eitaa logo
جزوات طلبگی
10.1هزار دنبال‌کننده
256 عکس
43 ویدیو
987 فایل
کانالی برای پیشرفت طلاب و دانشجویان خادم کانال 👤 @Mohebb_ali درتلگرام: https://t.me/jozve_tollab خرید و فروش کتاب https://eitaa.com/ketab_yabb تبلیغات ارزان https://eitaa.com/tablighat_serat کمک های مومنانه https://eitaa.com/etBarakat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اسم فاعل اسم فاعل دلالت می کند بر کسی که از او فعلی صادر گردیده و یا وصفی بر وجه حدث بر او قائم شده.مثل(کاتِب)و(مُعلِّم). 👈اگر وصف دلالت بر ثبوت کند دیگر اسم فاعل نیست اگر چه بر وزن اسم فاعل باشد.مثل طاهر القلب.بلکه صفت مشبه به اسم فاعل است. ▫️صیغه اسم فاعل اسم فاعل از مضارع معلوم ساخته می شود: وزن آن در ثلاثی مجرد بر وزن(فاعِل)می باشد. مثل(یَعلَمُ=عالِم). و در ثلاثی مزید به اینصورت می باشد: به جای حرف مضارعه فعل،میم مضمومه(مُ)آورده و حرف ما قبل آخر را تبدیل به کسره می نماییم‌. مثل(یُکرِمُ=مُکرِم/یَتَدَحرَجُ=مُتَدَحرِج). منبع:صرف ساده 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔴 🖌آمین: 1⃣که درآخرادعیه می آید هم به صورت امین با الف مقصوره آمده هم به صورت آمین با الف مدی ولی آمین مشهورتره. 2⃣اسم فعل امر به معنای استجب (اجابت فرما)است. 3⃣مبنی برفتح است به خاطر اینکه به منزله اسماء اصوات است مبنی است وچون التقاء ساکنین بین یاء ساکن ونون ساکن شده فتحه که اخف حرکات است به نون داده شده. 📚منبع:معجم النحو،ص۵۸ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
بسم الله ♻️توضیحی درباره حصر 🧐به مثال: ضَرَبَ زید بَکراً توجه کنید زید بکر را زد ♨️در مثال فوق هیچ گونه حصری وجود ندارد ❌نه از طرف فاعل نه از طرف مفعول 👈زید ضارب است و بکر مضروب 👇👇👇 🛑اما اینکه زید تنها ضاربِ بکر است یا اینکه بکر، ضاربِ دیگری هم داشته است 🛑اینکه بکر تنها مضروبِ زید است یا اینکه زید مضروب های دیگری هم داشته است، 🤭ساکت است 🤔ممکن است زید غیر بکر، شخص دیگری را هم زده باشد 🤔یا بکر از غیر از زید هم کتک خورده باشد ☝️اما وقتی بخواهیم بگوییم: ✳️فقط زید بکر را زد ✳️زید فقط بکر را زد 👈باید از ادات حصر استفاده کنیم ✌️ادات حصر دو تاست: 1⃣نفی + اِلا 2⃣اِنَّما در اولی، آنچه را که بخواهیم محصور فیه قرار دهیم، 👈 بعد از اِلا می آوریم ♨️اگر بخواهیم بگوییم: زدن زید منحصر در بکر است و زید کسی جز بکر را نزده است یا به عبارت دیگر: زید فقط بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ زید اِلا بکراً یعنی: نزد زید مگر بکر را =یعنی: زید فقط بکر را زد =یعنی: تنها مضروبِ زید بکر است ♨️ولی اگر بخواهیم بگوییم: زده شدنِ بکر منحصر در زید است و بکر را کسی جز زید نزده است یا به عبارت دیگر: فقط زید بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ بَکراً اِلا زید یعنی: =نزد بکر را مگر زید =یعنی: بکر را فقط زید زد =یعنی: تنها ضاربِ بکر، زید بود 👇👇👇 ☝️پس بینِ دو جمله: ♨️ما ضرب زید الا بکرا و ♨️ما ضرب بکرا الا زید 📈〽️تفاوت از زمین تا زیرزمین است! : ☝️در اِلّا حصر یا همان (فقط) روی کلمه از الا می آید ☝️ولی در اِنّما حصر و(معنای فقط) روی کلمه ی جمله می آید ✅بنابراین: ♨️انما ضرب زید بکراً =♨️ ما ضرب زید الا بکراً و ♨️انما ضرب بکراً زید =♨️ ما ضرب بکراً الا زید 👈مرادف است
🔰تفاوت های حال و تمییز ➖حال به صورت جمله،ظرف و جار و مجرور استعمال می شود بر خلاف تمییز که فقط اسم می باشد. ➖گاهی معنای کلام متوقف بر حال می باشد،بر خلاف تمییز.(لا تمشی فی الارض مرحاً) ➖حال مبین هیئات و تمییز مبین ذوات می باشد. ➖تقدیم حال بر عامل خود جایز است بر خلاف تمییر. ➖حق حال این این که مشتق بوده و حق تمییز این است که جامد باشد. ➖حال موکد عامل خود می باشد بر خلاف تمییز. منبع:مغنی ادیب 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰قضیه حملیه و شرطیه ▫️قضیه حملیه قضیه ای است که در آن به ثبوت چیزی برای چیزی یا نفی چیزی از چیز دیگر حکم می شود.مانند:ربا حرام است. ▫️قضیه شرطیه قضیه‌ای است که در آن به وجود نسبت بین یک قضیه و قضیه دیگر و یا عدم وجود آن نسبت،حکم می شود.مانند: هر گاه خورشید طلوع کند،روز تحقق می یابد. 👈قضیه شرطیه به متصله و منفصله تقسیم می شود. منبع:منطق مظفر 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔸منظور از روح در آیه شریفه(فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا)چیست؟پاسخ:جبرئیل 🔹چرا مریم سلام الله علیها را(اخت هارون)می خواندند؟زیرا ضرب المثل برای پاکی بود. 🔸چگونگی شهادت حضرت یحیی؟ یحیی قربانی روابط نامشروع یکی از طاغوتهای زمان خود شد به این ترتیب که(هرودیس)پادشاه هوسباز فلسطین،عاشق(هیرودیا)دختر برادر خود شد و تصمیم به ازدواج با او گرفت. پیامبر بزرگ خدا یحیی صریحا اعلام کرد که این ازدواج نا مشروع است و من به مبارزه با چنین کاری قیام خواهم کرد. آن دختر که یحیی را بزرگترین مانع راه خویش می دید تصمیم گرفت در یک فرصت مناسب از وی انتقام گیرد ارتباط خود با عمویش را بیشتر کرد و زیبایی خود را دامی برای او قرار داد.روزی گفت:من هیچ چیز جز سر یحیی نمی خواهم. هرودیس که دیوانه وار به آن زن عشق می ورزید بی توجه به عاقبت این کار تسلیم شد و چیزی نگذشت که سر یحیی را نزد آن زن بدکار حاضر ساختند. منبع:برگزیده تفسیر نمونه 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰شباهتهای کأیّن و کَم ▫️هر مبهم اند ▫️هر دو احتیاج به تمییز دارند ▫️هر دو مبنی اند ▫️هر دو صدارت طلب اند ▫️معنای تکثیر و استفهام دارند 🔰تفاوت های کأین و کَم ▫️کاین مرکب بوده ولی کم بسیط است. ▫️تمییز کاین غالبا مجرور به من جاره است. ▫️کاین در نزد جمهور به صورت استفهام نمی آید. ▫️کاین مجرور واقع نمی شود. ▫️خبر کاین مفرد نمی آید و همواره جمله است. منبع:مغنی الادیب 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
⚜ آیت الله فیاض دستجردی (ره): را مقید باشید، کار به کار کسی هم نداشته باش، این گنج است، هرکسی استعداد و توان دنبال گنج رفتن را ندارد، البته همه به گنج علاقه دارند.
🔰افعال مدح 👈نِعمَ یکی از دو افعال مدح بوده و فاعل آن به وسیله ال و یا با اضافه شده به اسم معرف به ال شناخته می شود.مثال:(نعم الرجل زید-نعم غلام الرجل زید). گاهی نیز فاعل آن ضمیر می باشد که در اینصورت است به وسیله نکره منصوبی تمییز داده شود،مانند:نعم رجلا زید‌،أی نعم هو رجلا زید. اسم مرفوع پس از فاعل،مخصوص به مدح نامیده می شود و در اعراب آن دو وجهه بیان شده است: ➖مبتدا بوده و جمله ما قبل آن خبر آن باشد. ➖خبر بوده و مبتدا آن وجوبا حذف شده. منبع:هدایه فی النحو 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰در دو مورد،غیبت بدون مصلحت جایز است: احدهما،ما اذا کان المغتاب متجاهرا بالفسق... الثانی،تظلم المظلوم و اظهار ما فعل به الظالم... 🗯در جایی که غیبت شونده متجاهر و متظاهر به فسق باشد،چون کسی که از آشکار شدن فسقش در بین مردم ابایی ندارد،از بیان آن توسط مردم نیز ناراحت نمی شود.البته اگر سخت در مقام مذمت او گفته شود،از جهت مذمت ناراحت نی شود،اما مذمت بر گناه آشکار حرام نیست،همچنانکه لعنش نیز حرام نیست. 🗯مورد دوم که غیبت بدون هیچ مصلحتی جایز است،تظلم مظلوم و بیان ظلم هایی است که ظالم نسبت به او انجام داده است،هر چند آن ظلم ها را مخفیانه انجام داده باشد،و جایز است ظلم ها را به کسی که از آنها اطلاعی ندارد بگوید. این جواز به دلیل آیه شریفه(لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم)می باشد. منبع:المکاسب 🇮🇷کانال دروس حوزوی https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
فنّ من الفنون: یکی از اصول متن خوانی و ترجمه، "ترجمه کردن پس از رسیدن به موضع وقف" است؛ مثلا این عبارت تشهد نماز را بخوانید و به دو قسمت تقسیم کنید و اصل پیش گفته را بر آن اجرا نموده و تطبیق دهید: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له". چه کردید؟ به یقین بیش از نود درصد چنین خوانده اند؛ "اشهد ان لا اله الا الله" "وحده لا شریک له" و حال آن که چنین، درست یا اقلا بهتر است: "اشهد ان لا اله الا الله وحدَه" "لا شریکَ له" زیرا "وحدَ" حال مووله است، به تاویل "منفردا" و همه قبول داریم که بین حال و ذوالحال نباید فاصله ایجاد شود. https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مهم مقام معظم رهبری : ✅وظایف طلبگی: ▫️تحقق دین در محیط زندگی ▫️مکرر خواندن منشور روحانیت امام ▫️افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمان های انقلابی ▫️جهت دادن به علم ▫️جدی گرفتن درس خواندن ▫️منجر نشدن اختلاف نظرها به درگیری ▫️رعایت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوانها ۹۸/۲/۱۸ -------------------------- 🇮🇷کانال مراکز حوزوی https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
هدایت شده از فانی فی الله
📔 🔖 مبحث حال ✳️ اصل در ذوالحال معرفه بودن است: ✳️در شش مورد نکره بودن آن جایز است: 1⃣ هرگاه ذوالحال از حال موخّر گردد؛ مانند: موحشاً طللٌ که طلل نکره و موخر است. 2⃣ ذوالحال به وسیله وصف تخصیص یابد؛ مانند: ولما جاءهم کتاب من عندالله مصدق لما معهم که من عندالله نعت برای مصدق است و کتاب حال می باشد. 3⃣ ذوالحال به وسیله، اضافه تخصیص یابد؛ مانند: فی اربعه ایام سواء للسائلین که سواء حال و اربعه ذوالحال است ولی اضافه شده به ایام تخصیص خورده است. 4⃣ هر گاه ذوالحال بعد از نفی عنوان شود؛ مانند: و ما اهلکنا من قریه الا و لها کتاب معلوم که قریه ذوالحال و بعد از نفی است. 5⃣ هرگاه ذوالحال بعد از نهی واقع شود؛ مانند: لا یبغ امرو علی امریء مستشهلا که امرو ذوالحال است که بعد از لایبغ واقع شده است. 6⃣ ذوالحال بعد از استفهام قرار گیرد؛ مانند: هل حمّ عیش باقیا که باقیا حال و عیش ذوالحال است که بعد از هل استفهام قرار گرفته است. 🏷 منبع: مغنی الادیب 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/1651507263Cecd96305d7
محدوده مطالعاتی.pdf
460.2K
❕حذفیات مکاسب و رسائل❗ لینک پیوستن به کانال 👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
امام على عليه السلام : كسى كه كمتر اعتماد كند، به سلامت ماند؛ كسى كه زياد اعتماد كند پشيمان شود مَن أقَلَّ الاستِرسالَ سَلِمَ، مَن أكثَرَ الاستِرسالَ نَدِمَ ميزان الحكمه ج12 ص200
hozefile.ir-منابع پیشنهادی آزمون سردفتری.pdf
120.6K
منابع پیشنهادی برای مطالعه جهت آزمون سردفتری اسنادرسمی 📚 https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
امام جواد عليه السلام: لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا اگر آسمانها و زمين بر شخصى بسته باشد، ولى تقواى الهى پيشه كـند، خداوند گشايشى از آنها برايش قرار مى دهد الفصول المهمة 274/285
😊نکته1:درصورت نیاز به جزوات به ادمین پیام دهید 😊نکته 2:مطالب کانال مارا به دوستان خود فوروارد کنید تا از این جزوات استفاده کنن 😊نکته3: اگر جزوه ترجمه یا تلخیص و... داشتید که بدرد بخور باشه برای ادمین ( @Mohebb_ali )( @shieehali ) بفرستین تا تو کانال بزاره و دیگران هم استفاده کنن 😊نکته4: هزینه استفاده از نمونه سوالات 5صلوات می باشد😊 و هزینه استفاده از بقیه جزوات 3صلوات می باشد😊
تشنه دیدار.mp3
620.8K
مهدی جان سلام بر اون لحظه ای که داری برامون استغفار میکنی😭😭 (اللهم عجل لولیک الفرج) https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
امام جواد عليه السلام: لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد ميزان الحكمه جلد1 صفحه428