نور دو عالمی یا ثامن الحجج
درلطف خاتمی یا ثامن الحجج
ای آیت اله درمُلک جان تو شاه
جان را تو همدمی یا ثامن الحجج
براِنس وجان رئوف برماسوا عَطوف
برکُل مُقَدمی یا ثامن الحجج
بردرگهت شها شاه است یاگدا
بر لب تبسمی یا ثامن الحجج
مانوس هرغریب هردرد را طبیب
بردرد مرهمی یا ثامن الحجج
خیل مَلَک به صف باشوروباشَعَف
مشغولِ خادمی یا ثامن الحجج
ماتح و صدگناه سوی تو یا رضا
آید به خُرَمی یا ثامن الحجج
#علی_گلایری_ماتح
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_سه
« وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَجَازَكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ » بدانید در قیامت عبور شما از صراط است وعبور کردن ازآن به آسانی نیست لذا سه ویژگی برای آن می شمارد
1-« وَ مَزَالِقِ دَحْضِهِ » کلمه «مزالق» جمع «مَزلَق» به معنای محل لغزش است وکلمه «دَحض» به معنای لغزشی است که موجب سقوط وافتادن انسان می شود
اولین ویژگی پل صراط این است که قدمها درآن به لغزش می افتد
2-« وَ أَهَاوِيلِ زَلَلِهِ » محل افتادن و پرت شدن در جهنم است یعنی اگر کسی پایش بر پل صراط لغزید امکان بازگشت نیست وبه جهنم سقوط خواهد کرد
3-« وَ تَارَاتِ أَهْوَالِهِ » کلمه «تارات» جمع «تاره» به معنای یک بار است یعنی یکی پس از دیگری ترس ها به سراغ انسان می آید .
چون پل صراط بنا به گفته روایات از شمشیر تیز ترو از مو نازک تر است وزیر پای انسان نیز آتش جهنم است که نفیر وشهیق آن رعب آور ووحشت افزاست لذا حرکت کردن برآن باعث وحشت پی در پی می شود .
صراط
صراط که علم اجمالی به آن از ضروریات دین اسلام محسوب می شود پلی است بر روی جهنم که همه ازآن عبور خواهند کرد .مرحوم شیخ مفید رحمه الله در« اعتقادات »می نویسد :شیخ صدوق رحمه الله فرمود عقیده ما در باره صراط این است که آن حق است وآن پل جهنم است که همه ازآن عبور می کنند همانطور که خداوند فرمود « وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا »( مریم:71)
وصراط به معنای دیگر اسم حجج الهی است هرکسآنهارا بشناسد وازآنها اطاعت کند می تواند از صراط که پل جهنم است عبور کند پیامبر اکر م صلی الله علیه وآله وسلم فرمود « يَا عَلِيُّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَقْعُدُ أَنَا وَ أَنْتَ وَ جَبْرَئِيلُ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَمْ يَجُزْ أَحَدٌ إِلَّا مَنْ كَانَ مَعَهُ كِتَابٌ فِيهِ بَرَاةٌ بِوَلَايَتِك » ای علی (علیه السلام) زمانی که روز قیامت شد من و تو وجبرئیل بر راه صراط می نیشینیم پس کسی از صراط عبور نمی کند مگرآنکه با او کتاب برأت به ولایت ( واعقتاد به ولایت تو ) باشد (شیخ مفید اعتقادات ص 70 )
مرحو م شیخ صدوق نیز در «معانی الاخبار» نقل می کند راوی می گوید از امام صادق علیه السلام درباره صراط پرسیدم فرمود : راهی است برای شناخت الله عزوجل ودو صراط داریم صراطی در دنیا وصراطی درآخرت واما صراط در دنیا پس آن امام مفترض الطاعه ( اطاعتش واجب است ) می باشد کسی که در دنیا اورا شناخت وبه او اقتداء نمود بر صراطی که پل جهنم است درآخرت عبور خواهد کرد وهرکس در دنیا اورا نشناسد پایش درآخرت لغزیده و در جهنم خواهد افتاد ( معانی الاخبار ص32 )
درباره چگونگی عبور مردم از صراط نیز روایت دلالت دارد براینکه رفتن همه به یک سان نیست روایتی از امام صادق( علیه السلام) نقل شده است که فرمود مردم چند نوع از پل صراط عبور می کنند صراط از مو نازکتر واز شمشیر تیز تر است وعده ای ازآن مانند برق عبور می کنند وبعضی نیز مثل دویدن اسب می روند وگروهی سینه خیز از روی آن رد می شوند وعده ای پیاده وآرام حرکت می کنند وعده ای نیز حرکت می کنند در حالی که آویزان شده اند گاهی آتش آنهارا می گیرد وگاهی رهایشان می کند
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع قَالَ: النَّاسُ يَمُرُّونَ عَلَى الصِّرَاطِ طَبَقَاتٍ وَ الصِّرَاطُ أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ مِنْ حَدِّ السَّيْفِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ الْبَرْقِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ عَدْوِ الْفَرَسِ وَ مِنْهُمْمَنْ يَمُرُّ حَبْواً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مَشْياً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مُتَعَلِّقاً قَدْ تَأْخُذُ النَّارُ مِنْهُ شَيْئاً وَ تَتْرُكُ شَيْئاً.»( بحارالانوار ج 8 ص 64 )
واقعیت آن است اصل صراط چیست ونوع حرکت برآن چگونه است آیا آن چه از حرکت درمورد امور مادی در ذهن ماست همان است یا خیر راهی برای شناختن آن نیست مگر روایاتی که از اهل بیت عصمت وطهارت وارد شده است وآن بزرگان نیز به قدر فهم مردم سخن گفته اند پس باید علمش را به اهلش واگذار کرد وهمین قدر که صراط امری است که در قیامت مردم ازآن عبور می کنند برای ایمان کافی است
بارالها در این لحظه از شب که دو ونیم ازشب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان چهارصد وسی وهشت هجری است از تو عاجزانه در خواست می کنیم مارا در پناه خودت واهل بیت قرار بده ولطف وفضل خویش را در دنیا وآخرت شامل حال ما بفرما
https://eitaa.com/jorenab
يَا إِلَهِي فَلَكَ الْحَمْدُ فَكَمْ مِنْ عَائِبَةٍ
سَتَرْتَهَا عَلَيّ فَلَمْ تَفْضَحْنِي وَ كَمْ مِنْ
ذَنْبٍ غَطّيْتَهُ عَلَيّ فَلَمْ تَشْهَرْنِی
خـدایـا!
تو را سپاس، چه بسيار عيوبی
كه بر من پوشاندی، و مرا رسوا نكردی،
و چه بسيار گناهی كه مستور داشتی،
و به آنم مشهور نساختی..!
🌺🌸دعای شانزدهم صحیفهسجادیه🌸🌺
https://eitaa.com/jorenab
َ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير»( قصص:24)پروردگار من بدرستی که من به آنچه از خیر بسوی من نازل فرمایی نیازمندم
می گویم :
وقتی حضرت موسی (علی نبینا واله وعلیه السلام)بخاطر شرایطی که برایش پیش آمد مجبور شد شهر خویش را ترک کند مدتها در بیابان راه می رفت تا به مدین رسید ودر این مدت غذایی جز گیاه نمی خورد وحضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرماید
« وَ اللَّهِ مَا سَأَلَهُ إِلَّا خُبْزاً يَأْكُلُهُ لِأَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ بَقْلَةَ الْأَرْضِ وَ لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ تُرَى مِنْ شَفِيفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِه»
بخدا قسم از خدا جز قطعه نانی در خواست نکرد زیرا در این مدت گیاه می خورد وسبزی گیاه از پوست شکمش پیدا بود بخاطر لاغری و ذوب شدن گوشت بدنش (نهج البلاغه خطبه 160 )
اما اولا با آنکه به عده ای کمک کرد تا اب از چاه بکشند چیزی از آنان در خواست نکرد بلکه از خداوند در خواست نمود
و ثانیا نگفت خدایا نانی بفرست به خداوند اعتماد کرد وفرمود آن خیری که تو صلاح میدانی بفرست وخداوند هم به او امنیت داد
« فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِين»(قصص : 25 )
، وهم به اومال و زن عنایت فرمود « قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ »(قصص : قصص 27 )
https://eitaa.com/jorenab
بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به ایران (۱۳۵۷) - آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/jorenab
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 لحظاتی از حضور صبح امروز رهبر انقلاب در بهشت زهرا (س) و زیارت مزار شهیدان انقلاب و برخی شهدای مدافع حرم از جمله شهید اصغرپاشاپور
🆔 @YjcNewsChannel
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
💻 @Khamenei_ir