eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓 نظر محمد مجتهد شبستری و نقد احکام فقهی من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود.به نظر من در عبادات باید مفهوم «وجوب» را ڪنار گذاشت و به‌جای آن، مفهوم «توصیه» را باید قرار داد. مفهوم وجوب ڪه واجب است ظهر چنین نماز بخوانید و واجب است ڪه روزه بگیرید. این مفهوم به باور من اعتبار خود را از دست داده است. عبادات را به‌عنوان یڪ سلسله اعمال بدنی، روحی و روانی ڪه به منظور تعالی روحی مفیدند، می‌توان «توصیه» ڪرد. این عبادات (اگر) با مراعات اصول اخلاقی و زیستن اخلاقی باشد، برای عدّه‌ی زیادی بهداشت روانی به‌ دنبال داشته و آنان را تعالی می‌بخشد. به نطر من آنچه اصل و اساس تقرّب انسان به خداست، فضیلت‌های اخلاقی و اعمال متناسب با آنها است، «خُلق» شریف است نه دولا راست شدن. باید توصیه ڪرد ڪه خُلق عوض شود و ساختار فضیلتی تغییر یابد. اگر آن ساختار فضیلتی تغییر نڪند هزار بار هم آدمی عبادت ڪند، به هیچ جایی نمی‌رسد. یعنی درست برعڪس آنچه اڪنون رایج است ڪه به عبادات اصالت داده می‌شود. من با این رویّه ڪاملاً مخالفم. توصیه باید به ڪسب فضایل اخلاقی و مزیّن شدن به خلق‌های انسانی باشد. آیا احڪام روزه صرفا معطوف به جسم است؟ "فقه"، عموما ناظر به جسم و بدن مومنان است. اگر فتوا و حڪمی صادر می‌ڪند، و اگر چیزی را حلال ویا حرام می‌داند، نیز معطوف به مدیریت و مهندسیِ بدن است. در هر چه امر و یا نهی می‌ڪند، در واقع بدن را امر و یا نهی می‌ڪند. هم‌چنان ڪه در دینداری عارفان، دل مومن و آن چه امروزیان از آن به ساحت عواطف، احساسات و یا بعد وجودی آدمی یاد می‌ڪنند، محل اعتنا و توجه است. عارف می‌خواهد مومن با وجود و قلب خویش با هستی رابطه برقرار ڪند. از این رو ایمان نزد عارف، توجه قلبی و وجودیِ تمام عیار به امر متعال است. اما ایمان نزد فقیه، مجموعه‌ای از حرڪات بدنی در آستانه‌ی هستی است. به عنوان مثال، نمازِ فقیه پسند، مجموعه‌ آدابی است ڪه تنها جسم آدمی را درگیر می‌ڪند. مانند وضوی دست و صورت، ایستادن و خم و راست شدن و حرڪات زبانی و تلفظ صحیح الفاظ. روزه، امساڪ از خوردن و آشامیدن بدن و ڪشیدن بار گرسنگی است. حج ، حرڪت بدنی، انتقال و چرخیدن و دویدن و موی سر را تراشیدن است. این همه اصرار بر حجاب زنان به دلیل توجه بیش از حد فقه به تن زنان است.   در عموم احڪام فقهی، آن چه نادیده انگاشته می‌شود، ساحت روان و درون  آدمی است. همان ڪه مورد توجه عارفان و علمای اخلاق از یڪ سو و از سوی دیگر، روان‌شناسان و روان‌پزشڪان قرار می‌گیرد. بنابر این وقتی در حڪم فقهی می‌گویند: اگر احتمال عقلانی و ترس از ضرر می‌دهید، نباید روزه بگیرید. منظورشان به نحو اغلب، ترس از ضرر و آسیب به جسم است. به همین علت است ڪه برای تشخیصِ ضرر و زیان، پای پزشڪان را در میان می‌ڪشند. وقتی فقیه به این آیه می‌رسد ڪه "خدا هیچ ڪس را تڪلیف نڪند مگر به قدر توانایی او"(۲۷۶/بقره)، از توانایی مورد نظر در این آیه، توانایی جسمی و بدنی برداشت می‌ڪند. از این رو در هنگامی ڪه جواز فقهی برای تعدد زوجات مردان صادر می‌ڪند، اساسا به " تاب‌آوری روان‌شناختی" زنان بی توجه است. و یا هنگامی ڪه ازدواج زودهنگام دختران خردسال را مجاز می‌یابد و یا تڪالیف زنان را در قبال همسران معلوم می‌ڪند، توانایی روان‌شناختی‌شان را در میان نمی‌آورد. گویی وسع و ظرفیت و توانایی انسان به همان توانایی و وسع بدنی خلاصه می‌شود. همان گونه ڪه اشاره شد، منظور عموم فقیهان از ضرر احتمالی ناشی از روزه گرفتن آسیب و ضرر جسمی است. به سخن دیگر، گویا نزد ایشان اساسا سلامت و تعادل روان و ساحت درون چندان به رسمیت شناخته نشده است. در حالی ڪه بسیار ڪسانی هستند ڪه در وقت گرسنگی و تشنگی، شدیدا بی‌حوصله، زودرنج، ڪج خلق و ڪم طاقت می‌شوند و به همین علت، خشم و عصبانیت‌های زودهنگام، گاهی خمودی و افسردگی از خود بروز می‌دهند. وقتی تعادل درون ڪاهش می‌یابد، اخلاق نیز در آن‌ها ڪم‌رنگ شده و در نهایت، رفتار‌شان نیز به سمت غیراخلاقی شدن ڪشیده شده می‌شود. خلاصه آن ڪه فقیه نسبت به آثار و نتایج روان‌شناختی صدور فتوا و احڪام، ڪه نتایجش در ڪوتاه و بلندمدت نشان داده می‌شود، التفاتی نمی‌ڪند و تو گویی نزد فقیهان، آدمی، تڪ بعدی و تڪ ساحتی است و آن هم بعد جسمانی است. شاید همین بی‌توجهی به ساحت روان آدمی است ڪه فقیه را امروزه دچار چالشی بزرگ ڪرده است. اگر فقیهان به بعد دوم انسان عطف توجه می‌ڪردند و تڪلیف فقهی را متناسب با وسعِ تن و روان بر دوش مومنان می‌گذاشتند، بسیاری از احڪام فقهی این نبود ڪه امروزه شاهدش هستیم. به نظر می رسد توجه و اهتمام جدی فقیهان به ساحت روان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و اساسا لازمه‌ی ادامه‌ی حیات فقه، بازخوانی و بازسازی بر اساس توان و تحمل روان‌شناختی است. ✍منتظر نقد و نظر شما درباره پست فوق هستیم. 👇👇👇👇👇
این پست که ديدگاه نسبتا چند سال پیش آقای مجتهد شبستری هست؛ بنابر نگاه نقد و تبیینی گروه ارائه می گردد؛ آیا بنظر شما چه نقدی بر اندیشه فوق از ایشان وارد هست؟ نقد و نظر شما در گروه بارگزاری می گردد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 حرمت ماه رمضان در زمانه قاجار 🔹یادداشت روز ( بازنشر) 🔸به جز مقدسینی که قبل از افطار راهی مسجد می‌شدند و آنها که دم صبح هم همین کار را می‌کردند، دسته سومی هم بودند که شب را به قمار صبح می‌کردند و می‌گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی‌روند و روزه برای آنها مشکل خواهد شد. 🔸 این دسته بیشتر اعیان زادگان بودند ولی در هر حال روزه را می گرفتند، چون اگر نمی‌گرفتند،درخانه خودشان هم، جا نداشتند. 🔸 مرحوم «احمد منشور» می‌گفت با «برادرم موقر»در مجلس قمار تا صبح مشغول شدیم چون به سحری نرسیدیم روزه را خورده بعد به منزل آمدیم خبر روزه خوری ما زودتر از خودمان به منزل رسیده بود همینکه وارد شدیم مادرم از ما رو گرفت. چند روز با ما مثل جذامی‌ها رفتار می‌کردند قدغن شده بود نوکرها به ما نزدیک شوند. غذایی اگر می‌آوردند، در اتاق می‌گذاشتد و فرار می‌کردند. ظرف‌های غذای مارا علی حده در حضور ما کنار حوض، خاک‌مال می‌کردند تا بالاخره با وساطت برادر بزرگتر مارا توبه دادند و دوباره به عضویت خانه پذیرفتند. 🔸برای خوردن روزه نیاز بود که طبیبی تصدیق مرض بدهد، اطبای آن دوره حتا اطبای یهودی ولو برای روزه خوری هم احترام تصدیق خود را داشتند و تصدیق دروغ نمی‌دادند. 🔸..محال بود وقت افطار صدای فقیری از کوچه بلند شود و چندین نفر داوطلب به سمتش نروند. ...دراین ماه کار تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول می‌شدند . طلبکار، سر وقت بدهکار نمی‌رفت . ادارات دولتی باز بود اما کسی مراجعه نمی‌کرد. مرافعه شرعی در دفتر علما متوقف می‌شد . محصلین دیوانی به سراغ مطالبه بدهکاری نمی‌رفتند. 🔸 در خانه‌ها کسی به نوکرها امر و نهی نمی‌کرد. اگر بنایی نیمه‌تمام بود صاحب کار، بیش از نصفِ روز کار نمی‌کشید اما اجرت روز کامل را میداد . خلاصه اینکه مردم در همه چیز رعایت یکدیگر را می‌کردند. 📙شرح زندگانی من؛ تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه جلد اول/ نشر هرمس؛ عبدالله مستوفي ✍نکات مثبت و منفی متعدد آن دوران قابل تامل هست؛ بخصوص که ماه مبارک رمضان آن قدر قداست داشت که مسلمان و یهودی؛ مذهبی و لوتی و دارا و نادار آن را حرمت و عزت می نهادند؛ واقعیتی که الان شاید کمی کم رنگ شده و‌بی حرمتی به مقدسات از جمله روزه خواری علنی توسط برخی افراد در ماه مبارک رمضان عادی شده... 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
✳️پیام تبریک ماه مبارک رمضان توسط رونالدو ✍ پی نوشت؛ طرف مسلمان نیست اما صرف حضور در عربستان باعث شده احترام بزاره و تبریک بگه؛ اما چرا سلبریتی های مسلمون ما که کم هم نیستند؛ از این احترامات خیلی بینشون رایج نیست؟! 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 مجازات روزه خواری در کشورهای مختلف مسلمان عرب زبان/نسیم 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓دومین پاسخ دکتر محمد محمد رضایی نماینده آیت الله سبحانی به ادعاهای مجتهد شبستری 👇 http://shabestan.ir/detail/News/609403 🔘و اینکه اقای مجتهد شبستری می گوید احکام فقهی فقط ناظر به جسم و ظاهر هستند؛ مثلا یک نمونه از نقض سخن ایشان قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام است که قاعده حاکمه فقهی است و ضرر را اعم از ضرر جسمی و روحی می داند؛ مثلا فردی که بیماری اعصاب دارد؛ اگر گرسنگی بکشد بیماری روحی و اعصاب او هم شدید تر می شود.در این مواقع پزشکان او را از گرسنگی منع کرده و در نتیجه روزه بر او واجب نیست .در این موارد پزشک اعم از جسم و روان را در نظر می گیرد و بالتبع ضرر هم مفهومی اعم دارد؛ پس برخلاف ادعای آقای شبستری این گونه نیست که فقه فقط محدود به جنبه های ظاهری و جسمانی باشد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
پایگاه نقد و تبیین
🌓 نظر محمد مجتهد شبستری و نقد احکام فقهی من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود.ب
👆جواب ارسالی همکار عزیزمان اقای دکتر محمد رضایی و از اعضای محترم کانال نقد و تبیین در مقابل ادعاهای دکتر مجتهد شبستری 🙏
سلام علیکم آقای شبستری هم فقط به ظاهر توجه کردند چون اگر به تفسیر مراجعه کند میداند که احکام که در قرآن و دستورات امامان سلام الله علیهم امده ، باید و نباید ظاهری نیست یک سئوال از آقای شبستری دارم چرا در ماه مبارک رمضان آمار جرم و جنایت کم میشود آیا این هم ظاهر است یا باطن؟
👆جواب ارسالی یکی دیگر از اعضای کانال 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓باشگاه چلسی انگلیس و‌ برگزاری مراسم افطاری ♻️باشگاه چلسی برای اولین بار در تاریخ تیم‌های انگلیسی اقدام به پخش اذان و میزبانی از روزه‌داران برای مراسم افطار در روزشگاه استمفورد بریج کرد. ⚽️کانال اخبار ورزشی ✍پی نوشت؛ ظاهرا علاوه بر تحولات سیاسی و اقتصادی در پیچ تاریخی جهان؛ در حوزه گرایش به دین، مذهب و معنویت نیز باید شاهد اتفاقات مهمی باشیم. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 بی بی سی فارسی تعطیل شد.  🔘دیروز شبکه بی بی سی رسما اعلام کرد: با آخرین برنامه چشم‌انداز بامدادی، پس از نزدیک به ۸۳ سال؛ پخش برنامه‌های رادیو فارسی بی‌بی‌سی متوقف می شود. ✍پی نوشت: بی بی سی پس از این همه سال خیانت و نفرت پراکنی علیه ملت ایران و حتی هم‌دستی با کودتاگران ‎به کار خود پایان داد؛ شک نکنید در مدت اندکی ایران اینترنشنال و منوتو هم به رادیو بی‌بی‌سی و تاریخ خواهند پیوست. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓نگرانی شدید ترامپ از اتحاد ایران، چین، روسیه و سعودی 🔘به این موضوع فکر کنید که روسیه ، چین و ایران هیچ وقت در یک جبهه متحد نبودن، این نشدنی بود. روسیه و چین طبیعتاً خیلی بعید بود که با هم متحد بشن. ما اونها رو به خاطر سیاست‌های حقیقتاً احمقانه در حوزه انرژی مجبور کردیم که با هم متحد بشن. 🔘حالا شما ایران و حتی میتونی عربستان سعودی رو هم به این جمع اضافه کنی. چون بین عربستان و ایران هم اتحاد شکل گرفت. به این فکر کنید که چین جلوتر از آمریکا یک اتحاد بین ایران و عربستان ایجاد کرد. 🔘چین جلوتر از آمریکا یک اتحاد ایجاد کرد و اختیار خاورمیانه رو در چنگ خودش گرفت و هنوز هیچکس (در آمریکا) نمیدونه که دقیقا چه اتفاقی افتاد! همه این رویدادها در مقابل دیدگاه بایدن رخ داد. این واقعا باورنکردنی هست! ✍پی نوشت: حالا تازه اول کاره خیلی اتفاقات دیگر در راه است.  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓شهروند باکویی با نگرانی می‌گوید: ای علی اف، ایران را آمریکا نتوانست شکست بدهد تو می تونی؟! ⛔️ کاری نکنید مردم را به کشتن بدهید، اگر دو تا از موشک های ایران به باکو اصابت کند، همه چیز از بین خواهد رفت.  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓به ایران سفر نکنید، این کشور درحال جنگ و فروپاشیه، شاید کشته بشید، اونجا همش بیابونه، مردم با شتر اینور اونور میرن و... ⏫گزارش یک گردشگر خارجی از ایران و تصوری که قبل از سفر داشت ولی صحبتهاش بعد از سفر به ایران رو ببینید جالبه ✍پی نوشت: واقعا رسانه های بیگانه و معاند چطوری ایران را در ذهن مردم سیاه و تاریک نشان دادند؟!  🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓مصر از آغاز صدور روادید برای گردشگران ایرانی خبر داد. 🔘خبرگزاری آناتولی:دولت مصر برای گردشگران مجموعه‌ای از تسهیلات را تصویب کرد که شامل تسهیل سفر گردشگران ایرانی نیز می‌شود. 🔘وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد گردشگران ایرانی به محض ورود به فرودگاه‌های جنوبی سینا بر اساس ضوابط مشخص روادید دریافت می‌کنند. ✍پی نوشت: ارتباط ایران با کشور مصر از لحاظ فرهنگی؛ سیاسی و حتی در ابعادی مانند حوزوی، زیارتی و سیاحتی فوق العاده مهم و ارزشمند است، البته‌ این ارتباط برای مصر در شرایط فعلی منطقه و جهان اهمیت بیشتری دارد. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ ارتباط صمیمی مردم و روحانیت و یک پیام به مصی علینژاد😂 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
48.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓ناگفته ها و شاهکارهایی از 38 سال فعالیت یک روحانی در آمریکای لاتین 🔘 مبلغی که کارهای بزرگی در میان اسپانیولی زبان های دنیا انجام داد، از جمله توانسته حدود یک میلیون مسیحی را به سمت مکتب شیعه جذب کند. 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•