eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ هژمونی بانک‌واره‌ها و آغاز دلار (٢) 🏦 پروندهٔ جادوی پول و بانک (قسمت دوم) ⚔ ١) هزینهٔ نجومی جنگ‌های آمریکا 1⃣ آمریکا بسیار و بیش از هر کشور دیگری در به‌راه‌اندازی و مشارکت در جنگ‌های دنیا نقش ایفا کرده است. 2⃣ مطابق آمارهای رسمی در سال ٢٠١۶ میلادی، آمریکا با هزینهٔ بیش از ۶٠٠ میلیارد دلار در حوزهٔ نظامی به‌تنهایی ٣۶درصد کل مخارج نظامی جهان را به خود اختصاص داده و معادل ١٠ کشورِ پس از خود در این زمینه هزینه کرده است! 3⃣ برخی پروژه‌های نظامی آمریکا چند صد میلیارد دلار هزینه برداشته است (مانند هزینهٔ ٣٢۵ میلیارد دلاری جنگنده F35)؛ این هزینه‌های سرسام‌آور از کجا تأمین می‌شود؟ آمریکا چه منافعی در سراسر دنیا دارد که باید از آن با چنین هزینهٔ هنگفتی صیانت کند؟ این صبغهٔ نظامی آمریکا به چه دلیل است؟ 6⃣ چنان‌که خواهیم دید رابطهٔ متقابل صیانتی میان دو اهرم قدرت آمریکا یعنی: «قدرت سیاسی اقتصادی دلار» و «قدرت نظامی»، وجود دارد. آمریکا ناشی از است، و از سوی دیگر هرجا به مخاطره بیفتد، جنگی آغاز می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هژمونی بانک‌واره‌ها و آغاز دلار (٣) 🏦 پروندهٔ جادوی پول و بانک (قسمت دوم) 💵 ٢) بدهی سرسام‌آور 1⃣ بدهی خارجی آمریکا در روندی فزاینده به بیش از ٢٧هزار میلیارد دلار رسیده است! 2⃣ چرا آمریکا که ٢٣درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارد باید تا این حد در یک روند تصاعدی مقروض شود؟! 3⃣ آیا بدهکار شدن آمریکا تنها با انتشار اوراق قرضه دولتی، و جمع‌آوری دلارهای مازاد بر تقاضای مبادلاتی، رخ داده است؟ آیا هزینه‌های نجومی جنگ‌های آمریکا بر این بدهی‌ها دامن زده است؟ این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ و از این قبیل سؤالات که در بخش‌های بعدی مفصلاً بررسی خواهد شد. 4⃣ بر اساس نوع سیاستی که در قبال این ارز جهان‌روا اتخاذ شده، تحولات ایجاد شده را می‌توان در چند بخش تاریخی دسته‌بندی کرد: 🔸بخش اول؛ ١٧٨۵ تا ١٩١٣؛ سیر تشکیل بانک‌های مرکزی آمریکا قبل از فدرال رزرو 🔸بخش دوم؛ ١٩١٣ تا ١٩۴۴؛ تشکیل تا پیمان برتون وودز 🔸بخش سوم؛ ١٩۴۴ تا ١٩٧١؛ به‌عنوان مبنای مبادلات تجاری بین‌المللی، با پشتوانهٔ طلا 🔸بخش چهارم؛ ١٩٧١ تا ٢٠٠٧؛ استیلای 🔸بخش پنجم؛ ٢٠٠٧ تاکنون؛ افول و لرزش پایه‌های دلار 5⃣ در بخش‌های بعدی این پرونده به تفکیک به بررسی رویدادها و جریان‌های شکل گرفته در این دوره‌ها خواهیم پرداخت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ متن کامل دومین قسمت از پروندهٔ جادوی پول و بانک با عنوان «هژمونی بانک‌واره‌ها و آغاز دلار» را اینجا بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jewish-and-economy/12507 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ٢٩ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٣ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٩ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٣ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ قتل عنصر بابی ازلی و از رهبران نفوذی مشروطه (١٢٨٧ش) 2⃣ مرگ معروف به نخست‌وزیر قاجار، روشنفکر غربزده، فراماسون و مروّج تاریخ‌نگاری باستان‌گرایانه (١٣١۴ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ٣٠ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٠ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۴ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ نمایش نخستین فیلم ناطق ایرانی (١٣١٢ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢١ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۵ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ قتل داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری، در خانهٔ شخصی و با ضربات چاقو، در جریان (١٣٧٧ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٢ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ نویسندهٔ بریتانیایی و از معتقدین تئوری‌های (١٩۶٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پشت‌پرده طرح کاهش جمعیت جهان 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/8077 2⃣ ترور سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا (١٩۶٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 می‌خواست برنامه هسته‌ای اسرائیل را کنترل کند! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/3964 📖 گربه‌ای که یهود برای رؤسای جمهور آمریکا دم حجله کشت! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/3960 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (١) 💎 مقدمه 1⃣ رویاهای آمریکایی منعکس‌شده در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در میان صادرات ایالات متحده، مقام اول را دارا هستند. تحت‌تأثیر گسترش جهانی فرهنگ آمریکایی، عنوان‌های سه‌گانه «سرزمین فیلم»، «سرزمین تلویزیون و ویدئو» و «سرزمین موسیقی» به ایالات متحده داده شده است. 2⃣ در این راستا بیم آن را می‌رود که به پیدایش «فرهنگ جهانی» منجر شود که در آن ارزش‌های قدرتمندترین‌ها و ثروتمندترین‌ها (برای مثال فیلم‌سازان هالیوود از طریق ساخت فیلم‌های پرخرج و تزریق فرهنگ مصرفی غربی توسط آنها به مردم سرتاسر جهان) بر سنّت‌های محلی فایق آید. 3⃣ از عناصر معرفتیِ جهانی که در آن زیست می‌کنیم، و ایمان به است. مکاتب بسیاری ادعای معرفت اصیل را دارند و سعی می‌کنند افراد بیشتری را به دور خود جمع کنند. در این میان، جادوگرایی و انجام امور خارق‌العاده به‌جای شریعت‌گرایی و رسیدن به عرفان راستین از راه شریعت الهی تبلیغ می‌شود. 4⃣ یا عرفان یهود، از بارزترین مکاتبی است که بر پایهٔ قرار دارد و با زیر پا گذاشتن شریعت، سعادت انسان را در جادو می‌بیند. سینمای نیز فیلم‌های زیادی را به این موضوع اختصاص داده است. از این نمونه فیلم‌ها می‌توان به «کتابچه اسپایدرویک»، «درخت زندگی»، «مومیایی»، «رمز داوینچی»، «افسانه مرلین»، و پروژه بزرگ «هری پاتر» اشاره کرد. 5⃣ فیلم از آثار کابالایی هالیوود است که به‌وضوح نقش خدا و حضور او در زندگی انسان را پاک می‌کند و جادو و قدرت بشر مادی را جایگزین آن. این فیلم به ‌کارگردانی «جان ترتلتاب» ساخته شده و بازیگران مطرحی مانند و در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. 6⃣ در ادامه، فیلم «شاگرد جادوگر» به‌عنوان یکی از بارزترین آثار کابالایی سینما مورد تحلیل قرار می‌گیرد. البته در کابالا عناصر معرفتی زیادی وجود دارد، اما در این نوشته فقط به مؤلفه‌هایی که با سیر داستانی فیلم مطابقت داشته می‌پردازیم. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (٢) 🔮 کابالا – قبالا 1⃣ یا متعارف‌ترین اصطلاح سنّتی به‌کار رفته برای آموزه‌های رازوَرانه یهودیت و عرفان یهود، به‌ویژه عرفان برآمده از سده‌های میانه تا کنون است. واژهٔ قبالا به مفهومی گسترده‌تر، به تمامی جریان‌های پی‌آیند رازآلود یهودیت اشاره دارد، که از پایان دورهٔ معبد دوم پرورش یافته و به‌مثابه سازمان تاریخ یهودیت شده است. 2⃣ گرچه دینی توحیدی بوده و با وحی تورات بر حضرت موسی (ع) آغاز گردیده است، اما درون آن سیستمی به‌نام کابالا شکل گرفته که در بردارندهٔ آداب است که از سوی مذاهب ابراهیمی ممنوع اعلام شده‌اند. این موضوع، به‌خوبی نشان می‌دهد کابالا در واقع عنصری خارجی است که از بیرون به یهودیت وارد شده است. 3⃣ اما سرچشمه این عنصر کجاست؟ 👈 فیبر اولیوت مورّخ یهودی، را خاستگاه کابالا می‌داند. به‌عقیدهٔ وی ریشه‌های کابالا، سنّتی است که برخی رهبران در مصر باستان آن را آموختند و نسل به نسل به‌شکل شفاهی منتقل کردند. بنابراین کابالا ساختاری است که ریشه در و قبل از تورات دارد. 4⃣ هستهٔ اصلی کابالا را می‌توان در گفتارهای و در دو بخش «خداشناسی» و «خودشناسی» دنبال کرد. با این مسئله مواجه بودند که چگونه می‌توان بدون بی‌حرمتی و تعدّی به مکتوبات موجود، آنها را پذیرفت که از خداوند فیضان یافته و در نتیجه تغییرناپذیرند؟! 5⃣ راه حل آنها این بود که در متون قدیمی، تنها چیزی را بخوانند که می‌خواهند کشف و ثابت کنند که این معانی از ابتدا در مکتوبات مقدس، مستور بوده است. برای اثبات آن تمهیداتی چون تغییر مرتبهٔ حروف یا به‌عبارت دیگر، جایگزین‌کردن حروفی با حروف دیگر و به‌وجود آوردن کلمات جدید، مطابق تعلیمات کابالایی را تدبیر کردند. 6⃣ کابالا از مفاهیم پیچیده و عناصر گوناگونی برخوردار است. از آنجا که هدف این مقاله بررسی انتقادی در فیلم سینمایی است، در ادامه، ابتدا خلاصه‌ای از فیلم بیان می‌شود؛ سپس به توضیح مؤلفه‌های کابالا و در ادامهٔ هر مؤلفه، تحلیل انتقادی فیلم بر اساس آن مفهوم ارائه می‌شود. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (٣) 🎬 خلاصهٔ فیلم 1⃣ آغاز فیلم، روایتی است از ٧۴٠ سال قبل از میلاد و نبرد بین جادوگران، از جمله جنگ بین «مرلین» و «مورگان». مرلین که جادوگری بزرگ و نیک است و سرنوشت بشر به‌دست قدرت و عدالت او است، را به سه شاگرد خود «بالتازار»، «ورونیکا» و «هوروات» آموزش می‌دهد. «هوروات» به او خیانت می‌کند و «مرلین» توسط «مورگان» که جادوگری بدسیرت و شیطانی است، کشته می‌شود. 2⃣ «مورگان» طلسم قیام را برای بیدارکردن ارتش مرگ و به خدمت گرفتن بشریت از «مرلین» می‌دزدد. در این حال «بالتازار» با او درگیر می‌شود و «ورونیکا» برای نجات «بالتازار»، «مورگان» را درون بدن خود می‌کند! «بالتازار» برای زنده ماندن «ورونیکا»، او و «مورگان» در درون او را در عروسک تسخیرگر، تسخیر می‌کند تا زمانی که «جوان مرلینی» را پیدا کند و او «مورگان» را بکشد. 3⃣ هزار سال می‌گذرد و «بالتازار» طی این مدت در سرزمین‌های مختلف، در جست‌وجوی «جوان مرلینی» حرکت می‌کند. سپس داستان، از اعماق تاریخ وارد دنیای امروز می‌شود. «بالتازار» طی یک حادثه «جوان مرلینی» (دیوید) را در آمریکا پیدا می‌کند و برای آماده‌سازی او برای رویارویی و نبرد بزرگ با «مورگان» او را به تعلیم می‌دهد. 4⃣ در این مسیر «هوروات» که توانسته از زندان تسخیرگر فرار کند، آن را از «بالتازار» می‌دزدد و «جادوگران مورگانی» را برای غلبه بر «بالتازار» آزاد می‌کند. سپس با جادوی مزاحم، انرژی آنها را می‌دزدد تا توانایی آزادسازی «مورگان» را به‌دست آورد. 5⃣ «مورگان» پس از آزادی، با وردهای جادویی خود سعی در ترسیم «ستارهٔ پنتاگرام» در آسمان می‌کند، بدین‌صورت که انرژی خود را به دیش‌های ماهواره‌ای ساختمان‌های بلند منتقل کرده و آنها نیز این انرژی را به یکدیگر می‌فرستند و ستاره به‌شکل شعاع‌های نوری شکل می‌گیرد. 6⃣ اگر اضلاع ستاره کامل شود، ارتش مرگ بیدار می‌شوند؛ در آخرین لحظات «بکی» (دوست دختر دیوید) یکی از دیش‌ها را از کار می‌اندازد و یکی از اضلاع ستاره قطع می‌شود؛ در این هنگام «دیوید» از راه می‌رسد و «مورگان» را می‌کشد و جهان نجات می‌یابد. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٣ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٧ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٣ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ١. جادو ‌محوری 1⃣ ارتباط با جهان نامرئی و مرموز است. به بیان‌دیگر، میان دنیای مرئی و نامرئی ارتباط ایجاد کردن و بدین‌سان نیروهای جادویی را از جهان نامرئی در دنیای مرئی به‌کارگرفتن و کارهای خارق‌العاده انجام دادن. 2⃣ پدیدهٔ سحر در روزگار سلیمان نبی آشکار و فراگیر شد، که در آن اجنه و شیاطینِ تسخیرشده، به فرمان خداوند مأمور خدمت به سلیمان نبی شدند. هرچند حضرت سلیمان رموز سِحر را مخفی نگاه داشت، اما برخی از شیاطین کفر ورزیدند و به مردم عادی سحر شیطانی را آموختند. 3⃣ این چنین شد که سِحر را از شیاطین انسانی و اجنّه آموخت، همان‌طور که در بابل آن را آموختند و هم با تقلید از کاهنان مصر! با آن‌که تورات سِحر را ممنوع کرده بود، اما بی‌توجه به هشدارهای تورات، مشتاقانه آن را فرا گرفتند. 4⃣ در جهت مهار نفس سرکش خود و فرمانبرداری از خداوند گام برنمی‌دارد، بلکه می‌کوشد تا بتواند در خدا تأثیر بگذارد و بر جهان سلطه پیدا کند. این‌جاست که رابطهٔ تصوف یهودی یا با سحر و مشخص می‌شود. 5⃣ فیلمی است که وجه مثبتی از جادو و جادوگران ترسیم می‌کند، منجی جهان را یک جادوگر معرفی می‌کند و قائل است که به‌وسیلهٔ جادو می‌توان بر اشرار غلبه کرد. 6⃣ فیلم، جنگ دائمی بین جادوگران را از ٧۴٠سال قبل از میلاد روایت می‌کند و از ابتدا بشر را در دست یکی از جادوگران نیک قرار می‌دهد. پس از چند پلان، فیلم به زمان حال می‌آید و جنگ بین جادوگران را در دنیای امروز به تصویر می‌کشد تا نشان دهد که در سراسر تاریخ، جادو، محور تأثیرگذار در سرنوشت بشر بوده و خواهد بود. 7⃣ فیلم درصدد القاء این مطلب است که کابالایی که بر ستون استوار است، عصر نوین است؛ معنویتی که در طول تاریخ همواره همراه بشر بوده ولی بشر از آن غافل مانده است! 8⃣ جادو به‌حدی در سعادت انسان مؤثر است که دیوید [یک انسان معمولی که حتی گاهی مورد تمسخر اطرافیان قرار می‌گیرد] به‌وسیلهٔ جادو به‌چنان قدرتی می‌رسد که نجات‌بخش بشریت و می‌شود. فیلم با مطرح‌کردن جادو به‌عنوان نیروی نجات‌بخش، در واقع مبلّغ کابالا است. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ٢. ماده‌گرایی 1⃣ گرایش به بت‌پرستی مصر، یونان باستان و تأثیراتی که از تمدن بابل گرفتند، بینش خاصی را در ارتباط با متن تورات و مبادی فراهم می‌آورد. چنان‌که در خاستگاه بت‌پرستی مصر، یونان و بابل باستان، فلسفهٔ مادی‌گرا وجود دارد. 2⃣ مصریان باستان معتقد بودند ماده همواره موجود بوده است؛ برای آنها این تصور دور از منطق بود که خداوند چیزی را از نیستیِ مطلق خلق کند. آنها معتقد بودند، جهان هنگامی آغاز گردید که نظم از آشوب نمایان گردید و آنچه تا قبل از آن وجود داشت، نبرد بین نیروهای نظم‌دهنده و بی‌نظمی بود. از این‌رو معتقد بودند، جهان به‌خودی خود موجود بوده و بر اساس احتمال، تکامل می‌یابد. 3⃣ کابالایی از بن‌مایه‌های اصلی فیلم است. فیلم به‌شدت است و همه‌چیز، حتی جادو و امور ماورائی را در قلمرو علم مادی قرار می‌دهد؛ زیرا از نظر فیلم چیزی غیر از ماده وجود ندارد. این علم‌گرایی پوزیتویستی به‌معنای نفی قدرت برتر (خدا) و تثبیت قدرت انسان است. 4⃣ در این فیلم چیزی جز شناخت دقیق طبیعت و تمرکز بر نیروهای درونی نیست. «بالتازار» در صحنه‌ای به «دیوید» می‌گوید: «جادوگرها با توانایی استفاده از تمام مغزشان متولد می‌شوند، بر خلاف دیگر انسان‌ها». بنابراین تفاوت جادوگر با انسان‌های معمولی نیروی فکر او یا همان آگاهی از رموز طبیعت است! 5⃣ در طول فیلم، جادو با علم پیوند خورده و جادو، امتداد فیزیک و دنیای جادو، امتداد دنیای مادی معرفی می‌شود. فیلم با نمایش جادو به‌عنوان عامل تعیین‌کنندهٔ بشریت، آن را عالی‌ترین نوع نمایش داده و همه‌چیز را منحصر در عالم ماده معرفی می‌کند؛ زیرا اساسی‌ترین عامل تأثیرگذار در جهان جادو است که آن‌هم پشتوانه‌ای مادی داشته و رموزی یکسره علمی دارد. 6⃣ تعالیم جادویی که «بالتازار» به «دیوید» می‌دهد، تکامل‌یافتهٔ همان فیزیکی است که «دیوید» در آزمایشگاه فیزیک خود بدان رسیده است؛ برای نمونه، در سکانسی که «بالتازار» طرز ساخت موج نورانیِ توپیِ شکل را برای مبارزه با دشمن به دیوید آموزش می‌دهد، می‌گوید این است. 7⃣ جالب است که توپ پلاسما از سنخ همان انشعابات پلاسمایی است که «دیوید» قبل از آشنایی با «بالتازار»، به‌وسیلهٔ علم فیزیک در آزمایشگاه زیرزمینی‌اش ایجاد کرده بود؛ با این تفاوت که برای ایجاد توپ پرقدرت پلاسمایی باید بر نیروهای درونی خود تمرکز کرد و انرژی عصبیت خود را به خارج منتقل کرد. 8⃣ فیلم بر و آگاهی پافشاری می‌کند و هیچ جایگاهی برای خدا، اراده و اذن او در امور قائل نیست! هرچه هست انسان است و توانایی‌های او. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ٣. شرگرایی 1⃣ هم‌زمان با کتاب خدا، در میان اندیشه‌های نادرستی دربارهٔ و قدرت او شکل گرفت. بسیاری از اساطیر باستانی مصر، یونان و روم برای خدایانِ فرعی استقلال قائلند؛ این اصالت به فرشتگان ویژه یا دیگر موجودات که از مظاهر نام‌ها و صفات خدای سبحان هستند نیز سرایت کرد و بدین‌سان موجب محدودشدن خدا ‌شد. تأثیرگذاری این اندیشه‌ها بر از دلایل قدرت گرفتن شرّ و شیطان به‌شمار می‌رود. 2⃣ این به شرّ و شیطان در فیلم نیز به چشم می‌خورد. مورگان [نماد شرّ] جادوگری خطرناک است که سعی دارد جادوگران مرده را زنده کرده و با کمک لشکر مرگ، آدمیان را به تسخیر خود در آورد. یعنی مورگان آن‌چنان قدرتی دارد که بتواند جهان را نابود کند. 3⃣ او در بدن «ورونیکا» اسیر شده و سپس توسط «بالتازار» در عروسک تسخیرگر زندانی می‌شود. جادوگران مورگانی [نیروهای شرّ] برای آزادکردن مورگان در طول هزار سال با «بالتازار» می‌جنگند. فیلم نزاع دائمی بین خیر و شرّ که در به آن اشاره شده را به تصویر کشیده است؛ حتی در صحنه‌های آغازین فیلم، روایتگر داستان می‌گوید جنگ بین جادوگرها هزاران سال ادامه داشت و سرنوشت بشر به دست قدرت و عدالت «مرلین» بود. 4⃣ نکتهٔ دیگر، در باب وجودی یا عدمی‌بودن شرّ است. در فلسفه اسلامی، مسیحی و یهودی، شرّ به «عدم خیر» معرفی می‌شود؛ شرارت ذاتی در جهان وجود عینی ندارد. این مسأله در برابر ثنویین و کسانی بود که برای شرّ، هستی مستقل قائل شده و در نتیجه به‌دنبال خاستگاهی برای آن بودند. 5⃣ در [کابالا]، شرّ امری وجودی است و وجه تاریک جهان، دارای «قدرت ویژه» معرفی می‌شود. اعتقاد به‌وجود شرّ در کابالا، این‌گونه بیان شده است: 👈 افسانه خلقت در کابالای لوریانی با «صیم‌صوم» به معنی «قبض» و «جمع و متمرکز شدن» شروع می‌شود. خداوند نهان (این سوف) در درون خود جمع می‌شود تا یک خلأ معنوی کامل به‌وجود آورد. از این عقب‌نشینی، شرّ و زشتی پدید آمد. 6⃣ شرّ در فیلم «شاگرد جادوگر» بُعد وجودی دارد و نیمهٔ تاریک جهان را تشکیل می‌دهد؛ نیمه‌ای که مستقل از خیر است و از چنان پتانسیلی برخوردار است که می‌تواند بشریّت را به خدمت بگیرد و جهان را نابود کند. در فیلم شاهد دو نیروی قدرتمند و جدا از هم هستیم که از گذشته‌های دور در حال نزاع بوده و سعادت یا شقاوت فرجام بشر در گرو نتیجه نهایی این مبارزات است. 7⃣ نکتهٔ دیگر، در پیدایشگاه شرور است؛ صفات خشم و سخط که از صفات برجسته در تورات است، در کابالا تأثیر به‌سزایی دارد. در مراتب تجلّی ذات یکتا، سفیروتی که بازوی چپ تجلیّات خداوند است و گورا (جبروت) نام دارد، سرچشمه‌ی خشم و شرور شناخته می‌شود. پس شرّ نه‌تنها در قلمرو انسان، بلکه بخشی از ساختار الهی است!! 8⃣ در فیلم، در نزاع بین خیر و شرّ، پیروزی و غلبهٔ هریک بر دیگری ممکن انگاشته می‌شود. این رویکرد، تضعیف قدرت خداوند را به نمایش می‌گذارد. قوای شرّ بدون اذن خدا می‌توانند از قدرتِ جان‌بخشیدن، خلق‌کردن و تمثّل برخوردار باشند و در عالَم تصرّف کنند! لذا می‌توان گفت این دو نیرو در این فیلم، بیانگر مؤلفهٔ در است. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ۴ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۴ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٨ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍🌺 میلاد مسعود امام حسن عسکری علیه‌السلام (٢٣٢ق) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۴. شریعت‌گریزی 1⃣ ، قوانین صادرشده از سوی خداوند برای سعادت بشر است. در مورد چگونگی نابودشدن شریعت به‌وسیله آموزه‌های کابالایی گفته شده: «تمام اسطوره‌های کهن که از گردآورندگان کتاب باهر و نیز کل کابالا بر جای مانده است، جملگی میراثی است که از آیین گنوسی به یهودیان به ارث رسیده است و اینها به‌سهولت باعث نابودی شریعت و قانون شده‌اند». 2⃣ اگرچه خود را مدافع شریعتی می‌داند که در تلمود تعیین شده، اما از آنجا که قائل است آموزه‌های رمزی از تعالیم شریعت برتر است، خود را بالاتر از سنت قلمداد می‌کند. بنابراین تعالیم زوهر درباره قدرت‌های شیطانی، ساختار روح، نظریه تناسخ ارواح و بدعت‌های زیاد آن، باعث تقابل میان یهودیت زوهری و یهودیت سنتی شده است. 3⃣ این در فیلم‌های متأثر از کابالا، از جمله فیلم واضح است. فیلم به‌شدت از شریعت تهی است. فضای حاکم بر فیلم به‌نوعی است که خالق و دنیای ورای ماده نفی می‌شود. محور تمام فعل و انفعالات تأثیرگذار در جهان، جادوگرانی هستند که یکسره متکی به تعلیمات کتاب جادو بوده و بدون حضور خدا در عالم تصرف می‌کنند. 4⃣ فیلم چنین می‌آموزد که وسیله نجات بشریت از اشرار و به‌عبارتی عامل سعادت است؛ در صورتی‌که طبق تمام شرایع الهی، دین است که وسیله سعادت بشر است و منجی بشر، فردی است فرمانبردار از شریعت و نه جادو. فیلم، ظریفانه جادو را جایگزین دین می‌کند و جادوگران را جایگزین پیامبران! 5⃣ از این‌رو، مخاطب گمان می‌کند تنها با تمرین‌های خاص و اتکای صرف به قوای درونی بشری می‌تواند به قدرت بی‌انتها برسد و از این طریق راه نجات را بیابد. چنانچه دیوید از همین طریق توانست بر ناتوانی دوران ماقبل‌ جادویی خود فایق آید و با کسب توانایی‌های عظیم، بشریت شود! ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter