت اسلامیه اصفهان توسط علما برای مقابله با هجوم اقتصادی غرب
🔷 این شرکت با همت دو مجتهد بزرگ اصفهان، مرحوم آیتالله آقانجفی اصفهانی و برادرشان، شهید حاج آقا نورالله اصفهانی با کمک علما و بازرگانان شهرهای اصفهان، کاشان و شیراز در دوران مشروطه تأسیس شده و هدف آن تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج با درک خطر از بین رفتن اقتصاد ملی و استقلال سیاسی کشور بود.
🔷 این شرکت سهامی با استقبال چشمگیر مردم روبرو شد و سهام آن و محصولاتش که بیشتر منسوجات بود، با حمایت عالمان دیگر، مورد پذیرش مردم قرار گرفت. این شرکت چندان گسترش یافت که توانست در لندن، کلکته، مسکو، باکو و... شعبههایی تأسیس کند.
🔷 همچنین آیتالله آقا نجفی اصفهانی قدس سره در اقدامی دیگر با همراهی سیزده نفر از علمای طراز اول اصفهان، تعهدنامه زیر را امضا کردند: «این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکنالملک، متعهد و ملتزم شرعی شدهایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم؛ فعلاً پنج فقره است:
☑️ اولاً، قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمینویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمینماییم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمیشویم؛ ماها به این روش متعهدیم.
☑️ ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه دیگر غیرایرانی باشد، متعهد شدهایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگر برای اقامه صلاة بر آن میت بخواهند؛ ماها را معاف دارند.
☑️ ثالثاً، ملبوس مردانه جدید که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده میشود، قرار دادیم مهما امکن، هرچه بدلی در ایران یافت میشود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم...
#تولید_داخلی
#فقه_اقتصادی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢معرفی کتاب؛
📌«مأخذشناسی محیط زیست در اسلام»/ بایدها و نبایدهای فقه درباره محیط زیست
📙انتشارات: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی علامه بحرالعلوم
📖تعداد صفحات: 486
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻در مقابله با الگوی توسعه غربی، چهار نوع موضعگیری میتوان داشت:
1⃣ پذیرش (تسلیم کامل)
2⃣ گزینش (پذیرش الگوی توسعه، همراه با حقِّ تَحَفُّظ)
3⃣ انزوا (کنارهگیری)
4⃣ استحاله (منحل کردنِ "الگوی توسعه" در "الگوی پیشرفت")
موضعگیری نوع چهارم، موضعگیری مطلوب برای جمهوری اسلامی است.
منبع: گزارش سخنرانی در نشست تبیین «الگوی اسلامیایرانی پیشرفت» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی: http://urly.ir/b47K
♻️ نخستین نشست از سلسله نشست های الگوی فقهی بازی های رایانه ای توسط مرکز دانش بازیهای رایانه ای و با همکاری برخی موسسات برگزار می گردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
اربعین آیت الله سید مهدی طباطبایی برگزار می گردد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ فکر و عاطفه (۲)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
دلیل پیوند بین مفاهیم و عواطف در اسلام كاملًا روشن است؛ زیرا اسلام مفاهیم و افكار را جداى از عمل و پیاده شدن نمىخواهد، بلکه آنها را بهعنوان نیروهاى محركهای براى ساخت یک زندگى كامل در چارچوب و قلمرو آن مفاهیم و افکار مىخواهد و بدیهى است كه افكار و مفاهیم چنین كاركردى نخواهند داشت مگر اینكه شكلى عاطفى به خود بگیرند. وقتى افكار و مفاهیم، احساساتى مناسب خود و عواطفى پشتیبان خود ایجاد كنند، این عواطف و احساسات نقشی مثبت در جهتدهى حیات عملى و رفتار كلى انسانها پیدا خواهند كرد. بهعنوان مثال مفهوم مساوات كه یكى از مهمترین مفاهیمى است كه اسلام بدان نوید داده است، نمىتواند در حوزه عملى، ثمره و نتیجه مطلوبى داشته باشد مگر آنكه از آن، عاطفه و احساسى مانند حس برادرى همگانى برآید؛ همان حسى كه اسلام آن را در مسلمانان پدیدار كرد و آن را به مفهوم خاص خود از مساوات، پیوند داد تا این مفهوم در قالب احساسی تپنده قرار گیرد كه توان ایجاد حركت و هدایت انسانها بر اساس اقتضائات آن مفهوم را داشته باشد.
🔸 رسالت ما (جلد پنجم گزیده آثار)، ص ۴۴۵.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#استاد_هدایت(6)
حجت الاسلام هدایت در پیش نشست کنگره بین المللی فقیه فقه نظام مطرح کرد:
امروز قافله انقلاب اسلامی است که به سمت....
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸گزارشی از بانکداری اسلامی در مصر
🔹در سال ۱۹۶۳ بانکهای پسانداز اسلامی در مصر تأسیس شدند و پس از آن دولت مصر اصرار بر اعمال قوانین بانکهای تجاری بر این بانکها را داشت.
🔹سرانجام در سال ۱۹۶۷، این تجربه با شکست مواجه شد و پس از آن در سال ۱۹۷۲، بانک اجتماعی ناصر به عنوان یک موسسه اسلامی تأسیس گردید.
🔹به مرور زمان بانکداری اسلامی در مصر گسترش یافت و بانکهای کاملاً اسلامی و یا بانکهایی که بخشی از فعالیتهای آنها در چارچوب قوانین شریعت بود، شکل گرفت.
🔹بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل داراییهای بانکداری اسلامی این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ میلیارد دلار میباشد که نسبت به سال قبل از رشد ۷ درصدی برخوردار بوده است.
#اقتصاد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام عباسی، مدیر امور مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
بیست و نهمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع نقد و بررسی عملیات بانکی بدون ربا با ارائه دکتر موسویان و نقد حجج اسلام رضایی و مادر شاهی در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی هدایت از سوی ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم به سمت معاونت آموزشی پژوهشگاه منصوب شدند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
از سلسله پیش نشست های علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با همکاری موسسه فتوح اندیشه در اصفهان برگزار می گردد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
جلسه هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با حضور اعضای هیات امنا:
آیت الله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه
آیت الله حسینی بوشهری
آیت الله محمدی عراقی
حجج اسلام خسروپناه، گلی شیردار و دکترحاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه برگزار گردید
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
جلسه هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با حضور اعضای هیات امنا: آیت الله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امن
جلسه هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با حضور همه اعضای هیات امنا برگزار گردید
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 انگیزه، نه جلوه
🔹 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
گاهی یک عمل کوچک که از جلوه اجتماعی ناچیزی برخوردار است، از یک کار بزرگ و تاریخی، برتر و والاتر است. گاهی همان لرزشی که در قلب شما از روی دلسوزی بر نابینایی که میبینید راه اشتباه را میرود، ایجاد میشود و در نتیجه، دستش را میگیرید و برای خشنودی خدا او را به راه صحیح راهنمایی میکنید، هزار بار از فداکاریهایی که مهمترین منافع اجتماعی را دربردارد، اما از روی انگیزههای مادی و خارج از چارچوب کلی اجتماعی انجام شده، برتر است.
«تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مىدهيم كه در زمين هيچ برترى [و تسلّط] و هيچ فسادى را نمىخواهند؛ و سرانجام [نيک] براى پرهيزكاران است.» (القصص: ۸۳)
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص ۳۵۵ (مقاله: عمل صالح در قرآن).
#سخنان_شهید
#عمل_صالح
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸برخی بدنبال الگوسازی فرهنگی به نفع جریان تجدد هستند
آیت الله میرباقری در سلسله جلسات اندیشهای فرهنگی با عنوان «تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»:
🔹برخی طرفدار مدرنیته و مدرنیزاسیون و مدرنیته سازی جامعه هستند لذا در تعارض بین اعتقادات و اخلاق با مدرن سازی، دست به تغییر اخلاق و فرهنگ به نفع مدرنیته می زنند.
🔹 اگردر جایی دینداری جامعه در تعارض با نوسازی و مدرن سازی قرار گرفت در عین حال قرائت دینی جامعه را اصلاح می کنند.
#مبانی
@vasael_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| رهبر انقلاب: اگر جرأت میکردند پس از قبور ائمه در #بقیع، قبر پیامبر(ص) را هم تخریب میکردند...
☑️ اخبار و مطالب درباره رهبر انقلاب👇
@khamenei_ir
#بازخوانی_ادبیات_انقلاب
رهبر معظم انقلاب:
«اشتباه کسانی که در گذشته مسائل #سیاسی را از #تبلیغ کنار میگذاشتند، در این بود که عبودیت را به منطقهٔ #فردی منحصر میکردند.» [۷۶/۱۰/۳]
@jiiss_ir