#ایام_هفته
هر روز به نام اهل بیت عصمت و طهارت نامگذاری شده است
شنبه : رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
یکشنبه :حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
دوشنبه:امام حسن مجتبی و امام حسین علیهما السلام
سه شنبه :امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام
چهارشنبه؛امام کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم السلام
پنجشنبه: امام حسن عسکری علیه السلام
جمعه:حضرت حجت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
چه خوب است حتی با هدیه صلواتی به روح مطهر شان یادشان را در دل زنده کنیم و در کارها از انها استمداد بطلبیم
https://eitaa.com/jorenab
میلاد حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و سبط بزرگوارش امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد
https://eitaa.com/jorenab
#علت_نامیدن_شیعه_به_مذهب_جعفری
مذهب تشیع را به مذهب جعفری میشناسند ممکن است عوامل چند موجب چنین اسمگذاری شده باشد:
الف- دوران سیوچهارساله امامت امام صادق (ع) نسبت به ائمه (ع) دیگر بیشتر بود لذا حضرت زمان بیشتری را صرف معرفی مذهب حقه تشیع نموده است
.
ب- دوران امامت امام صادق (ع) عصر شکوفایی علم است زیر کار علمی که توسط امام باقر (ع) شروع شد و در عصر امام صادق (ع) رونق بیشتری گرفت بهگونهای که گفتهشده است حدود چهار هزار شاگرد از محضر آن حضرت بهره میبردند.
ج- به علت گسترش علمی امام صادق (ع) حتی غیر شیعه نیز از شاگردان امام بودند از این جهت علم امام و بهتبع آن مذهب تشیع انتشار بیشتری یافت.
د-افراد مخالف دین باکمال آزادی نظرات خود را مطرح میکردند وقتی ناراحتی برخی از شیعیان را در برابر سؤالات ملحدانه خود میدیدند میگفتند ما این مطالب را با امام صادق (ع) مطرح میکنیم واو با گشادهروئی پاسخ میدهد
https://eitaa.com/jorenab
آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید:
الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه....
🔅در این آیه به ده ویژگی پیامبر اشاره دارد و در انتهای آیه وظایف ما را در مقابل پیامبر بیان می کند.
۱- الرسول : کسی که علاوه بر دریافت وحی، اجازه ابلاغ وحی راهم دارد.پس مقامش از نبی بیشتر بوده ومقدم شده است.
۲- النبی : کسی که وحی دریافت میکند.
۳- الامی : کسی که مکتب نرفته است ومعلم ایشان خداست باتوجه به آیه ۱۱۳سوره نساء عَلَّمَک مالم تَکن تَعلم.
وبیان بی سواد در مورد ایشان بسیارلغو وبیهوده است.
۴- الذی یَجدُونه مکتوباً : نامش در تورات وانجیل مکتوب هست.وایشان را مانند فرزندانشان میشناختند.
۵- یَامرهم بالمعروف : امر به کارهای نیک وشایسته/۳معروف داریم: ۱- شرعی مانند نماز وروزه.۲- عقلی مانند دروغ گفتن واذیت کردن جایز نیست.۳- عرفی منطقی مانند آداب ورسوم
۶- ینهم عن المنکر: نهی از زشتیها وبدیها
۷- یحل لهم الطیبات : حلال کرد هرچیزی که پاکیزه و طیب بود.
۸- یحرم علیهم الخبائث : حرام کرد هرچیزی که نجس وپلید بود.
۹- یضع عنهم اِصرِهم : بارسنگین را از دوش مردم برداشت .مانند خرافات ورسم ورسوم جاهلیت .
۱۰- والاغلال: غل وزنجیروسختی راکه مردم برای خودشان ایجاد کرده بودندآنهارا برداشت.
👈با آمدن چنین شخصیتی مهم وقوی خواه ناخواه در جامعه افرادی بودند که به لجاجت ومبارزه برمیخواستند که جلوی کار ایشان را بگیرند.پس وظیفه ماچیست؟
👈۱- امنوا به : ایمان بیاورید به او پیامبراسلام، ایمانی همه جانبه
۲- عَزروه : احترام کنیداورا مانند تکریم سادات
۳- نَصروه : یاری کنید اورا مانند انتشار سخنان اهل البیت علیهم السلام
۴- واتّبَعوا النّور الذّی اَنزل مَعَه : پیروی وتبعیت کنید ازنوری که همراه اوست.
که آن قرآن کریم است که باید خواند وعمل نمود.
👈اگر این ۱۰ ویژگی را قبول داریم باید به ۴وظیفه عمل کنیم که نتیجه کار میشود:
💥اُولئِکَ هُم المُفلِحون💥
#ارسالی
https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: قدرتهای دنیا سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند
🔹اسلام، دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرتهای سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیدهی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است.
🔹این قدرتها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود دربارهی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیدهی قلبی است.
🔹ادای حق جامعیت اسلام در درجهی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم.
🔹آنچه که اسلام مطرح میکند این است که عرصهی فعالیت این دین تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریت ارتباط دارد.
@Farsna
هشام بن حکم از امام صادق علیهالسلام گزارش می دهد: «قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ....»
اصول کافی باب حجت،ص ۱۵
امام علیهالسلام می فرماید : آیا خدا هست یا نیست ؟
اگر خدا هست نمی شود همطراز با مخلوقاتش باشد چون اگر همطراز باشد مثل خودشان مخلوق خواهد بود در حالی که چون خالق است باید برتر و بالاتر باشد
در نتیجه: بالاتر از همه مخلوقات است پس نمی شود خداوند متعال خودش با خلق مستقیم ارتباط داشته باشد چون کسی باید باشد که مانتد مخلوقات باشد تا اورا ببینند حس کنند باورش کنند لذا نیاز است که کسی واسطه این ارتباط بین انسان و خالق باشد
و آن شخص حجت خداوند بر روی زمین است
و از طرفی چون خدا برای همیشه هست و تکلیف هم برای ما همیشگی است
در نتیجه: پس حجت هم باید برای همیشه باشد.
و این مختص مسلمان و شیعه نیست
بلکه به تمامی انسانها اختصاص دارد و هر ذهن آگاه و غیر مغرضی این را کاملا درک می کند
در این روایت امام علیه السلام در پاسخ زندیق که می پرسد: « از کجا پیغمبران و رسولان را ثابت می کنید»
امام علیه السلام
1__ وجود خداوند متعال را اثبات کردند«ِ ان لنا خالقا صانعا متعالیا»
«لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو لطیف الخبیر»(آیه ۱۰۳ سوره مبارکه انعام)
2_ اثبات حکیم بودن خداوند متعال« کان ذلک الصانع حکیما متعالیا»
3_برتر و بلند مرتبه بودن خداوند متعال را ثابت کردند «متعالیا»
(معطی شیء لایکون فاقد له )
4_ و محال بودن ارتباط بدون واسطه میان خالق و مخلوق« لم یجز أن یشاهده و لا یُلامِسُوه فیباشرهم.....»
در نتیجه: اثبات نیاز به یک واسطه میان انسان وخداوند «ثَبَت أَنَّ له سُفراءَ فی خلقه»
5_ و با توجه به حکیم بودند خداوند پس وجود سفیرانی لازم است تا کلام خالق را به مخلوق برسانند و آن را تبیین کنند « ثبت ان له سفراء فی خلقه.....»
6- و امام علیه السلام راهنمایی می کند به منافع و مصالح
«یدلونهم علی مصالحهم و منافعهم»
7- و باعث بقاء انسان می شود
«و ما به بقاوهم و فی ترکه فناوهم»
بقاء دو نوع است
الف-- بقاء ، حی در مقابل مرگ است
ب-- بقاء ، حی در مقابل کافر
« لینذر من کان حیا و و یحق الکافرین»
که خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) میفرماید: «لا تسمع الموتی....»
(مرده دلان کفر)
( آیه ۸۰ سوره نمل)
8-« فثبت الامرون و الناهون عن الحکیم العلیم.....حکماء مودبین بالحکمه ، مبعوثین بها غیر مشارکین للناس....من احوالهم مویدین»
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»
(آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید)
9- چون خداوند همیشگی است و تکلیف ما هم همیشگی است در نتیجه نیاز به حجت هم همیشگی است
« ثبت ذلک فی کل دهر و زمان مما....»
«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ»
(آیه۳۸ سوره مبارکه رعد)
خلاصه:
1-خداوند حکیم است
2- مارا بی هدف و بدون راهنما رها نمی کند
3- افرادی را میفرستد برای راهنمایی ما
4- و چون خداوند همیشه است
5- تکلیف ما هم همیشه است
6- نیاز به حجت همیشگی است
7- پس هیچگاه زمین از حجت خالی نیست
《 والحمد لله رب العالمین 》
https://eitaa.com/jorenab
گاهی بین دوتا دوست صمیمی هم اختلاف پیش میاد بین شان بحث می شود
وقتی یکی نتواند به هیچ شکلی طرف مقابل را قانع کند
میگوید با آن همه خوشی هایی که باهم داشتیم
ازت بیشتر ازین ها انتظار داشتم انتظار داشتم جوابم را بدی اگر اشتباهی بوده به حرمت دوستی بین ما نادیده بگیری
امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید خدایا درست است که ما نافرمانی ات کردیم ما بنده تو هستیم خدایا
ما آرزوی طولانی و فراوان و امید بزرگ به تو داریم امید داریم مارا ببخشی گناه مارا بپوشانی وقتی ترا میخوانیم و دعا میکنیم اجابت کنی و جواب بدهی
رَبِّ انَّ لَنا فیکَ امَلًا طَویلًا کَثیراً، انَّ لَنا فیکَ رَجآءً عَظیماً، عَصَیْناکَ وَنَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتُرَ عَلَیْنا، وَ دَعَوْناکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتَجیبَ لَنا،
(دعای ابو حمزه ثمالی)
https://eitaa.com/jorenab
🏴 نشست علمی "مولفههای وحدت مسلمین در کلام رهبری(حفظه الله)" با همکاری مدارس علمیه امام جعفر صادق علیه السلام و حضرت معصومه (سلام الله علیها) شاهرود برگزار می شود .
✅ کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین آقای علی گلایری
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه، ۱۴۰۰/۸/۵
🕰 ساعت برگزاری: ۱۲:۱۵ الی ۱۳
✅ مکان برگزاری: سامانه اسکای روم
✅مراحل ورود به نشست آنلاين :
۱.بر روی لینک کلاسه زیر بزنید.:
http://split.to/kqTUqGM
۲.ورود میهمان
۳. ورود به کلاس
لطفا با نام خودتان وارد شوید.
دقت داشته باشید برای ورود به نشست تنها از طریق مرورگر کروم وارد شوید.
همچنین مرورگر کروم را به روز رسانی بفرمائید.
#اخبار_پژوهشی
#هفته_وحدت
#معاونت_پژوهش_حوزههای_علمیه_خواهران_استان_سمنان
#مدرسه_علمیه_امام_جعفر_صادق_علیه_السلام_شاهرود
#مدرسه_علمیه_حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها_شاهرود