eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت سوم . 🔸قرن پنجم در سال ۴۰۲ قمرى فخرالملک، وزیر سلطان بهاءالدوله برگزارى مراسم عاشورا را آزاد اعلام کرد و براى جلوگیرى از وقوع فتنه تدابیرى اندیشید، ولى بار دیگر خودش در سال ۴۰۶ قمرى برگزارى مراسم عاشورا را منع کند، که اصرار شیعیان محله کرخ به برگزارى آن، باعث نزاع آنها با ساکنان اهل سنت محله‏ باب‏ الشعیر بغداد شد که تعداد زیادى از شیعیان در این منازعه کشته شدند. 🔸برخی از سلاطین سلجوقى در عین دشمتی هایی که با شیعه داشتند؛ اما خود را از دوستداران ائمه شیعه نشان می دادند. ملکشاه به همراه خواجه نظام در سال ۴۷۹ق به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخى پس از سخنرانى و وعظ براى عالمان، مسئولان و طلاب نظامیه اهل سنت، روضه مى‏خواند. این رسم تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقى در بغداد و شهرهاى دیگر ایران معمول بوده است. 🔸قرن هفتم سرانجام در نیمه دوم قرن هفتم در سال ۶۵۶ق با سقوط بغداد و حاکمیت یافتن ایلخانان در ایران و عراق، فرصت مناسبى براى توسعه تشیع و برگزارى شعائر و مراسم مذهبى فراهم گردید و با روى خوش نشان دادن غازان خان به شیعیان و سرانجام با رسمى شدن مذهب تشیع در مدت کوتاهى در زمان "اولجایتو"، مراسم عزادارى عمومیت یافت. 🔸در این دوران بود که با زیرکی و دوراندیشی علامه حلی مکتب شیعه در ایران به صورت رسمی رواج یافت؛از این رو شاید این زمان اولین دورانی باشد که عزاداری های محرم در ایران به صورت گسترده و آزادانه انجام گرفت. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 ما راهی جز مقاومت نداریم! 🔴 دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه و فعال اجتماعی: من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکایی‌ها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...! ✍ پی نوشت: این ادبیات از کسی چون دکتر عبدالکریمی که غالبا به چهره ای چپ و منتقد او را می شناسند؛ خاص و شنیدنی است. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 تنها کشوری که در آن کودتا نشده؟! 🔴 سوال جفری ساکس، اقتصاددان مشهور آمریکایی:چرا ایالات متحده تنها کشوری در جهان است که هرگز در آن کودتا نشده است؟ 🔺عجب پاسخی به سوال خودش داد!زیرا ما تنها کشوری در جهان هستیم که در آن سفارت آمریکا وجود ندارد.... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت چهارم 👈 تیموریان و صفویان 🔸قرن نهم مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند. 🔸قرن دهم قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که به فرهنگ عزاداری شیعیان و نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد. همچنین شاهان صفوی که خود را از اولاد اهل بیت ع می‌دانستند؛ شاعران را تشویق می کردند به جای تعریف و تمجید از آنان به مدح ائمه و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بپردازند که نمونه بارز آن شعر محتشم کاشانی است. 🔸نمونه دیگر آن کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته‎ تحریر درآمده بود؛ اما سنگ بنایی شد در دوره صفویه برای سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار؛ متون و نمایش‎های تعزیه خوانده می شد. 🔸عزاداری دو ماهه از ابتدای محرم تا پایان صفر بیشتر در این دوره به یک فرهنگ ماندگار درآمد. و حتی چنانکه اگر سالی ایام عاشورا با عید باستانی نوروز مقارن می‌شد، برای رعایت ایام سوگواری، جشن نوروز را به تعویق می انداختند. 🔸ضمنا زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد و به عنوان یک آسیب فراگیر دوام پیدا کرد! 🔸از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت. 🔸گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که معمولا توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده. 🔸برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند.... ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 عصبانیت انفجاری منشه امیر، سردبیر رادیو فارسی اسرائیل از ارسال پیام حمایتی دکتر پزشکیان به سیدحسن نصرالله 🔺
رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت.
پی نوشت: احتمالا اسرائیلی ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بوهایی به دماغشون خورده بود؛ که این پیام خیلی چیزا را روشن کرد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 اهمیت جهاد تبیین از نگاه کارشناسان اینترنشنال ⛔️ اذعان کارشناسان شبکه صهیونیستی اینترنشنال به قدرت "جهاد تبیین" طرح شده از سوی رهبر ایران، 🔺
اسرائیل و جوامع غربی زیر آتش سنگین روشنگری‌های ایران قرار گرفتند!
پی نوشت: این سخنان نشان ار تاثیر و اهمیت جهاد تبیین حتی در سطح بین الملل و براندازان دارد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت پنجم 🔸قرن دهم به بعد بعد از صفویه عملا عزادرای و اظهار ارادت به اباعبدالله الحسین ع در ایران و مناطق همجوار به یک فرهنگ و بلکه جزئی از زندگی مردم شده بود. 🔻دوران افشار و زندیه 🔸از عزاداری در دوره افشار و زندیه گزارش هایی نقل شده است؛ از جمله گسترش عمومی تعزیه خوانی و دیگر ﺷﮑﻞﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ آغاز شده از ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ را مربوط به این دوره می دانند؛ بخصوص اهتمام و توجه شخص کریم خان به برگزاری مراسمات عمومی محرم در شهر شیراز مثال زدنی است. 🔸عصر قاجار در عصر قاجار شاهان احترام خاصی برای عزاداری محرم قائل بودند. توجه خاصی به تعزیه در این زمان صورت می گرفت؛ ساختن تکیه معروف وبزرگ دولت در تهران برای برگزاری روضه و تعزیه از جمله کارهای قاجار و شخص ناصرالدین شاه بحساب می آید! 🔺کسی مانند ناصرالدین شاه در رثای امام حسین شعر می سرود و گاه در روضه ها از هوش می رفت. 🔸از دیگر رسوم عزاداری محرم مراسم قمه زنی بود که در روز عاشورا انجام می‌گرفت و عزاداران کفن‌پوش در قالب دسته‌جات اقدام به قمه زنی می‌کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم زنی، سنگ‌زنی قفل آجین و شمع آجین کردن بدن هم وجود داشت که اکنون منسوخ شده است؛ عزادارن برای قفل‌آجین کردن، بدن خود را سوراخ کرده و به آن قفل می‌زدند که عملی بسیار دردناک بود. البته گفته شده استعمارگران هم با توجه به‌ فقر فرهنگی جامعه در پیدایش و گسترش اموری چون قمه زنی بی تاثیر نبودند؛ که متاسفانه آثار سوء آن تا به امروز همچنان برقرار است! 🔸دوران پهلوی در دوره پهلوی رضا شاه در ابتدای سلطنت، در عزاداری پیش‌قدم بود و خودشﺑﻪﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺳﺮ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﻣﯽﮐﺮﺩ. اما بعدها با عزاداری علنی و خیابانی مخالفت کرد، این موجب شد مراسم ها بیشتر به درون خانه ها رفت و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏ع ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. و عملا ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻔﻘﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪ که ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷد که این فرهنگ روضه های خانگی را می توان گفت بیشتر متأثر از همان دوران است. 🔺هر چند بعدها با فشار مردم و بخصوص علما این مراسم ها بخصوص در دوران محمد رضا شاه جنبه علنی و سیاسی پیدا کرد و عملا زمینه ساز اعتراضات مردمی و پیدایش انقلاب اسلامی گردید؛ که به تعبیر دقيق امام خمینی ره در بیان تاثیر این مراسمات در گستره تاریخ و دوره معاصر فرمودند: ما هرچه داریم از محرم و صفر است. . ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دکتر پزشکیان و وعده‌های انتخاباتی، قسمت اول 🔸برخی از مخالفان دکتر پزشکیان در تلاش‌اند که بگویند ایشان یک «نامزد بی‌برنامه و بی‌وعده» بوده است. نکته جالب این است که عده نه چندان کمی از مدافعان ایشان نیز هر چند به انگیزه دیگری، همین ادعا را دنبال می‌کنند و می‌گویند ایشان هیچ قول و قراری با مردم در میان نگذاشته است! و هیچ تعهدی نسبت به حل مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نداده است و همه چیز را به نظر کارشناسان ارجاع داده است! ♦️اما بدون تردید این ادعاها همگی خلاف واقع‌اند. 16 میلیون نفری که به ایشان رای داده‌اند، هرگز چنین نظری نداشته و چنین فهمی از سخنان جناب دکتر پزشکیان نداشته‌اند! مگر می‌شود 16 میلیون‌ها انسان آگاه و مختار به «هیچ» رای دهند؟! 🔹بلکه حقیقت آن است که دلیل اصلی گرایش 16 میلیون نفر به جناب دکتر پزشکیان اولاً، موافقت با برنامه‌های ایشان؛ ثانیاً، احساس قدرت عملی در ایشان برای اجرایی کردن آنها؛ و ثالثاً، احساس صداقت در گفتار ایشان نسبت به وعده‌هایش بوده است. ایشان نیز کراراً «شرافت» و «اعتبار» و «آبروی» خود را ضامن صداقت و عمل به وعده‌هایش می‌دانست. ✔️دکتر پزشکیان کراراً و با استنادات فراوان به کلمات امیرمؤمنان علیه السلام تاکید کردند که می‌خواهند الگویی از حکومت عدل علوی را محقق کنند؛ او می‌گفت: «من بارها گفته‌ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است» به نظر می‌رسد حتی گرایش برادران اهل سنت به جناب دکتر پزشکیان نیز به دلیل صداقتی بود که در ایشان برای الگوگیری از حکومت عدل علی می‌دیدند. ✔️او قول داد که هرگز اجازه نخواهد داد کسی در گوشه و کنار کشور، سر گرسنه بر بالین نهد؛ او گفت: «من نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند» ✔️او تصریح کرد که من از پولدارها خواهم گرفت و به محرومان خواهم داد: «در ارتباط با یارانه‌ها طبیعی است نباید به من و آدم‌هایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.» ✔️او قول داد که در دولت او همه مردم از امکانات اقتصادی و آموزشی و رفاهی برابر برخوردار خواهند بود: «در آموزش و بهداشت باور دارم باید همه از امکانات برابر و عادلانه برخوردار باشند.» ✔️او چندین و چند بار با نمایش نمودار تورم سال‌های اخیر، تصریح کرد که الان تورم کشور 60 درصد است و از طرفی قول داد که حقوق همه کارکنان دولت را مطابق با تورم سالانه افزایش خواهد داد. (یعنی افزایش 60 درصدی حقوق همه کارکنان دولت را برای امسال وعده داد. و سال‌های آینده نیز به تناسب تورم، حقوق‌ها را افزایش خواهد داد) ✔️او گفت برخلاف سخن کسانی که در ستادش فعالیت می‌کنند هیچ تغییری در قیمت بنزین و آب و برق و گاز نخواهد داد. بلکه خطاب به مردم تصریح کرد: «دروغ بزرگ افزایش قیمت بنزین برای تخریب آرای سرنوشت‌ساز شما مردم عزیز طراحی شده است.» و در مقابل این اعتراض که خود شما قبلا گفته‌اید هر لیتر بنزین باید قیمتش 20 یا 25 هزار تومان باشد گفت: «آن موقعی که حرف بنزین 25 هزارتومانی را زدم که من در دولت نبودم.» 🖊احمدحسین شریفی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ عزاداری محرم در کشور عربستان سعودی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ️ ✳️ عزاداری شیعیان مقیم فرانسه مقابل برج ایفل پاریس در ایام محرم 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓آقای عقلانیت! لطفاً مردم را نترسانید! ▫️دکتر محسن رنانی در دهه‌های اخیر با تمرکز روی مفاهیمی مانند توسعه و عقلانیت، اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده است. او در نشر دیدگاه‌هایش، فعال و خلاق بوده و می‌کوشد ایدۀ خود را عمومی کند. ظهور اجتماعی و سیاسی دارد و از این جهت توانسته از برخی هم‌قطاران دانشگاهی‌اش پیشی گرفته و مخاطبان بیشتری را با خود همراه نماید. ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین تصویری که از چنین چهره‌هایی نزد مردم و علاقمندان علوم انسانی و اجتماعی ساخته می‌شود، تصویرِ یک انسان آزاداندیش، اهل مدارا، روادار و مردم‌مدار و... است؛ همان ویژگی‌هایی که بارها در قالب دستورالعمل‌های اخلاقی ذیل ایدۀ مرکزی توسعه و عقلانیت برشمرده‌اند. در کشاکش رویدادها و منازعات اجتماعی و سیاسی، اما پرده‌ها می‌افتد و بسیاری از دستورالعمل‌ها، مدعاها، گفتارها و آموزه‌های جذاب و خوش‌رنگ، رنگ می‌بازند و آن روشنفکرِ نسخه‌پیچ و اصلاح‌گر و الهام‌بخش، به یکباره در هیبت یک آدم تندمزاج و عصبی و برچسب‌زن ظاهر می‌شود! رنانی، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن ترکیب آرای کاندیداها در استان‌های مختلف، از فرط عصبانیت، به این دلیل که میزان آرای رقیب در اصفهان بیشتر بوده، زبان به طعن و تعریض و تحقیرِ همشهریانش گشوده و اصفهان را روستا نامیده است! چنین رفتار خشن و تحقیرآمیزی، شاید اگر از سوی برخی تندروهای حاشیه‌ای سر می‌زد، چندان عجیب نبود، اما وقتی شخصی با یال و کوپال روشنفکری و منادیِ عقلانیت و انسان‌مداری، اینگونه عنانِ اعتدال از کف می‌دهد و همزمان دست به تحقیرِ روستا و روستاییان از یک سو و همشهریانش از سوی دیگر می‌زند، باید به سوگ نشست. این حد از عصبیت و خشونت و تحکم علیه گروهی از مردم، صرفاً به این دلیل که آنها مانند محسن رنانی فکر نمی‌کنند، عبرت‌انگیز و درس‌آموز است. این تفکر_محدودکننده و حذفی و این اندیشۀ تبعیض‌آلود، چگونه می‌تواند بلندگوی توسعه و عقلانیت و دموکراسی باشد؟ عقلانیتی که میوۀ آن، تلاش برای سانسور گروه بزرگی از مردم و سلب حق نتخاب از آنها باشد، تنها به درد سخنرانی‌های سرگرم‌کننده و کتاب‌سازی‌های زرد و بازاری می‌خورد. رنانی البته تنها روشنفکری نیست که باور مکتوم خود را در بزنگاه‌ها علنی می‌کند. دیگرانِ پرتعدادی هم سال‌ها با نشر آموزه‌های توسعه‌گرایانه و ترویج ایدۀ تساهل و تسامح، پرمشتری شده‌اند، اما در کش و قوس‌های سیاسی و اجتماعیِ نه چندان پرمخاطره و دشوار، نشان داده‌اند که توپِ توسعه‌شان فقط برای فرودستان و ضعفا پُر است. استانداردهای دوگانۀ این چهره‌های پرمدعا، بارها و بارها در ساحاتِ اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و... رخ نموده و آنها همچنان با همین تضادها و تعارض‌ها تقدیس و تکریم می‌شوند. ما نمی‌گوییم محسن رنانی علیه کسی موضع نگیرد؛ او آزاد است حتی نفسِ گروهی از مردم را که انتخابشان مانند او نیست، ببُرد؛ اما قبل از این بگیر و ببند، دکانِ خطابه در باب توسعه‌گرایی و عقلانیت و دموکراسی را تخته کند و جلوی دکانش بنشیند و به هر کس که دلش خواست، متلک بیندازد! ✍ روح الله رشیدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت ششم 🔸عصر حاضر زمان حاضر، اوج گسترش تشیع و عشق به اهل بیت و امام حسین ع در دنیاست، اگر تا چند دهه پیش فقط چند کشور دارای جمعیت شیعه در محرم به عزاداری می پرداختند، اما امروز بدون اغراق شاید کمتر کشوری در تمام نقاط دنیا بتوان پیدا کرد که حد اقل یک مراسم مختصر برای امام سوم شیعیان برگزار نکنند. 🔸برخی نمونه ها تا جایی که در هندوستان روز عاشورا مورد تجلیل و احترام ویژه ای قرار می گیرد، و از روزهای تعطیل این کشور به حساب می آید و بنده در سفر به هند از نزدیک صحت این مساله را تحقیق کردم که در تلفظ هندی ها به آن "مُهرَم" گفته می شود؛ البته شاید سخن معروف مهاتما گاندی رهبر بزرگ هندوستان در این باره بی تاثیر نبوده باشد که در عظمت امام حسین ع گفته بود قیامش علیه انگلیسی ها را از او فرا گرفته است، یا شیعیان ترکیه و مراسمات سنگینی که در شهرهای مختلف از جمله استانبول با حضور سران عالی مملکت برگزار می کنند تا جایی که از دولت تقاضای تعطیلی رسمی این روز را کرده اند؛ حتی در شهری مانند لندن طبق اخبار و گزارش های دقیق در محرم ده ها مجلس عزا برگزار می گردد؛ همچنین است دیگر مناطق و بلاد مانند شهر های آمریکا و اروپا که کم و بیش چنین است و رسانه ها در محرم آن ها را بازتاب می دهند. 🔸حالا واقعا چرا؟! در نهایت برمی گردیم و مجددأ می پرسیم؛ چرا حسین در میان همه چهره ها و ستاره های عالم، محبوب ترین است و بدون اغراق بیشترین تجلیل در تمام عالم هستی از او می شود؟! آیا در این باره جوابی بهتر از این می‌شود داد؛ جز همان جمله معروف پیامبر اکرم ص که " حسین حرارتی در دل های مردمان و مؤمنان دارد که هیچ گاه سرد نخواهد شد." و بلکه روز به روز بر گرمی آن افزوده می شود؟! 🔸در پایان بنظر می آید در کنار اهمیت بزم عزای حسین ع که باید بهتر از گذشته باشد، وقت چند تذکر به خودمان است: 1- عزاداری را همانند عصر ائمه و صاحبان اصلی عزا حتی الامکان بی پیرایه و مبتنی بر واقعیت های عاشورایی برگزار کنیم. 2- مناسب است در عین حفظ شور حسینی که حتما لازم است از شعور حسینی نیز غافل نباشیم که مطالعه و استفاده از منابع و مقاتل معتبر راهکار مفیدی است. ۳_ امام حسین ع را یک بعدی و مبتنی بر احساس و اندیشه خویش تفسیر نکنیم؛ نه متعصبانه فقط بر عطش او دم بزنیم و نه روشنفکرانه سنت و آئین های عاشورایی را نادیده بگیریم. ۴در کنار عزاداری بر حسین ع کمی هم عزا برخودمان نماییم که در راه و رسم زندگی چقدر با او و یاران یارش فاصله داریم؟! ⏫ قسمت بعد: ارتباط بین عزاداری ایرانیان به نام سیاوشان و عزاداری بر امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•