رَبِّ یَسِّرْ
وَ لَا تُعَسِّرْ
وَسَهِّلْ عَلَیْنَا
یَا رَبَّ الْعالَمِینَ
https://eitaa.com/jorenab
#دعای_عهد
از دعاهای مشهور که خواندن آن در دوران غیبت حضرت مهدی علیه السلام فراوان مورد سفارش قرار گرفته «دعای عهد» است.
این دعای شریف مشتمل بر درود خاصّ از طرف خواننده دعا و نیز از سوی تمامی مردان و زنان مؤمن - در شرق و غرب جهان و خشکی و دریا و از پدر و مادر و فرزند - به پیشگاه حضرت ولی عصر علیه السلام است. پس عهد و پیمان و بیعت با
آن حضرت را تجدید میکند و پایداری بر این پیمان را تا روز قیامت اظهار میدارد. آنگاه از خداوند درخواست میکند که اگر مرگ من فرا برسد، در حالی که امام زمان علیه السلام ظهور نکرده باشد؛ پس از ظهور او مرا از قبرم بر آور و به یاری آن حضرت سعادتمند کن.
(بعد از این درخواست دیدار امام علیه السلام با عبارت ظریفی بیان شده و دعا برای تعجیل ظهور و فرج و برپایی حکومت حقه و سامان یافتن جهان و زنده شدن حقایق دین و اهل ایمان پایان بخش این دعای شریف است.
امام صادق علیه السلام درباره این دعا فرموده است:
«مَنْ دَعا اِلَی اللَّهِ اَرْبَعینَ صَباحاً بِهَذَا العَهْدِ کَانَ مِنْ اَنْصارِ قَائِمنا وَ اِنْ مَاتَ اَخْرَجَهُ اللّهُ اِلَیْهِ مِنْ قَبْرِهِ وَ اَعْطاهُ اللّهُ بِکُلِ کَلِمَةٍ اَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحاعَنْهُ اَلْفَ سَیِئَةٍ …»
«هر کس چهل صبحگاه این دعا را بخواند، از یاوران حضرت قائم علیه السلام خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن حضرت جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته میشود و هزار کار بد از او محو میگردد. »
(بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۸۴، ح ۴۷. )
مهم ترین آثار مداومت بر این دعا سه چیز است:
۱. ثواب کسانی را خواهد داشت که در زمان ظهور در خدمت امام علیه السلام میباشند.
۲. تجدید عهد مایه ثبات و کمال محبت و اخلاص و ایمان شخص میشود.
۳. مایه توجه خاصّ و نظر رحمت کامل آن حضرت نسبت به بنده میشود.
(فرهنگ الفبای مهدوی مجتبی تونه ای ص۱۸۲)
https://eitaa.com/jorenab
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
#جرعه_ناب در صدد نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است
#جرعه_ناب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است
https://eitaa.com/jorenab
#نماز_ناهی_از_فحشاء
« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَر ُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُون »(عنکبوت:۴۰)
در این آیه شریفه نیز چند نکته هست
الف-« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ »نماز به پا دار ، اینکه فرمود« أَقِمِ » ویا در جای دیگر ویژگی مؤمنون را متذکر می شود میفرماید«الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاة»(بقره:۹) برای آن است که نمازمورد نظر قرآن کریم آن است که با «اقامه» همراه باشد.
بدیگر سخن؛ خواندن نماز استمرار داشته باشد زیرا بدون استمرار نماز، گفتن«مُصلی» -نمازخوان- صحیح نیست مثلاکسی برای چند مدتی تجارت کند ویا کشاورزی نماید ؛تاجر ویا کشاورز گفته نمی شود بلکه نسبت پیدا نمودن شخص به کاری بگونه ای که اورا با آن بشناسند نیازمند استمرار ودائمی بودن است لذا نماز خوان یعنی کسی که نه تنها به سراغ نماز می رود بلکه به آن اهتمام دارد وسعی وتلاش خویش را برای آن بکار می بندد
ب-« إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » بدرستی که نماز انسان را از فحشا وزشتی باز میدارد ، اگر آن نمازی که شارع به آن امر نمود محقق شود ، بی شک ناهی از فحشا ومنکرات خواهد بود توضیح آنکه
خداوند متعال انسان را به نماز امر نموده است که در اصطلاح به آن «مأموربه» گفته می شود وبر هر مکلفی واجب است آنرا امتثال نموده وانجام دهد که به آنچه مکلف انجام داد «مأتی به» اطلاق می شود.
حال به هر اندازه که «مأتی به» -یعنی نمازی که عبد خوانده است با «مأموربه» تطبیق داشته باشد به همان اندازه ناهی از فحشاء خواهد بود زیرا خداوند فرمود « إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » یعنی ماهیت نماز بگونه ایست که از فحشاء وفساد نهی می کند
ج-« وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَر ُ » وهرآینه ذکر خداوند بر تر وبالاتر است یعنی چون نماز ذکر خداوند است وذکر خداوند از هرچیزی بالاتر است پس نماز انسان را از هرفحشاء دور می کند.
بدیگر سخن ؛ طبیعت نماز بگونه ایست که انسان را از هر فحشاء وفسادی دور نگه میدارد زیرا نماز – آنگونه که به آن امر شده – بجا آورده شود جائی برای هواها وهوسها نمی گذارد لذا ریشه عصیان وفساد در آدمی خشکانده شده و اورا از معصیت دور نگه میداردد
با این سخن جواب اشکال معروفی که- اگر نماز انسان را از فحشاء باز میدارد چگونه است که بسیاری نماز می خوانند ومعصیت می کنند -داده می شود زیرا نماز ««مأموربه» » این ویژگی را داراست اما آنچه مکلف انجام میدهد به هر اندازه به مأموربه نزدیک باشد به همان اندازه رادع ومانع خواهد بود.
مرحوم علامه – رضوان الله تعالی علیه- در تفسیر گرانسنگ المیزان می فرماید این خاصیت مربوط به طبیعت نماز است آنهم به نحو اقتضاء نه علیت (ج۱۶ص۱۳۵)
یعنی نماز این شأنیت را داراست که انسان را از فحشاء باز دارد نه علت آن باشد آنگونه که آتش علت برای حرارت است وبعد از ذکر این اشکال وجواب متعددی که دیگران نقل کرده اند همین نکته – یعنی نماز اقتضای نهی از فحشاء را دارد- ذکر می کند.
د-« وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُون »وخداوند به آنچه انجام دهید آگاه است علم ا لهی به افعال انسان هم موجب امیدواری است وهم باعث نگرانی
از یک طرف مایه امیدواری است برای آنکه خداوند متعال هیج عملی را بی پاسخ نخواهد گذاشت ومزد آنرا بنحو کامل خواهد داد حتی اگر این کار فقط برای دنیا باشد لذا می فرماید هرکس برای دنیا وزینت آن سعی کند بطور کامل مزد تلاشش را بوی میدهیم وچیزی فروگزار نخواهد شد
« مَنْ كانَ يُرِيدُ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمالَهُمْ فِيها وَ هُمْ فِيها لا يُبْخَسُون»(هود:۱۵)
از طرف دیگر موجب نگرانی است زیرا اگر عمل برای غیر خداوند باشد کاملا به آن اگاه است پس عملی که برای سُمعه و ریا باشد زحمت بیهوده خواهد بود وارزشی نخواهد داشت
https://eitaa.com/jorenab
امام على عليه السلام : هيچ كس چيزى را در دل پنهان نكرد، مگر اين كه آن چيز، خود را در لغزشهاى زبان و حركات چهره اش نمودار ساخت
ما أضمَرَ أحَدٌ شيئا إلاّ ظَهَرَ في فَلَتاتِ لِسانِهِ ، و صَفَحاتِ وَجهِهِ
(نهج البلاغه حکمت ۲۶)
https://eitaa.com/jorenab
#نماز_یاریگر_انسان_در_سختی_ها
« َ وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِين»( هود:۱۵)
زندگی دنیوی آمیخته به گرفتاری وسختی هاست زیرا انسان آمده است تا مورد آزمایش قرار گیرد پس همیشه همراه با امتحانات وسختی ها خواهد بود راه برون رفت ازین مشکلات در پرتو نماز وصبر ممکن است از منظر قرآن کریم نماز می تواند یاری گر انسان در سختی ها بوده واورا در راه درستی که منجر به رهائی از مشکلات شود نجات دهد لذا می فرماید از صبر ونماز کمک بگیرید
« وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ »
علتش آن است وقتی انسان در برابر ذات حق به التجاءمی نشیند وخود را در محضر قادری می بیند که هیجکس برتر وبالاتر از اونیست پس دیگر سختی ومشکلی نیست که خارج از توان ذات حق تبارک وتعالی باشد ازین رو می تواند به صبر وتحمل وتضرع واستغفار بر گرفتاری ها فائق آید.
« وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِين»
البته این کاری نیست که از عهده هرکس برآید، کسانی می توانند موفق شوند که در برابر حق خشوع داشته باشند یعنی از درون وبا تمام وجود در برابر حق تواضع کنند وقدرت الهی بر حل سختی ها را باور داشته باشندتا بتواند خودرا به او بسپارد واز کمکهای او بهره ببرد زیرا تا انسان کسی را از عمق جان باور نداشته باشد امور خویش را به وی نمی سپارد .پس نماز می تواند این نقش تعیین کننده را داشته باشد که انسان خداوندرا با تمام وجود باور کند وخودرا به ذات حق تبارک وتعالی بسپارد وبه او توکل کند
https://eitaa.com/jorenab
دیشب به سرم باز هوای دگـر افتـاد
در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد
چشمم به ضریـح شه والا گهر افتاد
این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد:
با آل علی هرکه درافتـاد، ورافتاد
این قبر غریبُ الغُـرَبا، خسرو طوس است
این قبر مُعین الضعفا، شمس شموس است
خاک در او ملجأ ارواح و نفـوس است
باید ز ره صدق بر این خاک درافتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
حـوران بهشتی زده اند در حرمش صف
خیل ملَک از نور، طبقها همه بر کف
شاهـان به ادب در حرمش گشته مشرف
اینجاست که تاج از سر هر تاجوَر افتاد
با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد
اولاد علی شافع یوم عرصاتند
دارای مقامات رفیـعُ الدرجاتند
در روز قیامت همـه اسباب نجاتند
ای وای بر آن کس که به این آل درافتاد
با آل علـی هـرکه درافتاد، ورافتاد
کام و دهن از نام علی یافت حـلاوت
گل در چمن از نام علی یافت طراوت
هر کس که به این سلسله بنمود عداوت
در روز جزا جایگهش در سقر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
هرکس که به این سلسله پاک جفا کرد
بد کرد و نفهمید وغلط کرد و خطا کـرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چهها کرد
آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
ای قبله هفتم که تویی مظهر یاهو
ای حجت هشتم که تویی ضامن آهو
ما جمله نمـودیم به سوی حرمت رو
از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
(سید اشرف الدین حسینی نسیم شمال )
https://eitaa.com/jorenab