eitaa logo
جرعه ناب
653 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
207 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید: الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه.... 🔅در این آیه به ده ویژگی پیامبر اشاره دارد و در انتهای آیه وظایف ما را در مقابل پیامبر بیان می کند. ۱- الرسول : کسی که علاوه بر دریافت وحی، اجازه ابلاغ وحی راهم دارد.پس مقامش از نبی بیشتر بوده ومقدم شده است. ۲- النبی : کسی که وحی دریافت میکند. ۳- الامی : کسی که مکتب نرفته است ومعلم ایشان خداست باتوجه به آیه ۱۱۳سوره نساء عَلَّمَک مالم تَکن تَعلم. وبیان بی سواد در مورد ایشان بسیارلغو وبیهوده است. ۴- الذی یَجدُونه مکتوباً : نامش در تورات وانجیل مکتوب هست.وایشان را مانند فرزندانشان میشناختند. ۵- یَامرهم بالمعروف : امر به کارهای نیک وشایسته/۳معروف داریم: ۱- شرعی مانند نماز وروزه.۲- عقلی مانند دروغ گفتن واذیت کردن جایز نیست.۳- عرفی منطقی مانند آداب ورسوم ۶- ینهم عن المنکر: نهی از زشتیها وبدیها ۷- یحل لهم الطیبات : حلال کرد هرچیزی که پاکیزه و طیب بود. ۸- یحرم علیهم الخبائث : حرام کرد هرچیزی که نجس وپلید بود. ۹- یضع عنهم اِصرِهم : بارسنگین را از دوش مردم برداشت .مانند خرافات ورسم ورسوم جاهلیت . ۱۰- والاغلال: غل وزنجیروسختی راکه مردم برای خودشان ایجاد کرده بودندآنهارا برداشت. 👈با آمدن چنین شخصیتی مهم وقوی خواه ناخواه در جامعه افرادی بودند که به لجاجت ومبارزه برمیخواستند که جلوی کار ایشان را بگیرند.پس وظیفه ماچیست؟ 👈۱- امنوا به : ایمان بیاورید به او پیامبراسلام، ایمانی همه جانبه ۲- عَزروه : احترام کنیداورا مانند تکریم سادات ۳- نَصروه : یاری کنید اورا مانند انتشار سخنان اهل البیت علیهم السلام ۴- واتّبَعوا النّور الذّی اَنزل مَعَه : پیروی وتبعیت کنید ازنوری که همراه اوست. که آن قرآن کریم است که باید خواند وعمل نمود. 👈اگر این ۱۰ ویژگی را قبول داریم باید به ۴وظیفه عمل کنیم که نتیجه کار میشود: 💥اُولئِکَ هُم المُفلِحون💥 https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: قدرت‎های دنیا سعی می‎کنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند 🔹اسلام، دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرت‎های سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیده‌ی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دوره‌ی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است. 🔹این قدرت‎ها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی می‎کنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده می‎شود درباره‌ی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیده‌ی قلبی است. 🔹ادای حق جامعیت اسلام در درجه‌ی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را درباره‌ی خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم. 🔹آنچه که اسلام مطرح می‎کند این است که عرصه‌ی فعالیت این دین تمام گستره‌ی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بین‌المللی، تا مسائلی که به مجموعه‌ی بشریت ارتباط دارد. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشام بن حکم از امام صادق علیه‌السلام گزارش می دهد: «قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ‏ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ....» اصول کافی باب حجت،ص ۱۵ امام علیه‌السلام می فرماید : آیا خدا هست یا نیست ؟ اگر خدا هست نمی شود همطراز با مخلوقاتش باشد چون اگر همطراز باشد مثل خودشان مخلوق خواهد بود در حالی که چون خالق است باید برتر و بالاتر باشد در نتیجه: بالاتر از همه مخلوقات است پس نمی شود خداوند متعال خودش با خلق مستقیم ارتباط داشته باشد چون کسی باید باشد که مانتد مخلوقات باشد تا اورا ببینند حس کنند باورش کنند لذا نیاز است که کسی واسطه این ارتباط بین انسان و خالق باشد و آن شخص حجت خداوند بر روی زمین است و از طرفی چون خدا برای همیشه هست و تکلیف هم برای ما همیشگی است در نتیجه: پس حجت هم باید برای همیشه باشد. و این مختص مسلمان و شیعه نیست بلکه به تمامی انسانها اختصاص دارد و هر ذهن آگاه و غیر مغرضی این را کاملا درک می کند در این روایت امام علیه السلام در پاسخ زندیق که می پرسد: « از کجا پیغمبران و رسولان را ثابت می کنید» امام علیه السلام 1__ وجود خداوند متعال را اثبات کردند«ِ ان لنا خالقا صانعا متعالیا» «لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو لطیف الخبیر»(آیه ۱۰۳ سوره مبارکه انعام) 2_ اثبات حکیم بودن خداوند متعال« کان ذلک الصانع حکیما متعالیا» 3_برتر و بلند مرتبه بودن خداوند متعال را ثابت کردند «متعالیا» (معطی شیء لایکون فاقد له ) 4_ و محال بودن ارتباط بدون واسطه میان خالق و مخلوق« لم یجز أن یشاهده و لا یُلامِسُوه فیباشرهم.....» در نتیجه: اثبات نیاز به یک واسطه میان انسان و‌خداوند «ثَبَت أَنَّ له سُفراءَ فی خلقه» 5_ و با توجه به حکیم بودند خداوند پس وجود سفیرانی لازم است تا کلام خالق را به مخلوق برسانند و آن را تبیین کنند « ثبت ان له سفراء فی خلقه.....» 6- و امام علیه السلام راهنمایی می کند به منافع و مصالح «یدلونهم علی مصالحهم و منافعهم» 7- و باعث بقاء انسان می شود «و ما به بقاوهم و فی ترکه فناوهم» بقاء دو نوع است الف-- بقاء ، حی در مقابل مرگ است ب-- بقاء ، حی در مقابل کافر « لینذر من کان حیا و و یحق الکافرین» که خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) میفرماید: «لا تسمع الموتی....» (مرده دلان کفر) ( آیه ۸۰ سوره نمل) 8-« فثبت الامرون و الناهون عن الحکیم العلیم.....حکماء مودبین بالحکمه ، مبعوثین بها غیر مشارکین للناس....من احوالهم مویدین» «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید) 9- چون خداوند همیشگی است و تکلیف ما هم همیشگی است در نتیجه نیاز به حجت هم همیشگی است « ثبت ذلک فی کل دهر و زمان مما....» «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ» (آیه۳۸ سوره مبارکه رعد) خلاصه: 1-خداوند حکیم است 2- مارا بی هدف و بدون راهنما رها نمی کند 3- افرادی را میفرستد برای راهنمایی ما 4- و چون خداوند همیشه است 5- تکلیف ما هم همیشه است 6- نیاز به حجت همیشگی است 7- پس هیچگاه زمین از حجت خالی نیست 《 والحمد لله رب العالمین 》 https://eitaa.com/jorenab
گاهی بین دوتا دوست صمیمی هم اختلاف پیش میاد بین شان بحث می شود وقتی یکی نتواند به هیچ شکلی طرف مقابل را قانع کند میگوید با آن همه خوشی هایی که باهم داشتیم ازت بیشتر ازین ها انتظار داشتم انتظار داشتم جوابم را بدی اگر اشتباهی بوده به حرمت دوستی بین ما نادیده بگیری امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید خدایا درست است که ما نافرمانی ات کردیم ما بنده تو هستیم خدایا ما آرزوی طولانی و فراوان و امید بزرگ به تو داریم امید داریم مارا ببخشی گناه مارا بپوشانی وقتی ترا میخوانیم و دعا میکنیم اجابت کنی و جواب بدهی رَبِّ انَّ لَنا فیکَ امَلًا طَویلًا کَثیراً، انَّ لَنا فیکَ رَجآءً عَظیماً، عَصَیْناکَ وَنَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتُرَ عَلَیْنا، وَ دَعَوْناکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتَجیبَ لَنا، (دعای ابو حمزه ثمالی) https://eitaa.com/jorenab
🏴 نشست علمی "مولفه‌های وحدت مسلمین در کلام رهبری(حفظه الله)" با همکاری مدارس علمیه امام جعفر صادق علیه السلام و حضرت معصومه (سلام الله علیها) شاهرود برگزار می شود . ✅ کارشناس: حجت‌الاسلام و المسلمین آقای علی گلایری 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه، ۱۴۰۰/۸/۵ 🕰 ساعت برگزاری: ۱۲:۱۵ الی ۱۳ ✅ مکان برگزاری: سامانه اسکای روم ✅مراحل ورود به نشست آنلاين : ۱.بر روی لینک کلاسه زیر بزنید.: http://split.to/kqTUqGM ۲.ورود میهمان ۳. ورود به کلاس لطفا با نام خودتان وارد شوید. دقت داشته باشید برای ورود به نشست تنها از طریق مرورگر کروم وارد شوید. همچنین مرورگر کروم را به روز رسانی بفرمائید.
اللَّهُمَّ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَخْيَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِي فَبِحَقِّهِمُ الَّذِي أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَيْكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِي زُمْرَةِ الْمَرْحُومِينَ بِشَفَاعَتِهِمْ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ سَلَّمَ [تَسْلِيما] كَثِيراً وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ خدايا اگر من شفيعانى را به درگاه تو نزديك تر از محمّد و اهل بيتش، آن خوبان و پيشوايان و نيكان مى يافتم، آنها را شفيعان خود قرار مى دادم پس به حقشّان كه براى آنان بر خود واجب كرده اى، مرا در گروه عارفان به آنها و آشناى به حقّشان، و در شمار رحم شدگان به شفاعت آن بزرگواران وارد كن، به درستى كه تو مهربان ترين مهربانانى، و درود خدا بر محمّد و خاندان پاكش و سلام خدا، سلامى بسيار، بر آنان باد، و خدا ما را بس است، و نيكو كارگشايى است. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1- از دیدگاه شیعه امامت منصبی است که از طرف خداوند متعال به عده‌ای از افراد خاص اعطاشده است که بعد از پیامبر اکرم (ص) جانشین آن حضرت محسوب می‌شوند. 2-وظیفه امام آن است که تطبیق شرع و احکام با مسائل و موضوعات را بیان کند. 3- وظیفه دیگر امام آن است احکامی که از طرف شارع و لسان نبوی ذکر شد تفسیر نماید. 4- وظیفه اجرای احکام نیز بر عهده امام و جانشین پیامبر (ص) است. 5- امام ازنظر علمی، اعلم و افقه زمان است و هیچ‌کس بر پایه علمی او نیست و به حقایق شرع اطلاع کامل دارد. 6- با توجه به اعلم و افقه بودن امام در مسائل دینی با کمک قرآن کریم و سنت نبوی توان رهبری جامعه را در تمام ابعاد، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد. 7- امام از تمام گناهان عصمت دارد: گناه قبل از بلوغ و بعد از بلوغ گناه کبیره و صغیره گناه عمدی یا سهوی گناه قبل از امامت و بعد از امامت 8- هر آنچه امام (ع) می‌گوید بر مردم حجت است. 9- هر آنچه در محضر او انجام می‌شود درصورتی‌که منع نکرده باشد و یا تقیه نکرده باشد بر مردم حجت است 10- هر فعلی که امام انجام می­دهد درصورتی‌که تقیه نباشد نشانه جواز است. 11- اگرچه حکومت شأنی از شئون امامت است اما لازم نیست که امام همیشه حکومت را بر عهده داشته باشد   الف: گاهی ممکن است حکومت را بر عهده بگیرد مانند حضرت علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع). ب: گاهی ممکن است بین مردم باشد اما حکومت نکند مانند امام حسین، امام زین‌العابدین و امام باقر و امام صادق (ع) . ج: گاهی ممکن است در انظار عمومی نباشد: 1- برای آنکه در زندان به سر می‌برد مانند امام کاظم (ع) 2- تحت نظارت شدید می‌باشد و در حقیقت در محاصره قرار می­گیرد مانند امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری (ع) د. گاهی ممکن است برای تقیه با حکومت ظالم وقت همراهی نمایند مانند امام رضا (ع). ه. گاهی ممکن است غائب از همه باشد مانند امام زمان (عج) 12- وصیت پیامبر اکرم (ص) به جانشین بعد از خودش لذا اسامی اوصیا حضرت طبق نقل شیعه و سنی مشخص است که به آن‌ها اشاره خواهد شد. 13- اگر امام حکومت را بر عهده نداشته باشد و یا در انظار عمومی نباشد رهبری جامعه را بر عهده دارد و آن‌ها را به‌سوی هدایت سوق می‌دهد ازآنجاکه امام از طرف خداوند متعال منصوب می‌شود بر دل‌ها حکومت می‌کند و از درون انسان‌ها آگاه است و دل‌ها را به‌سوی حق سوق می‌دهد به دیگر سخن توان تصرف در قلوب را دارد.([1]) اثبات عصمت امام با استدلال به آیه شریفه «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» هرگاه افراد را با انجام گناه وعدم انجام آن مقایسه می‌کنیم چند صورت دارد: 1- کسی تمام عمر گناه‌کار است. 2- ابتدا خوب و آخرش بد می‌شود. 3- کسی ابتدا بد و آخرش خوب می‌شود. 4- کسی تمام عمر خوب است. کسی که تمام عمر بد باشد یا آخر عمر بد باشد نمی‌تواند جانشین باشد و حضرت ابراهیم هرگز برای چنین افرادی درخواست نمی‌کند. آنکه اول عمر بد بود را آیه شریفه نفی می‌کند (لاینال عهدی الظالمین) پس کسی که همه عمر خوب باشد و گناه نکند امام است. [1] -المیزان بقره : 24 https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا