eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت اول 👈 از عصر روز دهم محرم تا اربعین 🔸داستان عشق به امام حسین ع همان گونه که ائمه ع فرمودند "حرارتی در قلوب دارد که هیچ گاه سرد نمی شود" از این رو از سال 61 هجری تا به امروز شاهدیم که هر روزه بر شکوه مراسم های آن واقعه الهی نه تنها در مناطق شیعه و مسلمان نشین بلکه در اکثر کشورهای دنیا رو به افزایش است.اما از آغاز تا کنون همواره با فراز و فرودهای عجیبی عجین بوده است،. 🔸از این رو در طول دهه اول ماه محرم برآنیم؛ هر روز به صورت گذرا به برخی از مقاطع مهم گرامیداشت عزای امام حسین ع در طول تاریخ؛ از آغاز تا دوران معاصر اشاره‌ کنیم. 🔸در صحرای کربلاء مراسم عزادارى امام حسین ع نخستین بار توسط خاندان و فرزندان او در کنار اجساد مطهر شهیدان در صحرای کربلا برگزار گردید. 🔸کاروان اسراء پس از آن، هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه، شام و مدینه، امام زین‏ العابدین ع و حضرت زینب س چه براى مردم کوچه وبازار و چه در دربار عبیدالله ویزید سخنرانى و مرثیه سرایی کردند. که باعث گریه و ناله کاروان اهل بیت ع و مردم می شد. 🔸نمونه های مردمی دفاع جانسوز کسانی مانند عفیف ازدری نابینا در مسجد کوفه در حضور عبیدالله که منجر به شهادت او‌شد؛ یا داستان سفیر روم در دربار اموی و قضیه هنده همسر یزید در شام که منجر به مرثیه سرایی علنی او در کاخ حکومتی شد؛ از نمونه های برجسته این داستان است. 🔸عزاداری تاریخی کاروان اربعین در قضیه جابر و عطیه و کاروان اهل بیت ع نیز اهمیت فراوانی در تبلیغ عزای اباعبدالله ع داشت، همچنين گریه های همراه با ندامت توابین و شیون و عزای مردم مدینه در هنگام ورود اسراء را هم باید آغازگر ارادت به اباعبدالله الحسین ع و شهدای کربلا در روزهای آغازین این واقعه به حساب آورد. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 با عرض سلام و تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین ع؛ به اطلاع می رساند طبق روال سال های گذشته در دهه اول ماه محرم هر روز صبح بجای یادداشت روز گزارشی کوتاه از تاریخچه عزاداری اباعبدالله الحسین ع از اغاز تا دوره معاصر اشاره خواهد شد. باشد که این اندک ارادت ما برگ سبزی به آن ارباب دو سرا باشد. انشالله 🤲
🌓 برداشت پول روسی با کارت بانک ایرانی 🔹با سفر فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران به روسیه کارت های بانکی شتاب در قالب طرح کهربا، درکلیه خودپردازهای روسیه قابل استفاده و تجار ایرانی با کارت‌های بانکی خود می توانند اسکناس روبل دریافت کنند. ✍ پی نوشت: این یعنی تجارت آسون با جغرافیای پهناور اوراسیا؛ امیدوارم آقای پزشکیان قدر این ظرفیت‌ها رو بدونه و مبادا اسیر وعده‌های نسیه و سرخرمنی برجامی بشی! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی به اعتراف دانشمند برجسته علوم سیاسی آمریکا 🔺 اسرائیل نمی‌تواند به ایران حمله کند و فقط فریبکاری می‌کند، ایران این روزها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، از آنجایی که ایران جایگاه خود را در جهان بهبود بخشیده، چرا که ایران به یک قدرت جهانی تبدیل شده است. ✍ پی نوشت: مرشایمر بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی و از مخالفان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ بود، کسی که با تصمیم اوکراین برای تسلیم سلاح‌های هسته‌ای‌اش در سال ۱۹۹۴ مخالفت کرد و پیش‌بینی کرد که اوکراین بدون یک عامل بازدارنده مورد تهاجم روسیه قرار خواهد گرفت؛ از جنجالی‌ترین نظرات مرشایمر نگرانی‌اش از نفوذ گروه‌هایی مانند طرفداران صهیونیست ها بر اقدامات آمریکا در خاورمیانه است که در کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی» مطرح کرده‌است. 🔺ضمنا پروفسور مرشایمر استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا در آذر 1396، میهمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود؛ او در سخنرانی خود با عنوان " چشم انداز سیاست قدرت­های بزرگ در قرن 21 " به مباحث مهمی اشاره کردند از جمله اینکه گفتند: ایران در خاورمیانه قدرت بزرگی است چرا که سرمایه انسانی خوبی دارد و همین قدرت ایران در منطقه، آمریکا را می‌ترساند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 آیا مغز ها غرب‌زده یا زنگ زده‌ می شوند؟! 🔹دقیقاً چه اتفاق شیمیایی درون مغز می‌افته که این حجم از تفاوت در آن ایجاد می شود؟! 🔺این کلیپ را ببینید؛ تا واقعیت این ادعا اثبات شود. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت دوم 👈 از فضای اختناق تا علنی شدن . 🔸عصر ائمه ع دردوران ائمه ع بعد از امام حسین ع اوج فشار و اختناق علیه ائمه ع بود، از این رو آن ها عزا و مرثیه امام حسین ع را به صورت مخفیانه و با یاد آوری مصائب کربلا در حضور خانواده واصحاب خود برگزار می نمودند. ( همان گونه که یادآوری و جشن عید غدیر در سالروز آن هیچگاه ترک نمی شد.). 🔺 نمونه آن را در زندگی امام صادق ع حکایت کرده اند که در ماه محرم خانواده اش را جمع می کرد و خود برای آن ها مرثیه می‌خواند؛ یا سخنان امام رضا ع خطاب به ابن شبیب در یادواری غمنامه کربلا در شب اول محرم نمونه دیگر آن است. 🔸قرن چهارم و عزاداری علنی بعد از عصر ائمه ع نیز فضای اختناق علیه شیعیان سنگین بود و عزادرای رسمی عملا ممکن نبود. تا اینکه عزاداری علنی نخستین بار در سال ۳۵۲ ق در زمان آل بویه در منطقه کرخ بغداد عملی شد؛ به دستور معزّالدوله در عاشورای سال ۳۵۳ عزای عمومی اعلام شد و از مردم خواسته شد که با پوشیدن جامه سیاه، اندوه خود را نشان دهند. در این دوران گریه برای امام حسین(ع) و نوحه ‏خوانی و برپایی ماتم برای آن امام بدون ترس و دلهره برگزار گردید. در این روز با آویختن پارچه‏ های سیاه، اعلام عزا ‏نمودند. در روز عاشورا مردم حتی برخی علمای حنفی مثل خواجه علی غزنوی و امام نجم الدین بلعمانی حنفی؛ سفیانیان را لعن می کردند، دستار از سر باز کرده نوحه میخواندند و خاک بر سر می افشاندند. 🔸همزمانی عاشورا و عید مهرگان‌ یک نمونه از توجه به اولویت عزای حسین ع در سال ۳۹۸ بود هنگامی که روز عاشورا مصادف با عید مهرگان شد، در اینجا مراسم عید را موقتا به تأخیر انداختند و به عزاداری پرداختند. مورخین به برپائی مراسم عزای حسینی در تمام طول سلطه آل بویه اشاره دارند، اما در همان دوره، با گسترش برگزارى مراسم روز عید غدیر و روز عاشورا و حساسیت اهل سنت و وقوع درگیریهای متعدد، شیعیان محله‏ کرخ بغداد از برگزارى مراسم عزای حسینی در سال ۳۹۳ منع شدند، که البته شیعیان با تحمل سختی همواره مقاومت می کردند. 🔺 جالب آنکه هر چه حکومت آل‏ بویه به پایان عمر خود نزدیک می شد و ضعف آن بیش‏تر می گردید، می کوشیدند به هر نحو ممکن، برگزارى مراسم عاشورا و عید غدیر را که خود بانى آن بودند، ملغى کنند. اما پافشارى شیعیان براى برگزارى مراسم عاشورا ادامه یافت. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 اقدام جالب مخبر؛ تصويرى كه مورد توجه برخی رسانه‌های جهان قرار گرفت. 🔹️برخی رسانه‌ ها با انتشار این عکس نوشتند؛ محمد مخبر هنگام نشست آغازین سازمان شانگهای در آستانه قزاقستان تصويری از رئیس‌جمهور شهید را روی میز گذاشت. ✍ پی نوشت: در مجموع عملکرد آقای مخبر در طول مدت بعد از شهادت آقای رئیسی منطقی و‌ درست بود و باید به ایشان خدا قوت گفت. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 چو ایران نباشد؛ تن من مباد! 🔵 انتخابات تموم شد ولی شجاعت هم‌وطنانمون در خارج از کشور رو یادمون نمیره که چطوری پوزه براندازان را با شجاعت به خاک مالیدن. 🔺همانطور که بی وطنی براندازان را مذمت می کنیم، شجاعت و وطن دوستی این هموطنان در پای صندوق های رای را هم باید تمجید کرد و ستود؛ بخصوص که معمولا مورد‌ آزاد و اذیت ناهموطنان گروه اول قرار می گرفتند! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت سوم . 🔸قرن پنجم در سال ۴۰۲ قمرى فخرالملک، وزیر سلطان بهاءالدوله برگزارى مراسم عاشورا را آزاد اعلام کرد و براى جلوگیرى از وقوع فتنه تدابیرى اندیشید، ولى بار دیگر خودش در سال ۴۰۶ قمرى برگزارى مراسم عاشورا را منع کند، که اصرار شیعیان محله کرخ به برگزارى آن، باعث نزاع آنها با ساکنان اهل سنت محله‏ باب‏ الشعیر بغداد شد که تعداد زیادى از شیعیان در این منازعه کشته شدند. 🔸برخی از سلاطین سلجوقى در عین دشمتی هایی که با شیعه داشتند؛ اما خود را از دوستداران ائمه شیعه نشان می دادند. ملکشاه به همراه خواجه نظام در سال ۴۷۹ق به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخى پس از سخنرانى و وعظ براى عالمان، مسئولان و طلاب نظامیه اهل سنت، روضه مى‏خواند. این رسم تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقى در بغداد و شهرهاى دیگر ایران معمول بوده است. 🔸قرن هفتم سرانجام در نیمه دوم قرن هفتم در سال ۶۵۶ق با سقوط بغداد و حاکمیت یافتن ایلخانان در ایران و عراق، فرصت مناسبى براى توسعه تشیع و برگزارى شعائر و مراسم مذهبى فراهم گردید و با روى خوش نشان دادن غازان خان به شیعیان و سرانجام با رسمى شدن مذهب تشیع در مدت کوتاهى در زمان "اولجایتو"، مراسم عزادارى عمومیت یافت. 🔸در این دوران بود که با زیرکی و دوراندیشی علامه حلی مکتب شیعه در ایران به صورت رسمی رواج یافت؛از این رو شاید این زمان اولین دورانی باشد که عزاداری های محرم در ایران به صورت گسترده و آزادانه انجام گرفت. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 ما راهی جز مقاومت نداریم! 🔴 دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه و فعال اجتماعی: من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکایی‌ها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...! ✍ پی نوشت: این ادبیات از کسی چون دکتر عبدالکریمی که غالبا به چهره ای چپ و منتقد او را می شناسند؛ خاص و شنیدنی است. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 تنها کشوری که در آن کودتا نشده؟! 🔴 سوال جفری ساکس، اقتصاددان مشهور آمریکایی:چرا ایالات متحده تنها کشوری در جهان است که هرگز در آن کودتا نشده است؟ 🔺عجب پاسخی به سوال خودش داد!زیرا ما تنها کشوری در جهان هستیم که در آن سفارت آمریکا وجود ندارد.... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت چهارم 👈 تیموریان و صفویان 🔸قرن نهم مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند. 🔸قرن دهم قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که به فرهنگ عزاداری شیعیان و نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد. همچنین شاهان صفوی که خود را از اولاد اهل بیت ع می‌دانستند؛ شاعران را تشویق می کردند به جای تعریف و تمجید از آنان به مدح ائمه و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بپردازند که نمونه بارز آن شعر محتشم کاشانی است. 🔸نمونه دیگر آن کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته‎ تحریر درآمده بود؛ اما سنگ بنایی شد در دوره صفویه برای سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار؛ متون و نمایش‎های تعزیه خوانده می شد. 🔸عزاداری دو ماهه از ابتدای محرم تا پایان صفر بیشتر در این دوره به یک فرهنگ ماندگار درآمد. و حتی چنانکه اگر سالی ایام عاشورا با عید باستانی نوروز مقارن می‌شد، برای رعایت ایام سوگواری، جشن نوروز را به تعویق می انداختند. 🔸ضمنا زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد و به عنوان یک آسیب فراگیر دوام پیدا کرد! 🔸از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت. 🔸گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که معمولا توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده. 🔸برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند.... ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•