#حضرت_معصومه_علیها_السلام
علامه مجلسی رحمه اللّه از (تاریخ قم) نقل کرده واواز مشایخ اهل قم روایت کرده آن است که چون ماءمون حضرت امام رضا علیه هجرت از مدینه به مروطلبید یک سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه علیهما السلام به جهت اشتیاق ملاقات برادرش از مدینه به جانب مروحرکت کرد، پس همین که به ساوه رسید مریضه شد پرسید که از اینجا تا قم چه مقدار مسافت است؟ گفتند: ده فرسخ است. پس خادم خود را فرمود که مرا به جانب قم ببر. پس آن حضرت را به
قم آورد ودر خانه موسی بن خزرج بن سعد فرود آورد.
پس آن حضرت مدت هفده روز در دنیا مکث نمود وبه رحمت ایزدی ورضوان اللّه پیوست، پس اورا غسل داده وکفن نمودند و در ارض بابلان آنجا که امروز روضه مقدسه اواست وملک موسی بوده آن حضرت را دفن کردند.
(منتهی الامال شیخ عباس قمی ج۲ص۲۷۲)
https://eitaa.com/jorenab
عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیه السلام قَالَ قَالَ یَا سَعْدُ عِنْدَکُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَی قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ
(بحار الانوار ج۴۸ص۳۱۶)
حضرت رضا علیه السلام فرمود: اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى علیه السّلام را مى فرمایى؟ فرمود
آرى هرکه او را زیارت کند، درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست
می گویم :
مراد از عارفا بحقها حق اورا بشناسد یعنی بداند آن چیزی که مایه خوشحالی و خشنودی وی می شود همانا عمل به دستورات دینی است زیرا وقتی زائر به خدمت مزور می رور باید کاری کند که موجب خوشحالی و رضایت مزور را فراهم اوردو چنین چیزی یعنی خوشحالی اهل بیت علیهم السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها درین است که زائر هرچه بیشتر شبیه آنان شود و این شبیه شدن در اطاعت از دستورات انها تحصیل تقوا و ترک محرمات است
https://eitaa.com/jorenab
سوال :
انسان تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد به زحمت بیوفتد تا سر انجام به بهشت برود ایا هدف خلقت انسان رفتن به بهشت است؟
جواب:
۱-هدف از خلقت انسان رفتن به بهشت یا جهنم نیست تا گفته شود انسان خوب باشد و برود بهشت اخرش چی می شود
۲-هدف از افرینش انسان طبق بیان قران
آن است که خداوند را عبادت کند
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ (ذاریات۵۶)
پس کسی خداوند را عبادت کند به هدف خلقت رسیده است و این صرف نظر از لذت معنوی و تکامل انسان باعث می شود تا انسان به سمت الهی اوج بگیرد و هرجه انسان به هدف خلقت نزدیکتر شود در حقیقت به خالق نزدیک می شود
لذا خدایی می بیند و خدایی می شنود و خدایی حرف می زند
فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ
(بحار ج۶۷ص۲۲)
۳-از انجا همه چیز به سوی خداوند بر می گردد
أَلَا إِلَی اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ (شوری۵۳)
بهشت در حقیقت پایانراه اهل تقوا و آنانکه اطاعت خداوند را کرده اند است
البته برخی با نعمت در بهشت خوشحال میشوند برخی جز به دوست راضی نمی شوند
خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهای بهشتی وعده داده که نهرها از پای درختانش جاری است. جاودانه در آن خواهند ماند. و (همچنین، ) خانه ها (و قصرهای) پاکیزه در باغهای جاودان بهشتی (به آنها وعده داده). و خشنودی خدا، (از همه اینها) برتر است. و این، همان رستگاری و پیروزی بزرگ است
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ۚ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (توبه۷۲)
پس رفتن به بهشت هدف افرینش انسان نیست تا گفته شود انسان این همه زحمت بکشد و تلاش کند تا بهشت برود که چی بشود
لذا حضرت علی می فرماید من کاری به بهشت و جهنم تو ندارم
می بینم لایق پرستش هستی ترا می پرستم
إِلَهِی مَا عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ عِقَابِکَ وَ لَا طَمَعاً فِی ثَوَابِکَ وَ لَکِنْ وَجَدْتُکَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُکَ.
(بحار الانوارج ۴۱ ص۱۴)
https://eitaa.com/jorenab
«امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
لِکُلِّ داءٍ دَواءٌ وَ دَواءُ الذَّنبِ اَلاِستِغفارُ.
هر دردی دوا و درمانی دارد. داروی گناه، طلب آمرزش و استغفار کردن است.
(ثوابالاعمال، ص ٣۶۵)
https://eitaa.com/jorenab
مرحوم سید احمد کربلایی یکی از بزرگان بوده است. نامههایی میان ایشان و عالم بسیار بزرگ مرحوم حاج شیخ محمدحسین اصفهانی (رضوان الله علیه) استادِ علامه طباطبایی رد و بدل شده است. گفتند مرحوم آقا سید احمد یک چشمش کور بوده. علامه طباطبایی (سلّمه الله تعالی) نقل میکردند که او در آخرین نامهاش مینویسد: «دوست دارم که چشم دیگرم هم کور بشود که جز او دیگر چیزی را نبینم.» یک چنین کوری از هر بینایی بیناتر است.
( استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 4، ص191)
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_شانزده
-« وَ أَجَابَ فَأَنَابَ »دعوت الهی را پاسخ گفت و به سوی پروردگارانابه نمود وتوبه نمودبه سوی خداوند. آری متقی کسی است که ندای الهی را شنید اى قوم، از خداى خود آمرزش بطلبيد و به درگاه او توبه كنيد « وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْه»([1]) وجواب داد پروردگارا، از گناهان ما درگذر و زشتى كردار ما رابپوشان « رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا»([2]) وچنین فردی به رحمت الهی دست یازید ونجات یافت
10-« وَ رَاجَعَ فَتَابَ » به عقل خویش مراجعه کرد وبه آیات الهی رجوع نمود پس توبه کرد وبه سوی خداوند متعال باز گشت
11-«وَ اقْتَدَى فَاحْتَذَى » به انبیا اقتدا نمود وقتی گفته شد اگر خداوندرا دوست دارید از من تبعیت کنید« إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي»([3]) اوهم آنرا شنید واز پیامبر اکرم تبعیت نمود « رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا»([4])
12-« وَ أُرِيَ فَرَأَى » راه درست ورسیدن به نعمتهای الهی وحیات آرمبخش به او نشان داده شد واو نیز آنرا به خوبی دید وباور کرد پس به راه انحراف کشیده نشد
13-« فَأَسْرَعَ طَالِباً » وقتی راه درست به او نشان داده شد فرصت رااز دست نداد وبه سرعت بدنبال آن رفت وآنرا طلب نمود « وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْرات»([5])
14-« وَ نَجَا هَارِباً » از شرور گریزان بود وازآنها فرار نمود تا دامنگیرش نشود زیرا کار زشت اثرات سوئی دارد که دامنگیر انسان می شود وگاهی حتی نسلهارا به آتش می کشد به عنوان نمونه در روایت آمده است مال حرام در ذریه فرد آشکار می شود« كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ فِي الذُّرِّيَّة»([6])
15-« فَأَفَادَ ذَخِيرَةً »برای هنگام فقر خویش در قیامت ذخیره ای اندوخت سعی می کند عمل را آنگونه انجام دهد که برای آخرت مفید باشد وعملی در آخرت ارزش دارد که خالص باشد یعنی هرچه عمل خلوصش بیشتر باشد قیمتش درآخرت بیشتر است
لذا خداوند متعال تنها توشه آخرت را تقوی می داند
وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَالزَّادِ التَّقْوَی
زیرا تنها متاعی است که خالصانه برای خداوند متعال است
16-« وَ أَطَابَ سَرِيرَةً » وچون عمل را برای آخرت انجام میدهد پس باطن خودرا پاک می کند زیرا باطن پاک نباشد وکاررا برای خداوند انجام ندهد وخلوص نباشد برای عالم دیگر مفید نخواهد بود
17-« وَ عَمَّرَ مَعَاداً » انسان اهل تقوا به جای دنیا آخرت خویش را آباد می کند ومیداند کسی نمی تواند درآنجا بفریادش برسد مگرآنچه که خودش برای خویش بفرستد
-هود:52[1]
-بقره:193[2]
-آل عمران :31[3]
-آل عمران :193[4]
-آل عمران:114[5]
-کافی ج5 ص 124 باب مکاسب حرام حدیث 4[6]
https://eitaa.com/jorenab