eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓توییت شب گذشته ایران به عبری: امشب را به خاطر داشته باشید.  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از شبکه شاغلین مذهبی
✅ یک مجموعه معتبر در زمینه عفاف و حجاب به تعدادی نیروی خانم جهت تکمیل کادر نیازمند است  👇 🔵 متقاضیان محترم از طریق شماره زیر اقدام فرمایید: 09129320841 ✅به شبکه شاغلین مذهبی ملحق شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/772407614Ca4fe8454bc
هدایت شده از امیدانه 🌱
1_1545699833.mp3
4.22M
🌼 🌸 (تندخوانی) 🎙 توسط استاد ✳️ کانال امیدانه🔻 https://eitaa.com/joinchat/3128557605Cb4a6594f1d
🌓 مقاومت اسلامی سوریه و شاخ در شاخ آمریکایی ها 🔹یادداشت روز ۲۲۸ 🔴فاکس نیوز: حال برخی زخمی‌های آمریکایی وخیم است/بیانیه مقاومت خطاب به آمریکایی‌ها: چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان 🔘فاکس نیوز: شماری از نیروهای آمریکایی در اثر حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه زخمی شدند و حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. این حملات در شرق سوریه و در دیرالزور رخ داد. 🔘دو حمله جداگانه از جانب نیروهای تحت حمایت ایران انجام گرفته و طی این حملات، دو پایگاه آمریکایی مورد هدف قرار گرفته شده است؛ یک حمله موشکی و حمله‌ای دیگر با چندین پهپاد ایرانی. 🔘بیانیه‌ای از محور مقاومت درباره حملات دیشب به اشغالگران آمریکایی منتشر شد. 🔘پس از حمله اخیر آمریکا به دیرالزور، نیروهای مقاومت در سوریه به انتقام خون شهدایی که در این حمله به شهادت رسیدند، برای پاسخ شتافتند. 🔘مقاومت با شلیک موشک‌ و پهپادهایی پایگاه‌های نظامی آمریکا در میادین نفتی العمر و کونیکو و فرودگاه نظامی الشدادی را هدف قرار داد. 🔘این پاسخ منجر به تلفات و زخمی شدن نیروهای ارتش اشغالگر آمریکا و امتناع آن‌ها از ادامه حمله شد. 🔘از آنجایی که مقاومت در سوریه تایید می کند که چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان ، همواره آمادگی خود را برای پاسخ به هرگونه تجاوز اشغالگران آمریکایی به خاک سوریه و بازدارندگی در برابر آسیب به امنیت و زندگی شهروندان سوری اعلام می کند. ✍ شاید این اولین باری است که این گونه نیروهای سوری با نیروهای اشغالگر آمریکایی رودرو درگیر میشن و بی محابا می گویند ضربه ای زدی پس ضربه ای نوش کن؛ تا جایی که بایدن را نیز به انفعال و عقب نشینی واداشت؛ کاری که باید در مقابل اسرائیلی ها نیز با همین قدرت انجام گیرد تا گستاخانه هر روز سوریه و مراکز غیر نظامی را مورد تاخت و تاز قرار ندهد؛ تجربه قدرتمندی که پیش از این حرب االله از خود نشان داد و امروز دست برتر را در مقابل اسرائیل دارد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
👤تبریک کارلوس کیروش به مسلمانان ✳️تبریک حلول ماه مبارک توسط کارلوس کیروش مربی سابق تیم ملی کشورمان و مربی فعلی قطر به احترام حضور در کشورهای اسلامی ✍پی نوشت: بازم به معرفت این مرد پرتقالی نسبت به برخی مربیان وطنی ما 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ظاهرا امروز یا ایتا قاطی کرده یا ما؛ مثلا یادداشت روز را مثل همیشه حدود ۷ صبح بارگزاری کردیم ولی انگار از ۹ نمایه خورده. نمیدونم 😳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 ‏آخرین جنگی‌ که حزب‌الله با اسرائیل داشت آغاز کننده اش حزب‌الله بود. ⛔️دلیل؟ تمام شرایط و اخبار و اطلاعات نشون میداد برای حمله آمریکا و متحدانش به ایران فقط یک روز باقی است، ولی سید‌حسن بازی رو عوض کرد. ⛔️سیدحسن نصرالله چندسال قبل خطاب به اسراییل و امریکا و مرتجعین منطقه به این مضمون گفت که:ما استانی از استان‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم. دست به جمهوری اسلامی بزنید، خاورمیانه را به آتش می‌کشیم. ✍قابل توجه وضعیت این روزهای سوریه و سرشاخ شدن با نیروهای آمریکایی.  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 به سخره گرفتن حال و روز این‌ روزهای بایدن در شبکه سعودی ام‌بی‌سی! ✍ پی نوشت: چه جسارتایی از همنشینی با ما گرفتن؛ اونم کسی که تا دیروز گاو شیرده بوده!!!  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از امیدانه 🌱
✅روزه گرفتن از نظر علم پزشکی 🔴در شش روز نخست ماه مبارک رمضان: ♨️ حرارت بدن 5/1 درجه پایین می آید که افرادی که دارای عفونت هستند، عفونت بدن کاهش پیدا می کند. 🟡از روز ۶ ماه مبارک رمضان تا ۱۰: عفونت های بدن دفع پیدا می کنند و همچنین کلسیم مازاد از بدن خارج می شود، معده شروع به پاکسازی می کند و مواد زائد را خارج می کند. ⚪️از روز ۱۰ تا ۱۴ ماه مبارک رمضان: پاکسازی سیستم عصبی و تقویت سیستم عصبی انجام می گیرد. 🟠از روز ۱۴ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان: پاکسازی عروق و قلب انجام می گیرد. غلظت خون در این روز ها پاکسازی و تخلیه می شود. 🟢از روز ۲۱ تا ۳۰ ماه مبارک رمضان: تمامی عفونتها و مواد زائد از بدن بیرون می رود. 🌙در پایان ماه مبارک رمضان: با بدنی سالم و تصفیه شده از مواد زائد روبرو هستیم، به شرط تغذیه ای صحیح در ماه رمضان ♡اَللهُمّ عَجّل لِوَلیّکَ الفَرَج♡ 🙏لطفا این مطلب را برای عزیزانتان ارسال کنید. ✳️ کانال امیدانه🔻 https://eitaa.com/joinchat/3128557605Cb4a6594f1d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓مرقد سلمان فارسی، مقصد عراقی ها در ایام نوروز 🔘بنا بر سنتی دیرینه، مردم بغداد همه ساله همزمان با ایام نوروز، مرقد سلمان فارسی را بعنوان نخستین مکان برای زیارت انتخاب می کنند. 🔘عراقی ها جمله معروفی دارند: اللي مازار سلمان عمره خسارة یعنی: هر کس حضرت سلمان فارسی را زیارت نکرده، عمرش را باخته. ✍پیشنهاد می کنم اگر مشرف شدید عتبات عالیات؛ حتما زیارت سلمان را فراموش نکنید و‌ بعدش هم ایوان مدائن و مرحله بعد هم قادسیه دیدنی است. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 نظر محمد مجتهد شبستری و نقد احکام فقهی من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود.به نظر من در عبادات باید مفهوم «وجوب» را ڪنار گذاشت و به‌جای آن، مفهوم «توصیه» را باید قرار داد. مفهوم وجوب ڪه واجب است ظهر چنین نماز بخوانید و واجب است ڪه روزه بگیرید. این مفهوم به باور من اعتبار خود را از دست داده است. عبادات را به‌عنوان یڪ سلسله اعمال بدنی، روحی و روانی ڪه به منظور تعالی روحی مفیدند، می‌توان «توصیه» ڪرد. این عبادات (اگر) با مراعات اصول اخلاقی و زیستن اخلاقی باشد، برای عدّه‌ی زیادی بهداشت روانی به‌ دنبال داشته و آنان را تعالی می‌بخشد. به نطر من آنچه اصل و اساس تقرّب انسان به خداست، فضیلت‌های اخلاقی و اعمال متناسب با آنها است، «خُلق» شریف است نه دولا راست شدن. باید توصیه ڪرد ڪه خُلق عوض شود و ساختار فضیلتی تغییر یابد. اگر آن ساختار فضیلتی تغییر نڪند هزار بار هم آدمی عبادت ڪند، به هیچ جایی نمی‌رسد. یعنی درست برعڪس آنچه اڪنون رایج است ڪه به عبادات اصالت داده می‌شود. من با این رویّه ڪاملاً مخالفم. توصیه باید به ڪسب فضایل اخلاقی و مزیّن شدن به خلق‌های انسانی باشد. آیا احڪام روزه صرفا معطوف به جسم است؟ "فقه"، عموما ناظر به جسم و بدن مومنان است. اگر فتوا و حڪمی صادر می‌ڪند، و اگر چیزی را حلال ویا حرام می‌داند، نیز معطوف به مدیریت و مهندسیِ بدن است. در هر چه امر و یا نهی می‌ڪند، در واقع بدن را امر و یا نهی می‌ڪند. هم‌چنان ڪه در دینداری عارفان، دل مومن و آن چه امروزیان از آن به ساحت عواطف، احساسات و یا بعد وجودی آدمی یاد می‌ڪنند، محل اعتنا و توجه است. عارف می‌خواهد مومن با وجود و قلب خویش با هستی رابطه برقرار ڪند. از این رو ایمان نزد عارف، توجه قلبی و وجودیِ تمام عیار به امر متعال است. اما ایمان نزد فقیه، مجموعه‌ای از حرڪات بدنی در آستانه‌ی هستی است. به عنوان مثال، نمازِ فقیه پسند، مجموعه‌ آدابی است ڪه تنها جسم آدمی را درگیر می‌ڪند. مانند وضوی دست و صورت، ایستادن و خم و راست شدن و حرڪات زبانی و تلفظ صحیح الفاظ. روزه، امساڪ از خوردن و آشامیدن بدن و ڪشیدن بار گرسنگی است. حج ، حرڪت بدنی، انتقال و چرخیدن و دویدن و موی سر را تراشیدن است. این همه اصرار بر حجاب زنان به دلیل توجه بیش از حد فقه به تن زنان است.   در عموم احڪام فقهی، آن چه نادیده انگاشته می‌شود، ساحت روان و درون  آدمی است. همان ڪه مورد توجه عارفان و علمای اخلاق از یڪ سو و از سوی دیگر، روان‌شناسان و روان‌پزشڪان قرار می‌گیرد. بنابر این وقتی در حڪم فقهی می‌گویند: اگر احتمال عقلانی و ترس از ضرر می‌دهید، نباید روزه بگیرید. منظورشان به نحو اغلب، ترس از ضرر و آسیب به جسم است. به همین علت است ڪه برای تشخیصِ ضرر و زیان، پای پزشڪان را در میان می‌ڪشند. وقتی فقیه به این آیه می‌رسد ڪه "خدا هیچ ڪس را تڪلیف نڪند مگر به قدر توانایی او"(۲۷۶/بقره)، از توانایی مورد نظر در این آیه، توانایی جسمی و بدنی برداشت می‌ڪند. از این رو در هنگامی ڪه جواز فقهی برای تعدد زوجات مردان صادر می‌ڪند، اساسا به " تاب‌آوری روان‌شناختی" زنان بی توجه است. و یا هنگامی ڪه ازدواج زودهنگام دختران خردسال را مجاز می‌یابد و یا تڪالیف زنان را در قبال همسران معلوم می‌ڪند، توانایی روان‌شناختی‌شان را در میان نمی‌آورد. گویی وسع و ظرفیت و توانایی انسان به همان توانایی و وسع بدنی خلاصه می‌شود. همان گونه ڪه اشاره شد، منظور عموم فقیهان از ضرر احتمالی ناشی از روزه گرفتن آسیب و ضرر جسمی است. به سخن دیگر، گویا نزد ایشان اساسا سلامت و تعادل روان و ساحت درون چندان به رسمیت شناخته نشده است. در حالی ڪه بسیار ڪسانی هستند ڪه در وقت گرسنگی و تشنگی، شدیدا بی‌حوصله، زودرنج، ڪج خلق و ڪم طاقت می‌شوند و به همین علت، خشم و عصبانیت‌های زودهنگام، گاهی خمودی و افسردگی از خود بروز می‌دهند. وقتی تعادل درون ڪاهش می‌یابد، اخلاق نیز در آن‌ها ڪم‌رنگ شده و در نهایت، رفتار‌شان نیز به سمت غیراخلاقی شدن ڪشیده شده می‌شود. خلاصه آن ڪه فقیه نسبت به آثار و نتایج روان‌شناختی صدور فتوا و احڪام، ڪه نتایجش در ڪوتاه و بلندمدت نشان داده می‌شود، التفاتی نمی‌ڪند و تو گویی نزد فقیهان، آدمی، تڪ بعدی و تڪ ساحتی است و آن هم بعد جسمانی است. شاید همین بی‌توجهی به ساحت روان آدمی است ڪه فقیه را امروزه دچار چالشی بزرگ ڪرده است. اگر فقیهان به بعد دوم انسان عطف توجه می‌ڪردند و تڪلیف فقهی را متناسب با وسعِ تن و روان بر دوش مومنان می‌گذاشتند، بسیاری از احڪام فقهی این نبود ڪه امروزه شاهدش هستیم. به نظر می رسد توجه و اهتمام جدی فقیهان به ساحت روان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و اساسا لازمه‌ی ادامه‌ی حیات فقه، بازخوانی و بازسازی بر اساس توان و تحمل روان‌شناختی است. ✍منتظر نقد و نظر شما درباره پست فوق هستیم. 👇👇👇👇👇
این پست که ديدگاه نسبتا چند سال پیش آقای مجتهد شبستری هست؛ بنابر نگاه نقد و تبیینی گروه ارائه می گردد؛ آیا بنظر شما چه نقدی بر اندیشه فوق از ایشان وارد هست؟ نقد و نظر شما در گروه بارگزاری می گردد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 حرمت ماه رمضان در زمانه قاجار 🔹یادداشت روز ( بازنشر) 🔸به جز مقدسینی که قبل از افطار راهی مسجد می‌شدند و آنها که دم صبح هم همین کار را می‌کردند، دسته سومی هم بودند که شب را به قمار صبح می‌کردند و می‌گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی‌روند و روزه برای آنها مشکل خواهد شد. 🔸 این دسته بیشتر اعیان زادگان بودند ولی در هر حال روزه را می گرفتند، چون اگر نمی‌گرفتند،درخانه خودشان هم، جا نداشتند. 🔸 مرحوم «احمد منشور» می‌گفت با «برادرم موقر»در مجلس قمار تا صبح مشغول شدیم چون به سحری نرسیدیم روزه را خورده بعد به منزل آمدیم خبر روزه خوری ما زودتر از خودمان به منزل رسیده بود همینکه وارد شدیم مادرم از ما رو گرفت. چند روز با ما مثل جذامی‌ها رفتار می‌کردند قدغن شده بود نوکرها به ما نزدیک شوند. غذایی اگر می‌آوردند، در اتاق می‌گذاشتد و فرار می‌کردند. ظرف‌های غذای مارا علی حده در حضور ما کنار حوض، خاک‌مال می‌کردند تا بالاخره با وساطت برادر بزرگتر مارا توبه دادند و دوباره به عضویت خانه پذیرفتند. 🔸برای خوردن روزه نیاز بود که طبیبی تصدیق مرض بدهد، اطبای آن دوره حتا اطبای یهودی ولو برای روزه خوری هم احترام تصدیق خود را داشتند و تصدیق دروغ نمی‌دادند. 🔸..محال بود وقت افطار صدای فقیری از کوچه بلند شود و چندین نفر داوطلب به سمتش نروند. ...دراین ماه کار تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول می‌شدند . طلبکار، سر وقت بدهکار نمی‌رفت . ادارات دولتی باز بود اما کسی مراجعه نمی‌کرد. مرافعه شرعی در دفتر علما متوقف می‌شد . محصلین دیوانی به سراغ مطالبه بدهکاری نمی‌رفتند. 🔸 در خانه‌ها کسی به نوکرها امر و نهی نمی‌کرد. اگر بنایی نیمه‌تمام بود صاحب کار، بیش از نصفِ روز کار نمی‌کشید اما اجرت روز کامل را میداد . خلاصه اینکه مردم در همه چیز رعایت یکدیگر را می‌کردند. 📙شرح زندگانی من؛ تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه جلد اول/ نشر هرمس؛ عبدالله مستوفي ✍نکات مثبت و منفی متعدد آن دوران قابل تامل هست؛ بخصوص که ماه مبارک رمضان آن قدر قداست داشت که مسلمان و یهودی؛ مذهبی و لوتی و دارا و نادار آن را حرمت و عزت می نهادند؛ واقعیتی که الان شاید کمی کم رنگ شده و‌بی حرمتی به مقدسات از جمله روزه خواری علنی توسط برخی افراد در ماه مبارک رمضان عادی شده... 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
✳️پیام تبریک ماه مبارک رمضان توسط رونالدو ✍ پی نوشت؛ طرف مسلمان نیست اما صرف حضور در عربستان باعث شده احترام بزاره و تبریک بگه؛ اما چرا سلبریتی های مسلمون ما که کم هم نیستند؛ از این احترامات خیلی بینشون رایج نیست؟! 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 مجازات روزه خواری در کشورهای مختلف مسلمان عرب زبان/نسیم 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓دومین پاسخ دکتر محمد محمد رضایی نماینده آیت الله سبحانی به ادعاهای مجتهد شبستری 👇 http://shabestan.ir/detail/News/609403 🔘و اینکه اقای مجتهد شبستری می گوید احکام فقهی فقط ناظر به جسم و ظاهر هستند؛ مثلا یک نمونه از نقض سخن ایشان قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام است که قاعده حاکمه فقهی است و ضرر را اعم از ضرر جسمی و روحی می داند؛ مثلا فردی که بیماری اعصاب دارد؛ اگر گرسنگی بکشد بیماری روحی و اعصاب او هم شدید تر می شود.در این مواقع پزشکان او را از گرسنگی منع کرده و در نتیجه روزه بر او واجب نیست .در این موارد پزشک اعم از جسم و روان را در نظر می گیرد و بالتبع ضرر هم مفهومی اعم دارد؛ پس برخلاف ادعای آقای شبستری این گونه نیست که فقه فقط محدود به جنبه های ظاهری و جسمانی باشد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
پایگاه نقد و تبیین
🌓 نظر محمد مجتهد شبستری و نقد احکام فقهی من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود.ب
👆جواب ارسالی همکار عزیزمان اقای دکتر محمد رضایی و از اعضای محترم کانال نقد و تبیین در مقابل ادعاهای دکتر مجتهد شبستری 🙏
سلام علیکم آقای شبستری هم فقط به ظاهر توجه کردند چون اگر به تفسیر مراجعه کند میداند که احکام که در قرآن و دستورات امامان سلام الله علیهم امده ، باید و نباید ظاهری نیست یک سئوال از آقای شبستری دارم چرا در ماه مبارک رمضان آمار جرم و جنایت کم میشود آیا این هم ظاهر است یا باطن؟
👆جواب ارسالی یکی دیگر از اعضای کانال 🙏