eitaa logo
جزوات طلبگی
10.3هزار دنبال‌کننده
264 عکس
44 ویدیو
994 فایل
کانالی برای طلاب و دانشجویان خادم کانال 👤 @Mohebb_ali ادمین تبادل👇 👤 @Talabe_author تلگرام https://t.me/jozve_tollab خرید و فروش کتاب https://eitaa.com/ketab_yabb تبلیغات ارزان https://eitaa.com/tablighat_serat کمک مومنانه https://eitaa.com/etBarakat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜درس یازدهم⚜ مرفوعات/نائب فاعل عبارت است از مفعولی که قائم مقام فاعل شده است،و لذا تمام احکامیکه برای فاعل ثابت است،برای نائب فاعل نیز حاصل است_مانند مرفوع و عمده بودن در کلام،عدم جواز حذف و عدم جواز تقدیم بر فعل. 🔺طریقه مجهول نمودن فعل ●ماضی:در ثلاثی مجرد،حرف اول را مضموم و حرف یکی ماند به آخر را مکسور میکنیم(ضُرِبَ)و در ثلاثی مزید کلیه حروف متحرک ما قبل آخر را مضموم می کنیم(اُستُخرِجَ). ●مضارع:حرف اول را مضموم و حرف یکی مانده به آخر را مفتوح می نمائیم یُضرَبُ/یُستَخرَجُ 🔺مواردی که صلاحیت نائب فاعل واقع شدن را دارند: مفعول به⬅️ضرب زید عمرا ضُرِبَ عمرُُ مفعول مطلق⬅️ضرب زید ضرباً شدیداً ضُرِبَ ضرب شدید ظرف متصرف⬅️ضرب زید امام الامیر ضُرِبَ الامامُ الامیرِ جار و مجرور⬅️ضرب زید فی دار الخلافه ضُرِبَ فی دار الخلافه 🔺مواردی که صلاحیت قرار گرفتن در محل نائب فاعل را ندارند: مفعول دوم باب عَلِمتُ/علمتُ عمراً عالماً مفعول سوم باب اَعلَمتُ/اعلمتُ زیداً عمراً فاضلاً مفعول له/ضربتُ زیدا تادیباُ مفعول معه/قمتُ و عمراً 💠منابع💠 صمدیه شرح ابن عقیل http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
⚜درس دوازدهم⚜ مرفوعات/مبتدا 🔺️تعریف اسمی که از عوامل لفظی مجرد بوده و خبری به آن نسبت داده شده باشد. مانند : (الله اکبر) الله مبتدا بوده و لفظ اکبر به آن نسبت داده شده است. 🔺️عامل مبتدا عامل رفع مبتدا همان ابتدائیت(عامل معنوی)است. 🔺️اقسام مبتدا ●مبتدا اسمی :مبتدائی است که از عوامل لفظی مجرد است و خبری به آن نسبت داده شده است،مانند : الله غفور رحیم ●مبتدا وصفی :مبتدائی که مشتق است مانند اسم فاعل ،اسم مفعول...مانند : أ قائم زيد 🔺️شرایط مبتدا وصفی شرط مبتدا وصفی این است که اسم ظاهر یا ضمیر بعد از خود را رفع داده باشد. البته این نوع مبتدا پس از نفی یا استفهام قرار می گیرد. مانند : أ عالم أنت/أ عالم زيد نکته⬅️عوامل لفظی همان افعال،اسماء و حروفی هستند که رفع و نصب و جر و جزم می دهند. نکته⬅️اسم بر دو قسم است : ۱_صریح :زید قائم ۲_مؤول :أن تصوموا خير لكم ادامه دارد... 💠منبع💠 صمدیه بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
⚜درس چهاردهم⚜ معربات/منصوبات ۱-فعلیه ۲-اسمیه 🔺فعلیه فعل مضارع منصوب که مباحث آن در گذشته کامل بیان شد. 🔺اسمیه که شامل موارد زیر می شود: ۱-مفعول به ۲-مفعول له ۳-مفعول مطلق ۴-مفعول فیه ۵-مفعول معه ●مفاعیل خمسه👆 ۶-حال ۷-تمییز ۸-مستثنی ۹-منادی ۱۰-منصوب به نزع خافض ۱۱-خبر افعال ناقصه ۱۲-خبر ما و لا شبیه به لیس ۱۳-خبر افعال مقاربه ۱۴-اسم حروف مشبه بالفعل ۱۵-اسم لا نفی جنس ۱۶-تابع اسم منصوب 💠منابع💠 صمدیه بدائه النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
💠امام علی علیها السلام فرمودند: از مرگ راه فرار و گریزی نیست، کسی که کشته نشود (بالأخره) خواهدمُرد، (آری) بهترین مرگ و میرها کشته شدن در راه خداست.
✳️ علم صرف 🔹بخش فعل 🔸«ضمائر افعال و اقسام ضمیر» فعل چه ماضی٬مضارع یا امر ضمائری دارند.در این بخش به بیان تعریف و اقسام ضمیر و ضمائر افعال می پردازیم. 💠 «تعریف ضمیر» ضمیر کلمه ایست که به جای اسم ظاهر قرار می گیرد و بر شخص غایب٬مخاطب یا متکلم دلالت دارد.مانند:هُوَ(او) أنتَ(تو) أنا(من). 💠 «ضمیر متصل و‌منفصل» ضمیر از یک ناحیه به ضمیر متصل و منفصل تقسیم می شود.ضمیر متصل ضمیری است که باید به کلمه دیگر متصل شود مانند: ا/ي/کَ/هُ/تَ و موارد دیگر.اما ضمیر منفصل ضمیری که بدون اتصال به کلمه دیگری به کار می رود.مانند:هُوَ/أنتَ/أنا/نَحن/ُإیَّاهُ. 💠«ضمیرمرفوع٬منصوب٬مجرور» از ناحیه دیگر ضمیر باتوجه به نقش آن در جمله به سه قسم مرفوع منصوب و‌مجرور تقسیم می شود.مثلا ضمائری که فاعل٬نائب فاعل و‌مبتدا قرار می گیرند مرفوع و ضمائری که مفعول قرار می گیرند منصوب و ضمائری که مضاف الیه یا مجرور به حرف جرّ قرار می گیرند ضمائر مجرور هستند. 💠 «ضمیر بارز و مُستَتِر» ضمیر متصل مرفوع خود بر دو قسم است:بارز و‌مُستَتِر.ضمیربارز ضمیری است که آشکار باشد مانند:«ا»در انتهای فعل «ضَرَبا». ضمیر مستتر ضمیری است که در فعل پنهان باشد.مانند:«هُوَ» که در فعل «ضَرَبَ» مستتروپنهان است. 💠 «نوع ضمائر افعال» ضمائر افعال(ماضی٬مضارع٬امر) همه از نوع ضمائر متصل مرفوع هستند زیرا از یک سو همه آنها فاعل هستند و از سوی دیگر همه به فعل متصلند.این ضمائر غالبا بارز و در پاره ای از موارد مستتر هستند. شرح دقیق ضمائر فعل های ماضی مضارع و امر در بخش همان فعل خواهد آمد. «المُکالَمَةُ العَرَبِیَّةُوالأَدَبُ التَّطبِیقِيُّ» ⛔️انتشار با حذف لینک ممنوع⛔️ @almokalamah_alarabiyah 🌸🌺🍃🌸🌺🍃🌸🌺🍃🌸🌺🍃
🔰دخول تحت تضاد هر گاه دو قضیه جزئی از نظر موضوع و محمول یکسان ولی یکی موجبه و دیگری سالبه باشد،آنها را داخلتان تحت تضاد می خوانند. مانند:بعضی حیوانات تخم گذارند/بعضی حیوانات تخم گذار نیستند. اگر چنین رابطه ای بین دو قضیه برقرار باشد،هر گاه یکی از آندو کاذب باشد دیگری لزوما صادق خواهد بود؛اما اگر یکی از آندو صادق باشد لازم نیست دیگری کاذب باشد. این قضایا هر دو نمی توانند کاذب باشند ولی هر دو می توانند صادق باشند. منبع:منطق ۲ 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
⚜درس هفدهم⚜ منصوبات/مفعول مطلق 🔺️تعریف مصدر منصوبی است که به یکی از دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد : ۱_عاملش را تأکید کند. ۲_نوع عاملش را بیان کند. ۳_عدد عاملش را بیان کند. 🔺️اقسام مفعول مطلق ●تأکیدی مصدرى است که مؤكد عاملش بوده و به صورت مفرد و مجرد از اضافه،وصف و ال می باشد.همچنین بر وزن مرّة و هیأة نمی آید. مانند :نَزَّلناهُ تنزيلاً ●نوعى مصدری است که نوع و کیفیت عاملش را بیان می کند و به صورت مضاف،موصوف و یا بر صیغه اسم هیأة یا مدخول ال حرفیه تعریفیه مورد استفاده قرار می گیرد.مانند : توبوا إلى اللهِ تَوبةً نَصُوحًا ●عددی مصدری است که کمیت(تعداد) عاملش را بیان می کند و برصیغه مرّة یا مثنی و یا جمع مورد استفاده قرار می گیرد.مانند : فدُکَّتا دَکة واحدةً/ذهبتُ إليه ذهابين/ذهبت إليه ذهاباتِ نکته⬅️مفعول مطلق تاکیدی همانطور که عرض شد فقط به صورت مفرد استعمال می شود. ادامه دارد..... 💠منبع💠 بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از شهریه و اخبار امین
🔰جمع بین حرف نداء و ال 🔺جمع بین حرف ندا و ال در غیر کلمه الله جایز نیست. در بسیاری از موارد وقتی الله منادی واقع می شود،حرف ندا از آن حذف شده و به جای آن میم مشددی به الله متصل می شود و به صورت اللهم استعمال می شود. در ترکیب اللهم گفته می شود: الله منادای مفرد معرفه به حذف حرف ندا و مبنی بر رفع که علامتش ضمه است،مّ عوض از حرف نداء. در غیر مورد الله چنانچه بخواهند اسم دارای ال را منادی قرار دهند،از کلمات ایها و ایتها استفاده کرده و اسم دارای ال را تابع آن قرار می دهند. مثال:یا ایها الناسُ اعبدوا ربکم. منبع:نحو مقدماتی 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از شهریه و اخبار امین
🔰حلم در برابر جاهلان 🌺طلبه باید حلیم باشد نه اینکه تا کسی جسارتی کرد،او هم مقابله کند. 👈شخصی به مرحوم آیت الله احمد خوانساری جسارت کرد و لحظاتی به فحش و ناسزا ادامه داد تا موقع اذان رسید.ایشان فرمودند: (ببخشید آقا،وقت نماز است اجازه می فرمایید به نماز بروم). آن شخص با دیدن این همه حلم و گذشت از کرده خود پشیمان شد و از ایشان عذر خواهی کرد. به دلیل اهمیت حلم،حضرت علی(ع)می فرمایند: ان لم تکن حیلما فتحلّم(اگر بردبار نیستی خود را به بردباری وادار). منابع:اخلاق ۱/نهج البلاغه حکمت ۲۰۷ 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از شهریه و اخبار امین
🔰وحدت های معتبر در تناقض ➖وحدت موضوع،پس اگر موضوع دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود. مانند:علم ارزشمند است/جهل ارزشمند نیست. ➖وحدت محمول،اگر محمول دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود. مانند:خورشید نورانی است/خورشید تاریک نیست. ➖وحدت زمان،اگر زمان دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود. مانند:هوا در تابستان گرم است/هوا در زمستان گرم نیست. ➖وحدت مکان،اگر مکان دو قضیه مختلف باشد،متناقض نخواهد بود. مانند:مومن زندانی است در دنیا/مومن زندانی نیست در آخرت. منبع:دانش منطق 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔻حضرت آیت الله سبحانی پاسخ داد؛ 🔸 چرا در زمان خورشید گرفتگی باید نماز آیات بخوانیم؟ حضرت آیت الله #سبحانی: 🔹 گرفتگی آفتاب مضاری در زندگی بشر دارد، نور آفتاب به جامعه نرسد نوعی کاستی هایی در برکات زمین دارد و مأمور هستیم نماز بخوانیم تا از خدا بخواهیم منافع نعمت های الهی نصیب ما شود و ضررها از جامعه دور باشد. 🔹طلاب باید از جوانی دست به قلم باشند و خود را مجهز به سلاح بیان و قلم کنند. 🌐 rasanews.ir/002eOE 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از ...
🚨 استاد قرائتی در جلسه درس رهبر انقلاب چه گفت؟ 🔻بخشی از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ابتدای جلسه درس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای: 🔸️ ما از اوّل باید برگردیم خاکِ باغچه را عوض کنیم. ما که طلبه بودیم به ما میگفتند: «ضرب‌ زیدٌ عمرواً»، خب بگو «ضرب الله مثلاً»؛ حالا چرا از «ضَرَب» شروع کردی؟ بگو: «رَحِمَ اللهُ عَبداً»؛ از رحم خدا شروع کن، چرا از کتک کاری شروع کردی؟ 🔸️ میگویند یک کسی طلبه شد فرار کرد؛ گفتند چرا؟ گفت بزن بزن است؛ اوّل میگویند ضَرَب، یک مرد غایب زد؛ ضَرَبا، جفتی زدند؛ یک خانم هم پیدا شد، ضَرَبَتْ؛ دوتایی شدند، ضَرَبتا؛ بزن بزن است! 🔸️هر چه میخواهیم بگوییم، اوّل نگاه به قرآن کنیم. بنده حدود پنج هزار ساعت در تلویزیون صحبت کرده‌ام، الان هم اگر اینجا سکته کنم، پنج هزار سخنرانی ذخیره دارم. 🔸️الان قرآن در بین ما، روی کیف عروس و بالای سر مسافر و بک یا الله و استخاره و نمیدانم از این برخوردهای این‌طوری بوده؛ کاشی‌کاری‌هایش هم که دمِ پشت بام کاشی‌کاری میکنند با خطّ کوفی که ما نمیفهمیم. 🔺️یک مقدار باید قرآن بیشتر بخوانیم؛بخصوص آنهایی که قرائتشان خوب است، صوت خوب دارند. قرآن جاذبه دارد آقا، قرآن جاذبه دارد؛ هر چه میخواهیم بگوییم، قرآن در آن زمینه جاذبه دارد. 🔔 متن سخنان استاد قرائتی را از اینجا بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39511
هدایت شده از ...
سفارش های علامه تهراني به طلاب مطالب ذیل، سفارش‌های معظم له به طلاب است که خود می‌فرمایند: برخی از سفارشهائی را که مرحوم علامه والد به ما داشتند و ما هم همیشه در طول تحصیل از آن بهره‌برده‌ایم عرض می‌کنم: ۱. از درس گرفتن کتابهای عمیق و متقن مثل مغنی، مطول، جوهر النضید، قوانین، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهای مختصر بسنده ننمایند که قدرت لازم را برای استنباط حاصل نمی‌کند. ۲. درسها را دقیق و با حواشی و شروح عمیق بخوانند و بدون پیش‌مطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند. ۳. تمام کتابها را کامل و دقیق خط به خط بخوانند که هر بحثی در جائی در فهم کتاب و سنت به کار می‌آید گرچه به ظاهر به چشم نیاید. ۴. خود را متمرکز بر ادبیات یا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم دیگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاریخ و ... را نیز به خوبی تحصیل کنند و در نهایت همه را در آستان قرآن کریم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلی حوزه‌های علمیه فهم قرآن کریم است. ۵. تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمایند و از تحصیل زرق و برق دنیا و امور اعتباریه حبّاً و طلباً للدنیا بیش از مقدار کفایت اجتناب کنند که روزی اهل علم را خداوند تضمین فرموده است. ۶. درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط برای رسیدن به معرفت الله و عبودیت مطلقه بخواننند. علامه والد رضوان الله علیه همیشه می‌فرمودند: اگر عالم می‌شوید عالم عاشق شوید، عالم عارف شوید، سری که عشق ندارد کدوی بی‌بار است. ۷. تمام آنچه را می‌خوانند به طور کامل عمل کنند و هیچ سنتی از سنن رسول خدا و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام را فروگزار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام و رعایت ذوی الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمره‌ای ندارد و لایزید من الله الا بعداً. انتشار مطالب کانال بدون ذکر آدرس جایز نیست ⛑
هدایت شده از  حرفِ دل...
✅ #رهبرانقلاب امروز (۲۳ دی) درابتدای درس خارج خود، روایت «انتظار الفرج عبادة» را تفسیر کردند. ایشان فرمودند: ‎#انتظارفرج فقط انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست، مطلق فرج است. نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک #شدتی قرارداردانتظار داشته باشدکه آن شدت برطرف بشود. ‏این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما ‎#امید را از دست ندهید. فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم #بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. ‏یعنی خدای متعال ممکن است یک #تفضلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود. در #هیچ‌شرایطی انسان نباید احساس بن بست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید. در مورد این انتظار فرج می‌فرمایند: #عبادت است. @pandaamooz
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و سه⚜ توابع 🔺تعریف عبارت است از کلمه ای که از جهت اعراب از متبوع خود پیروی میکند. مثال:رایتُ رجلاً عالماً توضیح: در این مثال(عالماً)تابع است که در اعراب همانند متبوع(رجلاً)منصوب است. این نوع اعراب را فرع می نامند. زیرا رجلا به اصالت منصوب است به این دلیل که مفعول به می باشد،اما عالما به دلیل متابعت از رجلا منصوب گردیده است. 🔺اقسام تابع مفرد و توابع جمع آن است. تابع اقسام مختلفی دارد که موجب می شود در کتب نحوی از لفظ جمع آن استفاده شود. ●اقسام توابع ۱-صفت(نعت) ۲-عطف به حرف ۳-تاکید ۴-بدل ۵-عطف بیان ادامه دارد... 💠منبع💠 بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
صُمٌّۢ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ (صُمٌّ) خبر أول لمبتدأ محذوف تقديره هم صم. (بُكْمٌ) خبر ثان مرفوع. (عُمْيٌ) خبر ثالث. والجمل الثلاث استئنافية. (فَهُمْ) الفاء عاطفة، هم ضمير منفصل مبتدأ. (لا يَرْجِعُونَ) فعل مضارع وفاعل. والجملة خبر هم. والجملة الاسمية فهم معطوفة. ♻️ترکیب فارسی آیات⬅️ صمٌّ :خبر اول برای مبتدای محذوف(هم)=هم صم بکم :خبر دوم مبتدای محذوف و مرفوع. عمی :خبر سوم. و هر سه جمله استینافیه است. فهم :فاء عاطفه هم ضمیر منفصل مبتدا. لایرجعون :فعل مضارع و فاعل. و جمله خبر هم و جمله اسمیه فهم معطوفه می باشد. 💠آیه ۱۸ سوره ی بقره💠 http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و هفت⚜ توابع/عطف بیان 🔺تعریف تابع جامدی است که کاشف از حقیقت متبوع خود بوده و نسبت به آن مشهور تر است.مانند: قُتِلَ ابوتراب علی 🔺فائده عطف بیان ●اگر متبوع معرفه باشد باعث توضیح آن می شود.مانند: جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس ●اگر متبوع نکره باشد باعث تخصیص آن می شود.مانند: او کفارة طعام مساکین 🔺احکام این تابع باید در تعداد،جنس و تعریف و تنکیر مطابق متبوع خود باشد. 🔺اشکال(غالبترین اشکال) اسم بعد از کنیه:قام ابن ابی طالب علی اسم بعد از لقب:قام امیر المومنین علی اسم ظاهر جامد بعد از اسم اشاره:ذلک الکتاب مفسر مفرد بعد از ایّ تفسیریه:جاء علی ای امیر المومنین موصوف بعد از صفت:انک بالواد المقدس طوی 💠منبع💠 بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از شهریه و اخبار امین
🔰نماز نشانه شیعه بودن عن امام الصادق علیه السلام:امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها. امام صادق ع فرمودند:پیروان ما را در وقت های نماز بیازمائید که مواظبت بر نمازشان چگونه است. 🔰نماز سبب دو چندان شدن قال رسول الله(ص):صلوا صلاتکم فی اول وقتکم، فان الله یضاعف لکم. رسول گرامی اسلام فرمودند:نمازتان را در اول وقت بخوانید که خدای عز و جل برایتان دو چندان می کند. 🔰تاثیر عجیب نماز شب عن امام الصادق علیه السلام:صلاه اللیل یبیّض الوجه و صلاه اللیل تطیب الریح و صلاه اللیل تجلب الرزق. امام صادق(ع)فرمودند:نماز شب روی را سفید می گرداند و بو را خوش می کند و روزی را جلب می کند. منبع:آثار عجیب نماز 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🌹فرق بدل و عطف بیان: 🌷۱- در بدل، غرض متکلم، توضيح متبوع نمی باشد ولی در عطف بیان، غرض متکلم. توضیح متبوع می باشد. 🌷۲- بدل و مبدل منه می توانند ضمير باشند ولی عطف بیان و مبیّن نمی توانند ضمير باشند. 🌷۳- بدل و مبدل منه می توانند در تعریف و تنکیر مخالف باشند ولی عطف بیان باید با متبوعش در تعریف و تنکیر موافق باشد. 🌷4- بدل می تواند جمله باشد ولی عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه پیوسته مفرد است. 🌷۵- متبوع بدل می تواند جمله باشد ولی متبوع عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه مثل خودش مفرد است. 🌷6- بدل آوردن فعل از فعل جائز است ولی عطف بیان و متبوعش نمی توانند هر دو فعل باشد. 🌷۷- إتحاد لفظ بدل و مبدل منه جائز است ولی عطف بیان نمی تواند لفظا همانند مبین باشد. 🌷۸- بدل در نیت قرار گرفتن در محل مبدل منه است، یعنی می تواند مبدل منه خذف شود و بدل جانشین آن شود ولی عطف بیان در نیت قرار گرفتن در محل متبوعش نیست. 🌷۹- جمله ای که بدل در آن وجود دارد در نیت دو جمله است ولی جمله ای که عطف بیان در آن وجود دارد لفظاً و معناً و نیةً یک جمله است. 🌷۱۰- بدل، تکرار مبدل منه است ولی عطف بیان به هدف روشن تر کردن متبوع خود می آید. 🌷۱۱- بدل مقصود اصلی به حکم موجود در کلام است و مبدل منه کالعدم می باشد ولی عطف بیان این گونه نیست بلکه متبوعش، مقصود اصلی به حکم بوده و عطف بیان، فرع بر متبوعش است. 🌷۱۲- بدل دارای اقسامی از قبیل كل از كل، جزء از کل، اشتمال و... است ولی عطف بیان همیشه کل از کل است، به عبارت دیگر: بدل كل از کل در برخی مصادیق می تواند عطف بیان هم باشد و بالعكس ولی دیگر اقسام بدل هرگز نمی توانند عطف بیان قرار بگیرند. 🌷۱۳ - بدل در أسماء أعلام و دیگر معارف و همچنین در نکرات می آید ولی عطف بیان فقط در أسماء أعلام، کنیه ها ولقب ها می آید. توصیه:عزیرانی که طالب تحقیق وتفصیل اند و دوست دارند به فرق های هشت گانه بین عطف بیان و بدل دست یابند،مراجعه کنند به دروس مغنی اللبیب،باب رابع،مبحث"ماافترق فیه عطف البیان والبدل". کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═ @jannatolmorebin ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
هدایت شده از عسل مهرداد
🔺عامل و مهمل(به اعتبار عملشان) ●عامل اسمی است که همانند عمل فعل عمل میکند که شامل(اسم فاعل و مفعول،صفت مشبه،اسم مبالغه،اسم تفضیل،اسم فعل و مصدر)می شود. ●مهمل اسمی است که هیچ عملی انجام نمی دهد که شامل غیر اسماء فوق می شود. مثل ضمایر و اسماء اشاره 💠منبع💠 بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
🔴 در تقسیمات مجرورات ✏️بعضی قائل به دو دسته (۱.مجرور به حرف ۲‌.مجرور به اضافه اند) ✏️بعضی مانند ابن هشام در(کتاب شذور الذهب فی معرفة کلام العرب ص ۲۲۰ و در pdf پایین پست ص ۱۷۶ ) قائلند مجرورات سه دسته اند ۱-مجروربه حرف جر۲-مجروبه اضافه ۳-مجروربه مجاوره یا همان خفض به جوار(فهو شاذٌ) ✏️ مجرور به مجاوره ؛ یعنی جر اسم به خاطر هم جواری وهمسایگی با اسم مجرور قبلش است . ✍بعضی قائلند در قرآن هم واقع شده مثل ارجلِکم درآیه وضوء (یا ایهاالذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلو وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا بروءسکم وارجلکم الی الکعبین) "۶/مائده" و استبرقٍ در آيه ٢١ سوره انسان( عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٍ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا) ✍اين نوع مجرور قطعا در لغت عرب واقع شده مثل شعر شاعر معروف عرب امروء القیس : کاَنَّ ثبیراً فی عَرانینِ وَبلِهِ کبیرُ اُناسِِ فی بجادِِ مُزمَّلٍ (کتاب شرح المعلقات السبع ص۵۶) تَرجَمَة ؛(یعنی گویی ثبیر یکی از بزرگترین کوه‌های مکه در آغاز باران، بزرگ مردم است که خود را با گلیمی خط دار پوشانده است. ) در این بیت«مزمل» مجرور وصفت کبیر است درحالیکه باید با کبیر مطابقت می کرد ومرفوع می شد ولی به خاطر مجاورت با بجادٍ مجرور شده . 📚تفسیرمجمع البیان طبرسی آیه وضوء / تفسیر ابن اثیر آیه وضوء کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═ @jannatolmorebin ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
🔴 ❓وجه تسمیه لام مزحلقه❓ ✏️✍لام مزحلقہ همان لام ابتدائیہ است، مثال لام ابتدائیہ: 🔸"لَزیدٌ قائمٌ"، 🔸وفی القرآن الکریم:"لَاَنتم اَشدُّ رَهبةً فی صدورهم من الله"(حشر/١٣)، 🔸لَلْآخِرةُ خیرٌ لک من الاُولی"(ضحی/۴)، 🔸"لَذکرُاللهِ اکبرُ"(عنکبوت/۴۵). ❇️مثال لام ابتدائیہ مزحلقہ: 🔸"اِنّ زیداً لَقائمٌ"، 🔸در قرآن کریم می خوانیم:"اِنّ ربّی لَسمیعُ الدّعاء"(ابراهیم/٣٩)، 🔸"اِنّ الانسانَ لَفی خسرٍ"(عصر/٢)،و:"اِنّ ربّک لَیحکمُ بینهم یومَ القیامة"(نحل/١٢۴). ✍وجہ تسمیہ لام ابتدائیہ به لام مزحلقه❓ ✏️✍چون لام ابتدائیه با"اِنّ" جمع نمی شود و نمی تواند بر سر اسمش(که در اصل مبتدا بوده است بیاید)از این رو آن لام ابتدائیه را-چنان که در مثال‌های یاد‌شده می بینید-منتقل می کنند به خبر و بر سر خبر در می آورند گویا آن را هُل می دهند و می غلتانند؛مُزَحْلَقَة(غلتانده شده،لغزانده شده) اسم مفعول است از فعل رباعی مجرد"زَحْلَقَ الرّجلُ الشّئَ"(آن چیز را غلتانید)پس،آن چیز می شود"مَزَحْلَق" اگر مذکر باشد و"مُزَحْلَقَة" اگر مونث باشد. ✏️✍گفتنی است عرب"زَحْلَفَ" هم می گوید به همان معنای مزبور؛پس لام مزحلفہ(با فاء)نیز صحیح است. 📖✏️قال ابن مالک: و بعدَ ذاتِ الْکسرِ تَصحب الْخبر لامُ ابتداءٍ نحوُ اِنّی لَوَزَر که ابن مالک در این جا صریحا از لام مزحلقہ به لام ابتدا تعبیر کرده است. 🔺جمع‌بندی:لام مزحلقہ یا مزحلفہ،همان لام ابتدائیہ است و چون از جایگاه اصلیش که مبتدا(همان اسم اِنّ) باشد عدول کرده،به سوی خبرش نقل داده شده است از این رو نام جدید بر آن نهاده اند که مزحلقہ یا مزحلفہ باشد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔰اسم فاعل اسم فاعل دلالت می کند بر کسی که از او فعلی صادر گردیده و یا وصفی بر وجه حدث بر او قائم شده.مثل(کاتِب)و(مُعلِّم). 👈اگر وصف دلالت بر ثبوت کند دیگر اسم فاعل نیست اگر چه بر وزن اسم فاعل باشد.مثل طاهر القلب.بلکه صفت مشبه به اسم فاعل است. ▫️صیغه اسم فاعل اسم فاعل از مضارع معلوم ساخته می شود: وزن آن در ثلاثی مجرد بر وزن(فاعِل)می باشد. مثل(یَعلَمُ=عالِم). و در ثلاثی مزید به اینصورت می باشد: به جای حرف مضارعه فعل،میم مضمومه(مُ)آورده و حرف ما قبل آخر را تبدیل به کسره می نماییم‌. مثل(یُکرِمُ=مُکرِم/یَتَدَحرَجُ=مُتَدَحرِج). منبع:صرف ساده 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔴 🖌آمین: 1⃣که درآخرادعیه می آید هم به صورت امین با الف مقصوره آمده هم به صورت آمین با الف مدی ولی آمین مشهورتره. 2⃣اسم فعل امر به معنای استجب (اجابت فرما)است. 3⃣مبنی برفتح است به خاطر اینکه به منزله اسماء اصوات است مبنی است وچون التقاء ساکنین بین یاء ساکن ونون ساکن شده فتحه که اخف حرکات است به نون داده شده. 📚منبع:معجم النحو،ص۵۸ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
بسم الله ♻️توضیحی درباره حصر 🧐به مثال: ضَرَبَ زید بَکراً توجه کنید زید بکر را زد ♨️در مثال فوق هیچ گونه حصری وجود ندارد ❌نه از طرف فاعل نه از طرف مفعول 👈زید ضارب است و بکر مضروب 👇👇👇 🛑اما اینکه زید تنها ضاربِ بکر است یا اینکه بکر، ضاربِ دیگری هم داشته است 🛑اینکه بکر تنها مضروبِ زید است یا اینکه زید مضروب های دیگری هم داشته است، 🤭ساکت است 🤔ممکن است زید غیر بکر، شخص دیگری را هم زده باشد 🤔یا بکر از غیر از زید هم کتک خورده باشد ☝️اما وقتی بخواهیم بگوییم: ✳️فقط زید بکر را زد ✳️زید فقط بکر را زد 👈باید از ادات حصر استفاده کنیم ✌️ادات حصر دو تاست: 1⃣نفی + اِلا 2⃣اِنَّما در اولی، آنچه را که بخواهیم محصور فیه قرار دهیم، 👈 بعد از اِلا می آوریم ♨️اگر بخواهیم بگوییم: زدن زید منحصر در بکر است و زید کسی جز بکر را نزده است یا به عبارت دیگر: زید فقط بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ زید اِلا بکراً یعنی: نزد زید مگر بکر را =یعنی: زید فقط بکر را زد =یعنی: تنها مضروبِ زید بکر است ♨️ولی اگر بخواهیم بگوییم: زده شدنِ بکر منحصر در زید است و بکر را کسی جز زید نزده است یا به عبارت دیگر: فقط زید بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ بَکراً اِلا زید یعنی: =نزد بکر را مگر زید =یعنی: بکر را فقط زید زد =یعنی: تنها ضاربِ بکر، زید بود 👇👇👇 ☝️پس بینِ دو جمله: ♨️ما ضرب زید الا بکرا و ♨️ما ضرب بکرا الا زید 📈〽️تفاوت از زمین تا زیرزمین است! : ☝️در اِلّا حصر یا همان (فقط) روی کلمه از الا می آید ☝️ولی در اِنّما حصر و(معنای فقط) روی کلمه ی جمله می آید ✅بنابراین: ♨️انما ضرب زید بکراً =♨️ ما ضرب زید الا بکراً و ♨️انما ضرب بکراً زید =♨️ ما ضرب بکراً الا زید 👈مرادف است