eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
209 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
امام جوادعلیه السلام فرمود: بر شما باد به تحصيل علم و معرفت، چون ۱-فراگيرى آن واجب است ۲- و بحث پيرامون آن مستحب و پُرفائده است. ۳- علم وسيله كمک به دوستان و برادران است، ۴- دليل و نشانه مروّت و جوانمردى است ۵-، هديه و سرگرمى در مجالس است ۶-، همدم و رفيق انسان در مسافرت است؛ ۷- و انيس و مونس انسان در تنهایى است. قالَ عليه‌السلام: عَلَيْكُمْ بِطَلَبِ الْعِلْمِ، فَإنَّ طَلَبَهُ فَريضَةٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَةٌ، وَ هُوَ صِلَةُ بَيْنَ الاْخْوانِ، وَ دَليلٌ عَلَى الْمُرُوَّةِ، وَ تُحْفَةٌ فِى الْمَجالِسِ، وَ صاحِبٌ فِى السَّفَرِ، وَ أنْسٌ فِى الْغُرْبَةِ. 🌺ج۷۵، ص۸۰🌺 https://eitaa.com/jorenab
روايت شده كه روزى (عباس بن عبدالمطلب) با (يزيد بن قعنب) با گروهى از بنى هاشم و جماعتى از قبيله بنى عبدالعزى در برابر كعبه نشسته بودند، ناگاه (فاطمه بنت اسد) بمسجد در آمد در حاليكه حامله بود باميرالمؤ منين و نه ما از حملش گذشته بود، او را در زائيده گرفت و آنمخدره در برابر خانه كعبه ايستاده و نظر بجانب آسمان افكند و گفت پرودگارا! من ايمان آورده‌ام بتو و بهر پيغمبرى و رسولى كه فرستاده اى و بهر كتابى كه نازل گردانيده اى و تصديق كرده‌ام گفته هاى جدم ابراهيم خليل كه خانه كعبه را بنا كرده است، پس سؤ ال ميكنم از تو بحق اين خانه و بحق آنكسى كه اين خانه را بنا كرده است و بحق فرزندى كه در شكم من است و با من سخن ميگويد و بسخن گفتن خود مويس من گرديده است و يقين دارم كه او يكى از آيات جلال و عظمت تو است كه آسانى كنى بر من ولادت را. (عباس) و (يزيد بن قعنب) گفتند كه چون (فاطمه) از اين دعا فارغ شد ديديم كه ديوار عقب خانه كعبه شكافته شد، (فاطمه) از آن موضع داخل خانه شد و از ديده هاى ما پنهان گرديد و شكاف ديوار بهم پيوست باذن خدا، پس خواستيم در خانه را بگشائيم چندانكه سعى كرديم در گشوده نشد، دانستيم كه اين امريست از جانب خدا واقع شده و (فاطمه) سه روز در اندرون كعبه ماند و اهل (مكه) در كوچه و بازار و زنها در خانه اينواقعه را نقل ميكردند و تعجب مى نمودند تا روز چهار رسيد، ديگر باره همان موضع از ديوار خانه شكافته شد، (فاطمه) بيرون آمد در حاليكه اميرالمؤ منين را در دست خود داشت و ميگفت ايگروه مردم بدرستى كه حق تعالى بر گزيده مرا از ميان خلق خود و فضيلت داد مرا بر زنان برگزيده كه پيش از من بوده اند، زيرا كه حق تعالى برگزيد (آسيه) دختر (مزاحم) راو او عبادت كرد خدا را پنهان در موضعيكه عبادت خدا در آنجا سزاوار نبود، مگر در حال ضرورت يعنى خانه (فرعون) و برگزيد (مريم) دختر (عمران) را و ولادت عيسى را بر او آسان گردانيد و در بيابان درخت خشك را جنبانيد و رطب تازه از براى او از آن درخت فرو ريخت و حق تعالى مرا بر آن هر دو، زيادتى داد و همچنين بر جمعى زنان عالميان كه پيش از من گذشته اند، زيرا كه من فرزندى آورده‌ام در ميان خانه برگزيده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از ميوه‌ها طعامهاى بهشت تناول كردم، (فیض الاعلام شیخ عباس قمی ص۳۲۶) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این خانه را باید خدا در عرش معماری کند آدم بنایش بر نهد جبریل هم یاری کند آید خلیل الله در او یک چند حجاری کند او را اولو العزمی دگر منقوش و گچکاری کند اینسان خدا از خانه اش چندی پرستاری کند تا ساعتی ازدوستی یک میهمانداری کند https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌ داند. وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌ یابند. وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ و اوست والاى بزرگ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرق مرداب و رود با آنکه هردو دارای آب هستند این است مرداب راکد است لذا لجن می گیرد آبش متعفن می شود اما رود عبور میکند همیشه زلال است انسان خودش تصمیم می گیرد مانند روددر گذشته در غم واندوه در درد و رنج بماند و متعفن شود یا بگذرد و زلال بماند انسانهای بزرگ چون گذشت می کنند صفت الهی می گیرند و به دریای رحمت حق می پیوندند قطره چون واصل به دریا می شود دریا شود https://eitaa.com/jorenab
🌸 ۸۷ 🌸 ارزش استغفار وَ قَالَ علیه السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَار توضیح: طلب مغفرت موجب میشود تا رحمت الهی بر انسان گسترده شود؛ زیرا اساساًخداوند انسان را آفرید و تربیت آن را بر عهده گرفته است وقتی انسان طلب بخشش میکند بدین معناست که ضمن پذیرش اشتباه بدنبال بدنبال قرار گرفتن تحت رحمت واسعه الهی است و وقتی مغفرت الهی بر انسان گسترده شود عذاب از انسان دور میگردد. اینکه حضرت می فرماید :«تعجب می کنم از کسی که نا امید می شود درحالی که بااو استغفار است» مراد این است که هرکس راه درست – یعنی رفتن به سوی خداوند- را انتخاب کند بن بستی پیدا نمی شود واگر در بین راه از مسیر منحرف شود با طلب آمرزش از حق دوباره می تواند راه را بدرستی ادامه دهد. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چون حضرت اميرالمؤ منين (ع) متولد شد، (ابوطالب) او را بر سينه خود گرفت و دست (فاطمه) را گرفته بسوى (ابطح) آمد و ندا كرد باين اشعار: یَا رَبِّ یَا ذَا الْغَسَقِ الدَّجِیِّ وَ الْقَمَرِ الْمُبْتَلِجِ الْمُضِیِّ بَیِّنْ لَنَا مِنْ حُکْمِکَ الْمَقْضِیِّ مَا ذَا تَرَی فِی اسْمِ ذَا الصَّبِیِّ يعنى اى پروردگاريكه شب تا و ماه روشنى دهنده را آفريده، بيان كن از براى ما كه اين كودك را چه نام گذاريم. ناگاه مانند ابر، چيزى از روى زمين پيدا شد نزديك (ابوطالب)، (ابوطالب) او را گرفت و با (على) بسينه خود چسبانيد و بخانه برگشت، چون صبح شد ديد كه لوح سبزى در آن نوشته شده است: خُصِّصْتُمَا بِالْوَلَدِ الزَّکِیِّ وَ الطَّاهِرِ الْمُنْتَجَبِ الرَّضِیِّ فَاسْمُهُ مِنْ شَامِخٍ عَلِیٍّ عَلِیٌّ اشْتُقَّ مِنَ الْعَلِیِّ حاصل آنكه مخصوص گرديديد شما اى (ابوطالب) و اى (فاطمه) بفرزند ظاهر و پاكيزه پسنديده، پس نام برزگوار او (على) است كه از نام خداوند على اعلى گرفته شده است. (ابوطالب) آنحضرترا (على) نام كرد و آن لوح را در زاويه راست كعبه آويخت و چنان آويخته بود تا زمان (هشام بن عبدالملك) كه آنرا از آنجا فرود آورد و بعد از آن ناپيدا شد. (فیض الاعلام شیخ عباس قمی ص۳۲۷) https://eitaa.com/jorenab
۱-ما لعلیِّ العُلی أشباهُ لا والذی لا إله إلاّ هو ۲-مبناه مبنی النبیِّ تعرفُهُ وابناه عند التفاخر إبناهُ ۳-إنّ علیّا علا إلی شرفٍ لو رامَهُ الوهمُ زَلَّ مِرقاه الغدیر ج۴ص۵۹ ۱-سوگند به ذات اقدس حضرت احدیت که هیچ معبودی و مقصودی جز او نیست، علی هیچ شبیه و نظیری ندارد. ۲- مبنی و ریشه او مبنی و ریشه رسول خداست، و دو پسر او در هنگام تفاخر می دانی که دو پسر رسول خدا هستند. ۳- بدرستیکه علی بر مرتبه ای از شرف بالا رفته است که اگر قوه خیال بخواهد خود را به آن مقام برساند سقوط خواهد نمود @jorenab