eitaa logo
جرعه ناب
659 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار گرامی باد @jorenab
    اى مردم (راه تحصیل ) زهد و دل نبستن بدنيا ۱- كم كردن آرزوها ۲-و شکر گزاری دربرابر نعمت های الهی ۳- و اجتناب و دورى از حرامها است، درصورتی که نمی توانید هر سه تا را انجام دهيد پس دو تاى از آنها راهرگز ترك نکنید یک- حرام بر شكيبائى شما غلبه پيدا نكند (در برابر حرام شكيبا باشيد و خود را از حرام ها دور نگه دارید ) و دو-سپاسگزارى از نعمتها ى حقّ تعالى) را فراموش نكنيد چون درصورتی که مخالفت نمایيد، به عذاب الهی گرفتار می شوید خداوند بوسيله حجّتهاى پيدا و روشن (پيغمبران و دليل عقل) و كتابهاى (آسمانى كه) آشكار و هويدا (در دسترس همه شما است) جاى عذر براى شما باقى نگذاشته.است  أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ الْوَرَعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِكَ عَنْكُمْ فَلَا يَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُكْرَكُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ كُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ (نهج البلاغه خطبه ۸۰) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر المومنین ( علیه السلام): لَا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ". ناسپاسی مردم تو را از کار نیکو‌ باز ندارد، زیرا هستند کسانی، بی آن که از تو سودی برند تو را می ستایند، چه بسا ستایش اندک آنان برای تو، سودمند تر از ناسپاسی ناسپاسان باشد( و خداوند نیکو کاران را دوست دارد) (حکمت ۲۰۴ نهج‌البلاغه) @jorenab
✅سوال گفته می شود نظام خلقت نظام احسن است و انسان در بهترین حالتی که ممکن بود آفریده شده است آیا وجود این همه قتل و کشتار و شر خوب است. آیا این سخن فرشتگان که انسان ها خون ریزی می کنند درست نبود؟ چرا خداوند انسان رااینگونه آفرید آیا نمیشدانسان یک خلقت عالی بدون شر داشته باشد؟ ✅پاسخ برای اینکه معنای شر روشن شود لازم است مثالی که علما ذکر می کنند بیان کنیم فرض کنید کسی شمشیری بر می دارد و به گردن کسی فرود می آورد و اورا می کشد واین کشتن و قتل شر محسوب می شود حال ما در اینجا یک قاتل داریم که قدرت داشت توانست شمشیر را بر دارد به حرکت در آورد یک ابزار قتل داریم که شمشیر است و تیز و بُرنده است و یک مقتول که دارای بدنی نرم و قابل انعطاف است و هیچ یک ازین امور شر محسوب نمی شود بلکه کمال است اما وقتی مقایسه بین قاتل و مقتول پیش می آید. شر می شود زهر ماران مار را باشد حیات نسبتش با آدمی آمد ممات ✅با دقت در آنچه گفته شد به خوبی روشن می شود همان چیزی که کمال انسان و امری خوب و لازم برای او محسوب می شود. ممکن است نسبت به دیگران شر محسوب گردد ✅نکته ای که توجه به آن ضروری است اینکه کمال و‌شر دو روی یک سکه است یعنی همانطور که نمی شود مثلاً روغن بدون چربی یا شکر بدون شیرینی باشد انسان نمی تواند کمال داشته باشد اما با مقایسه با دیگران احتمال شر نباشد ✅نکته مهمتر اینکه خداوند متعال فقط ابزار در اختیار انسان قرار نداد بلکه روش استفاده درست را نیز آموخت لذا انبیا و کتب آسمانی را فرستاد تا روش استفاده صحیح را به آنها آموزش دهد ازینجاست که وجود انبیا ضروری است ✅بنابراین خداوند به انسان اختیار داد و ابزار در اختیارش قرار داد و هم برنامه درست استفاده نمودن و هم مربی را برایش قرار داد لذا بهترین شکلی که ممکن بود انسان خلق شود اورا افرید @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از دلایل بر اثبات امامت دلیل افضلیت است مرحوم علامه حلی در کشف المراد اینگونه بیان می کند وقتی امام را با رعیتش مقایسه کنیم سه صورت دارد ۱. امام با مردم و رعیت خود مساوى باشد   ۲. امام مفضول وپایین تراز رعیتش باشد   ۳. امام افضل از مردم باشد و بر آنها برترى داشته باشد و فرض اول باطل است زیرا لازمه اش ترجيح بلا مرجّح است كه به ترجح بلامرجح بر می گردد قبيح و محال مى‌باشد.   ، فرض دوم باطل است، زيرا لازمه اش، تقديم مرجوح بر راجح است كه عقلا قبيح است پس فرض سوم می ماند و آن اینکه امام باید افضل از دیگران باشد قال: و قبح تقدیم المفضول معلوم و لا ترجیح فی المساوی أقول: الإمام یجب أن یکون أفضل من رعیته لأنه إما أن یکون مساویا لهم أو أنقص منهم أو أفضل و الثالث هو المطلوب و الأول محال لأنه مع التساوی یستحیل ترجیحه علی غیره بالإمامة و الثانی أیضا محال لأن المفضول یقبح عقلا تقدیمه علی الفاضل (کشف المراد ص۳۶۶) نکته: مراد از افضلیت امام بر دیگران در همه امور نفسانیه و بدنیه است مثل شجاعت. علم. کرم. دین برتری حضرت علی علیه السلام دراین امور کاملا روشن است مرحوم علامه حلی در شرح کلام مرحوم طوسی در وجه افضلیت حضرت می نویسد اول حضرت بسیاربا ذکاوت بود و در دامن نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رشد یافت لذا ازهمه افراد باهوش تر و زیرک تر بود دوم در علم به احکام الهی از همه برتر بود لذا آنها به حضرت رجوع می کردند اما حضرت به کسی رجوع نکرد سوم نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود اقضاکم علی. و این مستلزم برتری علمی حضرت بر سایرین است چهارم علما اسلامی. از تمام علوم از جمله فقه. تفسیر نحو و.. را به حضرت نسبت می دهند پنجم علم حضرت به کتب آسمانی و به طرق آسمان @jorenab
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam نکته فرق وجه التزام و جریمه دیرکرد این است که در وجه التزام درمتن عقد تصریح می شود درصورت تخلف یکی از متعاقدین مبلغی را بپردازد برخلاف جریمه که ذکر نمی شود  ماده 221 قانون مدنی ، بیان شده است که اگر کسی تعهد به انجام امر یا خودداری از انجام امری نموده و از آن تعهد ، تخلف کند ، مسئول جبران خسارت طرف مقابل است ؛ مشروط به اینکه در متن قرارداد ، به جبران خسارت تصریح شده باشد ( وجه التزام ) و یا اینکه آن تعهد ، به گونه ای باشد که جبران خسارت آن ، به لحاظ عرفی ، تصریح شده باشد و یا طبق قانون ، عدم اجرای تعهد ، موجب ضمان باشد که در این حالات ، می توان خسارت تاخیر تادیه را به نرخ بانک مرکزی ، مطالبه نمود @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅آيا كسى كه هدايت گر به سوى حق است، سزاوارتر است كه پيروى شود يا كسى كه خود از هدايت بى بهره است؛ مگر آن كه از سوى ديگران هدايت شود؟ شما را چه می شود و چگونه حکم مى‌كنيد؟   أَفَمَن یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لَّا یَهِدِّی إِلَّا أَن یُهْدَی ۖ فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ (یونس۳۵) ✅کیفیت استدلال: در  اين آيه شریفه که درباره هدايت،است دو احتمال با يك‌ديگر مقايسه شده است الف_ یکی مربوط به كسى است كه خود از هدايت برخوردار است و به هدايت ديگران نياز ندارد، بلكه ديگران را به حق هدايت مى‌كند؛ يعنى از هدايت ويژه الهى برخوردار است. ب_ ديگرى كسى است كه از هدايت به حق بهره‌اى ندارد مگر آن كه ديگران او را هدايت كنند. ✅جهت اشتراک این دو نوع هدایت   اين است كه هردو از هدايت بهره‌مند مى‌باشند اما جهت افتراق این است که در بهره‌مندى از هدايت به هدايت‌گرى ديگران نياز دارند يا از هدايت ويژه الهى برخوردارند ودرین صورت به هدايت ديگران نیازی ندارند، متفاوت مى‌باشند. ✅حال می گوییم :   جمله «فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» بیانگر این است که کسی که از هدایت ویژه الهی برخوردار است بر کسی خود نیاز به هدایت دارد برتری دارد واگرغیرازاين حکم شود، بر خلاف حكم عقل و وجدان است و خداوند متعال نیز برخلاف عقل و وجدان حکم نمی دهد پس کسی که از هدایت الهی برخوردار است را حاکم و امام قرار می دهد ✅مرحوم علامه طباطبایی می نویسد از تقابل بین هادی بسوی حق، و بین کسی که تا دیگران هدایتش نکنند راه را پیدا نمیکند، دو نکته بدست می آید اول اینکه امام باید معصوم از هر ضلالت و گناهی باشد، و گر نه مهتدی بنفس نخواهد بود، بلکه محتاج بهدایت غیر خواهد بود، و آیه شریفه از مشخصات امام این را بیان کرد: که او محتاج بهدایت احدی نیست، پس امام معصوم است، دوم اینکه عکس نتیجه اول نیز بدست می‌آید، و آن اینست که هر کس معصوم نباشد، او امام و هادی بسوی حق نخواهد بود (ترجمه المیزان ج۱ص۴۱۲) @jorenab
درکارگلاب وگل حکم ازلی این بود کاین شاهدبازاری وآن پرده نشین باشد @jorenab
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
🔶در حوادث جنگ صفين چنين نقل شده است: «يکى از ياران عمار ياسر مى گويد: ما در جنگ صفين، همراه على(عليه السلام) تحت فرماندهى عمار بوديم. ناگاه مردى صف را شکافت و به ما رسيد و گفت: عمار کدام است؟ عمار صدا زد: منم. آن مرد گفت: سخنى دارم آشکارا بگويم يا پنهان؟ عمار گفت: اختيار با توست. آن مرد گفت: آشکارا مى گويم: 🔶 من در مبارزه با معاويه و پيروانش از ساعتى که از خانه بيرون آمدم ترديدى نداشتم و مى دانستم آن ها گمراهند و اين وضع تا ديشب ادامه داشت ; ولى خوابى ديدم که مرا مردّد ساخته است. در خواب ديدم منادى ما اذان گفت و به يگانگى خدا و رسالت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) شهادت داد. منادى آن ها همين طور. نماز بر پا شد. همه مانند هم نماز خوانديم. همه يکنواخت تلاوت قرآن مى کرديم (از خواب بيدار شدم) شک و ترديد مرا فرا گرفت با خود گفتم اگر آن ها بر باطلند، پس چرا همه چيز آن ها مثل ماست؟ خدا مى داند آن شب بر من چه گذشت! ❇️عمار گفت: صاحب آن پرچم سياه را که در برابر ماست مى شناسى؟ او عمرو عاص است. من همراه با پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برابر همين پرچم، سه بار جهاد کرده ام و اين دفعه چهارم است و او از آن سه نوبت بهتر نشده ; بلکه بدتر و فاجرتر هم شده است. آيا تو در غزوه بدر و احد و حنين شرکت داشتى؟ يا پدرت شاهد آن ها بوده است که براى تو خبرآورد؟ او گفت: نه.عمار گفت: موقعيت امروز ما در خدمت على(عليه السلام) همان موقعيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روز بدر و احد و حنين است و مرکز پرچم آن ها همان مرکز پرچم هاى مشرکان و احزاب است. ❇️آيا آن لشکر و کسانى را که در آن هستند مى بينى؟ به خدا سوگند! من دوست داشتم که تمام آن هايى که همراه با معاويه براى مبارزه با ما آمده اند و از اهداف ما جدايند همگى يک انسان بودند و من آن انسان را از بين مى بردم... آيا حقيقت را براى تو روشن ساختم؟ آن مرد گفت: آرى، بر من روشن شد. عمار گفت: حالا هر يک از دو گروه را که مى خواهى انتخاب کن 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد 5، صفحه 256 (با کمى تلخيص) ـ اين داستان را «نصر بن مزاحم» در صفحه 321 کتاب صفين نيز نقل کرده است. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari