امام صادق علیه السّلام فرمودند:
از شامگاه پنجشنبه و شب جمعه، فرشتگانی با قلمهايي از طلا و لوحهایی از نقره، از آسمان به سوي زمين ميآيند و تا غروبِ روز جمعهِ ثواب هیچ عملی را نمینویسند به جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السلام
إذا كانَتْ عَشِيَّةُ الخَميِسِ وَليَلةُ الجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلائِكَةٌ مِن السَّماءِ مَعها أقلامُ الذَّهَبِ وَصُحُفُ الفِضِّةِ، لايَكتُبونَ (عَشِيَّةَ الخَميِسِ وََلیَلَةَ الجُمعَةِ إلي أنْ تَغيِبَ الشَّمسُ) إلاّ الصَّلاةَ عَلي النَّبِيِّ وَآلِهِ؛
(بحار ج۷۶ص۳۰۹)
@jorenab
#نماز_یاد_خدا
وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي »
گرچه عبادت اعم است ووقتی فرمود« مرا عبادت کن» شامل نماز هم میشود اما ذکر نماز بعد از عبادت – که در اصطلاح ذکر خاص بعد از عام تعبیر می شود- برای چند نکته است
اول؛نماز یکی از بارزترین و روشن ترین مصداق عبادت محسوب می شود وبندگی انسان آنگونه که در نماز تجلی می یابد در عبادات های دیگر متجلی نمی شود
دوم؛عبادت های دیگر ممکن است منحصر در ذکر خداوند نباشد اما نماز منحصر ذکر خداوند آن است
توضیح آنکه انسانها دارای حالات گوناگونی هستند
۱- گاهی بیاد نعمت الهی هستند که امر پسندیده ایست همانگونه که قرآن کریم می فرماید نعمت مرا که بر شما ارزانی داشتم بیاد آورید
«َ يا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُم»( فاطر:۳)
۲-وزمانی بیاد الله است «اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»( احزاب:۴۱)یعنی شاید بداند «الله» واجب الوجودی است که دارای همه کمالات وفضیلت ها ست اماهنوز در مرحله علم باشد وبا جان وی آمیخته نشده باشد
۳-اما وقتی می فرماید « لِذِكْرِي »یعنی نه تنها بنده ای که به نماز می ایستد خداوند متعال را با تمام وجود خویش می شناسد بلکه خودرا در محضر او می یابد آنگونه که خودرا دراین بارگاه محرم می بیند وخودرا در حضور ذات الهی می بیند وچنان با پروردگار خویش نجوا می کند که گویا او با حق به مناجات می پردازد و خداوند متعال نیز اورا خطاب می کند یعنی اینجا دیگر عالم نیست که به قوس صعود می رسد بلکه این معلوم است که در قوس نزول درِ رحمت خویش را چنان باز نموده و دایره محبت خویش را آنگونه گسترانده است که این عبد ناجی را در بر می گیرد ودر حِجر خویش اورا می پروراند
https://eitaa.com/jorenab
#دروغ
۱-یکی از انسانهای سمی که می بایست از زندگی انسان حذف شود قبل از انکه سم او انسان را نابود کند دروغگوست
۲-دروغ یعنی خلا ف واقع سخن گفتن وعده های خلاف واقع دادن و وقتی انسان به دروغگو اعتماد می کند خلاف واقع را واقع می پندارد لذادر حقیقت درچاهی می افتد که انتهای آن معلوم نیست
۳-حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید از دروغگو پرهیز کن زیر او سراب را به جای اب به شما نشان می دهد
« وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيب »
از دوستی با دروغگو بپرهیز زیرا مانند سراب است که نزدیک را به تو دور ودور را به تو نزدیک نشان می دهد .
۴-سراب آن است که در بیابان بر اثر انعکاس نور خورشید بر زمین در وسط روز گوئی آب جاری است ([1]) اما از آب خبری نیست وروشن است آب در بیابان برای انسان چقدر ارزشمند است .
حضرت شخص دروغگو را کسی می داند که در مواقع ضروری ونیاز، اموری غیر واقعی را واقعی وامور واقعی را غیر واقعی جلوه می دهد در حالی که در شدائد وگرفتاری انسان نیازمند کسی است تا اورا بدرستی یاری رساند وکسی که راه نزدیک را به انسان دور وراه دور را نزدیک نشان می دهد در حقیقت انسان را از راه درست منحرف می کند پس نباید با او هم نشین شد زیرا گاهی همین امرغیر واقعی او ضررهای جبران ناپذیری بر انسان وارد می سازد.
۵-باید توجه داشت کسی که یک بار به شما دروغ بگوید بدون شک بعدها هم دروغ می گوید لذا هرگز نباید به چنین افرادی اعتماد کرد
چون ممکن است انسان را به ناکجا آباد سوق دهد
۶-پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
از دروغ بپرهیز چرا که دروغ به فجور دعوت مى کند، و فجور به آتش دوزخ
اِیّاکُمْ وَ الْکِذْبَ فَاِنَّ الْکِذْبَ یَهْدى اِلَى الْفُجُورِ وَ اِنَّ الْفُجُورَ یَهْدِى اِلَى النّارِ
(کنز العمال، حدیث 8219)
۷-دروغ حتی موجب می شود تا انسان نتواند در نماز حضور قلب داشته باشد
لذا امام سجاد در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید خدایا هر وقت خواستم به سوی شما بیایم و نماز بخوانم حالت چرتی و بی حالی بر من عارض کردی
انگاه به چند عامل اشاره می کند که باعث می شود تا خداوند لذت مناجات را از نماز گزار بگیرد از جمله می فرماید
أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی
شاید مرا در مقام دروغ گویان یافتی که از خویش دورم کردی
(-اگر تا قبل از ظهر چنین حالتی باشد به آن آل گویندلسان العرب ج 1 ص 465 ماده س ر ب [1])
#دروغ
https://eitaa.com/jorenab
اختصاصیفارس| قیمت جدید مرغ، تخممرغ، روغن و لبنیات
🔹بر اساس آماری که خبرگزاری فارس از اصناف درباره قیمتهای جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی به دست آورده، قیمت هر کیلو مرغ ۶۰ هزار تومان، هر کیلو تخممرغ ۴۰ هزار تومان، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن ۶۰ هزار تومان، پنیر بستهای ۴۰۰ گرمی ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی ۱۵ هزار تومان شد.
قدرت خرید ۷ دهک افزایش مییابد
🔹با توجه به این قیمتها و مقایسه آن با نرخهای قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده، محاسبات نشان میدهد که دهکهای کمدرآمد و متوسط با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد. قدرت واقعی خرید ۳ دهک کمدرآمد بهطور متوسط ۸۰۰ هزار و ۴ دهک متوسط ۲۲۷ هزار تومان بیشتر میشود. همچنین قدرت خرید دهک اول بیش از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
@Farsna
رَبِّ یَسِّرْ
وَ لَا تُعَسِّرْ
وَسَهِّلْ عَلَیْنَا
یَا رَبَّ الْعالَمِینَ
https://eitaa.com/jorenab
#دعای_عهد
از دعاهای مشهور که خواندن آن در دوران غیبت حضرت مهدی علیه السلام فراوان مورد سفارش قرار گرفته «دعای عهد» است.
این دعای شریف مشتمل بر درود خاصّ از طرف خواننده دعا و نیز از سوی تمامی مردان و زنان مؤمن - در شرق و غرب جهان و خشکی و دریا و از پدر و مادر و فرزند - به پیشگاه حضرت ولی عصر علیه السلام است. پس عهد و پیمان و بیعت با
آن حضرت را تجدید میکند و پایداری بر این پیمان را تا روز قیامت اظهار میدارد. آنگاه از خداوند درخواست میکند که اگر مرگ من فرا برسد، در حالی که امام زمان علیه السلام ظهور نکرده باشد؛ پس از ظهور او مرا از قبرم بر آور و به یاری آن حضرت سعادتمند کن.
(بعد از این درخواست دیدار امام علیه السلام با عبارت ظریفی بیان شده و دعا برای تعجیل ظهور و فرج و برپایی حکومت حقه و سامان یافتن جهان و زنده شدن حقایق دین و اهل ایمان پایان بخش این دعای شریف است.
امام صادق علیه السلام درباره این دعا فرموده است:
«مَنْ دَعا اِلَی اللَّهِ اَرْبَعینَ صَباحاً بِهَذَا العَهْدِ کَانَ مِنْ اَنْصارِ قَائِمنا وَ اِنْ مَاتَ اَخْرَجَهُ اللّهُ اِلَیْهِ مِنْ قَبْرِهِ وَ اَعْطاهُ اللّهُ بِکُلِ کَلِمَةٍ اَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحاعَنْهُ اَلْفَ سَیِئَةٍ …»
«هر کس چهل صبحگاه این دعا را بخواند، از یاوران حضرت قائم علیه السلام خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن حضرت جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته میشود و هزار کار بد از او محو میگردد. »
(بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۸۴، ح ۴۷. )
مهم ترین آثار مداومت بر این دعا سه چیز است:
۱. ثواب کسانی را خواهد داشت که در زمان ظهور در خدمت امام علیه السلام میباشند.
۲. تجدید عهد مایه ثبات و کمال محبت و اخلاص و ایمان شخص میشود.
۳. مایه توجه خاصّ و نظر رحمت کامل آن حضرت نسبت به بنده میشود.
(فرهنگ الفبای مهدوی مجتبی تونه ای ص۱۸۲)
https://eitaa.com/jorenab