eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠 رمان‌نویس‌ها در خدمت سازمان سیا (5) ✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم) 1⃣ در روزهایی که نیروهای آمریکایی با نیروهای استقلال‌طلب ویت‌کنگ درگیر بودند و روزانه ده‌ها تُن بمب‌های خوشه‌ای و میکروبی و... را با بمب‌افکن‌های غول‌پیکر B-52 بر سر آنها ریخته، خانه و کاشانه‌شان را به آتش کشیده و زن و مرد و بچه‌های بی‌دفاع را قتل‌عام می‌کردند، نویسنده‌ی به‌ظاهر آزادیخواهی به نام به‌عنوان خبرنگار همراه نیروهای متجاوز آمریکایی گزارشی به‌شدت دروغ‌پردازانه از ویتنام با درونمایه‌ی دفاع از حملات یانکی‌ها و محکوم کردن دفاع ویت‌کنگ‌ها از سرزمین‌شان در نشریه‌ی اداره اطلاعات آمریکا به چاپ رساند. 2⃣ «اشتاین بک» در بخشی از گزارش یاد شده در وصف دهکده‌ای به نام «راخ کئین» (که توسط آمریکایی‌ها اشغال شد) نوشته بود: ✍ …این دهکده همانند بیماری است که پس از سال‌ها درد و رنج، اکنون بهبود یافته است. علف‌های هرزه و بلند سراسر خیابان‌هایی که زمانی پاک و تمیز بودند، فراگرفته، سقف خانه‌ها شکسته و به داخل اتاق‌ها سرازیر شده، کانال‌ها و چاه‌های آب متعفن گردیده و کوچه‌ها از قلوه سنگ و کثافات پوشیده شده‌اند. ویت‌کنگ‌ها حوصله‌ای برای مردم باقی نگذاشته و حتی اراده‌ی آنها را هم گرفته‌اند تا آنجا که دیگر کسی به فکر پاک کردن و تمیز نگه‌داشتن محیط زندگی خود نیست… 3⃣ «اشتاین بک» در ادامه‌ی گزارش به وضعیت اهالی دهکده پرداخته که چگونه زندگی‌شان در اثر حاکمیت ویت‌کنگ‌ها به هم ریخته است! این در حالی است که حتی خود فیلم‌های آمریکایی و هالیوودی هم نشان می‌دهد که چگونه نیروهای متجاوز آمریکایی با مرگبارترین سلاح‌ها، همه‌ی هستی خانواده‌های ویتنامی را به آتش کشیده و حرث و نسلشان را نابود می‌کردند. «جان اشتاین‌بک» می‌نویسد: ✍ …در زمان تسلط ویت‌کنگ‌ها بر دهکده «راخ کئین»، بسیاری از اهالی دهکده متواری شدند و به جاهای امن‌تری رفتند ولی بعضی هم در جای خود باقی ماندند، چون آنجا محل دائمی آنها بود و خیلی‌ها هم در تمامی عمر خود بیش از 5 کیلومتر مسافرت نکرده بودند… رئیس دهکده و معلم مدرسه به قتل رسیده بودند و این روش ویت‌کنگ‌ها برای برانداختن آداب و رسوم ملی است. در عوض آنها با سخنرانی پند و اندرز و حتی با تهدید مردم را وادار به اطاعت کورکورانه از خود می‌نمایند… 4⃣ «اشتاین بک» چنان دروغ‌های بزرگی درباره مبارزان ویتنام می‌بافد که امروزه حتی یک نظامی آمریکایی را هم به خنده می‌اندازد، چرا که خود او شاهد بوده که چگونه همپالکی‌هایش با هواپیماهای بمب‌افکن با فروریختن هزاران تن بمب که چندین برابر حجم بمباران در جنگ جهانی دوم بود، همه‌ی امکانات آموزشی و اقتصادی و درمانی ویتنام را خاک و خاکستر کردند. اما «اشتاین بک» گویی قصه‌پردازی کرده و داستان‌سرایی می‌کند، می‌نویسد: ✍ …ویت‌کنگ‌ها حتی از ویران کردن مدرسه‌ی دهکده هم ابایی نداشتند و پس از ویرانی از آن برای سنگر خود استفاده می‌کردند. پس از مدرسه نوبت به بیمارستان می‌رسید که اینک به‌صورت خوک‌دانی و لانه پرندگان درآمده بود… پل‌ها همه ویران و در هوا معلق بوده و جاده‌ها به‌کلی ویران شده و یک‌نوع آشفتگی و از هم پاشیدگی که در همه‌جا به چشم می‌خورد، مانند بیماری جلدی، سراسر کشور را فرا گرفته است… 5⃣ او در پایان گزارش خود، نیروهای ویرانگر و متجاوز آمریکایی را همچون ناجیان مردم ویتنام تصویر کرده و می‌نویسد: ✍ …در ضمن این‌که قوای متفقین (ارتش آمریکا و نیروهای مزدور محلی) جاده‌ها را پاک کرده و پل‌ها را مرمت می‌کنند، یک‌بار دیگر دهکده راخ کئین را با دنیای خارج که مدت زمانی رابطه‌اش با دهکده‌ی مزبور قطع شده بود، متصل می‌سازند… 6⃣ در ذیل گزارش یاد شده، عکسی نیز از «جان اشتاین‌بک» در کنار مزدوران محلی ارتش آمریکا چاپ شده است. 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/tzFrkd ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (1) 1⃣ بی‌تردید همواره را می‌توان یکی از نقاط عطف تاریخ ملت‌ها دانست؛ 2⃣ چه بسیار ملت‌هایی که به این واسطه مضمحل و نابود گردیدند و چه بسیار ملت‌هایی که اسباب ظهور و بروز تمدنی ایشان در جنگ‌ها رقم خورد. 3⃣ در تاریخ معاصر شاید بتوان اول و دوم را مصداقی روشن و قابل اندازه‌گیری برای این بیان دانست؛ 4⃣ جنگ‌هایی که طی آن شکوهمندی قدرت‌های سنتی جهان برای همیشه و یا نهایتاً مقطعی مشخص، به افول گراییده و به موازات آن پیدایش قدرت‌هایی جدید در عرصه‌ی جهانی رقم خورد. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (2) 1⃣ از این جهت است که (World War I) را می‌توان کاتالیزوری مؤثر برای ظهور و بروز قدرتی ویژه با عنوان اتحاد جماهیر سوسیالیستی (Union of Soviet Socialist Republics) در عرصه‌ی معادلات بین‌المللی دانست. 2⃣ و به موازات آن فروپاشی و اضمحلال یکی از مهمترین ابرقدرت‌های برتر جهان آن روزگار، یعنی امپراتوری (Ottoman Empire) و سه امپراتوری برجسته و شکوهمند دیگر در عرصه‌ی جهانی اتفاق افتاد: 3⃣ امپراطوری اتریش-مجارستان تحت حاكمیت (House of Habsburg) در اروپای شرقی. 4⃣ امپراطوری روسیه تزاری زیر سلطه (House of Romanov) در روسیه. 5⃣ امپراطوری آلمان به قیومیت (House of Hohenzollern) در اروپای غربی و آلمان. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (3) 1⃣ همچنین بُروز و به‌طور کل رسمیت یافتن ابرقدرتی ایالات متحده امریکا (United States of America) را می‌توان محصول فرایند (World War II) دانست. 2⃣ که به‌نوعی ویژه با افول قدرت سنتی بریتانیای کبیر (Great Britain) و همچنین نابودی رسمی توان تمدنی آلمان نازی (Nazi Germany) و ایتالیای فاشیسم (Italian Fascism) در اروپا و امپراتوری ژاپن (Empire of Japan) در آسیا همراه گردید. 3⃣ و عرصه‌ی جهانی را به‌نحوی قابل تأمل در اختیار کابوی‌های امریکایی قرار داد و موجب شد تا بتوانند در فراغتی با شکوه، در عرصه‌ی جهانی به تعریف و تبیین (American Way of Life) و (American Dream) مبادرت ورزند. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (4) 1⃣ البته دو ابرقدرت ظهوریافته در فرایند جنگ‌های جهانی اول و دوم، به‌صورتی خاص فضای جنگی حدوداً پنجاه ساله را بر عرصه‌ی بین‌المللی حاکم نمودند؛ 2⃣ جنگی با عنوان (Cold War) که موجب شد تا در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، نوع متمایزی از فرایند جابجایی‌های فرهنگی و تمدنی در سطح جهانی بوقوع بپیوندد؛ 3⃣ جابجایی‌های فرهنگی و تمدنی ویژه‌ای که شاید بخش محدودی از آن را بتوان در شکل‌گیری احزب عربی سوسیالیستی از سال ۱۹۴۷ میلادی به بعد در منطقه‌ی خاورمیانه و یا تشکیل حکومت‌های مجهولی همچون عربستان در سال ۱۹۳۳ میلادی و رژیم غاصب در سال ۱۹۴۸ میلادی و نظایر آن در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی مشاهده نمود؛ همچون واقعه‌ی کودتای سال ۱۹۷۳ میلادی در شیلی و یا جنگ ویتنام و… 4⃣ و در این میان نیز به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار قرار داشت و ابرقدرت‌های مطرح آن روزگار، اقدام به انعکاس تمایلات و تمنیّات خود از جهان حال و آینده می‌نمودند. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (5) 1⃣ اگر چه رسماً در سال ۱۸۹۵ میلادی یعنی حدوداً بیست سال قبل از آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ میلادی) متولد شد، اما با این همه در سال‌های پس از جنگ جهانی اول بود که سینما نطق گشود. 2⃣ در سال ۱۹۲۷ میلادی جای خود را به سینمای صدادار داده و این ابزار مهم رسانه‌ای به عاملی اصلی جهت پیشبرد اهداف قدرت‌های مطرح عصر خود مبدل گردید. 3⃣ و این همه در حالی صورت گرفت که مابین اول و دوم، سینما هم از لحاظ فیلم‌برداری و به‌طور کل موضوعات تکنیکی و هم از جهات مفهومی و داستان‌گویی و روایت‌سازی، پیشرفت‌های زیادی كرد. 4⃣ این امر موجب شد تا تمامی قدرت‌های دخیل در فرایند تحولات جنگ جهانی دوم، به‌نحوی محسوس از این ، کمال بهره را گرفته و دوشادوش درگیری سربازان در جبهه‌های متنوع خاکی و آبی و هوایی، جبهه‌ی جنگ دیگری را بر پرده‌ی نقره‌ای سینمای جهان رقم زنند. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (6) 1⃣ و این‌گونه بود که حجم قابل‌توجهی از آثار سینمایی در فاصله‌ی جنگ جهانی دوم، یعنی از سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی تا سپتامبر ۱۹۴۵ میلادی، در سینماهای جهان به نمایش درآمد؛ 2⃣ آثار سینمایی ویژه‌ای همچون فیلم سینمایی دختر شماره ۲۱۷ (Girl No. ۲۱۷) که توسط ابرقدرت نوظهور شوروی ساخته می‌شد، 3⃣ و یا فیلم‌هایی نظیر سینمایی شکلات و سربازان (Chocolate and Soldiers) که امپراتوری ژاپن به تهیه و تولید آن مبادرت می‌ورزید، 4⃣ و یا آثاری مانند یکی از جت‌های ما گم شده است (One of Our Aircraft is Missing) که توسط امپراتوری بریتانیای کبیر تولید می‌شدند، 5⃣ و به تقابل با آثار سینمای آلمان نازی، یعنی فیلم‌هایی همچون سربازان فردا (Soldiers of Tomorrow) و خدمه دورا (The Crew of the Dora) 6⃣ و همچنین آثار سینمای ایتالیای فاشیسم یعنی فیلم‌هایی مانند سه خلبان (The Three Pilots) در عرصه‌ی جنگ رسانه‌ای می‌رفتند. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (7) 1⃣ طی جنگ جهانی دوم به‌خوبی نشان داد که به‌عنوان یک رسانه‌ی کاملاً حرفه‌ای، می‌تواند نقشی موثر در تحولات برعهده گرفته و به‌نحوی غیرقابل توصیف، نقش (offensive) و (Defense) منحصر به‌فردی را در عرصه‌ی تحولات جنگی سرزمینی و فراسرزمینی خود ایفا نماید. 2⃣ این در حالی است که بی‌تردید می‌توان محصول فرایند را رسمیّت یافتن ابرقدرتی ایالات متحده امریکا در معادلات بین‌المللی و آغاز عصر جهان دو قطبی دانست. 3⃣ عصری که پیش از آن با پیداش (Eastern Bloc) بر محور ابرقدرتی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده بود و با تثبیت ابرقدرتی آمریکا در فرایند جنگ جهانی دوم و تشکیل (Western Bloc) به‌رهبری این کشور و مبتنی بر (Marshall Plan) در جهان شکلی ویژه پیدا نمود. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 🌐 درباره‌ی طرح مارشال: 👉 goo.gl/37FPY3 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (8) 1⃣ به‌خوبی نشان داد که چگونه را می‌توان نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌ها دانست؛ 2⃣ چگونه ملت‌ها به‌واسطه‌ی جنگ مضمحل و نابود می‌شوند و چگونه اسباب ظهور و بروز تمدنیِ ملت‌هایی دیگر در جنگ‌ها رقم می‌خورد و از این جهت است که می‌توان فاتح اصلی جنگ جهانی دوم را ایالات متحده امریکا دانست؛ 3⃣ کشوری که در طول جنگ هیچ‌گاه مورد هدف مستقیم کشوری قرار نگرفت و جُز واقعه‌ی مشکوک (Attack on Pearl Harbor)، حتی گلوله‌ای به مرزهای سرزمینی آمریکا شلیک نگشت؛ 4⃣ با این همه پیروز نهایی میدان جنگ، ایالات متحده بود و توانست به‌نحوی فرصت‌طلبانه بر گرده‌ی تمدن‌های موجود اروپایی، ابرقدرتی خویش بر جهان را رقم زند؛ 5⃣ ابرقدرتیِ ویژه‌ای که شاید اصلی‌ترین عامل در بروز آن بر دوش رسانه‌ها و بالأخص صنعت سینمای آمریکا و بود. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 🌐 روایت ویکی‌پدیا از حمله به پرل هاربر: 👉 goo.gl/3zLpJ8 🌐 نگاهی متفاوت به واقعه‌ی پرل هاربر: 👉 goo.gl/ZZdcLQ 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (9) 1⃣ البته باید توجه داشت که ی جهان به‌صورتی گسترده و پویا در عرصه‌ی جنگ جهانی دوم وارد شد. 2⃣ هنرمندان سینمایی نیز فعالیت طاقت‌فرسایی را در طول سال‌های متحمل گردیدند تا تعهد هنری را در راستای مقاصد تمدنیِ مطلوب خویش بروز دهند. 3⃣ در این میان به‌طور ویژه سینمای کشورهای دخیل در فرایند ، طی سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی، حدود ۳۵۰ اثر سینمایی شاخص را تولید و به مخاطبان خود در سراسر جهان عرضه داشتند. 4⃣ که البته بیش از نیمی از این تعداد آثار متعلق به صنعت می‌باشد. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (10) 1⃣ ی آمریکایی برای فتح‌الفتوح در عرصه‌ی جنگ جهانی دوم و رسمیت بخشیدن بر ابرقدرتیِ خود، بیش از آن‌که از باروت و مهمات جنگی کمک گیرند، انبوهی از را روانه‌ی اذهان جهانیان ساخته و فضای ذهنی ساکنان جهانی را به تسخیر خود درآوردند؛ 2⃣ به عبارتی دیگر آمریکایی‌ها برای رسمیت دادن بر ابرقدرتی‌شان، اگرچه در طی دوران ، هم سود سرشاری را از فروش تسلیحات برای خویش حاصل نموده و هم تسلیحات کشتار جمعی خود را به‌صورتی کاملاً عملیاتی افتتاح کردند؛ 3⃣ اما در این میان نقش اصلی در ترسیم ابرقدرتیِ ایالات متحده در عرصه‌ی بین‌الملل محصول فعالیت هوشمندانه‌ی ی آمریکایی و بالاخص ی این کشور بود. 4⃣ توانست با ارائه‌ی آثار هنری، ذهنیت جامعه‌ی جهانی را بر باورپذیری ابرقدرتیِ این کشور متحول سازد و در عین حال به چنین باوری را القا نماید که بر تمام جهانیان برتری دارد. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (11) 1⃣ البته باید توجه داشت که جنگ جهانی دوم برای و بالأخص ی جهان همچنان ادامه داشته و الهام‌بخش بسیاری از سینماگران در تولید آثار خود بوده است؛ 2⃣ اما شاید در این میان صنعت سینمای آمریکا را بتوان اصلی‌ترین نهاد در حفظ و پاسداشت میراث این جنگ خانمان‌سوز دانست. 3⃣ با رویکردی ویژه، همچنان به تولید آثار شاخصی همچون (Letters from Iwo Jima) و (The Thin Red Line) و (Red Tails) و ده‌ها اثر دیگر مبادرت می‌ورزد که هریک در صدد القای مقاصد رسانه‌ای مختص به خود هستند. 4⃣ البته در این میان ترسیم یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های صنعت سینمای امریکا بعد از جنگ دوم جهانى بوده که طی هفتاد سال هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نشد. 5⃣ [این یهودنوازی] همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های رسانه‌های آمریکایی در آثار شاخصی همچون (The Pianist) و (Schindler’s List) و… ظهور و بروز می‌یابد. ✍ دکتر موسی اسماعیل‌نژاد 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Vu5uZS ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ ریشه‌ی بحران ریال (1) 1⃣ در توضیح علل التهابات اخیر به محدودیت‌هایی که اخیراً به زیان ایران در به‌وجود آمده یا به عامل روانیِ جدی شدنِ احتمال خروج آمریکا از اشاره می‌شود. این موارد تنها می‌توانند توضیح دهند که چرا التهابات اخیر بازار ارز در مقطع زمانی فعلی روی داده و نه مثلاً یک سال قبل. اما این پرسش که اساساً چرا تا این حد متزلزل است و هر چند سال یکبار ارزش آن با شدت بسیار زیاد در مقابل ارزهای خارجی سقوط می‌کند صرفاً با اتکا به موارد ذکرشده قابل توضیح نیست. 2⃣ ناگزیر بودن سقوط ارزش ریال در مقابل در اوج دورانی که مسئولین دولت حسن روحانی ظفرمندانه از مهار نرخ ارز به‌عنوان دستاورد خود سخن می‌گفتند امری واضح و دانسته بود. به‌عنوان مثال، آقای دکتر محمدحسین ادیب در شهریور 1395، در مصاحبه‌ای گفتند: «رشد نجومی نقدینگی بزودی با یک سکته مالی در اثر افزایش نرخ ارز پایان می‌یابد. همه‌ی سودی را که بانک‌ها از ابتدای دوران روحانی به سپرده پرداخت کرده‌اند بزودی با افزایش نرخ ارز پس گرفته می‌شود». 3⃣ عامل اصلی مهار در دوران روحانی نه با آمریکا و انعقاد برجام، که بالابردن بود تا نقدینگی در بانک‌ها محصور شده و بازار ارز را ملتهب نکند. اما از آنجایی که بالابردن سود سپرده خود به رشد نقدینگی بیش‌ازپیش دامن می‌زند، نرخ رشد نقدینگی در دوران روحانی حتی در مقایسه با دوران پرالتهاب احمدی‌نژاد نیز بالاتر بود. 4⃣ به‌عبارت دیگر ریشه‌ی التهابات بازار ارز ایران نه‌تنها برطرف نشد که تشدید نیز گشت. ریشه‌ی این التهابات بحران است که خود حاصل عدم توازن بین رشد بخش واقعی اقتصاد ایران و رشد نقدینگی است. بخش واقعی اقتصاد ایران با ژیان حرکت می‌کند و تولیدشده توسط نظام بانکی با فضاپیما. فاصله‌ی ایجادشده مابین این دو که ناشی از تفاوت سرعت حرکت آنها است شبحی است که خود را هر چند سال یکبار در قالب سقوط ارزش ریال نمایان می‌کند. 5⃣ اگر بخش‌های واقعی و سالم اقتصاد ایران ظرفیت جذب و پذیرش بخش عمده‌ی نقدینگی خلق شده توسط را داشته باشند، در اثر عوامل ثانویه چون جنگ روانی ترامپ، نقدینگی بازار ارز را ملتهب نکرده و ارزش ریال سقوط نمی‌کند. ✍ مجید مکی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter