eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
329 دنبال‌کننده
54 عکس
47 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
(به حدیث سوم توجّه ویژه شود...) 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ما حُفِظَتِ الاُخُوَّةُ بِمِثلِ المُواساةِ. ⬅ هيچ چيز به اندازه سهيم‌سازى [دوست در مال]، برادرى را نگاه نمى‌دارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۹۰ پ.ن: مواسات مانند «اُسوه»، از مادّه «أسو» است. اين مادّه بر درمان و تيمار و اصلاح كردن، دلالت دارد. بنابر اين، همدردى با ديگران و شريك ساختن آنان در بهره‌گيرى از مواهب زندگى، از آن جهت كه نوعى درمان و اصلاح اجتماعى است، «مواسات» ناميده مى‌‌شود. نكته قابل توجّه در «مواسات مالى»، اين است كه شرط تحقّق آن، نيازمند بودنِ شخص به چيزى است كه در اختيار ديگران مى‌گذارد. كمك كردن به ديگران، سه درجه دارد كه هر يك، عنوانى خاص و ارزشى متفاوت با ديگرى دارد: درجه اوّل: كمك كردن به نيازمندان از اضافه بر نياز خود. اين نوع از كمك كردن، با توجّه به چگونگى آن، «تفضّل»، «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن ناميده مى‌شود. درجه دوم: شريك كردن نيازمندان با خويش و سهيم كردن آنها در آنچه خود بدان نيازمند و علاقه‌مند است. اين نوع كمك رسانى، «مواسات» ناميده مى‌شود. درجه سوم: واگذار كردن همه آنچه خود بدان نياز دارد ، به ديگران. اين نوع از كمك رسانى، از بالاترين ارزش‌هاى اخلاقى شمرده مى‌شود و «ايثار» نام دارد. 💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ ما تَقَرَّبَ المُؤمِنُ إلَى اللّه ِ عزّ و جلّ بِشَيءٍ أفضَلَ مِن مُواساةِ المُؤمِنِ، و هُوَ قَولُهُ تَعالى: «لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ (آل عمران:۹۲)». ⬅ مؤمن با چيزى بافضیلت‌تر از مواسات نسبت به مؤمن، به خداوند عزّ و جلّ نزديك نشده است، و اين، همان سخن خداى متعال است كه فرمود: «هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا اين كه از آنچه دوست داريد، انفاق كنيد. (آل عمران:۹۲)» 📚 جامع الأحاديث (قمّي): ص۱۹۲ ✳ بسیار تأمّل برانگیز: 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ وَ الَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ نَبِيّا! إنَّ عَبدا مِن عِبادِ اللّه ِ لَيَقِفُ يَومَ القِيامَةِ مَوقِفا يَخرُجُ عَلَيهِ مِن لَهَبِ النّارِ أعظَمُ مِن جَميعِ جِبالِ الدُّنيا، حَتّى ما يَكونُ بَينَهُ و بَينَها حائِلٌ؛ بَينا هُوَ كَذلِكَ قَد تَحَيَّرَ، إذ تَطايَرَ مِنَ الهَواءِ رَغيفٌ أو حَبَّةٌ فِضَّةٍ قَد واسى بِها أخا مُؤمِنا عَلى إضافَتِهِ، فَتَنزِلُ حَوالَيهِ فَتَصيرُ كَأَعظَمِ الجِبالِ مُستَديرا حَوالَيهِ، تَصُدُّ عَنهُ ذلِكَ اللَّهَبَ، فَلا يُصيبُهُ مِن حَرِّها و لا دُخانِها شَيءٌ، إلى أن يَدخُلَ الجَنَّةَ. ⬅ سوگند به آن كه مرا به حق به پيامبرى برانگيخت، در روز قيامت، بنده‌اى از بندگان خدا در ايستگاهى [از ايستگاه‌هاى قيامت] مى‌ايستد و شعله‌اى آتش، بزرگ‌تر از همه كوه‌هاى دنيا، در برابرش آشكار مى‌گردد، به طورى كه ميان او و آن شعله هيچ حائلى نيست. در همان حال كه سرگردان است، ناگاه، گِرده‌اى نان يا سکه‌ای نقره كه [در دنيا] به آن نياز داشته ولی [با آن] به برادرى مؤمن كمك كرده است و او راه همراهی و میهمان نموده، از هوا در پيرامون او فرود مى‌آيد و مانند بزرگ‌ترين كوه‌ها مى‌شود و گرداگرد او را مى‌گيرد و مانع رسيدن آن شعله به او مى‌شود، و از حرارت و دود آن، كمترين آسيبى به او نمى‌رسد، تا اين كه وارد بهشت مى‌شود. 📚 التفسير العسکری علیه السلام: ج۱، ص۵۲۴ - بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۷۱، ص۳۰۹ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ثَلاثُ دَعَواتٍ لا يُحجَبنَ عَنِ اللّه تَعالى: دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ إذا بَرَّهُ و دَعوَتُهُ عَلَيهِ إذا عَقَّهُ، و دُعاءُ المَظلومِ عَلى ظالِمِهِ و دُعاؤُهُ لِمَنِ انتَصَرَ لَهُ مِنهُ، و رَجُلٌ مُؤمِنٌ دَعا لِأَخٍ لَهُ مُؤمِنٍ واساهُ فينا و دُعاؤُهُ عَلَيهِ إذا لَم يُواسِهِ مَعَ القُدرَةِ عَلَيهِ وَ اضطِرارِ أخيهِ إلَيهِ. ⬅ سه دعاست كه از درگاه خداوند متعال رد نمى‌شود: دعاى پدر براى فرزندش، هرگاه كه به او نيكى كند، و نفرينش در حقّ او، آن‌گاه كه از او نافرمانى نمايد؛ نفرين مظلوم در حقّ كسى كه به او ظلم كرده است، و دعايش براى كسى كه به او در مقابله با ظالم یاری رسانده؛ و دعاى مرد مؤمن براى برادر مؤمنش كه به خاطر ما به او کمک مالی و جانی رسانده و با او مواسات كرده است، و نفرينش در حقّ او زمانی كه مى‌توانسته به وى كمك كند و نكرده، در حالى كه وى به آن بسیار محتاج و در شرایط اضطرار بوده است. 📚 عدّة الداعی (ابن فهد حلّی): ص۱۲۱ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
✳️ متن پیوست بسیار تأمّل‌برانگیز...! ❇️ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً رَجُلاً فيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلاً (زمر:۲۹) خداوند مثالى زده است: مردى را كه مملوك شريكانى است كه درباره‌ی او پيوسته با هم نزاع دارند، و مردى كه تنها تسليم يك نفر است؛ آيا اين دو يكسانند؟! ❇️ 💠 حضرت عیسی علیه السلام: ✅ بِحَقٍّ أقولُ لَكُم: إنَّ العَبدَ لا يَقدِرُ عَلى أن يَخدُمَ رَبَّينِ، ولا مَحالَةَ أنَّهُ يُؤثِرُ أحَدَهُما عَلَى الآخَرِ و إن جَهَدَ، كَذلِكَ لا يَجتَمِعُ لَكُم حُبُّ اللّه ِ وحُبُّ الدُّنيا. ⬅️ به حق به شما مى‌گويم: [همچنان‌که] بنده هر قدر هم که تلاش کند نمى‌تواند به دو ارباب (که راه رسیدن به هر کدامشان متضاد دیگریست) خدمت كند و به ناچار، يكى از آن دو را بر ديگرى برمى‌گزيند. خدادوستى و دنيادوستى نيز با هم جمع نمى‌شوند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۰۳ 💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام: ✅ كَيفَ يَدَّعي حُبَّ اللّه ِ مَن سَكَنَ قَلبَهُ حُبُّ الدُّنيا؟! إن كُنتُم تُحِبّونَ اللّه َ فَأَخرِجوا مِن قُلوبِكُم حُبَّ الدُّنيا. ⬅️ كسى كه دوستىِ دنيا در دلش خانه كرده است، چگونه ادّعاى محبتِ خدا مى‌كند؟! اگر به راستى خدا را دوست داريد، محبت دنيا را از دل‌هايتان بيرون كنيد. 📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): ح۳۷۴۷ و ح۷۰۰۲ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ وَاللّه ما أحَبَّ اللّه َ مَن أحَبَّ الدُّنيا. ⬅️ به خدا سوگند كسى كه دنيا را دوست دارد، خدا را دوست ندارد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۲۹ 💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام: ✅ يَسِيرُ اَلْمَعْرِفَةِ يُوجِبُ اَلزُّهْدَ فِي اَلدُّنْيَا. ⬅️ 👈 اندکی معرفت 👉 واجب می‌سازد بی‌رغبتی به دنیا را. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۰۲ 🔷 عالم متفکّر مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: ⬅️ محبت دنیا، حجاب دل! اگر دست شما چرب باشد برای وضو گرفتن باید اول چربی آن را از بین ببرید و بعد وضو بگیرید؛ اگر با دست چرب وضو بگیرید وضویتان باطل است. محبت دنیا همچون چربی‌ای است که بر روی دل انسان نشسته و انس با خدا همچون آب است. تا آن چربی محبت برطرف نشود، این آب انس به دل سرایت نمی‌کند. 📚 تمثیلات اخلاقی-تربیتی (محی الدین حائری شیرازی؛ ناشر: دفتر نشر معارف): ج۱، ص۸۲ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ و أهلِكَ و خاصَّتِكَ و مَن لكَ فيهِ هَوىً، و اعدِلْ فى العَدُوِّ و الصَّديقِ. ⬅️ دادِ مردم را از خودت و خانواده‌ات و نزديكانت و كسانى كه به آن‌ها گرايش و علاقه‌دارى و هواخواهشان هستی، بستان و با دوست و دشمن به عدالت رفتار كن. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۴۷ 💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي التَّحَفُّظَ مِنَ الْخَطَايَا، وَ الِاحْتِرَاسَ مِنَ الزَّلَلِ فِي الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ فِي حَالِ الرِّضَا وَ الْغَضَبِ،... حَتَّى يَأْمَنَ عَدُوِّي مِنْ ظُلْمِي وَ جَوْرِي، وَ يَاْيَسَ وَلِيِّي مِنْ مَيْلِي وَ انْحِطَاطِ هَوَايَ. ⬅️ خدايا، بر محمد و آل او درود فرست، و خودداری از گناه و پرهيز کنم از كارى كه موجب لغزش در دنيا و آخرت است را در حال خشنودى و خشم روزیم فرما ...تا دشمنم از ظلم و ستم من خود را ایمن بنداند، 👈 و دوستم نیز از اینکه بخواهم به ناحق از او طرفداری کنم مأیوس باشد. 📚 صحیفه سجادیه: دعای ۲۲، فرازی از بند ۱۳ https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m @justhadis110
حضرت_موسی_علیه_السلام_و_عزیزترین_بنده.mp3
3.46M
💠 حضرت موسی علیه السلام عرض كرد: ⬅️ خدايا محبوب‌ترین خلق خود كه تو را عبادت و بندی می‌كند، به من بنمايان. خداوند وحی فرمود: برو فلان ده بر ساحل دريا، آن شخص را خواهی يافت. موسی به آن مكان رسيد، مردی زمین‌گیر را يافت كه به مرض جذام و پيسی هم مبتلا بود و خداوند را تسبيح می‌كرد. موسی از جبرئيل پرسيد: آن مردی كه از خدا خواستم، كجاست؟ جبرئیل فرمود: همين مرد مريض است و الان من مأمورم بینایی او را هم بگيرم؛ تو گوش بده چه می‌گويد. به اشاره جبرئيل دو چشم آن مرد نابینا شد. مرد گفت: بار الها! تا خواستی، از چشم بهره‌مندم كردی و اينك خواستی كه آن را از من بگيری، ای كسی كه به من بسیار نيكی می‌کنی و صله‌ی فراوان می‌دهی! ‌ موسی ع فرمود: ای بنده خدا! من مردی مستجاب الدعوه هستم، اگر دوست داری، دعا كنم تا خدا ديدگانت و سلامتی کامل را به تو برگرداند؟ مرد گفت: نمی‌خواهم؛ زيرا خدا برايم نابینایی خواسته و آنچه خدا برای من خواسته نزد من محبوب‌تر است از آنچه نفسم بدان مایل است و من راضی به رضای او هستم. حضرت موسی ع فرمود: شنیدم که خطاب به خدا می‌گویی (ای خدایی که در حق من بسیار نیکی می‌کنی و صله و انعامِ فراوانم می‌دهی)، این نیکی و صله فراوان خدا در حق تو چیست؟ مرد گفت: در این سرزمین احدی جز من خدا را نمی‌شناسد. پس موسی علیه السلام شاد شد و با تعجب گفت: به راستی که اين مرد، عابدترين خلق خدا در دنياست. ✅ ان موسی ع قال: ارنی احب خلقک الیک و اکثرهم لک عبادة، فامره الله تعالی ان ینتهی الی قریة علی ساحل بحر و اخبره انه یجده فی مکان... 📚 سفینة البحار (شیخ عباس قمی): ج۳، ص۳۶۷ @justhadis110
AudioCutter_AUD-20220904-WA0000.mp3
1.22M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إِنَّ اَلرَّجُلَ يَشْرَبُ اَلشَّرْبَةَ مِنَ اَلْمَاءِ فَيُدْخِلُهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا اَلْجَنَّةَ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ اَلرَّجُلَ يَشْرَبُ اَلْمَاءَ فَيَقْطَعُهُ ثُمَّ يُنَحِّي اَلْإِنَاءَ وَ هُوَ يَشْتَهِيهِ فَيَحْمَدُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ يَعُودُ فِيهِ وَ يَشْرَبُ ثُمَّ يُنَحِّيهِ وَ هُوَ يَشْتَهِيهِ فَيَحْمَدُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ يَعُودُ فَيَشْرَبُ فَيُوجِبُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ اَلْجَنَّةَ. ⬅️ به‌راستی که انسان شربت آبى مى‌نوشد و بدين سبب خداوند متعال او را به بهشت وارد مى‌كند. راوی می‌گوید، گفتم: یا بن رسول الله چگونه چنين چيزى امكان دارد؟ حضرت در پاسخ فرمود: به‌اين‌صورت كه انسان ظرف آب را که برمی‌دارد (آن را سه جرعه می‌کند، جرعه نخست را می‌نوشد و در حالی‌ که) هنوز سيراب نشده، ظرف را از لب‌ها دور می‌كند و خدا را بر اين نعمت گوارا ستايش می‌كند (و الحمدلله می‌گوید). باز ظرف را به لب نزديك مى‌كند و مى‌نوشد و (در حالی که) هنوز سيراب نشده باز ظرف را از لب‌ها دور مى‌كند و به ستايش حق زبان می‌گشايد (و الحمدلله می‌گوید) و در نوبت سوم كه سيراب مى‌شود و خدا را حمد و ثنا مى‌گويد (و الحمدلله دیگری می‌گوید، اگر چنین کرد به واسطه‌ی این‌گونه نوشیدن)، خداوند متعال بهشت را بر او واجب مى‌كند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۳۸۴ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
✳️ با توجه به پی‌نوشت، خوب است برای برخی مدعیان حب اهل بیت علیهم السلام فوروارد شود‌‌... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ أَيُّمَا رَجُلٍ اِتَّخَذَ وَلاَيَتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ثُمَّ أَدْخَلَ عَلَى نَاصِبِيٍّ سُرُوراً وَ اِصْطَنَعَ إِلَيْهِ مَعْرُوفاً فَهُوَ مِنَّا بَرِيءٌ وَ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ اَلنَّارَ. ⬅️ هر كس ولايت ما اهل بيت را اختيار كند، سپس ناصبی را شاد نمايد و كار نيكى براى او انجام دهد، او از ما دورى جسته و پاداش او نزد خدا آتش است. 📚 مشکاة الأنوار (علی بن حسن طبرسی): ج۱، ص۱۰۱ پ.ن: چقدر تو این اغتشاشات دل دشمنان اهل بیت شاد شد، چه افرادی که شاید نماز هم می‌خوانند، زیارت هم می‌روند ولی دل دشمنان مُسلَّم اهل بیت علیهم السلام را شاد کردند... @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لَا تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ. ⬅️ گرفتن تصميم‌هاى محکم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش‌گذرانى و سفره‌هاى رنگين قابل جمع نیست. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۲۴۱ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی الموحّدین امام العارفین سید المتقین امیر المؤمنین اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ عُد مَن لا يَعودُكَ، و أهدِ إلى مَن لا يُهدي إلَيكَ. ⬅️ از كسى كه از تو عيادت نمى‌كند، عيادت كن و به كسى كه به تو هديه نمى‌دهد، هديه بده! 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۳، ص۳۰۰ پ.ن: چقدر شبیه مولای خود هستیم؟! تا فلانی، بهمان کس من را دعوت نکند من بیسار کَسِ او را دعوت نمی‌کنم و... @jutshadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَا كَانَ اَللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى اَلْعَبْدِ بَابَ اَلدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ اَلْإِجَابَةِ وَ هُوَ يَقُولُ: «اُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» وَ مَا كَانَ اَللَّهُ لِيَفْتَحَ بَابَ اَلتَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ بَابَ اَلْمَغْفِرَةِ لِأَنَّهُ تَعَالَى يَقُولُ: «وَ هُوَ اَلَّذِي يَقْبَلُ اَلتَّوْبَةَ عَنْ عِبٰادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ اَلسَّيِّئٰاتِ» وَ مَا كَانَ اَللَّهُ لِيَفْتَحَ بَابَ اَلشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ بَابَ اَلزِّيَادَةِ لِأَنَّهُ يَقُولُ: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» وَ مَا كَانَ اَللَّهُ لِيَفْتَحَ بَابَ اَلتَّوَكُّلِ وَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْمُتَوَكِّلِ مَخْرَجاً فَإِنَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ «وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً`وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ». ⬅ چنين نباشد كه خداوند باب دعا را به‌روى بنده بگشايد و از آن طرف باب اجابت را بر وى ببندد چرا که خدا می‌فرمايد: «بخوانيد مرا تا شما را اجابت كنم» و چنین نیست که خداوند از طرفى در توبه را به‌روى بنده باز كند و از طرف ديگر در آمرزش را به‌رويش ببندد، چرا که می‌فرماید: «و اوست كه توبه را از بندگانش می‌پذیرد و از بدی‌ها در می‌گذرد» و نيز چنين نباشد كه خداوند باب شكر را بر بنده‌ای بگشاید (و به او توفیق شکر کردن دهد) ولی باب زیاد شدن نعمت را بر وى ببندد، چرا كه خودش می‌فرمايد: «اگر شما شکر كنيد حتماً و یقیناً نعمت شما را زياد می‌كنم» و هيچ‌گاه خداوند در توكل را به‌روى كسى نمى‌گشايد در حالی که براى توكل‌كننده، راه خروجی از گرفتاری‌ها و مصائب نگشاید، زيرا كه خداى سبحان می‌فرمايد: «و هر كس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او راه خروجی (از مشکلات)‌ قرار می‌دهد و روزيش را از آنجا كه گمان ندارد می‌رساند و هر كس بر خدا توكل كند همان توكل باعث می‌شود خداوند امرش را کفایت کند.» 📚 إرشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۴۸ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
✳️ بسیار بسیار تامل‌برانگیز... 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روزی به يكى از شاگردان خود فرمود: ✅ قال لبعض تلاميذه يوماً: أيّ شيء تعلّمت منّي؟ قال له: يا مولاي ثمان مسائل، قال له عليه السلام: قصها عليّ لأعرفها... ⬅️ (در این مدت) از من چه چيز ياد گرفته‌اى؟! عرض كرد: ای مولای من، هشت مطلب مهم را. حضرت فرمود: برایم آن‌ها را بيان كن‌؟ عرض كرد: نخست، چون ديدم هر محبی هنگام مردن از محبوبش جدا می‌شود، پس همتم را در چیزی قرار دادم که از من جدا نمی‌شود، بلکه در تنهایی (قبر و قیامت) مونس من خواهد بود و آن عمل خیر است. حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: دوم، ديدم كه جمعى از مردم به حسب و نسب خود افتخار می‌کنند و جمعى ديگر به مال و اولاد خود، و ديدم در اين‌ها فخرى نيست و تقوا را مایه‌ی افتخار بزرگ یافتم چنان كه خداى تعالى می‌فرمايد: «به‌راستی كه گرامى‌ترینِ شما نزد خداوند، باتقواترينِ شما است (حجرات:۱۳)»، پس سعى و كوشش می‌نمايم كه نزد خداوند (به سبب تقوا) گرامى باشم، حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: سوم ديدم كه هر دسته‌اى از مردم به لهو و لعب و كارهاى بيهوده مشغولند، در حالی كه خداى تعالى فرموده: «هر كس از عظمت مقام پروردگار خائف باشد و خود را از هوا و هوس باز دارد، بهشت مأوى و منزل او است (نازعات:۴۰و۴۱)» از اين جهت كوشش نموده‌ام كه خود را از لهو و لعب باز دارم و به بندگی خداى سبحان مشغول شوم، حضرت فرمود: آفرین، به خدا صحیح است. گفت: چهارم، ديدم هر كسى، در حفظ هر چه را بدست آورده که نزد خودش عزیز است، می‌كوشد و حال آنکه خدای متعال می‌فرماید: «كيست كه به خدا قرض نیکو دهد تا خدا برايش به چندين برابر بيافزايد و پاداشى با لطف و كرامت به او عطا فرمايد (حدید:۱۱)» و دوست داشتم كه آنچه را دارم مضاعف و چند برابرش نمایم، پس هر چه در نظرم گرامی بود در راه خدا انفاق می‌كنم تا اينكه ذخيرۀ روز حاجت من باشد، حضرت فرمود: احسنت، به خدا صحیح است. گفت: پنجم، ديدم كه مردم (براى داشته‌های دیگران) به يكديگر حسد می‌ورزند در حالی كه می‌بینم خداى تعالى فرموده: «ما آنچه (از مواهب) را كه بايد در زندگانى دنيا به آنها برسد، بينشان تقسیم نموده‌ايم و بعضى را بر بعضى (در این مواهب دنیا) برترى داديم، تا بعضى از مردم، برخی دیگر را به خدمت گیرند و (البته غافلند) كه رحمت خدا از مال دنيا كه جمع می‌كنند بسى بهتر است (زخرف:۳۲)» پس چون دانستم كه رحمت خداوند از آنچه مردم جمع می‌کنند بهتر است، به کسی حسد نورزيدم و برای آنچه از امور دنیا که از دستم می‌رود تأسف نمی‌خورم حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: ششم، ديدم كه مردم بر سر دنیا با يك‌ديگر دشمنى می‌كنند و بغض و كينه يك‌ديگر را در دل دارند، در حالی که دیدم خداى تعالى فرموده: «به‌راستى كه شيطان، دشمن سر‌سخت شما است پس شما هم او را دشمن بداريد (فاطر:۶)» از اين جهت به جای دشمنی با دیگران به دشمنی با شيطان مشغول شدم. حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: هفتم، ديدم كه مردم نهایت جدّ و جهد و کوشش‌شان در طلب روزیست، و حال آنکه می‌بینم خداى سبحان فرموده «جن و انس را نیافریدم مگر براى اينكه مرا بندگی كنند، و من از ایشان رزق نمی‌خواهم و نمی‌خواهم مرا اطعام نمایند، زيرا به راستی و یقیناً که فقط خود خداوند روزى دهنده است و اوست صاحب نيرويى سخت استوار (ذاریات:۵۶تا۵۸)» و يقين دارم كه وعدۀ خدا صدق است به آن وفا می‌كند، پس به قول او راضى شدم، و خود را به آنچه بر عهده‌ام گذاشته (یعنی بندگی خدا) مشغول کردم. حضرت فرمود: احسنت به خدا صحیح است. گفت: هشتم، ديدم كه بعضى از مردم هميشه از صحت سلامت بدن‌هایشان سخن می‌گويند و برخی دیگر درباره زیادی مال و اموالشان داد سخن می‌دهند و برخی دیگر سخنانی نظیر این امور می‌گویند، با اينكه همگی مثل هم در واقع ضعيف و ناتوانند، حال آنکه خداى تعالى فرموده: «هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند برای او راه خروجی از (گرفتاری‌ها) قرار می‌دهد و از جایی که گمان نمی‌کند او را روزی می‌دهد و هر کس به خدا توکل کند خدا کقایتش می‌کند، زیرا که امر خدا بر همه چیز نافذ است...»، پس بر خدا توكّل نمودم و از اتکای به غير او چشم پوشيدم‌. حضرت فرمود: به راستی که تورات و انجیل و زبور و قرآن عظیم و سایر کتب آسمانی به این مسائل بازگشت دارند. 📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۳۵۵ به نقل از مجموعه ورّام: ج۱، ص۳۰۳ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ بسیار بسیار تامل‌برانگیز... 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روزی به يكى از شاگردان خود فرمود:
✳️ متن حدیث شریف فوق: ✅ قال لبعض تلاميذه يوماً: أيّ شيء تعلّمت منّي؟ قال له: يا مولاي ثمان مسائل، قال له عليه السلام: قصها عليّ لأعرفها، قال: الاُولى رأيت كلّ محبوب يفارق محبوبه عند الموت، فصرفت همّي إلى ما لا يفارقني بل يؤنسني في وحدتي وهو فعل الخير، قال: أحسنت والله. الثانية [قال]: ورأيت قوماً يفخرون بالحسب وآخرين بالمال والولد، وإذا ذلك لا فخر [فيه]، ورأيت الفخر العظيم قوله تعالى: (إنّ أكرمكم عند الله أتقاكم (حجرات:۱۳) فاجتهدت أن أكون عند الله كريماً، قال: أحسنت والله. الثالثة قال: رأيت الناس في لهوهم وطربهم، وسمعت قوله تعالى: (وأمّا من خاف مقام ربّه ونهى النفس عن الهوى * فإنّ الجنّة هي المأوى (نازعات:۴۰و۴۱) فاجتهدت في صرف الهوى عن نفسي حتّى استقرّت على طاعة الله تعالى، قال: أحسنت والله. الرابعة قال: رأيت كلّ من وجد شيئاً يكرم عنده اجتهد في حفظه، وسمعت قوله تعالى: (من ذا الذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له وله أجر كريم (حدید:۱۱)) فأحببت المضاعفة ولم أر أحفظ ممّا يكون عنده، وكلّما وجدت شيئاً يكرم عندي وجّهت به إليه ليكون لي ذخراً إلى وقت حاجتي إليه، قال: أحسنت والله. الخامسة، قال: رأيت حسد الناس بعضهم لبعض وسمعت قوله تعالى: (نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتّخذ بعضهم بعضاً سخرياً ورحمة ربّك خير ممّا يجمعون (زخرف:۳۲)) فلمّا عرفت انّ رحمة الله خير ممّا يجمعون ما حسدت أحداً، ولا أسفت على ما فاتني، قال: أحسنت والله. السادسة، قال: رأيت عداوة الناس بعضهم لبعض في دار الدنيا والحزازات التي في صدورهم، وسمعت قول الله تعالى: (إنّ الشيطان لكم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً (فاطر:۶)) فاشتغلت بعداوة الشيطان عن عداوة غيره، فقال: أحسنت والله. السابعة، قال: رأيت كدح الناس واجتهادهم في طلب الرزق، وسمعت قوله تعالى: (وما خلقت الجنّ والانس إلاّ ليعبدون * ما اُريد منهم من رزق وما اُريد أن يطعمون * إنّ الله هو الرزّاق ذو القوّة المتين (ذاریات:۵۶تا۵۸)) فعلمت انّ وعده حقّ وقوله صدق، فسكنت إلى وعده، ورضيت بقوله، واشتغلت بما له عليّ عمّا لي عنده، قال: أحسنت والله. الثامنة، قال: رأيت قوماً يتّكلون على صحّة أبدانهم، وقوماً على كثرة أموالهم، وقوماً على خلق مثلهم، وسمعت قوله تعالى: (ومن يتّق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكّل على الله فهو حسبه إنّ الله بالغ أمره قد جعل لكلّ شيء قدراً (طلاق:۲و۳)). فاتّكلت على الله وزال اتّكالي عن غيره، قال له: والله إنّ التوراة والانجيل والزبور والفرقان العظيم وسائر الكتب ترجع إلى هذه المسائل‌. 📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۳۵۵ به نقل از مجموعه ورّام: ج۱، ص۳۰۳ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ. ⬅️ كسى كه عيب‌هاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد، اما همان عيب‌ها را در خود بپسندد، خودِ خودِ‌ احمق است! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت۳۴۹ 💠 حضرت عیسی علیه السلام که در وصف احمقی که توان علاجش را ندارد فرمود: ✅ المُعجَبُ برأيهِ و نَفْسِهِ، الّذي يَرى الفَضلَ كُلَّهُ لَه لا علَيهِ، و يُوجِبُ الحقَّ كُلَّهُ لنَفْسِهِ و لا يُوجِبُ علَيها حقّا، فذاكَ الأحمَقُ الّذي لا حِيلةَ في مُداواتِه. ⬅️ خود‌رأىِ خودپسند، كسى كه همه فضائل را برای خود می‌داند و برای دیگران در برابر خودش فضیلتی قائل نیست! خود را صاحب همه حقوق می‌داند و برای دیگران علیه خودش هیچ حقّی قائل نیست! اين است آن احمقى كه چاره‌اى براى درمان او وجود ندارد. 📚 الاختصاص (شیخ مفید): ص۲۲۱ پ.ن: ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس مورّخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲ (مصادف با جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱): British Prime Minister Rishi Sunak met police chiefs on Thursday and pledged to give them whatever powers they require to crack down on disruptive protests. Ordinary people were having their lives disrupted by environmental protests, which Mr Sunak called “completely unacceptable”. “This afternoon I sat down with all the police chiefs to make it clear that they have my full support in acting decisively to clamp down on illegal protests," said Mr Sunak, who joined the start of the conference hosted in Downing Street on Thursday. “It is completely unacceptable that ordinary members of the public are having their lives disrupted by a selfish minority. “My view is that those who break the law should feel the full force of it, and that’s what I am determined to deliver.” ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه با روسای پلیس دیدار کرد و متعهد شد که هر قدرتی را که برای سرکوب اعتراضات اخلال‌گرانه نیاز دارند به آنها بدهد. زندگی مردم عادی به دلیل اعتراضات زیست محیطی مختل شده بود که آقای سوناک آن را "کاملا غیرقابل قبول" خواند. آقای سوناک که به آغاز کنفرانسی که روز پنجشنبه در داونینگ استریت برگزار شد، گفت: «امروز بعدازظهر با همه روسای پلیس نشستم تا روشن کنم که آنها از حمایت کامل من در اقدام قاطعانه برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی برخوردارند». این کاملا غیر قابل قبول است که اعضای عادی مردم زندگی خود را توسط یک اقلیت خودخواه مختل کنند. "نظر من این است که کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند باید تمام قدرت آن را احساس کنند و این چیزی است که من مصمم به ارائه آن هستم." منبع: https://www.thenationalnews.com/world/uk-news/2022/12/01/sunak-pledges-more-police-powers-to-tackle-just-stop-oil-protests/ همین موجود در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲ (مصادف با ۷ آذر ۱۴۰۱) درباره‌ی اغتشاش‌گرانِ ایرانی چنین بیان داشته بود: “In Iran, women are displaying the most humbling and breathtaking courage, refusing to bow to thuggish, theocratic control,” Mr Sunak said. “Freedom and openness have always been the most powerful forces for progress. But they have never been achieved by standing still." آقای سوناک گفت: «در ایران، زنان در عین اینکه مظلوم واقع شده‌اند، نفس‌گیرترین شجاعت را از خود نشان می‌دهند و از تعظیم در برابر کنترل زورگویان و حکومتِ دینی خودداری می‌کنند. «آزادی و اشتیاق برای تغییر، همیشه قدرتمندترین نیرو برای پیشرفت بوده است. اما آنها هرگز با ایستادن به دست نیامده‌اند." منبع: https://www.thenationalnews.com/world/uk-news/2022/11/28/rishi-sunak-praises-iranian-women-and-footballers-in-foreign-policy-speech/ @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m