eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
749 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ با آغاز دهه 1380 هر قدر که شمارش معکوس پروژه کودتای مخملی نزدیکتر می‌شد، روزنامه‌های زنجیره‌ای به روند گسترش اندیشه‌های هانا آرنت شتاب بیشتری می‌دادند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (7) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ از نیمه دوم دهه 1370 و با پیروزی در هفتمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، ترویج نظریه‌های یهودی به عنوان بخشی از پازل (جنگ‌های علم) علیه ریشه‌های معرفتی انقلاب اسلامی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب شتاب گرفت. 2⃣ حزب کارگزاران سازندگی ایران بیشترین انرژی را صرف اجرای این پروژه کرد. ابتدا که با بودجه شهرداری تهران تغذیه مالی می‌شد، اما سخنگوی این حزب بود، از آبان 1376 با چاپ منظم مقالات ، ، و به شرح «فلسفه سیاسی آرنت» پرداخت و تبلیغ او را به عنوان پی‌گرفت. 3⃣ همین «خط سیاسی واحد» مانند یک «مأموریت ویژه» برای گسترش آراء آرنت توسط یک مترجم سکولار به نام در چندین روزنامه متفاوت پیگیری می‌شد. انصاری از پیروان سیاسی در پروژه «گذار به دموکراسی» است و سال 1379 کتاب «هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی» را توسط نشر مرکز به بازار نشر فرستاد. او نه تنها مقالاتش را در روزنامه‌های همشهری و نشاط و اعتماد منتشر می‌کرد، بلکه سلسله مقالاتی را برای معرفی این چهره صهیونیست در به چاپ رساند؛ روزنامه‌ای که به ظاهر موضع ایدئولوژیک سراپا متفاوتی با رسانه‌های اصلاح‌طلب از خود بروز می‌داد، ولی در عرصه اندیشه سیاسی غرب پیرو آنان بود! 4⃣ همان هنگام (خبرنگار رادیو دویچه وله) و (تئوریسین لائیکِ رادیو زمانه) همین خط سیاسی را در فصلنامه و ادامه می‌دادند و حتی با استفاده از نویسندگان ضدانقلاب مانند یا افرادی چون به اشاعه آراء آرنت دامن می‌زد. بهرام محیی اعتقاد داشت که گسترش آراء این می‌تواند یک مدل تحلیلی را برای «نفی انقلاب اسلامی» در ذهن مخاطبان بیافریند: 5⃣ با آغاز دهه 1380، هر قدر که آغاز شمارش معکوس پروژه نزدیک‌تر می‌شد، روزنامه‌های زنجیره‌ای نوروز، شرق، اعتماد، مردم‌سالاری، توسعه، دوران امروز و اعتماد ملی با نشر مقالاتی از محمدسعید حنایی کاشانی، محمدتقی قزلسفلی، حبیب‌الله فاضلی، بزرگمهر شرف الدین، فرزانه نصرآبادی، امید مهرگان، صالح نجفی، امین بزرگیان، مژگان مقتدر، علی نیان، پریسا رضایی، مسعود رفیعی، طالقانی، رسول نمازی، داوود نادمی، گیتی پورزکی و… به روند گسترش اندیشه‌های آرنت در حوزه انقلاب و شتاب بیشتری می‌دادند. این تیم سیاسی سکولار، آرنتِ را مانند یک بی‌بدیل به ایرانیان معرفی می‌کردند و تئوری‌های منسوخ وی را روشی برای گذار به می‌ستودند! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص246-249 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/Bashiriyeh ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) ❓چگونه در بستر رقم می‌خورد؟ 1⃣ به گفته‌ی یهودی «علم جدید» که از دل جهان سکولار برآمده، مبتنی بر است و رشد این فلسفه به فروپاشی هرگونه «سازمان دینی» یا می‌انجامد! 2⃣ فرضیه آرنت، از یک سو توجیه‌گر همه پروژه‌های در حوزه و تولید علوم انسانی سکولار بود و از سوی دیگر، پشت صحنه‌ی تبلیغ تئوری‌های او را نیز در باز می‌تاباند. 3⃣ هواداران این می‌پنداشتند که با گسترش فلسفه‌ی مدرن غربی، پشتوانه‌های نظری یک از بین می‌رود. در واقع، کودتایی رقم می‌خورد که از پس آن می‌آید؛ فروپاشی‌ای مکتبی رخ می‌دهد که «سقوط فیزیکال» یک را در پی دارد. 4⃣ وانگهی، دقیقاً در همین نقطه میان دو جبهه‌ی حق و باطل آغاز می‌گردد؛ جنگی که از یک سو براساس آموزه‌های امام خمینی (ره) «جغرافیا و مرز نمی‌شناسد» و تا «نابودی» رژیم‌هایی که بر سه پایه ، (لیبرالیسم) و استوارند، پیش خواهد رفت و رویای بلعیدن جهان را از رهگذر اقتدار سکولارها نقش بر آب خواهد ساخت؛ اما از سوی دیگر به قول رئیس آکادمی علوم سیاسی آمریکا «جدال خیر و شر در سیاست» با هدف «سرنگونی رژیم‌های مذهبی از جمله ایران» کلید خورده است و به روایت بزرگترین فیلسوف معاصر آمریکا، یک در CIA برای استیلای بر جهان جریان دارد؛ همان مواجهه‌ای که در عملیات جاسوسی آکادمیک (PSB) از آن با عنوان «جنگ‌های علم» یاد می‌شود. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص249و250 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در آستانه انتخابات نهم ریاست جمهوری، دو تن از پیروان هانا آرنت یهودی با دعوت اصلاح‌طلبان به ایران آمدند: آگنش هلر و مایکل ایگناتیف! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ آثار در ایران که دی‌ماه 1359 با انتشار کتاب خشونت از یهودی برای براندازی فلسفه‌ی انقلاب اسلامی توسط کلید خورد، از زاویه دید ظاهراً یک تکاپوی فکری بی‌خطر به شمار می‌آمد، اما اردیبهشت 1384 در روزهای پایانی حاکمیت به نقطه‌ای پرهیجان رسید؛ چنانکه با پروژه ایالات متحده برای در ایران پیوند خورد و سرانجام کارکردهای پنهان خود را نمایان ساخت. 2⃣ در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، دو تن از پیروان پُر آوازه آرنت با دعوت اصلاح‌طلبان به ایران آمدند: یکی و دیگری . هر دو به سبب ترویج سنتِ فکری ، «جایزه هانا آرنت برای افکار سیاسی» را از بنیاد هاینریش بُل گرفتند. 3⃣ هلِر یهودی، اولین برنده این جایزه، از رهبران کودتای مخملی مجارستان و شاگرد برجسته آرنت محسوب می‌شد. او یک ماه پیش از انتخابات با ماموریت از خود را به تهران رساند تا جلساتی را در 2 سطح عمومی و محرمانه برای تدوین استراتژی علیه جمهوری اسلامی برگزار کند. 4⃣ ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال در پارلمان کانادا، چند روز قبل از انتخابات در پوشش امنیتی نیویورک تایمز وارد ایران شد. او تا هنگام اعلام نتایج دور دوم، اقامتگاه ویلایی خود را در شمیران برای پرواز به کانادا ترک نکرد و پیوسته با سفرای مجارستان و ایتالیا ارتباط داشت. 5⃣ ماجرای حضور آنان فراتر از تبلیغات ایدئولوژیک برای یک بود و چندی بعد از دلیل پنهان حضور پیروان آرنت در ایران رازگشایی کرد: ✍ نظریات آرنت در مورد قدرت، خشونت و معنای آزادی، در نهایت به شکل «انقلاب‌های آزادی‌بخش 1989» و به عنوان یک موضوع کلیدی به اثبات رسید و یافتن «راه‌های تازه برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سیاسی» را امکان‌پذیر ساخت. 6⃣ آنچه ماهنامه بخارا «انقلاب‌های آزادی‌بخش 1989» می‌نامد، سلسله آمریکا در اروپای شرقی است و برپایه‌ی نقشه راه وزارت خارجه آمریکا باید در ایران بازتولید می‌شد؛ کودتاهایی که به قول «در لهستان ده سال طول کشید، در مجارستان ده ماه، در چکسلواکی ده روز» و با فروپاشی دیوار برلین در 9 نوامبر 1989، دیگر اثری از اقتدار کمونیست‌ها در اروپای شرقی دیده نمی‌شد. 7⃣ از آن رخدادها به مثابه و یاد می‌کرد؛ تحولاتی که ناقوس پایان عصر جنگ سرد و نیم قرن نزاع و را به صدا درآورد و در کمتر از 2 سال سبب فروپاشی شوروی (مظهر بلوک شرق و قطب کمونیستی جهان) شد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص250و251 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در نگاه یهودی‌زده کودتاهای مخملی اروپای شرقی نام «انقلاب‌های آزادی‌بخش» را می‌گیرند و انقلاب‌های اصیل، انقلاب فرض نمی‌شوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ هر چند اعتبار یهودی از سالیان پیش در میان آکادمیسین‌های غرب فروریخته بود، اما نظریه‌هایش به عنوان «نسخه‌‌ای تبلیغاتی برای آمریکا» می‌توانست به رژیم‌های ضدسرمایه‌داری لیبرال بینجامد. 2⃣ برای همین، آرنت‌شناسان برجسته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به آمدند تا را در «یافتن راه‌های تازه برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سیاسی»! یاری رسانند. 3⃣ البته تزهای آرنت در باب با آراء دیگرش درباره تناقض داشت و حتی کوشش‌های که صاحب «کرسی آرنت» در مدرسه تحقیقات نوین اجتماعی نیویورک بود، نمی‌توانست به آسانی اجزاء آن را با یکدیگر پیوند دهد. 4⃣ آرنت «انقلابی را که مدعی تغییر همه ساختارها باشد، انقلاب نمی‌دانست» اما هلر در تبلیغات خود برای انقلاب‌های مخملی روی «دگرگونی‌ تمام سیستم سیاسی» تمرکز داشت و آن را برای نیز لازم و مطلوب می‌‌دانست. ❓ حالا، تکلیف «معنای انقلاب» چه می‌شود؟ 5⃣ مگر نه اینکه از تا با ارجاع به آرنت می‌گفتند «انقلاب اسلامی انقلاب نیست، چون ادعادی دگرگونی همه ساختارها را دارد.» پس چگونه هِلر از مجارستان به عنوان انقلاب «مدعی تغییر کل سیستم سیاسی» ستایش می‌کرد و آن را تجلی نظریه‌های آرنت می‌دانست؟!! 6⃣ یکی از معیارهای تشخیص -بنابر فرضیه آرنت- چگونگی تغییر ساختارهای یک نظام سیاسی است، اما به گفته هلر تغییر ساختاری را که به استقرار (دموکراسی) بینجامد، می‌توان انقلاب نامید؛ یعنی «انقلاب به شرط سرمایه‌داری»!!! 7⃣ از این رو، سلسله اروپای شرقی نام «انقلاب‌های آزادی‌بخش» را می‌گیرند و انقلاب‌های اصیل، انقلاب فرض نمی‌شوند! از دل چنین نسخه‌های تبلیغاتی‌ای برای در می‌آید و البته، کارکردهای ابزاری فلسفه‌ی آرنت نیز برملا می‌گردد! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص251و252 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ محمدسعید حنایی کاشانی ترجمه پیاپی گفتارهای دین ستیزانه و ضدتوحیدی هانا آرنت، فیلسوف یهودی، را در ایران شدت بخشید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ در همین زمان، مدرس فلسفه در دانکشده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، ترجمه پیاپی گفتارهای دین ستیزانه و ضدتوحیدی این را در ایران شدت بخشید. او می‌گفت: را در سال 1360 از ترجمه‌های شناختم و کتاب‌های «خشونت» و «انقلاب» او برای من در همان سال‌های نخستین انتشار، الهام‌بخش بسیاری از افکار و اعمالی شد که تا امروز زندگی‌ام را شکل داده است. همیشه آرزو کرده‌ام که ای کاش در کشور ما روشنفکران‌مان و حاکمان‌مان قبل از (پیروزی) انقلاب اسلامی، هانا آرنت را می‌شناختند، اما «چه چاره با بخت گمراه». 2⃣ از نگاه ، نه تنها پیروزی انقلاب اسلامی، بلکه دلبستگی ایرانیان به «بخت گمراهی» بود؛ پس «چاره» نبود جز آن‌که به هر نحوی با مبارزه کرد و در این راه از آثار آرنت یهودی بهره گرفت. 3⃣ او از دهه 1370 عضو و از شرکاء سیاسی رامین جهانبگلو و عزت‌الله فولادوند در پروژه است که تا امروز نیز با نهادهای دولتی نظیر سازمان صدا و سیما و مرکز بازشناسی ایران و اسلام (زیرنظر سیدمصطفی میرسلیم) برای اجرای پروژه‌های پژوهشی در زمینه‌ی همکاری نزدیک دارد، 4⃣ اما در نوشتارهایش مانند یادداشت «آخوند – خدا» با تقلید از ادبیات گروهک تروریستی ، نظام جمهوری اسلامی را «یک حکومت آخوندی» می‌خواند و همداستان با عطاءالله مهاجرانی از زبان محمد عابد الجابری (فیلسوف مراکشی) برای تمسخر روحانیت انقلابی می‌گوید: همیشه فکر می‌کردم که علما نمایندگان خداوند بر روی زمین‌اند، اما بعد از ایران دریافتم که درست برعکس، خداوند نماینده آقایان در آسمان است! متدینان واقعی را نباید در میان روحانیون جست. 5⃣ حنایی کاشانی سال 1383 با تحریر یادداشتی پیرامون «ماجرای کسب قدرت پس از انقلاب اسلامی» مدعی است «آنان که بهتر و بیشتر می‌توانند بکُشند حاکم مطلق می‌شوند.» 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص252و253 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/hanaaa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ محمدسعید حنایی کاشانی به ترجمه نظریات دین‌ستیزانه هانا آرنت یهودی پرداخت تا فروپاشی نظام‌های دینی را اجتناب‌ناپذیر نشان دهد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (5) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ سال 1384 برای تعقیب نقشه‌ی راه ، ابتدا پروژه‌ای مشترک را با رامین جهانبگلو و منصور انصاری در تجلیل از اندیشه‌های هانا آرنت برای برنامه «اندیشه‌ها» در BBC# فارسی به انجام رساند. 2⃣ سپس در نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به ترجمه نظریه‌های دین ستیزانه‌ی یهودی پرداخت تا نظام‌های دینی را اجتناب‌ناپذیر نشان دهد؛ گفتارهایی که آرنت در آنها حتی وجود را انکار می‌کند و می‌گوید هر نوع فلسفه و علمی که به سراغ اثبات وجود خدا برود، دارای «نگرش غیرانتقادی خرافی» است! 3⃣ سپس نتیجه می‌گیرد که جهان راهی جز «سکولار شدن» ندارد: ✍ مایلم به شما هشدار دهم که در اهمیت در عصر کنونی مبالغه نکنید. این «پُف‌های روح زمانه» از عصر روشنگری تا به حال، خط مارپیچ خود را دنبال کرده‌اند و هر بیست سال یا در همین حدود، نگرشی طبیعت‌گرایانه با ادعای «احیاء دین» می‌آید. امر واقع مهم تاریخی این است که اکثریت غالب مردم از اعتقاد به «روز جزاء در آخرالزمان» دست برداشته‌اند… این تصور که آدم «می‌تواند» یا «می‌باید» دین را همچون «نهادی» سازمان دهد، همواره به نظرم بیشتر خنده‌آور بوده است. به نظر می‌آید که همه‌ی چنین کوشش‌هایی محکوم به شکست خواهد بود. 4⃣ آرنت دین را «پُف‌های روح زمانه» می‌دانست که هیچ‌گاه «احیاء» نخواهد شد و به «سامان سیاسی» نخواهد رسید، چون دیگر مردمان جهان به اعتقادات مذهبی همچون «قیامت» معتقد نیستند و «آگاهی عمومی به سوی دور شدن از مقولات دینی است.» 5⃣ او در این گفتار «زوال اعتقادات دینی» را بسیار قدرتمندتر از «احیاء دینی» می‌بیند و می‌گوید جهان آینده صرفاً سکولار است، «به این دلیل که جهانی توأم با شک است.» 6⃣ علیرغم شکست این پیش‌بینیِ او با وقوع که به روایت «روح یک جهان بی روح»، بود، محمدسعید حنایی کاشانی همزمان با اقبال اکثریت ایرانیان به اندیشه انقلابی ترجمه و تبلیغ این تزها را در دانشگاه‌های کشور گسترش داد تا این بار از رهگذر نفی «وجود خداوند» به تبیین «سکولاریسم از منظر آرنت» بپردازد: 7⃣ اندیشه‌ای كه می‌گفت: ✍ از حیث سیاسی، دقیقاً بدان معناست که و هیچ آمریت و الزم‌آور عمومی ندارند و به عکس، «زندگانی سیاسی» نیز هیچ‌گونه «حرمت دینی» ندارد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص253و254 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/hanaaa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: