eitaa logo
جرعه ناب
659 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
  ۲-«يا أَ يُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»(توبه:۱۱۹)   اى كسانى كه به آيين اسلام ايمان آورده‌ايد! از مخالفت با احكام الهى بپرهيزيد و با صادقين همراه و هماهنگ شويد  ۲-ازین آیه شریفه بر عصمت اهل بیت علیهم السلام. استدلال شده است. زیرا تبعیت از صادقین مطلق آمده است لازمه اش آن است که اولادر گفتار و رفتارصادق باشند و این صدق دائمی باشد نه نسبی تا همراهی همیشگی درست باشد ثانیا همراهی باید دائمی باشد واگر در زمانی باشد و زمان دیگر نباشد تخلف صورت می گیرد بدون شک چنین ا فرادی که همیشه در قول و عمل صادق هستند معصوم خواهند بود ثالثا باتوجه به اینکه جز اهل بیت علیهم السلام کسی معصوم نیست پس باید همیشه از آنان پیروی نمود ۳-مرحوم علامه حلی می فرماید: خدای سبحان از مؤمنین خواسته است که با صادقین باشند . یعنی ملازم آنها باشند وقتی می توانیم همراه صادقین باشیم که علم داشته باشیم در اعتقاد ، گفتار و رفتار صادق اند . وچنبن علمی درصورت علم به این است که آنان معصوم باشند . قوله تعالی: (یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله وکونوا مع الصادقین) أمر تعالی بالکون مع الصادقین أی المعلوم منهم الصدق ولا یتحقق ذلک إلا فی حق المعصوم، إذ غیره لا یعلم صدقه ولا معصوم غیر علی علیه السلام بالاجماع. کشف المراد ص۵۰۳ ۴-حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در احتجاج خود در میان جمعی از مهاجرین و انصار در زمان خلافت عثمان بن عفان فرمود: شما را به خداوند قسم می دهم، آیا می دانید هنگامی که خداوند آیه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» را نازل فرمود، سلمان گفت: ای رسول خدا! آیا منظور از آن عام است یا خاص؟ حضرت پیامبر(ص) فرمود: مأمور به این دستور همه مؤمنان هستند و اما عنوان«صادقین» مخصوص برادرم علی(ع) و اوصیای بعد از او تا روز قیامت است؟ (هنگامی که امام علی(ع) این سؤال را نمود، حاضران) گفتند: آری این سخن را از پیامبر(ص) شنیدیم.» قال امیرالمؤمنین(ع): أسألکم باللّٰه أ تعلمون أنّه لمّا نزلت هذه الآیة قال سلمان یا رسول اللّٰه عامّة هذه الآیة أم خاصّة فقال أمّا المأمورون فعامّة المؤمنین أمروا بذلک و أمّا الصّادقون فخاصّة لأخی و أوصیائی من بعده إلیٰ یوم القیامة قالوا اللّهمّ نعم. (تفسیر الصافی ج2 ص388) @jorenab
۱۷ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱ آبان ۱۴۰۲
خودت دستانت را بگیر! برخیز و حرکت را نشان جهان مقابلت بده که بی‌تردید خدایت همراهیت می‌کند. گام‌هایت را آرام اما پر استحکام بردار،کاری را انجام بده که پشیمانی گریبانت را نگیرد.به برد و باخت مسیر رو به رویت فکر نکن. فقط حسرت نخور،حسرت چیزی که توانایی انجامش،توانایی نگه‌داری‌اش و توانایی بدست آوردنش را داری. مهمتر از آن،بخند،تو توانایی لبخند زدن را داری،تو توانایی لبخند هدیه کردن را داری پس به کارش ببند.این را بدان که انسان های این دنیا گاه تنها به لبخندی از طرف یک غریبه یا آشنا نیاز دارند تا راهشان را ادامه بدهند،تا درست حرکت کنند،تا روی غلتک بیافتند. درست مانند خود تو! اعتراف کن آن روزهایی که لبخندی دریافت می‌کنی،خورشید درخشان‌تر است،آسمان آبی‌تر است،ابر نرم‌تر است و در یک جمله جهان رنگارنگ‌تر از همیشه است. می‌توانم این را حس کنم که مفهوم جملاتم را درک می‌کنی،همینطور دردها و ترک‌هایت را می‌بینم؛تو به خوبی از پس مشکلات بر آمده‌ای،تو انجامش دادی،تو در حرکت هستی و توقفت دلیل دارد. اگر تا پایان امروز کسی این موضوع را یادآوری نکرد،بگذار من اولین نفر باشم که می‌گویم:"تو بهترین شکل خودت هستی.لبخندی بزن برای خودت!" م.رحیمیان @jorenab
۲۱ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱ آبان ۱۴۰۲
أَيْنَ الَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ دُونَنَا، كَذِباً وَ بَغْياً عَلَيْنَا، أَنْ رَفَعَنَا اللَّهُ وَ وَضَعَهُمْ، وَ أَعْطَانَا وَ حَرَمَهُمْ، وَ أَدْخَلَنَا وَ أَخْرَجَهُمْ. بِنَا يُسْتَعْطَى الْهُدَى، وَ يُسْتَجْلَى الْعَمَى إِنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ قُرَيْشٍ غُرِسُوا فِي هذَا الْبَطْنِ مِنْ هَاشِمٍ؛ لَاتَصْلُحُ عَلَى سِوَاهُمْ، وَ لَاتَصْلُحُ الْوُلَاةُ مِنْ غَيْرِهِمْ. (نهج البلاعه خطبه ۱۴۴) ۱-کلمه (راسخون)دوبار در قران کریم امده است آیه ۱۶۲ سوره نساء و دیگری در آیه ۷ سوره آل‌عمران در سوره مبارکه نسا ویژگی راسخون در علم را کسی می داند که به آنچه بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پیش از حضرت نازل شده ایمان دارند ودر سوره مبارکه آل عمران می فرماید خداوند به تاویلات آیات اگاهی دارد و راسخون در علم بخاطر ثبات علمی که دارند در مقابل محکم و متشابه متزلزل نمی شوند و همه را از طرف خداوند متعال می دانند یعنی دلهایشان دچار انحراف و تزلزل نمی نمی شود (ر.ک.المیزان ج۳ص۲۷) ۲-از نظر تعیین مصداق برای راسخون در علم روایات متعددی وجود دارد که مراد اهل بیت عصمت و طهارت هستند از جمله همین بیان نورانی حضرت است که ابتدا می فرماید هرکس گمان کند غیر از ما از راسخون در علم است دروغ می گوید و به حق ما تجاوز کردند أَيْنَ الَّذِينَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ دُونَنَا، كَذِباً وَ بَغْياً عَلَيْنَا ۳-سپس حضرت به خصوصیات راسخون در علم اشاره می کند الف- خداوند ما را برترى داد و آنها را پايين آورد، به ما عطا کرد و آنها را محروم ساخت، و ما را (در لطف و محبت خويش) داخل نمود و آنها را خارج ساخت أَنْ رَفَعَنَا اللهُ وَ وَضَعَهُمْ، وَأَعْطَانَا وَحَرَمَهُمْ، وَأَدْخَلَنَا وَأَخْرَجَهُمْ ب- : «مردم به وسيله ما هدايت مى يابند و از نور وجودِ ما، نابينايان، روشنى مى جويند». (بِنَا يُسْتَعْطَى الْهُدَى، وَيُسْتَجْلَى الْعَمَى). ج-يقين امامان از قريش هستند و درخت وجودشان در سرزمين اين نسل از «هاشم» غرس شده است، اين مقام در خور ديگران نيست و زمامدارانِ غير از آنها، شايستگى ولايت و امامت را ندارند». إِنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ قُرَيْش غُرِسُوا فِي هذَا الْبَطْنِ مِنْ هَاشِم; لاَ تَصْلُحُ عَلَى سِوَاهُمْ، وَلاَ تَصْلُحُ الْوُلاَةُ مِنْ غَيْرِهُمْ نکته: در روایات متعددی که در منابع اهل سنت هم آمده است اوصیا دوازده نفرند که همه از قریش هستند به عنوان نمونه بخاری در صحیح خویش اورده است جابر» گفت : از پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) شنيدم که بعد از من دوازده امير خواهد بود سپس سخنى فرمود : که آن را نشنيدم، پدرم گفت : حضرت فرمود : همه آنها از قريشند يَکُونُ إثْنَى عَشَرَ أَمِيراً فَقَالَ کَلِمَة لَمْ أَسْمَعْها فَقَالَ أَبِي انَّهُ قالَ کُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْش (صحيح بخارى، ج 3 ص 101 ) @jorenab
۲۱ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱ آبان ۱۴۰۲
🍀یکی از دلائل بر ضرورت وجود امام قاعده لطف است  1- در لغت به معنای نرمی در کار و رفق می‌آید (مدارا )  2- در اصطلاح یعنی کاری که از سوی خداوند موجب می شود بنده از گناه دور شود  و به طاعت نزدیک شود به گونه ای که به مرحله اجبار نرسد یعنی این لطف الهی بگونه ای نیست که اختیار را از مکلف سلب کند واو چاره ای جز انجام فرامین الهی نداشته باشد بزرگان علم کلام برای اثبات وجود امام به قاعده لطف تمسک کردند   🍀کیفیت استدلال: مرحوم علامه حلی قاعده لطف را اینگونه بیان میکند هنگامی که تکلیف کننده بداند که اطاعت کردن مکلف در گرو لطف است، اگر بدون لطف بر اوتکلیف بکند، غرضِ خود را نقض کرده است. مانند آن که شخصی دیگری را به مهمانی دعوت می‌کند و می‌داند تنها در صورت بجا آوردن آدابی خاص دعوت را می‌پذیرد، حال اگر این آداب را به جا نیاورد، غرض خود را نقض کرده است؛ بنابراین وجوب لطف مستلزم تحصیل غرض است بنابراین الف. خداوند اگر بداند اطاعت مکلف در گرو  لطف است اگر لطف نکند نقض غرض است ب.لطف برای تحصیل غرض لازم است. ج. وجود امام برای اطاعت لازم است د.پس خداوند باید افرادی را برای امامت انتخاب نماید. 🍀الدلیل علی وجوبه أنه یحصل غرض المکلف فیکون واجبا و إلا لزم نقض الغرض بیان الملازمة أن المکلف إذا علم أن المکلف لا یطیع إلا باللطف فلو کلفه من دونه کان ناقضا لغرضه کمن دعا غیره إلی طعام و هو یعلم أنه لا یجیبه إلا إذا فعل معه نوعا من التأدب فإذا لم یفعل الداعی ذلک النوع من التأدب کان ناقضا لغرضه فوجوب اللطف یستلزم تحصیل الغرض. (کشف المرادص۳۲۵) خلاصه: اطاعت بدون لطف نقض غرض است. 🍀آیاتی که دلالت بر قاعده لطف می کند  لولا فضل الله علیکم ورحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً جز شمار اندکی، از شیطان پیروی می‌کردیدنساء–۸۳ وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکیٰ مِنکم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰکنَّ اللَّـهَ یزَکی مَن یشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمی‌شد، ولی این  خداست که هر کس را بخواهد پاک می‌گرداند و خداست که  شنوای داناست. نور–۲۱ 🍀فرق فضل و رحمت رحمت به آندسته از نعمت‌هایی اطلاق میشود که خداوند بر بندگان عرضه میکند خواه استحقاق آنرا داشته باشند یا نداشته باشند اما فضل به آندسته از نعمت‌هایی اطلاق میشود که استحقاق آنرا ندارند این دسته از آیات بیانگر این است که اگر لطف الهی نباشد امکان هدایت بندگان نیست پس خداوند برای هدایت بندگان علاوه بر فرستادن کتاب و نبی، امامانی را میفرستد. @jorenab
۲۳ آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آبان ۱۴۰۲
هدایت شده از جرعه ناب
الهی لَئِنْ اخْطَاْتُ جَهْلًا فَطالَما رَجَوْتُکَ حَتّی قیلَ ما هُوَ یَجْزَعُ (مناجات امیرالمومنین علیه السلام) ای معبود من، اگر از روی نادانی خطا کرده‌ام ولی از دیرباز به تو امید بسته‌ام به گونه ای که درباره من گفته شد که بی خیال است @jorenab
۲۳ آبان ۱۴۰۲
✅سوال چرا مراد از (مُحْضَرُونَ)در آیه شریفه ۳۲یس را به قیامت معنا می کنند آیا نمی تواند مراد بطور کلی باشد و شامل دنیا و قیامت شود ✅پاسخ. از آیه ۳۱لحن آیات نشان می دهد مربوط به قیامت است آیا ندیدند چه قدر از اقوام پیش از آنان را (بخاطر گناهانشان) هلاک کردیم که آنها هرگز به سوی ایشان باز نمی گردند (و زنده نمی شوند)؟! أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لَا یَرْجِعُونَ (۳۱) لذا با توجه به آیه قبل واز ایات ۲۹به بعد سیاق آیه نشان می دهد مربوط به بحث قیامت است واین آیه شریفه را نیز باید درین سیاق معنا نمود لذا همه مفسران اعم از شیعه و سنی مراد از مُحْضَرُونَ را قیامت گرفتند زیرا در آنجا کسانی که قبلاً هلاک شدند و کسانی که مورد خطاب هستند همه درمحضر خداوند حاضر خواهند شد ✅مرحوم علامه درباره این آیه شریفه می نویسد إِنْ کُلٌّ لَمَّا جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ" لفظ" ان" در اینجا حرف نفی است. و کلمه" کل" مبتدا و تنوینش عوض از مضاف الیه است. و کلمه" لما" به معنای" الا" است. و کلمه" جمیع" به معنای مجموع است. و" لدینا" ظرفی است متعلق به همان مجموع. و کلمه" محضرون" خبری است بعد از خبر، که همان جمیع باشد. بعضی [۱] هم احتمال داده اند صفت جمیع باشد. به هر حال معنا این است که: " بدون استثناء همه شان دسته جمعی در روز قیامت برای حساب و جزا نزد ما حاضر خواهند شد. بنا بر این آیه شریفه در معنای آیه" ذلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ" [۲] می‌باشد. ---------- [۱]: تفسیر فخر رازی، ج ۲۶، ص ۶۵. [۲]: آن روز، روزی است که مردم در آن جمع خواهند شد. و آن روزی است مشهود. سوره هود، آیه ۱۰۳. (ترجمه المیزان ج۱۷ص۱۱۷) @jorenab
۲۷ آبان ۱۴۰۲
هدایت شده از جرعه ناب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 زاهدازکوچه رندان بسلامت بگذر تا خرابت نکندصحبت بدنامی چند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @jorenab
۲۷ آبان ۱۴۰۲
گاهی افرادی باتو طرح دوستی می ریزند مدتی هستند سپس. از تو دور می شوند هرگز نگران نباش زیرا هرکس عیار خودش را نشان می دهد و شاید خیر و صلاح تو در همین باشد که چنین افرادی از زندگی تو حذف شوند در داستان حضرت یوسف که برادرانش اورا به بهای اندک فروختند آنهم با بی رغبتی وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَکَانُوا فِیهِ مِنَ الزَّاهِدِینَ ( یوسف۲۰) این از ازرش یوسف چیزی کم نکرد بلکه نشان از عیار و ارزش برادرانش بود که تنها شناخت آنها از حضرت یوسف این بود که اورا فردی مانع محبت پدر نسبت به خود می دیدند بیاد داشته باش جداشدن حضرت یوسف از برادران اورا عزیز مصر ساخت پس اگر از چنین دوستانی که عیار خود را نشان می دهند جدا می شوید نگران نباشید @jorenab
۲۷ آبان ۱۴۰۲