از توصیه های اخلاقی شهید دستغیب
شیعیان موسی ابن جعفر(علیه السلام)، این وصیت به شماست. فرمود، من به شما وصیت می کنم که اگر کسی در طرف راستت حرف بد به تو زد، حرف ناشایست زد و بعد رفت و از طرف چپ آمد عذر خواست، گفت ببخشید. من اشتباه کردم. فورا بگو خیلی خوب و بپذیر و مبادا بر گردی بگی تو همچی گفتی؟خودتی. یا چنین و چنانی و سختگیری کنی. حتی از رسول اکرم (صلی اللّه علیه وآله وسلم) رسیده که اگر کسی معذرت را نپذیرفت، به شفاعت رسول خدا(صلی اللّه علیه وآله وسلم)نمی رسد.
📚متن آخرین خطبۀ نماز جمعۀ شهید دستغیب به نقل از کتاب یادنامه شهید راه نماز صفحۀ ۳۷
@jorenab
رهبر انقلاب: اگر حقایق جامعه را روایت نکنید دشمن آنرا ۱۸۰ درجه خلاف واقع روایت میکند
🔹شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد.
🔹توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوانهای ما است.
@Farsna
🌸🍃الّلهُمَّ
🌺🍃صَلِّ عَلَی
🌸🍃مُحَمَّدٍ
🌺🍃وَآلِ مُحَمَّدٍ
🌸🍃وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/jorenab
#لشکر_عقل_و_جهل_دو
۳۶-راستگوئى و ضد آن دروغگوئى؛
۳۷- و حق و درستى و ضد آن باطل و نادرستى؛
۳۸- و امانت و ضد آن خيانت؛
۳۹- و پاكدلى و ضد آن ناپاكدلى؛
۴۰-و چالاكى و ضد آن سستى
۴۱- و زيركى و ضد آن كودنى؛
۴۲-و شناسايى و ضد آن ناشناسائى؛
۴۳-و مدارا و رازدارى و ضد آن رازفاش كردن؛
۴۴-و يك روئى و ضد آن دغلى؛
۴۵- و نماز گزاردن و ضد آن تباه كردن نماز؛
۴۶- و روزه گرفتن و ضد آن روزه خوردن؛
۴۷- و جهاد كردن و ضد آن فرار از جهاد؛
۴۸-و حج گزاردن و ضد آن پيمان حج شكستن
۴۹-و سخن نگهدارى و ضد آن سخنچينى؛
۵۰-و نيكى به پدر و مادر و ضد آن نافرمانى پدر و مادر؛
۵۱- و با حقيقت بودن و ضد آن رياكارى؛
۵۲- و نيكى و شايستگى و ضدآن زشتى و ناشايستگى؛
۵۳-و خودپوشى و ضد آن خود آرائى
۵۴- و تقيه و ضد آن بى پروائى؛
۵۵-و انصاف و ضد آن جانبدارى باطل؛
۵۶- و خودآرائى براى شوهر و ضد آن زنا دادن؛
۵۷- و پاكيزگى و ضد آن پليدى؛
۵۸- و حيا و آزرم و ضد آن بى حيائى؛
۵۹- و ميانه روئى و ضد آن تجاوز از حد؛
۶۰-و آسودگى و ضد آن خود را به رنج انداختن؛
۶۱- و آسان گيرى و ضد آن سختى گيرى؛
۶۲- و بركت داشتن و ضد آن بى بركتى؛
۶۳- و تن درستى و ضد آن گرفتارى؛
۶۴-و اعتدال و ضد آن افزون طلبى؛
۶۵-و موافقت با حق و ضد آن پيروى از هوس
۶۶- و سنگينى و متانت و ضد آن سبكى و جلفى
۶۷-؛ و سعادت و ضد آن شقاوت؛
۶۸-و توبه و ضد آن؛ اصرار برگناه؛
۶۹- و طلب آمرزش و ضد آن بيهوده طمع بستن؛
۷۰- و دقت و مراقبت و ضد آن سهل انگارى؛
۷۱- دعا كردن و ضد آن سرباز زدن؛
۷۲-و خرمى و شادابى و ضد آن سستى و كسالت؛
۷۳- و خوشدلى و ضد آن اندوهگينى؛
۷۴-مأنوس شدن و ضد آن كناره گرفتن
۷۵-و سخاوت و ضد آن بخيل بودن.
(کیمیای سعادت ج۱ص۵-۹)
https://eitaa.com/jorenab
الهی فَانْ تَعْفُو فَعَفْوُکَ مُنْقِذی
وَالَّا فَبِالذَّنْبِ الْمُدَمِّرِ اصْرَعُ
(مناجات امیرالمومنین علیه السلام)
ای معبود من، اگر درگذری، پس عفو تو مایه نجات من است و گرنه گناهان هلاک کننده مرا از پای درآورد
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_نوزده
« وَ قَدَّرَ لَكُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْكُمْ » مدت عمر شمارا معین فرمود اما آنرا از شما پنهان داشت وکسی جز ذات اقدس الهی نمی داند چه کسی در چه زمانی ودر کجا می میرد
« وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِير »(لقمان:34)
ضمن آنکه عمر انسان محدود بوده وهمه را فرا خواهد گرفت حتی انسانهای بزرگ چون نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم
« إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ»(-زمر:30)
ومهمترین اثر پنهان بودن عمر این است که انسان در بدست آوردن توشه آخرت تلاش می کند وکارهارا به فردا نمی افکند وبه هنگام معصیت ترسان وخائف است
« وَ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ » ازآثار گذشتگان برای شما عبرتهائی گذاشت
« مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلَاقِهِمْ » از لذتهائی که از دنیا بردند
« وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ » کلمه «خناق» به ریسمان گفته می شود وخوشی هائی که پیش از مرگ نصیبشان گردید
« أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الْآمَالِ » کلمه «ارهقتهم» از «رَهق» به معنای هلاک است وکلمه «منایا» جمع «مُنیه» به معنای مرگ است وسرانجام پیش از رسیدن به آرزوها مرگ بین آنها وآرزوها جدائی انداخت (شما هم دنيا پرستيد) به مانند آنهايى كه پيش از شما بودند در صورتى كه پيشينيان از شما قوىتر بودند و مال و اولادشان بيشتر بود، پس به سهم خود (از متاع فانى دنيا)بهره بودند، اكنون هم كه نوبت به شما رسيد به تمتّع دنيا به سهم خود مانند آنها سرگرم شديد و هم (در شهوات دنيا) به مانند آنها فرو رفتيد! آنان مردمى هستند كه اعمالشان در دنيا و آخرت نابود و باطل گشت و به حقيقت زيانكاران عالمند
« كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَ أَكْثَرَ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ كَالَّذِي خاضُوا أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُو ن»(توبه:۶۹)
« وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ » کلمه «شَذّبَ» یعنی پراکنده کرد (شذّب وشذب –بدون تشدید وبا تشدید به یک معناست)وکلمه «تَخرّم» از «خرم» به معنای شکاف و«تخرّم»به معنای نابود ساختن
« لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلَامَةِ الْأَبْدَانِ وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الْأَوَانِ » کلمه «اُنُف الاوان » یعنی در اول کار در هنگام سلامتی توشه ای برای خویش نگرفته وکاری برای اصلاح نفس خود انجام ندادند
https://eitaa.com/jorenab
به دریا بنگرم دریا ته وینم
به صحرا بنگرم، صحرا ته وینم
به هر جا بنگرم، کوه و در، دشت
نشان از قامت رعنا ته وینم
#بابا_طاهر
https://eitaa.com/jorenab
#نبی_اکرم_و_حضرت_علی_و_حضرت_زهرا_والدین_امت
در روایتی نبی اکرم صلی علیه واله و سلم می فرماید من وعلی پدران این امت هستیم
أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ
(بحارالانوارج۱۶ص۹۵)
از طرفی در زیارتی که برای حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است امده است سلام برتو ای مادر مومنان
السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ
(اقبال الاعمال ص۶۲۴)
روشن است والدین همیشه بدنبال کمک و هدایت فرزندشان هستند هرچند گاهی برای فرزند ممکن است خوشایند نباشد و از طرف دیگر خودشان را به زحمت می اندازند تا فرزند راحت وآسوده باشد
از طرف سوم جنبه های مثبت فرزند را بیشتر توجه دارد و اگر اشتباهی کرد سعی میکند کمک کند تا فرزند جبران کند
پس انسان باید تمام تلاش خویش را انجام دهد دستش را از دستان اهل بیت علیهم السلام جدا نکند
https://eitaa.com/jorenab
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطمَ ابْنَتِی فاطِمَة وَ وُلدَها وَمَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِک سُمّیتْ فاطِمَة؛
خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آنها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده است به این دلیل او فاطمه نامیده شده است
(کنز العمال ج۶ ص۲۱۹ ؛ الصواعق المحرقة ۹۶)
https://eitaa.com/jorenab
#زن_در_جاهلیت_و_اسلام
در عصر جاهلیت نه تنها زنان هیج احترامی نداشتند ،بلکه آنانرا مایه ننگ و عار می دانستند، ازینرو به تعبیر قرآن کریم هرگاه به یکی از آنها خبر صاحب دختر شدن داده می شد چهره اشان از عصبانیت سیاه می شد : « وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيم» ( نحل:۵۸)لذا فرزندان دختر را جزء فرزند خویش محسوب نمی کردند.
وچون این بشارت را چیز بدی می دانسستند از قوم خویش متواری می شدند وبه این می اندیشیدند که آیا با خواری وننگ ؛ دختر رانگه دارند یا اورا در خاک پنهان سازند
«يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلاَ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ »( نحل:۵۹)
اسلام ، باخط بطلان کشید ن بر چنین تفکری معتقد است: دختر و پسر هردو هدیه الهی هستند؛ ازینرو فرقی بین آنها نیست «يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ » (شوری:۴۹ ) یعنی خداوند به هرکس بخواهد ، فرزند دختر عطا می کند و می بخشد و بهرکس که بخواهد؛ پسر هبه می کند. لذا مذکر و مؤنث بودن نقشی در انسانیت ندارد .
شاید توجه به همین نکته بود که، نبی مکرم اسلام ( صلی الله علیه وآله و سلم )احترام فراوا نی برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) قایل بود؛ومعتقدبودنسل آن حضرت ، ازدختر گرامیش یعنی حضرت فاطمه(سلام الله علیها )باقی می ماند .
لذا می فرمود:هرنسب وحسب درقیامت، منقطع است جزحسب ونسب من،وهرپسردختر پسرپدرش هست جز پسرفاطمه، بدرستی من پدرشان هستم «قَالَ عُمَرُ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله و سلم )يَقُولُ كُلُّ حَسَبٍ وَ نَسَبٍ فَمُنْقَطِعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا خَلَا حَسَبِي وَ نَسَبِي وَ كُلُّ بَنِي أُنْثَى عَصَبَتُهُمْ لِأَبِيهِمْ مَا خَلَا بَنِي فَاطِمَةَ فَإِنِّي أَنَا أَبُوهُمْ وَ أَنَا عَصَبَتُهُم » (بحارج۹۳ص۲۴۴ )
https://eitaa.com/jorenab
ازاما م باقر ( علیه السلام )روایت شده است که فرمود :در روز رستاخیز فاطمه علیهاالسلام بر نزدیک در دوزخ میایستد رو به آسمان نموده میفرماید: ای خدا و سرور من! شما نام مرا فاطمه برگزیدی مرا و دوستداران نسل مرا از آتش در امان داشتی. بار خدایا! وعده تو حقّ است و تویی که دروعدههایت تخلّف نمیورزی.خداوند متعال می فرماید: ای فاطمه! درست گفتی، من تو را بدین نام نامگذاری کردم و تو و دوستداران تو و نسل تو را که ولایت تو و نسل تو را داشته باشند، همه را از آتش دوزخ در امان داشتهام. درست میگویی، وعدهام حقّ است و من در وعدهای خویش تخلّف نمیورزم
بحارالانوار ج43 ص 15
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_جامعه_کبیره
طَأْطَأَ كُلُّ شَرِيفٍ لِشَرَفِكُمْ، وَبَخَعَ كُلُّ مُتَكَبِّرٍ لِطاعَتِكُمْ، وَخَضَعَ كُلُّ جَبَّارٍ لِفَضْلِكُمْ، وَذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لَكُمْ، وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ، وَفازَ الْفائِزُونَ بِوَِلايَتِكُمْ، بِكُمْ يُسْلَكُ إِلَى الرِّضْوانِ، وَعَلَىٰ مَنْ جَحَدَ وِلايَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمٰنِ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَأُمِّي وَنَفْسِي وَأَهْلِي وَمَالِي،
، هر شرافتمندی در برابر شرف شما سر به زیر انداخته و هر متکبّری در مقابل طاعت شما گردن نهاده و هر گردنکشی نسبت به برتری شما فروتن گشته است و هر چیزی برای شما خوار شده است و زمین به نورتان روشن گشت و رسیدگان به ولایت شما رستگار شدند، با شما راه به سوی بهشت را میتوان پیمود، خشم حضرت رحمان است بر کسی که منکر ولایت شما شد، پدر و مادر و جان و اهل و مالم فدای شما باد.
https://eitaa.com/jorenab
#نامیده_شدن_حضرت_زهرا_فاطمه
✅ عبدالله بن حسن نقل میکند که گفت:
حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به من فرمود:
چرا فاطمه سلام الله علیها را فاطمه گفتند:
گفتم:
برای اینکه با نامهای دیگران فرق داشته باشد.
فرمود:
کلمهی فاطمه هم از نامها محسوب میشد، ولی علّت اینکه زهرای اطهر سلام الله علیها فاطمه نامیده شد این بود که چون خدای حکیم وضع هر چیزی را قبل از اینکه به وجود بیاید، میداند و میدانست که وقتی پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم با قبائلی ازدواج نماید آنان به امر خلافت طمع خواهند کرد، لذا موقعی که فاطمه سلام الله علیها متولّد شد خدای سبحان او را فاطمه نامید و امر خلافت و امامت را برای فرزندان وی قرار داد و بدین وسیله دست آن افرادی را که خواهان امر خلافت بودند قطع نمود. بدین جهت بود که حضرت فاطمه سلام الله علیها، فاطمه نامیده شد، زیرا طمع آنان را قطع کرد.
🔶مرحوم علامهی مجلسی رحمة الله علیه میفرماید:
(از این سؤال و جواب که در روایت آمده معلوم میشود که) شاید راوی گمان کرده که نام «فاطمه» از نامهاییست که قبل از حضرت زهرا سلام الله علیها برای دختران دیگر گذاشته نمیشده، امّا حضرت فرمودند:
دختران دیگری هم قبل از آن حضرت به این نام، نامگذاری شدهاند ولی خداوند این فضائل و قدرتها را فقط در اختیار این بانوی معظّمه قرار دادهست.
🔹عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ حَسَنٍ قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ قُلْتُ فَرْقاً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْأَسْمَاءِ قَالَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنَ الْأَسْمَاءِ وَ لَکِنَّ الِاسْمَ الَّذِی سُمِّیَتْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلِمَ مَا کَانَ قَبْلَ کَوْنِهِ فَعَلِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَتَزَوَّجُ فِی الْأَحْیَاءِ وَ أَنَّهُمْ یَطْمَعُونَ فِی وِرَاثَةِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ قِبَلِهِ فَلَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ سَمَّاهَا اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَاطِمَةَ لِمَا أَخْرَجَ مِنْهَا وَ جَعَلَ فِی وُلْدِهَا فَفَطَمَهُمْ عَمَّا طَمِعُوا فَبِهَذَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ طَمَعَهُمْ وَ مَعْنَی فَطَمَتْ قَطَعَتْ.
📗(بحارالانوار ج ۴۳ص۱۳)
🆔@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک
https://eitaa.com/jorenab
عيب از ماست اگر دوست زما مستور است
ديده بگشاي که بيني همه عالم طور است
لاف کم زن که نبيند رخ خورشيد جهان
چشم خفاش که از ديدن نوري کور است
يا رب اين پرده پندار که در ديده ماست
بازکن تا که ببينم همه عالم نور است
#امام_خمینی
https://eitaa.com/jorenab
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
https://eitaa.com/jorenab
حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند:
مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.
(بحار الانوار ج۶۷ص۲۴۹)
https://eitaa.com/jorenab
#الله_مایه_ارامش
در آیه شریفه
أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد:۲۸)
اشاره می کند آنچه باعث اطمینان وارامش انسان می شود یاد الله است
مراد ازیاد توجه است یعنی باید قلب انسان متوجه خداوند متعال شود و چون ما از آنِ خداوند متعال هستیم و خداوند متعال صاحب ماست وخداوند در همه جاحضور دارد وقتی قلب متوجه صاحب خویش شود و اورا می یابد آرام می گیرد مانند فرزندی که به مادرش می رسد آرام می گیرد
توضیح آنکه:
حقیقت انسان به روح اوست و روح نیز جلوه خداست( وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی ص ۷۲) پس در حقیقت رسیدن قلب به خداوند متعال مانند رسیدن یک مسافر است به موطن خویش که اصل وصول به مقصد و رسیدن به خانه از آنچه در مقصد وخانه است است مانند غذا و..ارزشمند تر است زیرا رسیدن به مقصد موجب ارامش و رها شدن از دغدغه می شود ازینرو رضوان الهی از بهشت و آنچه در آن است ارزشمند تر است
وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ۚ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیم
(توبه:۷۲)
پس حقیقت انسان یعنی روح و قلب آدمی از اصل خویش دور شود دچار اضطراب و نگرانی می شود اما وقتی متوجه صاحب خویش می شود اورا می یابد مانند مسافر ی که به منزل مقصود رسیده است آرام می گیرد
https://eitaa.com/jorenab
#افتخار_صاحب_بهشت_به_حضرت_زهرا
۱-درجزیره العرب وجود زن یک ننگ و عار محسوب میشد بگونه ای که اگر به کسی خبر میدادند صاحب دختر شده است چنان عصبانی میشد که چهره اش بشدت بر افروخته میشد
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَیٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ
یَتَوَارَیٰ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَیُمْسِکُهُ عَلَیٰ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ
نحل(۵۸-۵۹)
و هنگامی که به یکی از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتی) سیاه می شود. و بشدّت خشمگین می گردد.
بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود پنهان می شود. (و نمی داند) آیا آن (دختر) را با قبول ننگ نگهدارد، یا (زنده) در خاک پنهانش کند؟! آگاه باشید که بد حکم می کنند!
۲-امیرالمومنین علیه السلام کسی است که بهشت با او شناخته میشود و حتی ندای بهشت یا علی است
عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَی صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَی الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِیُ
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم فرمود
حلقه در بهشت از یاقوت قرمز است که صفحه آن از طلاست
وقتی کوبه به صفحه طلا می خورد ندا میدهد یاعلی
بحارالانوار ج ۳۹ص۲۳
۳-در چنین شرایط خفقان جزیره العرب یک زن چنان رشد میکند که صاحب بهشت به او افتخار میکند
حضرت در روز شورافرمود
هل فيكم أحدٌ له زوجةٌ مثلُ زوجتي فاطمةَ بنت محمد سيّدة نساء أهل الجنّة، غيري؟ قالوا: اللّهمّ لا. الغدير ج1 ص328
حضرت که خود صاحب بهشت است وقتی با مهاجر و انصار مواجه میشود و برتری و فضیلت خودش را بیان میکند می فرماید
آیا کسی دربین شما هست که همسرش فاطمه دختر گرامی پیامبر و سرور زنان اهل بهشت باشد
گفتند خدا شاهد است نه
یعنی حضرت زهرا آنقدر عظمت دارد که امیرالمومنین جزافتخارات خویش. داشتن همسری مثل حضرت را بیان می کند
https://eitaa.com/jorenab
اللَّهُمَّ أَوْلِنِي فِي كُلِّ يَوْمِ إِثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ سَعَادَةً فِي أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ
وَ نِعْمَةً فِي آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ يَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ وَ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاه
(دعای روز دوشنبه )
خدايابه من در اين روز دوشنبه دو نعمت از جانب خود عطا فرما كه آن دو:
يكى سعادت در اول روز به طاعت توست
و دوم نعمت در آخر روز به آمرزش تو اى كسى كه خدايى بس تو راست و گناهان را جز تو كسى نتواند بخشيد.
https://eitaa.com/jorenab
#عوامل_کودتا_سقیفه_از_منظر_حضرت_زهرا
حضرت زهرا در خطبه فدکیه به چند عامل مهم کودتا اشاره می کند
۱-براى اجابت نداى شیطان،
۲-براى خاموش کردن انوار دین روشن خدا،
۳-از بین بردن سنن پیامبر برگزیده آماده بودید
(تَسْتَجیبُونَ لِهِتافِ الشَّیْطانِ الْغَوِىِّ، وَ اِطْفاءِ
اَنْوارِالدّینِ الْجَلِیِّ، وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِیِّ الصَّفِیِّ)
۳-در ادامه حضرت به یک ضرب المثل اشاره دارد
(تُسرُّون حَسْواً فِی ارْتِغاءٍ)
کلمه (حَسْو)به معنای نوشیدن است
کلمه ( ارْتِغاءٍ)از ( رَغْوَة)یعنی کف روی شیر یا دوغ
توضیح آنکه در عرب بادیه نشین که دوغ یا شیر را می دوشیدند روی آن کف می کرد
کسی می آمد به صاحب شیر می گفت آیا اجازه است که اندکی از کف روی شیر را بخورم
صاحب شیر اجازه میداد اما آن مرد نی را داخل ظرف می گذاشت و شیر را میخورد وصاحب شیر می دید هنوز کف هست از نیرنگ خورنده غافل میشد
این ضرب المثل کنایه است از کسی که به ظاهر کار خوب انجام می دهد اما در حقیقت در حال حیله و نیرنگ است
۴-حضرت زهرا سلام الله علیها بعداز آنکه علت کودتای کودتا گران را خاموش کردن نور الهی و اهمال در سنت نبوی اعلام می کند به سوال مقدری پاسخ می دهد که چرا آنها که قصد خاموش کردن نور الهی داشتتد خود را به عنوان خلیفه رسول خدا جا زدند؟
حضرت در جواب می فرماید
به بهانه خوردن کف شیر، خود شیر را زیر لب پنهان میخورید
یعنی برای اینکه کار خویش را موجه جلوه دهید به ظاهربه عنوان خلیفه رسول خدا خود را جا زدید اما در حقیقت به دنبال نابودی نور الهی و احیای جاهلیت بودید
https://eitaa.com/jorenab
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
علامه طباطبایی(ره)
https://eitaa.com/jorenab
#ضرورت_وجود_امام
سوال: چرا به امام نیاز داریم؟
جواب:
۱_قرآن کریم طبق بیان خودش برای همیشه است
« و اوحی الی هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ»
نکته: « و من بلغ» هر کسی( در هر عصری) که قرآن به او برسد
۲_قرآن کریم اشاره می کند که آیاتی در آن وجود دارد که نیاز به توضیح و تعلیم دارد
« و آخر متشابهات.....»
۳_ لذا یکی از وظایف پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم )را تعلیم می داند « و یعلمهم الکتاب»
۴_با توجه به اینکه قرآن برای همیشه است، باید معلم آن هم همیشگی باشد
۴_پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند: «انت منی به منزلة هارون من موسی علیهماالسلام»
قرآن کریم یکی از کارهای حضرت هارون را شراکت در امر حضرت موسی می داند
« اشرکه فی امری »
۵_با توجه به« اشرکه فی امری» علاوه بر اخذ و حفظ وحی که امری شخصی و منحصر به پیامبر است وظیفه ابلاغ را بر عهده دارد پس حضرت هارون نیز در وحی شریک موسی (علیهالسلام) است
۶_اگر امیرالمومنین علیه السلام به منزله هارون باشد
پس: در ابلاغ وحی، شریک پیامبر است و کلامش مانند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم )حجت شرعی است
در نتیجه : بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می بایست سراغ امیرالمومنین (علیه السلام) رفت
https://eitaa.com/jorenab
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
«إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ»؛ حق با شخصیتها شناخته نمیشود؛ حق را بشناس تا اهل آنرا بشناسی
مجمع البیان، ج 1، ص 211 ؛ روضة الواعظین، ص 31
https://eitaa.com/jorenab
#ساده_زیستی
۱-وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛
قصص:۷۷
الف-و در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب
ب-و بهره ات را از دنیا فراموش مکن
ج- و همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن
د- و هرگز در زمین در جستجوی فساد مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد
۲-پس ارزش دنیا به آن است که برای بدست اوردن آخرت بکار گرفته شود
کسی که به دنبال تجمل گرایی و اشرافی گری باشد بدون شک از اخرت بهره ای نمی برد
روش اهل بیت عصمت و طهارت همواره این بوده که زندگی بسیار ساده ای داشته باشند
۳-روزی برای دیدار پدر از خانه بیرون آمد. جناب سلمان(رض) چشمش به چادر آن حضرت افتاد، دید دوازده وصله دارد. تعجّبکنان گفت: خدایا! دختران قیصر و کسری در میان حریر و دختر رسول گرامیات این چنین؟!
حضرت صدّیقه(س) وقتی خدمت پدر رسید، گفت: پدر! سلمان از چادر من تعجّب کرده است؛ او خبر ندارد که پنج سال است من و علی تنها یک پوست گوسفند داریم که شب روی آن میخوابیم و روز، روی آن علف به شترمان میدهیم
فَلَمَّا دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ سَلْمَانَ تَعَجَّبَ مِنْ لِبَاسِی فَوَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ مَا لِی وَ لِعَلِیٍّ مُنْذُ خَمْسِ سِنِینَ إِلَّا مِسْکُ کَبْشٍ تَعْلِفُ عَلَیْهَا بِالنَّهَارِ بَعِیرُنَا فَإِذَا کَانَ اللَّیْلُ افْتَرَشْنَاهُ
بحارالانوار ج۸ص۳۰۳
۴- حضرت علی علیه السلام می فرمایدمن در مدّت عمر به دو قرص نان و دو لباس ساده اکتفا کرده ام، شما نمی توانید مانند من عمل کنید، امّا دست کم با دین داری و رعایت تقوا و ورع، مرا یاری رسانید: «أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد
نهج البلاغه نامه ۴۵
پس یکی ازنشانه های همسویی انسان با اهل بیت علیهم السلام ساده زیستی است
https://eitaa.com/jorenab
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهمالسلام) است. زیارت میکنیم آن بزرگواران :
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
فراموش نکن خدا را تا فراموش نشوی
«نسوا الله فنسیهم » توبه 67،
یعنی منافقین خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را فراموش کرد
یاد خدا کن تا خدا ترا یاد کند
«فاذکرونی اذکرکم » بقره 152
یعنی مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم
https://eitaa.com/MohammadGelayeri