✅سوال
چرا مراد از (مُحْضَرُونَ)در آیه شریفه ۳۲یس را به قیامت معنا می کنند آیا نمی تواند مراد بطور کلی باشد و شامل دنیا و قیامت شود
✅پاسخ.
از آیه ۳۱لحن آیات نشان می دهد مربوط به قیامت است
آیا ندیدند چه قدر از اقوام پیش از آنان را (بخاطر گناهانشان) هلاک کردیم که آنها هرگز به سوی ایشان باز نمی گردند (و زنده نمی شوند)؟!
أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لَا یَرْجِعُونَ (۳۱)
لذا با توجه به آیه قبل واز ایات ۲۹به بعد سیاق آیه نشان می دهد مربوط به بحث قیامت است
واین آیه شریفه را نیز باید درین سیاق معنا نمود لذا همه مفسران اعم از شیعه و سنی مراد از مُحْضَرُونَ را قیامت گرفتند زیرا در آنجا کسانی که قبلاً هلاک شدند و کسانی که مورد خطاب هستند همه درمحضر خداوند حاضر خواهند شد
✅مرحوم علامه درباره این آیه شریفه می نویسد
إِنْ کُلٌّ لَمَّا جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ"
لفظ" ان" در اینجا حرف نفی است.
و کلمه" کل" مبتدا و تنوینش عوض از مضاف الیه است.
و کلمه" لما" به معنای" الا" است.
و کلمه" جمیع" به معنای مجموع است.
و" لدینا" ظرفی است متعلق به همان مجموع.
و کلمه" محضرون" خبری است بعد از خبر، که همان جمیع باشد. بعضی [۱] هم احتمال داده اند صفت جمیع باشد.
به هر حال معنا این است که: " بدون استثناء همه شان دسته جمعی در روز قیامت برای حساب و جزا نزد ما حاضر خواهند شد. بنا بر این آیه شریفه در معنای آیه" ذلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ" [۲] میباشد.
----------
[۱]: تفسیر فخر رازی، ج ۲۶، ص ۶۵.
[۲]: آن روز، روزی است که مردم در آن جمع خواهند شد. و آن روزی است مشهود. سوره هود، آیه ۱۰۳.
(ترجمه المیزان ج۱۷ص۱۱۷)
@jorenab
#با_هرکس_دوستی_مکن
گاهی افرادی باتو طرح دوستی می ریزند مدتی هستند سپس. از تو دور می شوند
هرگز نگران نباش زیرا هرکس عیار خودش را نشان می دهد و شاید خیر و صلاح تو در همین باشد که چنین افرادی از زندگی تو حذف شوند
در داستان حضرت یوسف که برادرانش اورا به بهای اندک فروختند آنهم با بی رغبتی
وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَکَانُوا فِیهِ مِنَ الزَّاهِدِینَ ( یوسف۲۰)
این از ازرش یوسف چیزی کم نکرد بلکه نشان از عیار و ارزش برادرانش بود که تنها شناخت آنها از حضرت یوسف این بود که اورا فردی مانع محبت پدر نسبت به خود می دیدند
بیاد داشته باش
جداشدن حضرت یوسف از برادران اورا عزیز مصر ساخت
پس اگر از چنین دوستانی که عیار خود را نشان می دهند جدا می شوید نگران نباشید
@jorenab
هدایت شده از روستای امیرکلا بابلکنار
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیلاب شدید در شنفت رود
بسیار وحشتناک
@amirkela1
جاذبهی کوچکش محصورم میکند!
گل کوچکی که درون باغچه با سخاوت رنگ گل برگهایش را به نمایش گذاشته،میگوید که این زیبایی ارزان نبوده؛رنگینکمان کوچک با شال سبز رنگش شِکوِه میکند از بیوفایی آب،از خشونت خورشید،از دوری مهتاب،از سرمای باد و از خساست خاک.
این مابین میتوانم دلتنگی را از رایحهی تلخش مزه کنم.قلب کوچکش دلتنگ است اما غرورش مجوز بیان را صادر نمیکند.
پس حدس میزنم ،شاید دلتنگ نوازش باران است،شاید دلتنگ شانه های باد است،شاید دلتنگ لبخند خورشید و درخشش ماه است،کوچک گل من شاید دلتنگ همصحبتی با خاک است.
نمیدانم دلتنگ چیست،نمیدانم چه چیز را از دست داده،آسیب دیده و این را میتوانم از برگ های شکسته و کمر خم شدهاش دریابم اما جالبی ماجرا آن است که کوچک گل زیبای من همچنان پایدار و رنگارنگ و پرطراوت است و بیننده را به لبخندی دعوت میکند.
میخواهم آغوشم را برای شانه های غم زدهاش باز کنم،دعوتش کنم به سینهی گرمم و برایش از گذر دنیا و لحظهی کوتاه درخشش سخن بگویم اما میترسم بیش از پیش آسیبش بزنم بیآنکه منظوری داشته باشم،پس کنارش مینشینم و اجازه میدهم که به من تکیه کند،شاید اندک اشکی برایش مرهم باشد.
م.رحیمیان
@jorenab
#زندگی_سالم_دنیوی
اى مردم (راه تحصیل ) زهد و دل نبستن بدنيا
۱- كم كردن آرزوها
۲-و شکر گزاری دربرابر نعمت های الهی
۳- و اجتناب و دورى از حرامها است،
درصورتی که نمی توانید هر سه تا را انجام دهيد
پس دو تاى از آنها راهرگز ترك نکنید
یک- حرام بر شكيبائى شما غلبه پيدا نكند (در برابر حرام شكيبا باشيد و خود را از حرام ها دور نگه دارید )
و دو-سپاسگزارى از نعمتها ى حقّ تعالى) را فراموش نكنيد
چون درصورتی که
مخالفت نمایيد، به عذاب الهی گرفتار می شوید
خداوند بوسيله حجّتهاى پيدا و روشن (پيغمبران و دليل عقل) و كتابهاى (آسمانى كه) آشكار و هويدا (در دسترس همه شما است) جاى عذر براى شما باقى نگذاشته.است
أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ الْوَرَعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِكَ عَنْكُمْ فَلَا يَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُكْرَكُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ كُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ
(نهج البلاغه خطبه ۸۰)
@jorenab
#بی_توجهی_به_ناسپاسی_مردم
امیر المومنین ( علیه السلام):
لَا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ".
ناسپاسی مردم تو را از کار نیکو باز ندارد، زیرا هستند کسانی، بی آن که از تو سودی برند تو را می ستایند، چه بسا ستایش اندک آنان برای تو، سودمند تر از ناسپاسی ناسپاسان باشد( و خداوند نیکو کاران را دوست دارد)
(حکمت ۲۰۴ نهجالبلاغه)
@jorenab