eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ نقاشی فرار حضرت لوط و دخترانش از سدوم! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صفد ؛ شهر کابالا ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صفد ؛ شهر کابالا 1⃣ شهر (صفت) به انگلیسی: safed به عبری: צפת در کنار شهرهای (اورشلیم)، (حبرون) و ، یکی از چهار شهر مهم مقدس می‌باشد. 2⃣ عده‌ای نام صفد (صفت) را به معنای عطا یا وثاق می‌دانند. عده‌ای نیز به‌دلیل وجود بناهای سفیدرنگ در این شهر نام صفد را به‌معنای «سفید» می‌دانند. 3⃣ شهر صفد در شمال ، نزدیک مرز لبنان و نزدیک شهر طبریه و دریاچه طبریه در فلسطین اشغالی قرار دارد. 4⃣ نام صفد اولین بار در کتاب داوران از مجموعه کتب تواریخ از مجموعه‌ی (تنخ) آمده است: ✍ بعد مردان یهودا، به همراهی مردان شمعون، به جنگ کنعانیانِ شهر صَفَت (صفد) رفتند. آن شهر را به‌کلّی ویران کردند و نامش را حُرما گذاشتند.» (داوران فصل 1 آیه 17) 5⃣ صفد شهری کوهستانی بوده و ارتفاعش از سطح دریا حدود 900 متر است. از شمال‌غربی توسط کوهی احاطه می‌شود که ارتفاع آن بین 600 تا 820 متر می‌باشد و از شمال و شمال‌شرقی به کوه کنعان ختم می‌شود که ارتفاع آن بیش از 950متر است. در جنوب‌شرقی صفد منطقه‌ی کوهستانی ظاهریه بالا قرار دارد. کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی غرب صفد از بلندترین کوه‌ها در فلسطین اشغالی است. آب و هوای صفد نیز مدیترانه‌ای می‌باشد. 6⃣ در دوران شهر صفد به تسخیر نیروهای صلیبی در آمد و سپس توسط مسلمین بازپس گرفته شد. در همین دوران باید با یهودیان ساکن صفد دیدار نموده باشند. ظاهراً در این دوران جامعه‌ی کوچکی از یهودیان در این شهر زندگی می‌نمودند كه در دستی داشته و در رمزگشایی کتب با همکاری كرده‌اند. 7⃣ در قرن 13 در سفاراد (اسپانیا) ، (ظُهَر) را نوشت که کتاب اصلی تا کنون می‌باشد. در آن دوران اسپانیا مرکز اصلی (قبالا) بود. 8⃣ در قرن 16 که صفد تحت تسلط امپراطوری عثمانی بود، کابالیست‌های به صفد در خاک عثمانی سفر نمودند و از آن دوران تا کنون شهر صفد به عنوان پایتخت می‌باشد. 9⃣ مطمئناً یکی از علت‌های سفر کابالیست‌های سفاراد، این بود که در شهر صفد عده‌ای از هم‌مسلکان (شرقی) آنان زندگی می‌نمودند. 🔟 صفد از شهرهایی است که کوه‌های مرتفع آن محل مناسبی برای کابالیست‌ها و ساخت معابد آنان می‌باشد. هرساله بسیاری از کابالیست‌ها از سرتاسر جهان برای زیارت به شهر صفد سفر می‌کنند و بعضاً دوره‌های سیر و سلوکی را (نظیر اربعینات) در این شهر می‌گذرانند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصاویری از شهر صفد (Safed)، مركز کابالا و جادوگری یهود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصاویری از شهر صفد (Safed)، مركز کابالا و جادوگری یهود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصاویری از شهر صفد (Safed)، مركز کابالا و جادوگری یهود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پولس یهودی از منظر تفسیر بلاغی 1⃣ مردى بود و دل پردردى از رومانيان داشت زيرا، مى‌ديد بيگانگان كشور را تصرف كرده‌اند و يهود را كه داراى كشور مستقل و پادشاه مستقل بوده از تخت عزت پایین كشيده‌اند؛ و نيز مى‌فهميد كه بافکر محدود كارى از پيش نمى‌رود. 2⃣ در عين حال، از اين فكر دمى غافل نبود و منتظر فرصت بود تا آن‌كه استقامت مسيحيان تازه نفس را در موقع سنگسار شدن «استيفان» مشاهده كرد و چنين صلاح ديد كه با تظاهر به مسیحی‌گری با آن‌ها همكارى كند و از اين رهگذر رخنه و تزلزلى در كار روميان بيندازد و در حقيقت سر دشمن را با مار بكوبد زيرا، كشته شدن مسيحيان به سود يهوديت بود و اشکال‌تراشی درباره رومانيان نيز به سود يهوديت بود. 3⃣ اما پولس در مرحله عمل ديد كه مسيحيان هم باز به يهوديت متصل‌اند. عيسى می‌گوید: من نيامدم يك همزه يا نقطه‌ای از تورات كم و زياده كنم. مسيحيان هم شنبه را مانند يهود عيد می‌گیرند و رسوم و قوانين موسوى را رعايت مى‌كنند و در كنيسه يهود حاضر می‌گردند و تنها فرقى كه مسيحيت با يهوديت پیداکرده اين است که: مسيحيان مي‌گويند: عيسى ناصرى به دار زده شد و دفن شد و بعداً از مردگان قيام كرد. 4⃣ پولس چنين تصميم گرفت كه چندى با مسيحيان همكارى كند تا سابقه يهودى‌گرى او فراموش شود، شركت در قتل استيفان كهنه گردد، نفرات مسيحيان جديد را بشناسد و به خلاصه جاى پایی پيدا كند، قوانين تازه‌ای بيافريند؛ اما با بودن پطرس كه از شاگردان مهم عيسى و وصى و جانشين او بود باز كارى از پيش نمى‌برد زيرا، پطرس و برنابا و... هم تابع قوانين تورات بودند و فرصتى به پولس نمى‌دادند. 5⃣ لذا، پس از چند سالى كه گذشت و سرشناس شد و شهرت پيدا كرد، پطرس را تنبيه كرد و از برنابا جدا شد و ثقل تبليغات خود را متوجه اروپا نمود تا از مسيحيان يهودى‌الاصل دور باشد. 6⃣ نخست يوغ اطاعت شريعت موسى را از ميان برداشت و ختان را لغو كرد، قربانى‌ها را منسوخ نمود، بت‌پرستان را به کیش عيسى دعوت نمود با اين قيد كه اسم «عيسى» را بجاى «بت» بگذارند زيرا، عيسى براى كفاره گناهان ايشان به دار زده‌شده است. «عيسى» پسر خداست و «خدا» پدر او و «روح‌القدس» به منزله ملاط بين دو خشت است كه پدر و پسر را به هم وصل می‌کند. 7⃣ پولس در كار خود پيشرفت شايان كرد، كليسا و كنيسه از هم جدا شد، يهوديت و مسيحيت از هم فاصله گرفت. دولت روم دريافت كه گروهى در كشور پيدا شده‌اند كه كيش يهودى ندارند و دشمن دولت روم‌اند و چون موريانه چارچوب امپراتوری را در هم مى‌ريزند. 📚 منبع: حجة التفاسير و بلاغ الإكسير، سيد عبدالحجت بلاغی، انتشارات حكمت، جلد دوم ، ص 610 و 611 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقاشی پولس (سن پل) یهودی از بارتولومه مونتانا ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در مورد شناخت بهتر شخصیت می‌توانید به چهار قسمت ذیل از سلسله مقالات «برنابا حواری گمشده عیسی» نوشته‌ی آقای «امیر اهوارکی» مراجعه کنید: 1⃣ پولس یهودی و تحریف مسیحیت 👉 http://yon.ir/Paul1 2⃣ برنابا، پولس و حواریون 👉 http://yon.ir/Paul2 3⃣ چرا پولس فرستاده عیسی نیست؟ 👉 http://yon.ir/Paul3 4⃣ پولس رسول یا بدعت گذار؟ 👉 http://yon.ir/Paul4 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صدق و راستی انبیاء در قرآن و تورات 1⃣ متصف بودن به صفت و راستی بر اساس منطق یکی از ضروریات انبیای الهی است؛ یعنی شخصی که ادعای پیامبری می‌کند، هم در مقابله با مردم باید و راست‌گو باشد و هم نسبت به پیامی که مدعی آوردن آن است، صادق بوده و نسبت دروغ به خداوند ندهد. به معنای دیگر، علاوه بر راستی با مردم در گفتار و رفتار امانت‌دار خوبی ‌هم برای پیام‌هایی که پروردگار برای بشر می‌فرستد، باشد. 2⃣ کلام آسمانی خداوند، نگاهی ویژه به بحث صدق و راستی انبیا دارد. خداوند از پیامبران نسبت به دعوت خود بر اساس صدق و راستی اقرار و اعتراف می‌گیرد. 3⃣ قرآن دراین‌باره چنین بیان می‌کند: 🌺 «وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنىِ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنىِ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَل لىِّ مِن لَّدُنكَ سُلْطَنًا نَّصِيرًا [اسراء/۸۰] بگو: اى پروردگار من، مرا به‌راستی و نيكويى داخل كن و به‌راستی و نيكويى بيرون بر و مرا از جانب خود پيروزى و يارى عطا كن». 4⃣ اما در چنین روشی بی‌معناست؛ چرا که پدر تمام انبیائشان با فریب و نیرنگ بر مسند رسالت تکیه زده و این فریب و حیله را با افتخار کامل نقل می‌کنند. با این توجیه که اگر حضرت علیه‌السلام، این نیرنگ را نمی‌زد [نعوذ بالله]، آن‌ها از وجود پیامبر در خاندانشان محروم می‌شدند. 5⃣ حکایت این فریب و حیله‌ی یعقوب نسبت به پدرش را چنین حکایت می‌کند: ✍ «عیسو چون سخنان پدر خود را شنید، نعره‌ای عظیم و بی‌نهایت تلخ برآورده به پدر خود گفت: ای پدرم به من به من نیز بركت بده. گفت: برادرت به حیله آمد و بركت تو را گرفت. گفت: نام او را یعقوب به خوبی نهادند، زیرا كه دو مرتبه مرا از پا درآورد. اول نخست زادگی مرا گرفت و اكنون بركت مرا گرفته است. پس گفت: آیا برای من نیز بركتی نگاه نداشتی». [کتاب مقدس، سفر پیدایش ۲۷: ۳۴-۳۶] 6⃣ بزرگ پیامبر کتاب مقدس، با فریب و حیله برکتی که متعلق به بود، از پدرش گرفته و چیزی برای برادرش باقی نمی‌گذارد. 7⃣ به راستی آیا می‌توان به چنین پیامبری که با برادرش چنین کرده اعتماد کرد؟!! 🌐 [عیسو در ویكی‌پديا : عیسو پسر بزرگ اسحاق و ربکا و برادر یعقوب است. او نخست‌زادگی خود را به آش سرخ فروخت و از آنجا به ادوم (به معنی سرخ) معروف گردید.(پیدایش ۲۵:۳۰) او به شکار اسب و غزال بسیار علاقه‌مند بود.(پیدایش ۳۲:۳۳) هنگامی که برای شکار رفت تا برگشته غذایی برای پدرش بپزد تا پدرش اسحاق او را برکت دهد، یعقوب آمده و به فریب از اسحاق برکت گرفت.(پیدایش ۲۷:۱)]. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسحاق اشتباهاً يعقوب را بجای عیسو برکت می‌دهد!! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بهائیان، یهودیان و اقتصاد ایران 1⃣ در گزارش از جلسه ناحیه 2 بهائیان شیراز (در تاریخ19/5/1350) آمده است: ✍ جلسه‌ای باشرکت 12نفر از بهائیان ناحیه 2 شیراز، در منزل آقای هوشمند و زیر نظر آقای فرهنگی تشکیل گردید. پس از قرائت مناجات، شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از کتاب لوح احمد و ایقان، آقای فرهنگی و محمدعلی هوشمند، پیرامون وضع اقتصادی بهائیان در ایران صحبت کردند. فرهنگی اظهار داشت: 🔸بهائیان در کشورهای اسلام پیروز هستند و می‌توانند امتیاز هر چیزی را که می‌خواهند بگیرند. تمام سرمایه‌های بانکی و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران، مربوط به بهائیان و کلیمیان [یهودیان] می‌باشد تمام آسمان‌خراش‌های تهران، شیراز و اصفهان، مال بهائیان است. چرخ اقتصادی این مملکت، به دست بهائیان و کلیمیان [یهودیان] می‌چرخد. شخص هویدا، بهایی‌زاده است. او یکی از بهترین خادمان امرالله است و امسال، پانزده هزار تومان به محفل ما کمک نموده است. آقایان بهائیان! نگذارید کمر مسلمانان راست شود…! 2⃣ با تمام وجود، خود را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار دادند، به گونه‌ای که توانستند اعتماد بیش از حد اسرائیلی‌ها را به دست آوردند و اسرائیلی‌ها نیز برابر خوش‌خدمتی آنها، رفتار ویژه‌ای داشتند. 3⃣ فریدون رامشفر که است، در مسافرتی که به داشته درباره‌ی نحوه برخورد اسرائیلی‌ها با بهائیان می‌گوید: 🔸دولت اسرائیل، آنقدر نسبت به بهائیان، خوشبین است که در فرودگاه خود، احبا (بهائیان) را بازرسی نمی‌کند؛ ولی بقیه مسافرین و حتی کلیمی‌ها را بازرسی می‌کنند. به طوری‌که یک کلیمی اعتراض کرده بود که چرا بهائیان را بازرسی نمی‌کنید و ما را که اینجا موطنمان است، مورد بازرسی قرار می‌دهید. ✍ محمدرضا نصوری 📖 متن کامل مقاله به همراه عكس و منابع: 👉 http://yon.ir/bahai3 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا یهودیان هستند؟ 💠بررسی تطبیقی انگاره‌ی «قوم برگزیده» بودن بنی‌اسرائیل در قرآن و کتاب اشعیا 📚 کتاب اشعیاى نبى به عنوان یکى از منابع مکتوب دین یهود، مورد وثوق یهودیان و مسیحیان بوده و مشتمل بر سخنان، مکاشفات، اعتقادات و پیشگویى‌هاى اشعیاى نبى (یکى از انبیاى بنى‌اسرائیل) مى‌باشد که هفتصد سال پیش از مسیح مى‌زیسته است. ⛔️ بررسى و تحلیل توصیفات این کتاب از قوم بنى‌اسرائیل، به صورتى بدیع و بى‌سابقه، ترسیم دقیقى از حالات، خصوصیات و به ویژه وصف برترى و برگزیدگى این قوم از منظر کتاب اشعیاى نبى ارائه مى‌دهد و اعتقاد برترى قومى خاص را با استناد به منبع مورد وثوق آن قوم، به چالش کشیده و مشترکات آن را با آموزه‌هاى قرآن کریم مورد تأکید قرار مى‌دهد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 👇بررسی تطبیقی آیات👇
✡ توصیفات بنى‌اسرائیل در کتاب اشعیاى نبى و قرآن کریم 💠 اولین مبحث: رویگردانى بنی‌اسرائیل از خدا در کتاب اشعیا 1⃣ در فقرات ابتدایى کتاب اشعیا در خصوص یاغى‌گرى بنی‌اسرائیل می‌خوانیم: ✍ اى آسمان، بشنو و اى زمین، گوش بگیر؛ زیرا خداوند سخن مى‌گوید. پسران پروردم و برافراشتم، اما ایشان بر من عصیان ورزیدند. گاو مالک خویش را… مى‌شناسد، اما اسرائیل نمى‌شناسند و قوم من فهم ندارند. واى بر امت خطاکار و قومى که زیر بار گناه مى‌باشند… خداوند را ترک کردند… و به سوى عقب منحرف شدند. (اشعیا: 1: 2ـ5) 2⃣ آن‌گاه در فقراتى دیگر ضمن تصریح بر فساد بنى‌اسرائیل و تهى شدن اعمال مذهبى از روح اصلاح و تعبد و بندگى، خطاب خداوند به بنی‌اسرائیل را چنین بازگو مى‌کند: ✍ هنگامى که دستان خود را دراز مى‌کنید، چشمان خود را از شما خواهم پوشانید و چون دعاى بسیار مى‌کنید، اجابت نخواهم کرد؛ زیرا که دست‌هاى شما پر از خون است. خویشتن را شسته، طاهر نمایید و بدى اعمال خویش را از نظر من دور کرده، از شرارت دست بردارید… (اشعیا: 1: 10ـ17) 3⃣ و در فقراتى دیگر، یاغى‌گرى این قوم را اینگونه مطرح مى‌کند: ✍ … این قوم فتنه‌انگیز و پسران دروغ‌گو مى‌باشند؛ پسرانى که نمى‌خواهند شریعت خداوند را استماع نمایند. (اشعیا: 30: 8ـ9) 4⃣ اشاره به بنى اسرائیل با تعابیر قوم من، پسران، و پسران دروغ‌گو از سویى و تصریح بر گناهکارى و انحراف آنان از دستورات الهى از سوى دیگر، حاکى از آن است که خداوند مقام تشریفى فرزندخواندگى به معناى تقرب به درگاه الهى را مبتنى بر تقیدات و تعهدات دینى نموده و این مقام را براى کسانى قایل شده است که به عهد و تکلیف الهى مقید باشند، اما به واسطه عدم تقید بنى‌اسرائیل به فرامین الهى، خداوند آنان را از این مقام ساقط نموده و به تقبیح اعمال آنان مى‌پردازد تا جایى که در خطاب به اشعیاى نبى، او را موظف مى‌سازد این مطلب را به صورت سندى براى آیندگان مکتوب کند: ✍ … بیا و این را در نزد ایشان بر لوحى بنویس و بر طومارى مرقوم ساز تا براى ایام آینده تا ابدالآباد بماند؛ زیرا که این قوم فتنه‌انگیر و پسران دروغ‌گو مى‌باشند. (اشعیا: 30: 8ـ10) 5⃣ اشعیا در نبوت‌هاى خود به مردم اسرائیل مى‌گفت: ✍ تقدیر و سرنوشت کور بر امور خلایق حاکم نیست، بلکه خداوند قادر، زمام امور را در دست دارد و مردمان شریر و اقوام گناهکار را کیفر خواهد داد. (ناس، 1385، ص 514) 6⃣ از این رو، در فقراتى دیگر، خداوند به قطع رابطه با قوم بنى اسرائیل تصریح نموده و مى‌فرماید: ✍ … خطایاى شما در میان شما و خداى شما حایل شده است و گناهان شما روى او را از شما پوشانیده است تا نشنود؛ زیرا که دست‌هاى شما به خون و انگشت‌هاى شما به شرارت آلوده شده است. لب‌هاى شما به شرارت تنطق مى‌کند. احدى به عدالت دعوى نمى‌کند… به بطالت توکل دارند و به دروغ تکلم مى‌نمایند، به ظلم حامله شده، شرارت را مى‌زایند. (اشعیا: 59: 2ـ4) 7⃣ بر این اساس، مى‌توان گفت: برگزیدگى مقید به التزام و تقید به تکالیف و اوامر الهى است، نه منسوب بودن به قوم و نژادى خاص. از این رو، در فقراتى دیگر، هدف از ابلاغ شریعت را برقرارى عدالت معرفى کرده و به صراحت مطرح مى‌کند که بنى اسرائیل از قوانین الهى سرباز زده و از خداوند اطاعت نکردند: ✍ خداوند را به خاطر عدل خود پسند آمد که شریعت خویش را تعظیم و تکریم نماید. لیکن اینان قوم غارت و تاراج شده‌اند… چونکه ایشان به راه‌هاى او نخواستند سلوک نمایند و شریعت او را اطاعت ننمودند. (اشعیا: 42: 21ـ24) 📝 دل آرا نعمتى پیرعلى 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Isaiah1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ توصیفات بنى‌اسرائیل در کتاب اشعیاى نبى و قرآن کریم 💠 اولین مبحث: رویگردانى بنی‌اسرائیل از خدا در قرآن کریم 1⃣ در قرآن کریم نیز به طغیان و رویگردانى بنى‌اسرائیل از خدا و عدم توجه آنها به دعوت انبیا تصریح شده است؛ آنجا که مى‌فرماید: 🌺 فبِمَا نَقْضِهِم مِیثَاقَهُمْ وَکُفْرِهِم بَآیاتِ اللّهِ وَقَتْلِهِمُ الأَنْبِیاء بِغَیرِ حَقًّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَیهَا بِکُفْرِهِمْ فَلاَ یؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِیلاً (نساء: 155) به دلیل نقض میثاقشان با خدا و کفر ایشان نسبت به آیات خدا و کشتن به ناحق انبیا و گفتن این‌که دل‌هاى ما بسته است، خدا به خاطر کفرشان بر دل‌هایشان مهر زد، پس جز اندکى از آنها ایمان نمى‌آورند. ✍ جمله «فَبِمَا نَقْضِهِم مِیثَاقَهُمْ» خلاصه‌اى از پیمان‌شکنى‌هاى بنى اسرائیل است و جمله «وَ کُفْرِهِم بَآیاتِ اللّهِ» خلاصه‌اى از انواع کفرهایى است که این امت به آن گرفتار شدند؛ کفرشان در زمان موسى علیه‌السلام و کفرشان بعد از آن زمان، که قرآن کریم بسیارى از آنها را برشمرده است. از جمله آنها، دو موردى است که در صدر سیاق این آیات مطرح شده؛ یکى در جمله «فَقَدْ سَأَلُواْ مُوسَى أَکْبَرَ مِن ذَلِکَ فَقَالُواْ أَرِنَا اللّهِ جَهْرَةً» (نساء: 153) و یکى هم در جمله «ثُمَّ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَینَاتُ» (نساء: 153). همچنین منظور از عبارت «وَقَتْلِهِمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَق» این است که بنى‌اسرائیل انبیا را بدون حق کشتند؛ نظیر زکریا و یحیى و غیر آن دو بزرگوار، که قرآن به طور اجمال از آنان یاد کرده است (طباطبائى، 1374، ج5، ص214ـ215). 2⃣ قرآن کریم نتیجه گناهان بنى‌اسرائیل را بسته شدن دل‌هایشان از فهم حقایق و محروم شدن از هدایت و ایمان بیان مى‌کند: 🌺 فبِمَا نَقْضِهِم مِیثَاقَهُمْ لَعنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیةً یحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظّا مِّمَّا ذُکِّرُواْ… (مائده: 13) پس به دلیل شکستن پیمانشان (بنى‌اسرائیل)، آنها را لعنت کردیم و دل‌هاى آنها را سخت نمودیم؛ چراکه آنها کلام الهى را از مواضع خودش تحریف مى‌کنند و نصیب فراوانى را که بدان متذکر شده‌اند، رها مى‌نمایند. 3⃣ براساس آیات 21ـ26 سوره «مائده»، بنی‌اسرائیل به سرپیچى صریح و علنى از فرامین خدا پرداخته و مستوجب سرگردانى چهل ساله در بیابان گشتند. این آیات علت نافرمانى بنى‌اسرائیل را بهره‌نبردن از ایمان حقیقى و عدم توجه به وعده‌هاى الهى معرفى مى‌کند؛ زیرا مى‌فرماید: «… وَعَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُؤْمِنِینَ قَالُواْ یا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدا…» (مائده: 23ـ24) و توکل بر خداوند را نشانه ایمان حقیقى معرفى مى‌کند، اما بنى‌اسرائیل بر خدا توکل نکرده و از انجام امر الهى سر باز زدند. براساس تعالیم هر دو کتاب مى‌توان گفت: بنی‌اسرائیل، قومى فاقد ایمان حقیقى هستند که به دلیل آلودگى به گناه و نافرمانى از خداوند، به گمراهى گراییده و نافرمانى‌هاى متعددى را به ظهور رسانده‌اند. 📝 دل آرا نعمتى پیرعلى 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Isaiah1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب اشعیاى نبى هم‌نوا با قرآن کریم برگزیدگی قوم بنی‌اسرائیل را به چالش می‌كشد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ توصیفات بنى‌اسرائیل در کتاب اشعیاى نبى 💠 دومین مبحث: انحراف عمیق فکرى بنى‌اسرائیل 1⃣ قوم على‌رغم حضور انبیاى متعدد در میانشان، به و آلوده شدند. در فقراتى از به این واقعیت اشاره شده است: ✍ تمامى روز دست‌هاى خود را به سوى قوم متمردى که موافق خیالات خود به راه ناپسندیده سلوک مى‌نمودند دراز کردم؛ قومى که پیش رویم غضب مرا همیشه به هیجان مى‌آورند که در باغات قربانى مى‌گذرانند و بر آجرها بخور مى‌سوزانند. (اشعیا: 65: 2ـ4) 🔹 در ترجمه تفسیرى کتاب مقدس، این فقرات از کتاب اشعیا چنین ترجمه و تفسیر شده است که آنان در قربان‌گاه‌هاى باغات خویش به بت‌هاى خود قربانى تقدیم مى‌کنند و براى آنها بخور مى‌سوزانند. 2⃣ در فقراتى دیگر، انحراف فکرى و عقیدتى بنى‌اسرائیل چنین مطرح شده است: ✍ آیا شما اولاد عصیان و ذریت کذب نیستید که در میان بلوط‌ها و زیر هر درخت سبز خویشتن را به حرارت مى‌آورید و اطفال را در وادى‌ها زیر شکاف صخره‌ها ذبح مى‌نمایید؟ (اشعیا: 57: 4ـ5) 🔹که منظور از آن، قربانى کردن فرزندان براى بت‌هاست. 3⃣ در تفسیر فقرات دیگرى از کتاب اشعیاى نبى چنین آمده است: ✍ سنگ‌هاى صاف را از میان دره‌ها برمى‌دارید و آنها را چون خدا مى‌پرستید و هدایاى گوناگون به آنها تقدیم مى‌کنید. … به کوه‌هاى بلند مى‌روید… و براى بت‌هایتان قربانى مى‌کنید. شما بت‌هایتان را پشت درهاى بسته قرار مى‌دهید و آنها را مى‌پرستید. با عطر و روغن به حضور بت مولک مى‌روید تا آنها را تقدیمش کنید. به سفرهاى دور و دراز مى‌روید… تا شاید خدایان تازه‌اى بیابید و به آنها دل ببندید… (اشعیا: 57: 6ـ13) 4⃣ بر اساس این فقرات از کتاب اشعیاى نبى، قوم بنى‌اسرائیل، ملتى است که شرک و بت‌پرستى را به طور جدى و با علاقه و دلبستگى پى گرفته و به انحراف‌هاى عمیق فکرى ـ عملى دچار شده است. همچنین از توحید ناب فاصله گرفته و به انواع کفر و فسق و عصیان دچار شده است. 📝 دل آرا نعمتى پیرعلى 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Isaiah1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ توصیفات بنى‌اسرائیل در کتاب اشعیاى نبى 💠 سومین مبحث: انحرافات اخلاقى و اجتماعى بنی‌اسرائیل 1⃣ در فقرات متعددى از اشعیا قوم به دلیل خصوصیات اخلاقى و انحرافاتشان مورد نکوهش قرار گرفته‌اند؛ آنجاکه خداوند این قوم را به نداشتن راستى و صداقت توصیف نموده و به خاطر داشتن دل‌هاى سخت نکوهش کرده است: ✍ اى خاندان یعقوب که به نام اسرائیل مسما هستید… و به اسم یهوه قسم مى‌خورید و خداى اسرائیل را ذکر مى‌نمایید، اما نه به صداقت و راستى… دانستم که تو سخت دل هستى… مى‌دانستم که بسیار خیانت‌کار هستى… (اشعیا: 48: 1ـ8) 2⃣ در فقراتى دیگر، خداوند بنی‌اسرائیل را به تاکستانى تشبیه مى‌کند که خود باغبان آن بوده و از آن نگه‌دارى کرده، اما آن تاکستان خشک و بى‌بر شده است؛ زیرا آن قوم به جاى برقرارى عدل و انصاف، بر مردم ظلم و ستم روا داشته‌اند: ✍ … تاکستان یهوه صبایوت خاندان اسرائیل است و مردان یهودا نهال شادمانى او مى‌باشند و براى انصاف انتظار کشید و اینک تعدى، و براى عدالت، و اینک فریاد شد. (اشعیا: 5:7) 3⃣ در فقراتى دیگر، در نکوهش بنی‌اسرائیل مى‌گوید: ✍ دختران صهیون متکبرند و با گردن افراشته و غمزات چشم راه مى‌روند و به ناز مى‌خرامند و به پاى‌هاى خویش خلخال‌ها را به صدا مى‌آورند. (اشعیا: 3:16) 4⃣ در فقرات دیگرى، به ظلم و ستم، خودخواهى و عبادت فاقد روح تعبد و بندگى این قوم تصریح کرده: ✍ … ایشان هر روز مرا مى‌طلبند و از دانستن طریق‌هاى من مسرور مى‌باشند؛ مثل امتى که عدالت را به جا آورده، حکم خداى خود را ترک ننمودند… (و مى‌گویند) چرا روزه داشتیم و ندیدى، و جان‌هاى خویش را رنجاندیم و ندانستى. اینک شما در روز روزه خویش خوشى خود را مى‌یابید و بر عمله‌هاى خود ظلم مى‌نمایید. اینک به جهت نزاع و مخامصه روزه مى‌گیرید… (اشعیا: 58: 1ـ5) 5⃣ آن‌گاه در ادامه فقرات، ملاک پذیرش اعمال و عباداتى همچون روزه را چنین مطرح نموده است: ✍ مگر روزه‌اى که من مى‌پسندم این نیست که بندهاى شرارت را بگشایید و گره‌هاى یوغ را باز کنید و مظلومان را آزاد سازید… مگر این نیست که نان خود را به گرسنگان تقسیم نمایى… و چون برهنه را ببینى او را بپوشانى… آن گاه نور تو مثل فجر طالع خواهد شد… آن گاه دعا خواهى کرد و خداوند تو را اجابت خواهد فرمود… (اشعیا: 58: 6ـ10) 🌐 بر این اساس، 1. بهره‌مندى از روح تعبد 2. سرسپردگى در پیشگاه الهى 3. اقدام براى اصلاح خود و جامعه 4. التزام بر عدالت و انصاف، ملاک‌هاى برگزیدگى و برترى در پیشگاه خداوند مى‌باشند. 📝 دل آرا نعمتى پیرعلى 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Isaiah2 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ براساس کتاب اشعیا، بنی‌اسرائیل بدلیل انحرافات عقیدتى، ایمانى و اخلاقى، اجتماعى و اعراض از فرامین خدا، از ملاک‌هاى برگزیدگى الهى بى‌بهره مانده‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡🎬 هالیوود و افسانه یهودیان افشاگر 1⃣ از جمله نامزدهای برگزیده‌ی فهرست‌های گوناگون جوایز اسکار، فیلم ساخته‌ی تام مک‌کارتی بود که بهترین فیلم و فیلمنامه‌ی اصلی را نیز دریافت کرد. یک فیلم ضد کلیسای کاتولیک که براساس ایدئولوژی و حاکم بر ارزش‌ها و عملکرد کلیسا را زیر علامت سؤال می‌برد. 2⃣ ماجرای فیلم Spotlight رسوایی‌ای است که در اوایل قرن بیست و یکم برای پیش آمد! در سال 2001 تیم افشاگری روزنامه‌ی شروع به تحقیق درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص لاپوشانی سوءاستفاده‌های جنسی در داخل کلیسای کاتولیک ماساچوست می‌کنند. آن‌ها ابتدا با چند تجاوز انگشت شمار مواجه می‌شوند که تعدادشان به تدریج به رقم عجیب 90 می‌رسد. بعد از دنبال کردن سرنخ‌ها، مصاحبه با قربانیان و وکلا و ماه‌ها تلاش، روزنامه‌نگاران یاد شده، گزارش خود را در اوایل سال 2002 می‌نویسند و با این گزارش سونامی عظیمی به پا می‌کنند که سراسر آمریکا و دنیا را درمی‌نوردد. 3⃣ اما نکته تکراری فیلم که قبلاً (اینجا: https://telegram.me/jscenter/883 ) به آن پرداختیم، این است که باز هم فردی که این سونامی به ظاهر ضد فساد را در فیلم Spotlight برپا می‌سازد، یک به نام «مارتی بارون» با بازی (که اتفاقاً! خود این بازیگر هم یهودی است) معرفی می‌شود که مانند فیلم‌هایی از این دست، بدون هیچ دلیل خاصی در طول فیلم بر بودن وی تاکید می‌شود. 4⃣ قهرمان فیلم کلیت سوژه‌ی تجاوزات جنسی کشیشان کاتولیک در بوستون را کلید زده و گروه افشاگری بوستون گلاب را وادار می سازد تا تمامی سوژه‌های خود را رها سازند و به این موضوع بپردازند. او در ادامه و هنگامی که گروه به افشای چند کشیش و حتی اسقف کلیسای مرکزی بوستون می‌رسد، توقف نمی‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا آن جا پیش بروند که کل سیستم کلیسای کاتولیک یا به معنای دیگر کلیت را زیر سوال ببرند! 5⃣ در حالی فیلم Spotlight مسئله‌ی فساد چند کشیش کاتولیک یا مثلا 90 تجاوز جنسی را هم چون فاجعه‌ای در آمریکا می‌نمایاند و همه‌ی احساسات و انسان‌دوستی تیم روزنامه‌نگاری بوستون گلاب را برآن متمرکز می‌کند (اگرچه در جاهایی دم خروس بیرون می‌زند و این احساسات‌گرایی به سمت رقابت با روزنامه‌های رقیب برای افشای سریع‌تر خبر می‌چرخد!) که براساس آمار و انجمن‌های اجتماعی غیردولتی آمریکا، سالانه حدود 7/1 میلیون فقط در ایالات متحده به ثبت رسیده است! 6⃣ ساختار کلیشه‌ای و شعاری فیلم spotlight و به خصوص برخی بازی‌های آن از جمله ایفای نقش «مارک روفالو» که در میان تعجب کارشناسان و منتقدان، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد هم شد، به فیلم یاد شده لطمه‌ی زیادی وارد ساخت. اما گویا موضوع و فیلم، مانع دور شدن آن از فهرست برترین‌های اسکار شد! 📖 متن کامل مقاله به همراه عکس: 👉 http://yon.ir/Spotlight1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هالیوود و سوژه‌ی تکراری «یهودیان افشاگر» در فیلم اسپات‌لایت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 درباره جیمز کامرون ؛ کارگردان فیلم آواتار 1⃣ در میان کارگردان‌های امریکایی باید یک شاخص به شمار آید. او سال‌هاست که در حوزه ادیان مطالعات و سفرهای گسترده‌ای را انجام می‌دهد. او در یکی از مصاحبه‌ها گفته بود از ده سال پیش کار روی فیلم‌نامه را آغاز کرده است. 2⃣ جیمز کامرون در سال 2006 نیز مستند جنجالی درباره جسد گمشده مسیح تولید کرد که واکنش‌های تندی را از سوی واتیکان برانگیخت. در این مستند استخوان‌های کشف شده در یک گور جمعی در را به مسیح، پسر مسیح و خانواده او نسبت می‌دادند. 3⃣ مستند جنجالي «The lost tomb of Jesus» يا «مقبره‌ی گمشده‌ی مسیح (ع)»، حاصل همکاری این کارگردان با يک باستان‌شناس و فيلم‌ساز صهيونيست به نام (Simcha Jacobovici) می‌باشد. 4⃣ فعالیت‌های این‌چنینی جمیز کامرون نشان می‌دهد او از سال‌ها پیش در طرحی که مبانی ادیان بزرگ وحیانی را به چالش می‌کشد و آنها را نزد پیروانشان بی‌اعتبار می‌سازد، مشارکت داشته است. 5⃣ شواهد فراماسونر بودن جيمز کامرون و سيمشا جاکوبوويچي را در تصاوير بعدی ملاحظه فرماييد. ✍ محمود کاویانی 📖 متن کامل مقاله به همراه عکس: 👉 http://yon.ir/JCameron ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کارگردان و فراماسونر معروف، جيمز کامرون (James Cameron) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شواهد عضویت جیمز کامرون در فراماسونری! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شواهد یهودی و صهیونیست بودن سیمشا جاکوبوویچی باستان‌شناس و فيلم‌ساز معروف! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter