#حوقله
ذکر« لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
مرحوم شیخ عباس قمی(رحمه الله) در مفاتیح الجنان آورده است:
« شيخ كلينى از حضرت صادق علیه السلام روايت كرده است: « هركه بعد از نماز صبح و نماز مغرب هفت مرتبه بگويد: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
حق تعالى دفع كند از او هفتاد نوع از انواع بلا كه آسان تر آنها باد و پيسى و ديوانگى باشد و اگر شقى باشد محو شود از اشقياء و نوشته شود از سعداء و نيز از آن حضرت روايت كرده است: براى دنيا و آخرت و رفع درد چشم اين دعا را بعد از نماز صبح و مغرب بخوانند»[1]
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام سوال شد، معنای «حوقله»[2] چیست؟ فرمود:
1. ملکیت ما در عرض ملکیت خداوند متعال نیست؛ بلکه درطول ملکیت الهی است .
2. تنها چیزی را مالک می شویم که خداوند ما را مالک آن کند؛ یعنی مالک بالاصاله، خداوندمتعال است و هرکسی را بخواهد، مالک اموری می کند .
3.چون خداوند متعال ما را مالک کرد، پس خودش به شیء مملوک سزاورتر است.
4. اگر چیزی را تحت مالکیت ما در آورد؛ یعنی تکلیفی بر عهدة ما نهاده است. مانند انفاق و... .
5. و اگر چیزی را از مالکیت ما خارج کرد، پس تکلیف را از ما برداشته است.
« قال علیه السلام وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا»[3]
می گویم:
هرگاه انسان هرصبح و مغرب هفت بار« لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را با توجه به این معنی که حضرت فرمود: با خودش زمزمه نماید:
اولاً: هرگز دست طمع به پیش کسی دراز نمی کند؛ زیرا می داند باید خداوند متعال عطاء کند؛ نه دیگران.
ثانیاً: در صورت ازدست دادن مال نگران و مضطرب نمی شود؛ زیرا تکلیفی از دوشش برداشته شده است.
ثالثاً: درصورت بدست آوردن دچار غرور و تکبر نمی شود؛ زیرا مالکیت خداوند بر مال هنوز هست و هروقت بخواهد از انسان سلب می کند .
و این همان اثرتربیتی مهم و ارزشمندی است که در پرتو تعالیم بلند اهل بیت عصمت وطهارت : نصیب انسان می
1. مفاتیح الجنان، ص20
2. حوقله اسمی است برای جمله « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ » همانطور که بسمله. اسمی است برای « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »
3..نهج البلاغه، حکمت 404
#دعا
https://eitaa.com/jorenab
الهی ؛ از « رَبِّ إ نِّي لِما أَ نْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير»قصص ۲۴
د انستم خیر آن است که تو عنایت فرما یی « فارزقنی خیر ما سأ له عبادک الصالحون »
https://eitaa.com/jorenab
#استخاره_به_قران
سید ابن طاووس از دعوات خطیب مستغفری نقل کرده: او از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت نموده است که هرگاه خواستی به کتاب خدا تفّأل [فال نیک زدن] بزنی، سوره اخلاص را سه مرتبه بخوان، سپس سه مرتبه بر پیامبر و آلش صلوات فرست، پس بگو:
اَللّهُمَّ اِنّی تَفَاءَّلْتُ بِکِتابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فی غَیْبِکَ [۲]
پس باز کن جامع را یعنی
قرآنی که جامع تمام سورهها و آیات باشد، و بگیر فال را از خط اول از جانب اول بی آنکه اوراق و سطور را بشماری.
----------
[۲]: خدایا من تفّأل زدم به کتاب تو، و بر تو توکّل نمودم، آنچه از رازت در غیب تو پنهان است، از کتاب خود به من بنمایان،
(مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی باب ششم خواص آیات -استخاره)
#استخاره
https://eitaa.com/jorenab
✍️پیام تسلیت در پی درگذشت استاد فاطمینیا؛
◼️ اطلاعات گسترده، بیان جذاب و لحن شیرین این عالم منبعی پر فیض برای جوانان بود
🔻متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
@HawzahNews| حوزهنیوز
و از خطّ شيخ شهيد منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرموده: هر كه خواهد كه خدا او را در قيامت بر اعمال بد او مطّلع نگرداند و ديوان گناهان او نگشايد بايد كه بعد از هر نماز اين دعا بخواند:
اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِى، وَ إِنَّ رَحْمَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبِى، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ ذَ نْبِى عِنْدَكَ عَظِيماً، فعَفْوُكَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِى، اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلًا أَنْ أَبْلُغَ رَحْمَتَكَ، فَرَحْمَتُكَ أَهْلٌ أَنْ تَبْلُغَنِى وَتَسَعَنِى لِأَ نَّهَا وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ ءٍ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
(مفاتیح الجنان تعقیبات مشترک)
https://eitaa.com/jorenab
السَّلامُ عَلَى مَنْ رُدَّتْ لَهُ الشَّمْسُ فَقَضى مَا فَاتَهُ مِنَ الصَّلاةِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ و برکاته
سلام برکسی که خورشید برای او برگشت تا نمازش را اقامه کند
۱۵شوال روز رد الشمس برای امیرالمومنین علیه السلام وقتی وقت نمازگذشته بود.
https://eitaa.com/jorenab
« وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ»([1])
برای نجات از گمراهی وضلالت وبار یافتن به مسیر حق وعدالت ورفتن به سوی هدایت چاره ای جز تمسک به دین وکتابهای نازل شده بر انبیاء مرسلین نیست یعنی دین مجموعه ایست که عمل بطور کامل به دستورات آن می تواند انسان را از سختی ها وگرفتاری های نجات بدهد
از یک سو ومسیر درست را به انسان نشان دهد
از سوی دیگر و برای انسان بینشی عمیق ایجاد کند
از سوی سوم اما برخی ازین دستورات بمنزله نشانه هستند یعنی انجام آن می تواند نشان دهد که چنین فردی در مسیر درست حرکت می کند یا نه ونماز یکی ازین شاخصه هاست بگونه ای که می تواند نقش تعیین کننده ای برای رهائی انسان از تردیدها گردیده وایمان واعتقاد انسان رابه حق قوی تر نماید
لذا قرآن کریم وقتی بحث تمسک به کتاب را ذکر می کند بعدازآن، نماز را بیان می کند و می فرماید کسانی که به کتاب ( آنچه از سوی خداوند نازل شده است که آخرین وکاملترین آن قرآن کریم است) تمسک می جویند ونماز به پا میدارند خداوند پاداش مصلحان را ضایع نمی کند.
مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر گرانسنگ المیزان می نویسد :ذکر کردن نماز به تنهائی در بین بقیه واجبات واجزاء دین برای شرافت نماز است واینکه نماز رکنی از دین است که با آن ذکر الهی وخضوع در برابر حق حفظ می شودکه بمنزله روح حیات در جسم دین محسوب می شود (و تخصيص إقامة الصلاة بالذكر من بين سائر أجزاء الدين لشرفها و كونها ركنا من الدين يحفظ بها ذكر الله و الخضوع إلى مقامه الذي هو بمنزلة الروح الحية في هيكل الشرائع الدينية)([2])
بنابراین اگر دین را مجموعه ای از جسم وروح بتوان ترسیم کرد آن چیزی که روح این جسم را تشکیل میدهد نماز است زیرا بوسیله نماز است که یاد خداوند متعال زنده می ماند وانسان دربرابر حق خضوع وخشوع می کند وهمانطور که جسم بدون روح توان ادامه زندگی را ندارد چرا که مرده است دین نیز بدون نماز جسمی مرده ایست که که نمی تواند انسان را به راه درست بکشاند. وهرگاه دین دارای روح شد می تواند انسان را از فساد نجات داده وشخص را صالح نماید وانسان صالح به فکر اصلاح دیگران می افتد ومصلح فساد دیگران می شود
-اعراف :170[1]
-المیزان ج8 ص 299[2]
#نماز
https://eitaa.com/jorenab
💠 حدیث روز 💠
💎 ثواب نشر احادیث اهل بیت (ع)
🔻امام صادق علیه السلام:
الرَّاوِیَةُ لِحَدِیثِنَا یَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِیعَتِنَا، أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِد
❇️ کسی که احادیث ما را روایت کند و دلهای شیعیان مان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.
📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۴۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفل انس با قران روستای علی اباد قوچان
https://eitaa.com/jorenab