eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی گرامی باد @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره رهبر انقلاب از حمله به بدحجاب‌ها رهبر انقلاب: 🔹عده‌ای جوان در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند. امام گفتند بروید این‌ها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید. 🔹بنده هم موافق این کارها نیستم، که باعث بشود بگویند این‌ها منطق ندارند و اهل حمله و‌ جنجال‌اند. @TasnimNews
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند بر اثر توبه بنده اش خوشحال تر است از کسی که عقیم بوده، بچه دار شده و از کسی که گمشدة خویش را یافته و از تشنه ای که به آب رسیده است. » "نهج الفصاحه،جلد ۱،حدیث ۲۱۹۹" « اللهُ أَفرَحُ بِتَوبَةِ عَبدِهِ مِنَ العَقِیمِ الْوَالِدِ وَ مِنَ الضَّالِ الواجِدِ وَ مِنَ الظَّمانِ الوارِدِ؛ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند در قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ. (حجرات: 12) ای اهل ایمان، از بسیاری از گمان ها دوری کنید که برخی گمان ها معصیت است. @jorenab
خدای در این ماه ۱-نیکی را پسندیده من گردان، ۲-و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، ۳-و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ توضیح: ۱-کلمه (احسان)از ریشه (حُسن)به معنای نیکی کردن است راغب در کتاب مفردات می گوید احسان به دو صورت محقق می شود یکی اینکه به دیگران نیکی کنی دیگری آنکه کاری که انجام می دهی بهترین شکل انجام بدهی دراینجا مراد نیکی کردن به دیگران است ۲-در ادبیات دینی ما سفارش فراوانی به احسان و نیکی کردن به دیگران شده است در روایات احسان بمنزله سرمایه تلقی شده است که انسان کریم بدنبال بدست اوردن است الاِحْسانُ ذُخرٌ وَ الکریمُ مَنْ حازَهُ (غرر الحکم و درر الکلم  ,  جلد۱  ,  صفحه۶۰) و یکی از راه های نجات از خطر قیامت را احسان به دیگران معرفی می کند عَلَیْکُمْ بِالاِحْسانِ اِلی العِبادِ... تامَنُوا عِنْدَ قیامِ الاَشْهادِ (عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۲ ح ۵۸۴۲) البته اینگونه نیست که احسان فقط بدرد قیامت بخورد بلکه در دنیا نیز مفید است از جمله در روایات امده است هر کس که به مردم نیکی کند دوستی آن‌ها با او ادامه پیدا می‌کند مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاسِ اِسْتَدامَ مِنْهُمْ المَحَبَّةَ (غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۶۳۳) ۳-انسانی که اها احسان باشد یعنی سرمایه کریمانه ای بدست اورده است و انسان کریم سرمایه با ارزش خود را در راه نافرمانی الهی به نابودی نمی کشد ۴-وچنین انسانی با لطف و یاری خداوند متعال از آتش عذاب الهی نجات پیدا خواهد کرد پس نیکی می تواند راهی برای لذت بردن از زندگی دنیوی باشد چون موجب همراهی دیگران با انسان می شود و از طرفی می تواند باعث لذت بردن از زندگی اخروی شود زیرا انسان را ازعذاب الهی می رهاند @jorenab
سست نشوید، غمگین نشوید شما پیروزید اگر ایمان داشته باشید وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (۱۳۹-آل عمران) @jorenab
قرآن بياموزيد كه ۱- بهترين سخن است ۲- و در آن دانا شويد كه بهار دل هاست ۳- و از نور آن شفا جوييد كه شفاى سينه هاست ۴-انرا نیکو تلاوت کنید که نافع ترین قصه هاست وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ، وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ. وَ أَحْسِنُوا تِلاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ، نهج البلاغه خطبه ۱۱۰ @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱- به پوشش و پاکدامنی بیارای، ۲-و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان ۳-و بر عدالت و انصاف وادارم نما، ۴-و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ توضیح: ۱-ترس به دوقسم ممدوح و مذموم تقسیم می شود دسته اول : خوف وترس مذموم الف- مانند ترس از چیزی که قطعا واقع میشود و دفع آن درتوان انسان نیست ب-ترس از امری که احتمال وقوعش هست اما دلیل محکمی برای این احتمال نداشته باشد وفقط در وهم و خیال امکان وقوعش را بدهد ج-ترس از امور موهوم مثل تاریکی و.. دسته دوم خوف وترس ممدوح مانند هراس و ترس از خداوند متعال که نکند خدای نکرده خلاف فرمان الهی را انجام دهد و بر ولی نعمت خود جری شود چنین ترسی ممدوح و خوب است بشرطی که انسان را به سوی رهایی ازنافرمانی الهی سوق دهد ۲-اگر انسان عفت به خرج ندهد وخود را از محارم الهی حفظ نکند همیشه می بایست نگرانی رسوا شدن خود باشد لذا باید از خداوند درخواست کرد تا بوسیله لطف و کرمش با پاکدامنی اورا زینت بخشد زیرا پاک دامنی و عفت بهترین زینتی است که می تواند انسان را نزد مردم عزیز و شریف جلوه دهد ۳-عامل دیگر ترس از مخارج زندگی وترس از نداشتن و ترس از مطابق نبودن دخل وخرج است که جمله گرچه به زبان دعاست اما می می فرماید خدایا مرا قانع کن چون انسان قانع بهتر وراحت تر زندگی خویش را پیش می برد و دیگر انکه آنچه به من لطف می کنی کفایت زندگی مرا بکند و درصورتی که انسان قانع باشد و از طرفی هم مونه زندگی را داشته باشد ترس ندارد ۴-عامل دیگری گه موجب ترس است ظلم است زیرا هم باعث نابودی عمل شده و می بایست پاسخگو باشد وهم هرلحظه امکان قیام مظلوم علیه ظالم است وانسانی که اهل عدل وانصاف باشد نگرانی و وحشتی ندارد در این دعای شریف بعداز ذکر مواردی که ممکن است موجب ترس شد بطور کلی بیان می کند خدایا هرچه باعث ترس است را ازمن دور کن زیرا تنها کسی که می تواند انسان را از ترس برهاندو زندگی اورا کفایت کند و اورا از گناه دور سازد خداوند متعال است @jorenab
و دیگرانی هستند که به گناهانشان اعتراف کردند، [و] اعمال شایسته را با اعمال بد درآمیختند، امید است خدا توبه آنان را بپذیرد زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (توبه-۱۰۲) وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۰۲﴾ @jorenab
از آن روزی که ما را آفریدی به غیر از معصیت چیزی ندیدی خداوندا به حق هشت و چارت ز ما بگذر، شتر دیدی ندیدی! @jorenab
خدایا مرا در این ماه ۱-از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، ۲-و برانچه از شدنی‌ها که مقدراست شکیبایم گردان، ۳- و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاریات ای نور چشم مستمندان اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین. توضیح: ۱-دنس و قذر به معنای پلیدی وچرک و کثافت است و دوقسم است مادی و معنوی مادی مانند کثیف و چرکین شدن لباس و آلوده شدن به بول و غائط معنوی مانند گناه و رذایل اخلاقی باتوجه به اینکه در بند سوم دعا آمده است (ووَفّقْنی فیهِ للتّقی) مرا به تقوا موفق بدار و تقوا امری معنوی است پس مراد از طهارت از پلیدی، طهارت از قذارت و پلیدی های معنوی است یعنی خدایا مرا از گناه پاک کن ۲-انسانی درونش از قذارت و پلیدی گناه پاک شود نورانی می شود و محل جلوه نور الهی می شودچنین انسانی سعه وجودی پیدا می کند برای قطره چون واصل به دریا می شود دریا شود دلی که به برکت لطف و رحمت الهی دریایی شد درمقابل ناملایمات مقاوم میشود شما یک حوضچه کوچک را در نظر بگیرید اگر سنگی بزرگ درونش بندازید متلاطم می شود و بهم می ریزد اما دریا اینگونه نیست لذا فرمودند صبر مانند سر برای ایمان است همانطور که بدن بدون سر ارزش ندارد ایمان بدون صبر هم مفید نیست عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لاَ خَیْرَ فِی جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِی إِیمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ. (نهج البلاغه حکمت ۸۲) چون ایمان یعنی اتصال روح به منبع لایزال الهی و نشانه اش این است که روح وسعت پیدا کند با اموری که پیش میاید بهم نریزد و بداند هستی صاحب دارد و انرا به خوبی مدیریت می کند لذا دل را در برابر ناملایمات قوی می کند ۳-بدون شک چنبن فردی اهل تقوی می شود و از انجا که نوریان مر نوریان را جاذبند چنین فردی جذب افرادی می شود که به منبع لایزال الهی متصل هستند و با نیکان هم نشبن می گردد و روشن است چنین چیزی جز با کمک ذات حق تبارک وتعالی ممکن نیست و انسان باید بدانددربرابر خداوند قادر متعال بیچاره ای بیش نیست که تنها با مدد و عنایت او می تواند به کمالات دست یابد @jorenab