eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 عصبانیت انفجاری منشه امیر، سردبیر رادیو فارسی اسرائیل از ارسال پیام حمایتی دکتر پزشکیان به سیدحسن نصرالله 🔺
رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت.
پی نوشت: احتمالا اسرائیلی ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بوهایی به دماغشون خورده بود؛ که این پیام خیلی چیزا را روشن کرد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 اهمیت جهاد تبیین از نگاه کارشناسان اینترنشنال ⛔️ اذعان کارشناسان شبکه صهیونیستی اینترنشنال به قدرت "جهاد تبیین" طرح شده از سوی رهبر ایران، 🔺
اسرائیل و جوامع غربی زیر آتش سنگین روشنگری‌های ایران قرار گرفتند!
پی نوشت: این سخنان نشان ار تاثیر و اهمیت جهاد تبیین حتی در سطح بین الملل و براندازان دارد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت پنجم 🔸قرن دهم به بعد بعد از صفویه عملا عزادرای و اظهار ارادت به اباعبدالله الحسین ع در ایران و مناطق همجوار به یک فرهنگ و بلکه جزئی از زندگی مردم شده بود. 🔻دوران افشار و زندیه 🔸از عزاداری در دوره افشار و زندیه گزارش هایی نقل شده است؛ از جمله گسترش عمومی تعزیه خوانی و دیگر ﺷﮑﻞﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ آغاز شده از ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ را مربوط به این دوره می دانند؛ بخصوص اهتمام و توجه شخص کریم خان به برگزاری مراسمات عمومی محرم در شهر شیراز مثال زدنی است. 🔸عصر قاجار در عصر قاجار شاهان احترام خاصی برای عزاداری محرم قائل بودند. توجه خاصی به تعزیه در این زمان صورت می گرفت؛ ساختن تکیه معروف وبزرگ دولت در تهران برای برگزاری روضه و تعزیه از جمله کارهای قاجار و شخص ناصرالدین شاه بحساب می آید! 🔺کسی مانند ناصرالدین شاه در رثای امام حسین شعر می سرود و گاه در روضه ها از هوش می رفت. 🔸از دیگر رسوم عزاداری محرم مراسم قمه زنی بود که در روز عاشورا انجام می‌گرفت و عزاداران کفن‌پوش در قالب دسته‌جات اقدام به قمه زنی می‌کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم زنی، سنگ‌زنی قفل آجین و شمع آجین کردن بدن هم وجود داشت که اکنون منسوخ شده است؛ عزادارن برای قفل‌آجین کردن، بدن خود را سوراخ کرده و به آن قفل می‌زدند که عملی بسیار دردناک بود. البته گفته شده استعمارگران هم با توجه به‌ فقر فرهنگی جامعه در پیدایش و گسترش اموری چون قمه زنی بی تاثیر نبودند؛ که متاسفانه آثار سوء آن تا به امروز همچنان برقرار است! 🔸دوران پهلوی در دوره پهلوی رضا شاه در ابتدای سلطنت، در عزاداری پیش‌قدم بود و خودشﺑﻪﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺳﺮ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﻣﯽﮐﺮﺩ. اما بعدها با عزاداری علنی و خیابانی مخالفت کرد، این موجب شد مراسم ها بیشتر به درون خانه ها رفت و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏ع ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. و عملا ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻔﻘﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪ که ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷد که این فرهنگ روضه های خانگی را می توان گفت بیشتر متأثر از همان دوران است. 🔺هر چند بعدها با فشار مردم و بخصوص علما این مراسم ها بخصوص در دوران محمد رضا شاه جنبه علنی و سیاسی پیدا کرد و عملا زمینه ساز اعتراضات مردمی و پیدایش انقلاب اسلامی گردید؛ که به تعبیر دقيق امام خمینی ره در بیان تاثیر این مراسمات در گستره تاریخ و دوره معاصر فرمودند: ما هرچه داریم از محرم و صفر است. . ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دکتر پزشکیان و وعده‌های انتخاباتی، قسمت اول 🔸برخی از مخالفان دکتر پزشکیان در تلاش‌اند که بگویند ایشان یک «نامزد بی‌برنامه و بی‌وعده» بوده است. نکته جالب این است که عده نه چندان کمی از مدافعان ایشان نیز هر چند به انگیزه دیگری، همین ادعا را دنبال می‌کنند و می‌گویند ایشان هیچ قول و قراری با مردم در میان نگذاشته است! و هیچ تعهدی نسبت به حل مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نداده است و همه چیز را به نظر کارشناسان ارجاع داده است! ♦️اما بدون تردید این ادعاها همگی خلاف واقع‌اند. 16 میلیون نفری که به ایشان رای داده‌اند، هرگز چنین نظری نداشته و چنین فهمی از سخنان جناب دکتر پزشکیان نداشته‌اند! مگر می‌شود 16 میلیون‌ها انسان آگاه و مختار به «هیچ» رای دهند؟! 🔹بلکه حقیقت آن است که دلیل اصلی گرایش 16 میلیون نفر به جناب دکتر پزشکیان اولاً، موافقت با برنامه‌های ایشان؛ ثانیاً، احساس قدرت عملی در ایشان برای اجرایی کردن آنها؛ و ثالثاً، احساس صداقت در گفتار ایشان نسبت به وعده‌هایش بوده است. ایشان نیز کراراً «شرافت» و «اعتبار» و «آبروی» خود را ضامن صداقت و عمل به وعده‌هایش می‌دانست. ✔️دکتر پزشکیان کراراً و با استنادات فراوان به کلمات امیرمؤمنان علیه السلام تاکید کردند که می‌خواهند الگویی از حکومت عدل علوی را محقق کنند؛ او می‌گفت: «من بارها گفته‌ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است» به نظر می‌رسد حتی گرایش برادران اهل سنت به جناب دکتر پزشکیان نیز به دلیل صداقتی بود که در ایشان برای الگوگیری از حکومت عدل علی می‌دیدند. ✔️او قول داد که هرگز اجازه نخواهد داد کسی در گوشه و کنار کشور، سر گرسنه بر بالین نهد؛ او گفت: «من نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند» ✔️او تصریح کرد که من از پولدارها خواهم گرفت و به محرومان خواهم داد: «در ارتباط با یارانه‌ها طبیعی است نباید به من و آدم‌هایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.» ✔️او قول داد که در دولت او همه مردم از امکانات اقتصادی و آموزشی و رفاهی برابر برخوردار خواهند بود: «در آموزش و بهداشت باور دارم باید همه از امکانات برابر و عادلانه برخوردار باشند.» ✔️او چندین و چند بار با نمایش نمودار تورم سال‌های اخیر، تصریح کرد که الان تورم کشور 60 درصد است و از طرفی قول داد که حقوق همه کارکنان دولت را مطابق با تورم سالانه افزایش خواهد داد. (یعنی افزایش 60 درصدی حقوق همه کارکنان دولت را برای امسال وعده داد. و سال‌های آینده نیز به تناسب تورم، حقوق‌ها را افزایش خواهد داد) ✔️او گفت برخلاف سخن کسانی که در ستادش فعالیت می‌کنند هیچ تغییری در قیمت بنزین و آب و برق و گاز نخواهد داد. بلکه خطاب به مردم تصریح کرد: «دروغ بزرگ افزایش قیمت بنزین برای تخریب آرای سرنوشت‌ساز شما مردم عزیز طراحی شده است.» و در مقابل این اعتراض که خود شما قبلا گفته‌اید هر لیتر بنزین باید قیمتش 20 یا 25 هزار تومان باشد گفت: «آن موقعی که حرف بنزین 25 هزارتومانی را زدم که من در دولت نبودم.» 🖊احمدحسین شریفی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ عزاداری محرم در کشور عربستان سعودی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ️ ✳️ عزاداری شیعیان مقیم فرانسه مقابل برج ایفل پاریس در ایام محرم 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓آقای عقلانیت! لطفاً مردم را نترسانید! ▫️دکتر محسن رنانی در دهه‌های اخیر با تمرکز روی مفاهیمی مانند توسعه و عقلانیت، اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده است. او در نشر دیدگاه‌هایش، فعال و خلاق بوده و می‌کوشد ایدۀ خود را عمومی کند. ظهور اجتماعی و سیاسی دارد و از این جهت توانسته از برخی هم‌قطاران دانشگاهی‌اش پیشی گرفته و مخاطبان بیشتری را با خود همراه نماید. ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین تصویری که از چنین چهره‌هایی نزد مردم و علاقمندان علوم انسانی و اجتماعی ساخته می‌شود، تصویرِ یک انسان آزاداندیش، اهل مدارا، روادار و مردم‌مدار و... است؛ همان ویژگی‌هایی که بارها در قالب دستورالعمل‌های اخلاقی ذیل ایدۀ مرکزی توسعه و عقلانیت برشمرده‌اند. در کشاکش رویدادها و منازعات اجتماعی و سیاسی، اما پرده‌ها می‌افتد و بسیاری از دستورالعمل‌ها، مدعاها، گفتارها و آموزه‌های جذاب و خوش‌رنگ، رنگ می‌بازند و آن روشنفکرِ نسخه‌پیچ و اصلاح‌گر و الهام‌بخش، به یکباره در هیبت یک آدم تندمزاج و عصبی و برچسب‌زن ظاهر می‌شود! رنانی، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن ترکیب آرای کاندیداها در استان‌های مختلف، از فرط عصبانیت، به این دلیل که میزان آرای رقیب در اصفهان بیشتر بوده، زبان به طعن و تعریض و تحقیرِ همشهریانش گشوده و اصفهان را روستا نامیده است! چنین رفتار خشن و تحقیرآمیزی، شاید اگر از سوی برخی تندروهای حاشیه‌ای سر می‌زد، چندان عجیب نبود، اما وقتی شخصی با یال و کوپال روشنفکری و منادیِ عقلانیت و انسان‌مداری، اینگونه عنانِ اعتدال از کف می‌دهد و همزمان دست به تحقیرِ روستا و روستاییان از یک سو و همشهریانش از سوی دیگر می‌زند، باید به سوگ نشست. این حد از عصبیت و خشونت و تحکم علیه گروهی از مردم، صرفاً به این دلیل که آنها مانند محسن رنانی فکر نمی‌کنند، عبرت‌انگیز و درس‌آموز است. این تفکر_محدودکننده و حذفی و این اندیشۀ تبعیض‌آلود، چگونه می‌تواند بلندگوی توسعه و عقلانیت و دموکراسی باشد؟ عقلانیتی که میوۀ آن، تلاش برای سانسور گروه بزرگی از مردم و سلب حق نتخاب از آنها باشد، تنها به درد سخنرانی‌های سرگرم‌کننده و کتاب‌سازی‌های زرد و بازاری می‌خورد. رنانی البته تنها روشنفکری نیست که باور مکتوم خود را در بزنگاه‌ها علنی می‌کند. دیگرانِ پرتعدادی هم سال‌ها با نشر آموزه‌های توسعه‌گرایانه و ترویج ایدۀ تساهل و تسامح، پرمشتری شده‌اند، اما در کش و قوس‌های سیاسی و اجتماعیِ نه چندان پرمخاطره و دشوار، نشان داده‌اند که توپِ توسعه‌شان فقط برای فرودستان و ضعفا پُر است. استانداردهای دوگانۀ این چهره‌های پرمدعا، بارها و بارها در ساحاتِ اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و... رخ نموده و آنها همچنان با همین تضادها و تعارض‌ها تقدیس و تکریم می‌شوند. ما نمی‌گوییم محسن رنانی علیه کسی موضع نگیرد؛ او آزاد است حتی نفسِ گروهی از مردم را که انتخابشان مانند او نیست، ببُرد؛ اما قبل از این بگیر و ببند، دکانِ خطابه در باب توسعه‌گرایی و عقلانیت و دموکراسی را تخته کند و جلوی دکانش بنشیند و به هر کس که دلش خواست، متلک بیندازد! ✍ روح الله رشیدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت ششم 🔸عصر حاضر زمان حاضر، اوج گسترش تشیع و عشق به اهل بیت و امام حسین ع در دنیاست، اگر تا چند دهه پیش فقط چند کشور دارای جمعیت شیعه در محرم به عزاداری می پرداختند، اما امروز بدون اغراق شاید کمتر کشوری در تمام نقاط دنیا بتوان پیدا کرد که حد اقل یک مراسم مختصر برای امام سوم شیعیان برگزار نکنند. 🔸برخی نمونه ها تا جایی که در هندوستان روز عاشورا مورد تجلیل و احترام ویژه ای قرار می گیرد، و از روزهای تعطیل این کشور به حساب می آید و بنده در سفر به هند از نزدیک صحت این مساله را تحقیق کردم که در تلفظ هندی ها به آن "مُهرَم" گفته می شود؛ البته شاید سخن معروف مهاتما گاندی رهبر بزرگ هندوستان در این باره بی تاثیر نبوده باشد که در عظمت امام حسین ع گفته بود قیامش علیه انگلیسی ها را از او فرا گرفته است، یا شیعیان ترکیه و مراسمات سنگینی که در شهرهای مختلف از جمله استانبول با حضور سران عالی مملکت برگزار می کنند تا جایی که از دولت تقاضای تعطیلی رسمی این روز را کرده اند؛ حتی در شهری مانند لندن طبق اخبار و گزارش های دقیق در محرم ده ها مجلس عزا برگزار می گردد؛ همچنین است دیگر مناطق و بلاد مانند شهر های آمریکا و اروپا که کم و بیش چنین است و رسانه ها در محرم آن ها را بازتاب می دهند. 🔸حالا واقعا چرا؟! در نهایت برمی گردیم و مجددأ می پرسیم؛ چرا حسین در میان همه چهره ها و ستاره های عالم، محبوب ترین است و بدون اغراق بیشترین تجلیل در تمام عالم هستی از او می شود؟! آیا در این باره جوابی بهتر از این می‌شود داد؛ جز همان جمله معروف پیامبر اکرم ص که " حسین حرارتی در دل های مردمان و مؤمنان دارد که هیچ گاه سرد نخواهد شد." و بلکه روز به روز بر گرمی آن افزوده می شود؟! 🔸در پایان بنظر می آید در کنار اهمیت بزم عزای حسین ع که باید بهتر از گذشته باشد، وقت چند تذکر به خودمان است: 1- عزاداری را همانند عصر ائمه و صاحبان اصلی عزا حتی الامکان بی پیرایه و مبتنی بر واقعیت های عاشورایی برگزار کنیم. 2- مناسب است در عین حفظ شور حسینی که حتما لازم است از شعور حسینی نیز غافل نباشیم که مطالعه و استفاده از منابع و مقاتل معتبر راهکار مفیدی است. ۳_ امام حسین ع را یک بعدی و مبتنی بر احساس و اندیشه خویش تفسیر نکنیم؛ نه متعصبانه فقط بر عطش او دم بزنیم و نه روشنفکرانه سنت و آئین های عاشورایی را نادیده بگیریم. ۴در کنار عزاداری بر حسین ع کمی هم عزا برخودمان نماییم که در راه و رسم زندگی چقدر با او و یاران یارش فاصله داریم؟! ⏫ قسمت بعد: ارتباط بین عزاداری ایرانیان به نام سیاوشان و عزاداری بر امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ بالا رفتن علم حسینی در کشور آمریکا 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 دیدار شیخ حسین انصاریان با دکتر پزشکیان و ۲ نکته مهم ۱ . نکته فوق العاده: استاد انصاریان مثل همیشه نشان داد؛ او یک روحانی سنتی با آغوش باز و روی گشاده بر روی همه اندیشه ها و تفکرات در جامعه است، که همین خود موجب محبوبیت او در جامعه گردیده است. ۲. نکته عجیب: ای کاش جناب انصاریان به جای تقاضا و خواهش از آقای پزشکیان که همه کسانی که علیه تو چیزی گفتند را ببخش؛ 👈 می‌فرمود: تو امروز رئیس جمهور و خادم تمام مردم ایران هستی و نگاهت به همه حتی مخالفین باید مساوی و پدرانه باشد. 🔺چرا که در زمان رقابت انتخاباتی؛ معمولا هواداران هر دو طرف رفتارهای غیر اخلاقی نسبت به کاندیدای طرف مقابل دارند و همه باید گذشته را فراموش و همدیگر را ببخشند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 برخورد خوب آقای دکتر پزشکیان در حرمت زبان ملی کشور 🔴 پارسی سخن گفتن پزشکیان با اردوغان و علیف، پانترکها را بدجور عصبانی کرده تاجایی که در رسانه‌های ملی باکو به کار پزشکیان اعتراض و انتقاد کرده اند. ✍ پی نوشت: کمی عجیب نیست این ها چه انتظاری دارند که رئیس جمهور ایران زبان رسمی کشور را کنار بگذارد و با زبانی رسمی آن ها با مقامات دیگر کشورها سخن بگوید؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت هفتم ✅ آیا عزاداری شیعیان برای امام حسین ع متأثر از عزاداری ایرانیان بر سیاوش پهلوان نامدار ایرانی است ؟! 🔸ایرانیان قبل از اسلام در سوگ سیاوش، پهلوان نامدار ایرانی هر ساله در روز خاصی، عزاداری برگزار می‌کرده اند.نام این مراسم سیاوشان یا سُوشون بود. که با اشک و ماتم و مرثیه سرایی توام بود. بخصوص که داستان قتل سیاوش به دست افراسیاب پادشاه توران بسیار سوزناک و مظلومانه است. 🔺به روایت شاهنامه فردوسی؛ سیاوش فرزند کیکاوس، شاه ایران است؛ پدرش او را به رستم می سپارد تا به وی آیین پهلوانی و سپهسالاری بیاموزد؛ پس از این؛ او در قامت جوانی رعنا و یوسف وش به کاخ پدر باز می گردد که مورد هوس سودابه نامادری خویش قرار می گیرد اما سياوش به دلیل پاکدامنی و‌دوری از فضای آلوده دربار؛ حضور در مرزها را ترجیح می دهد. 🔸سرانجام به دلیل اخلاق مداری نظامی و عدم همراهی پدر با او به نزد افراسیاب در کشور توران می‌رود و فرمانده محبوب و داماد او می‌شود. 🔸در نهایت با توطئه های حسودان دربار؛ مورد خشم افراسیاب قرار می‌گیرد و همراه سیصد تن از سپاهیانش، مظلومانه گردن زده می‌شوند. که از آن پس ایرانیان هر ساله بر غم مظلومیت و گردن زدن او‌ مرثیه می سرودند و عزاداری می کردند و به بیان شاهنامه لاله های واژگون( که در برخی مناطق خاص ایران چون خوانسار و کوهرنگ می رویند) نیر اشک سیاوش نام دارند که گریان غم او هستند. ☑️حال آیا می توان گفت عزاداری در سوگ حسین بن علی ع برگرفته از مراسم ایرانیان در مرگ سیاوش است؟ 🔸در جواب باید دو موضوع را از هم جدا کرد؛ یکی شباهت های میان این دو آئین دینی و ملی در برخی آداب و مناسک هست؛ و‌ دیگری مساله اصالت یا تابعیت عزادرای امام حسین ع از عزاداری های دوران ایران باستان است. 🔸آری چه بسا برخی از آداب و رسوم عزاداری امروز متأثر از فرهنگ گذشته ایرانیان باشد؛ همان گونه که گفته شده آدابی چون پرچم و عَلَم و نخل در عزاداری های گذشته بوده و الان نیز کم و بیش در برخی از مناطق ایران دیده می شود. بخصوص که مردم ایران از دیر باز و بخصوص از زمان ساسانیان تا کنون طبق گزارش ایران پژوهان مردمی دین مدار و معتقد و نوعا موحد بودند و طبیعی است که برخی از آداب و رسوم دینی شان بر مردمان دیار خود اثر گذاشته باشند. 🔸اما عزادرای ابا عبدالله الحسین ع همان گونه که در شش یادداشت قبلی اشاره شد، به عنوان یک مساله کلیدی از عصر عاشورا آغاز و در دوره های مختلف تا به امروز و حتی در دوره های خفقان حکومت ها مورد توجه بوده؛ تا جایی که ائمه ع مقید بودند حتی شده با حضور خانواده یا نزدیک ترین یاران خویش مرثیه جدشان حسین ع و حوادث کربلا را حتی در دوره های وحشت بنی امیه و بنی عباس بازگو کنند و سرایندگان بر این مساله را نیز می ستودند و صله می دادند. 🔸علاوه بر اینکه سیاوشان مخصوص و محدود به خاک ایران زمین بود، اما داستان عزاداری بر حسین ع گستره وسیعی دارد و همچنان در همه مناطق جهان و‌ در میان آزادیخواهان عالم از مسلمان و غیر مسلمان در تمام نقاط عالم روبه فزونی و گسترش است. 🔸نتیجه آنکه در آیین ها همواره تبادل فرهنگی میان ملت ها و اقوام در برخی عناصر نزدیک و همانند وجود داشته است اما صرف مشابهت؛ دلیل تاثیر پذیری صددرصدی نیست. چنانکه معابد زرتشتیان ریشه مساجد مسلمانان نیست؛ با اینکه گاهی مساجد را بر معابد زرتشتی بنا می کردند و حتی برخی از عناصر معماری را از آن می گرفتند، اما همه می دانیم مسجد یک عنصر اصیل اسلامی است؛ همچنين است عزاداری بر امام حسین ع که در اساس خود ریشه و اصالتی مذهبی و‌ شیعی دارد.
✍مسلم محمدی

🔽
 در یادداشت روز بعد: ارادت و عزاداری زرتشتیان برای امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•