#صدقه_موجب_رهایی_از_مرگ
حضرت صادق علیه السلام فرمودیکی از یهودیان مدینه، به پیامبر اکرم جسارتی کرد. حضرت به اصحاب فرمودند: او امروز با نیش مارى سیاه در صحرا کشته مى شود.
اپس از مدتی، مرد یهودى با کوله بارى از هیزم از صحرا برگشت. اصحاب با حیرت و نگاه هاى تردیدآمیز مبنى بر عدم تحقّق فرموده پیامبر (صلى الله علیه وآله) به ایشان نگریستند.
پیامبر اکرم(ص) به یهودى گفت که پشته هیزمش را بر زمین بگذارد و هیزم ها را پخش کند. به محض باز شدن بسته هیزم، مار سیاهى در میان هیزم ها دیده شد که تکّه چوبى را به دندان گرفته بود.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مرد یهودى! چه عملى در صحرا انجام دادى؟
عرض کرد: دو تکه نان همراه داشتم. پس از جمع آورى هیزم ها، یک تکّه از آنها را خوردم. سپس به فقیرى برخوردم، تکّه دیگر را به او دادم. پیامبر(ص) فرمود: این مار مأمور گرفتن جان اوبود؛ ولى خداوند با این انفاق او، مرگ با نیش مار را از او دور کرد.
سپس فرمودند: «اِنَّ الصَّدَقَةَ تَدْفَعُ میتَةَ السُّوءِ عَنِ الاِنْسان» صدقه دادن، مرگ هاى سیاه و بد را از انسان دفع میکند.
(فروع کافی جز ۴ص۵_پند تاریخ موسی خسروی ج۴ص۱۲۰)
https://eitaa.com/jorenab
#جایز_نبودن_قهر_بیشتر_از_سه_روز
یَا أَبَا ذَرٍّ إِیَّاکَ وَ هِجْرَانَ أَخِیکَ فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یُتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَانِ.
یَا أَبَا ذَرٍّ أَنْهَاکَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ کُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ کَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ کَانَتِ النَّارُ أَوْلَی بِهِ.
(بحارالانوار ج۷۴ص۸۹)
اى اباذر بپرهیز از دورى کردن از برادرت. زیرا که عمل انسان با قهر پذیرفته نمى شود
اى اباذر نهى میکنم ترا از قهر کردن و دورى نمودن
اگر چه ناچارى دورى مکن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر کس بمیرد در حال دورى کردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد
می گویم
ممکن است علت جایز نبودن قهر و دوری از مومن بیش از سه روز از آن جهت باشد که طبق برخی روایات اعمال در روز های دوشنبه و پنجشنیه بر امام عجل الله تعالی فرجه الشریف عرضه می شود(جامع احادیث الشیعه ج13، ص303)
و شایسته نیست به هنگام عرضه عمل مومنی از مومن دیگر قهر باشد یا دور ی کند
https://eitaa.com/jorenab
#ایام_هفته
هر روز به نام اهل بیت عصمت و طهارت نامگذاری شده است
شنبه : رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
یکشنبه :حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
دوشنبه:امام حسن مجتبی و امام حسین علیهما السلام
سه شنبه :امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام
چهارشنبه؛امام کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم السلام
پنجشنبه: امام حسن عسکری علیه السلام
جمعه:حضرت حجت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
چه خوب است حتی با هدیه صلواتی به روح مطهر شان یادشان را در دل زنده کنیم و در کارها از انها استمداد بطلبیم
https://eitaa.com/jorenab
میلاد حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و سبط بزرگوارش امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد
https://eitaa.com/jorenab
#علت_نامیدن_شیعه_به_مذهب_جعفری
مذهب تشیع را به مذهب جعفری میشناسند ممکن است عوامل چند موجب چنین اسمگذاری شده باشد:
الف- دوران سیوچهارساله امامت امام صادق (ع) نسبت به ائمه (ع) دیگر بیشتر بود لذا حضرت زمان بیشتری را صرف معرفی مذهب حقه تشیع نموده است
.
ب- دوران امامت امام صادق (ع) عصر شکوفایی علم است زیر کار علمی که توسط امام باقر (ع) شروع شد و در عصر امام صادق (ع) رونق بیشتری گرفت بهگونهای که گفتهشده است حدود چهار هزار شاگرد از محضر آن حضرت بهره میبردند.
ج- به علت گسترش علمی امام صادق (ع) حتی غیر شیعه نیز از شاگردان امام بودند از این جهت علم امام و بهتبع آن مذهب تشیع انتشار بیشتری یافت.
د-افراد مخالف دین باکمال آزادی نظرات خود را مطرح میکردند وقتی ناراحتی برخی از شیعیان را در برابر سؤالات ملحدانه خود میدیدند میگفتند ما این مطالب را با امام صادق (ع) مطرح میکنیم واو با گشادهروئی پاسخ میدهد
https://eitaa.com/jorenab
آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید:
الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه....
🔅در این آیه به ده ویژگی پیامبر اشاره دارد و در انتهای آیه وظایف ما را در مقابل پیامبر بیان می کند.
۱- الرسول : کسی که علاوه بر دریافت وحی، اجازه ابلاغ وحی راهم دارد.پس مقامش از نبی بیشتر بوده ومقدم شده است.
۲- النبی : کسی که وحی دریافت میکند.
۳- الامی : کسی که مکتب نرفته است ومعلم ایشان خداست باتوجه به آیه ۱۱۳سوره نساء عَلَّمَک مالم تَکن تَعلم.
وبیان بی سواد در مورد ایشان بسیارلغو وبیهوده است.
۴- الذی یَجدُونه مکتوباً : نامش در تورات وانجیل مکتوب هست.وایشان را مانند فرزندانشان میشناختند.
۵- یَامرهم بالمعروف : امر به کارهای نیک وشایسته/۳معروف داریم: ۱- شرعی مانند نماز وروزه.۲- عقلی مانند دروغ گفتن واذیت کردن جایز نیست.۳- عرفی منطقی مانند آداب ورسوم
۶- ینهم عن المنکر: نهی از زشتیها وبدیها
۷- یحل لهم الطیبات : حلال کرد هرچیزی که پاکیزه و طیب بود.
۸- یحرم علیهم الخبائث : حرام کرد هرچیزی که نجس وپلید بود.
۹- یضع عنهم اِصرِهم : بارسنگین را از دوش مردم برداشت .مانند خرافات ورسم ورسوم جاهلیت .
۱۰- والاغلال: غل وزنجیروسختی راکه مردم برای خودشان ایجاد کرده بودندآنهارا برداشت.
👈با آمدن چنین شخصیتی مهم وقوی خواه ناخواه در جامعه افرادی بودند که به لجاجت ومبارزه برمیخواستند که جلوی کار ایشان را بگیرند.پس وظیفه ماچیست؟
👈۱- امنوا به : ایمان بیاورید به او پیامبراسلام، ایمانی همه جانبه
۲- عَزروه : احترام کنیداورا مانند تکریم سادات
۳- نَصروه : یاری کنید اورا مانند انتشار سخنان اهل البیت علیهم السلام
۴- واتّبَعوا النّور الذّی اَنزل مَعَه : پیروی وتبعیت کنید ازنوری که همراه اوست.
که آن قرآن کریم است که باید خواند وعمل نمود.
👈اگر این ۱۰ ویژگی را قبول داریم باید به ۴وظیفه عمل کنیم که نتیجه کار میشود:
💥اُولئِکَ هُم المُفلِحون💥
#ارسالی
https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: قدرتهای دنیا سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند
🔹اسلام، دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرتهای سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیدهی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است.
🔹این قدرتها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود دربارهی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیدهی قلبی است.
🔹ادای حق جامعیت اسلام در درجهی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم.
🔹آنچه که اسلام مطرح میکند این است که عرصهی فعالیت این دین تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریت ارتباط دارد.
@Farsna